Jump to content

Krabber som får fjernet klørne og kastet uti igjen.


Gudrun

Recommended Posts

Hvis det står mellom å ha det veldig varmt ett sekund eller to før man kokser ut kontra det å gradvis svinne hen av sult over en periode på flere uker tror jeg faktisk at jeg ville ha foretrukket et varmt bad......

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen har etterhvert mange interessante aspekter. Rent vitenskapelig hadde det vært interessant med informasjon om i hvilken grad det faktisk er forbundet med lidelse/ risiko for krabben å få amputert klørne. Det vet jeg lite om, men har spurt en kamerat som kan mer. Kommer tilbake om jeg får et vettugt svar!

Det med å spørre krabben er jo en interessant tilnærming. Det forutsetter at man er i stand til å gi den kunnskap nok til et informert samtykke. Hva foretrekker du, en rask død, seigpining i form av sultedød, eller smerter mens du venter på at nye klør vokser ut så du kan fange mat igjen? Som sagt, en vesentlig variabel her er for meg ukjent, nemlig om man kan regne med at klørne vokser ut fort nok til å redde krabben fra sultedøden.

Som det heter hos Kjell Aukrust (Fok og Fe, føljetongen "eg baskka meg trøytt", forfatter Hallstein Bronskimlet d.a.y): "No vert det spanande, gut, fylgj med i neste bolkjen"

Laholm

Link to post
Share on other sites

Nei, men på TV for en del år tilbake så kom følgende utsagn med praktisk forsøk fra en norsk fagperson, husker ikke hva han het, hadde en hel serie om forskjellige dyr:

Klørne er konstruert for å kunne mistes. Samme system som firfislene har i halen. Begge dyrene kaster av seg kropsdelene etter samme mekanisme.

Krabber døser ned allerede ved 25 grader. Ved 30 grader mister de bevisstheten. Gjelder visst alle skalldyr. Så hvorfor hive krabbe, hummer, kreps etc. opp i kokende vann? Det har vel noe med nytelsen å gjøre. Den kulinariske.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye forskning som ligger bak dokumenteres ikke, men iflg linken til Gudrun tidligere i tråden her er Mat tilsynet bastant i sine konklusjoner.

Sakset derfra :

 

I følge ”Håndbok om taskekrabbe, biologi - sortering og kvalitet - fangstbehandling” (Astrid K. Woll, Møreforskning Ålesund, 2005) kan krabber selv slippe klørne langs et forutbestemt bruddsted, ved stress, angrep etc. Møreforskning: Håndbok om taskekrabben

Skaden vil da heles, og kloen vil med tiden vokse ut igjen. Blir klørne derimot revet av, skjer bruddet oftest ikke langs det forutbestemte bruddstedet. Blødningene blir større enn om krabben selv hadde sluppet kloen, krabben svekkes og sannsynligheten for at den dør er stor. Tap av begge klørne medfører dessuten at krabben får en betydelig reduksjon i mattilgang.

Mattilsynet anser at det er i strid med dyrevelferdsloven å brekke klørne av levende krabber. Personer som gjør dette utøver vold mot dyrene og hensetter dem dessuten i en hjelpeløs tilstand dersom de setter dem ut i naturen igjen, jf § 14 i Lov om dyrevelferd. Dyret påføres unødige påkjenninger og belastninger, noe som også er i strid med lovens formål (§ 3). Krabber skal derfor avlives før klørne brekkes av, og man skal ikke under noen omstendigheter brekke klørne av for deretter å kaste krabbene levende tilbake på sjøen.


Krabber døser ned allerede ved 25 grader. Ved 30 grader mister de bevisstheten. Gjelder visst alle skalldyr. Så hvorfor hive krabbe, hummer, kreps etc. opp i kokende vann? Det har vel noe med nytelsen å gjøre. Den kulinariske.

For meg er det uvitenhet som ligger bak.

Er det mer humant å la krabbene være i vannet fra før man begynner å koke det da altså (jeg har tenkt at det var motsatt).... :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hva forskningen faktisk sier betyr jo faktisk ikke noe i praksis (i Norge), for mattilsynet er bastant i konklusjonen sin, uansett hvilket grunnlag de har lagt til grunn, og jeg siterer :

 

Krabber skal derfor avlives før klørne brekkes av, og man skal ikke under noen omstendigheter brekke klørne av for deretter å kaste krabbene levende tilbake på sjøen.

(Understrekningen gjort av meg.)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Som sagt er det gjort en god del forskning/undersøkelser på dette så kanskje man skulle ta seg bryet med å lese litt om/fra disse før man konkluderer?

Det er mattilsynet som har konkludert. På vilket grunnlag vet jeg ikke. Følger du ikke deres pålegg kan det diskuteres (men ikke med dem) om du er en dyremishandler, men at du er en lovbryter etter deres definisjon er vel ihvertall udiskutabelt.

 

Så får hver enkelt selv vurdere hvilke lover, og hvilke moralske rettningslinjer, og evt hvilke forskningsrapporter man vil rette seg etter.

 

Selv både koker og spiser jeg hele krabben. Og får jeg for mange slipper jeg ut overskuddet levende, med armer og hender inntakt, men ofte ett annet sted en de ble tatt, så slekt og venner har uansett sett dem for siste gang......

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Klar over reglene her i landet, og selv hadde jeg aldri vurdert å bryte av en klo og hive krabben ut igjen. Undersøkelsene jeg har sett er fra USA og er ikke entydige etter hva jeg har kunnet lese i farten (og litt på skrå) så der opprettholder de sin tradisjon. Synes også at krabbe smaker best med en blanding av kjøtt fra skallet og klørne

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Frøkna har antakeligvis mistet klørne i kamp,dvs sluppet dem selv, derfor vokser de ut igjen ( om noe deformert i dette stadiet)

Når folk river av klørne så får de ofte med et ledd for mye og derved lages et svært hull rett inn i skallet. Da kreperer ofte krabben og får ikke nye klør.

 

Mye frem og tilbake angående dette. Selv om krabber er styggere & dummere enn seluger fortjener de et kakk mellom øynene før de går over rekka.

Link to post
Share on other sites

jeg skjønner det må være mye krabbe å få når skallet går over rekka :thumbsdown:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg lovet i et tidligere innlegg å sjekke med ekspertisen. Det har jeg nå gjort. Fra Havforsningsinstuttet har jeg fått høre at det nok er slik at klørne normalt vokser ut igjen, men at krabben i mellomtiden ikke får tatt inn noe særlig næring. Dermed mener jeg det fortsatt er rimelig etisk å enten fange hele krabben eller la det være. Det er dessuten mye godt spiselig kjøtt i selve krabbeskroget. Det å spørre krabben hva den foretrekker kan være forbundet med visse lingvistiske utfordringer.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...