Cral Startet 24.November.2013 Del på Facebook Startet 24.November.2013 Har kjøpt meg min første båt, en Omre 17 med 50 hk Suzuki 4t 2006 model. (DF50) Men det dukker jo opp noen spørsmål med en gang da: Bør jeg bytte motorolje og olje i undervannshus? (vet ikke når det ble gjort sist, skal ringe forrige eier og spørre i morgen) Antar at detter noe man kan gjøre selv? Jeg har tenkt å bruke båten hele året, håpløs fisker, er det noe man bør tenke på mtp vann i motoren og kuldegrader? Båten står på henger. DT50 motoren har den registerreim eller kjede? Visst reim, hvor ofte skal den byttes? Tar motoren (tilten) skade av å kjøre med motoren oppe (var ikke så langt nede fra finnen til bakken, og fartsdumper er det jo en del av. Service hefte glemte jeg å spørre om, fikk instruksjonsboka til motoren, men det er jo ikke helt det samme - antar at verksted kan lese ut timer? På forhånd takk Carl Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
alfaalfa Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Jeg ville byttet girolje og motorolje. Giroljen sier deg om undervannshuset er tett. Er giroljen farget sjokomelk - har du vann i oljen. Kjekt å vite dette før vinteren. Og oljen kan være gammel. Motorolje er jo også kjekt å ha frisk - spesielt om du skal bruke den om vinteren for jeg ville hatt i en tynnere olje enn den som er vanlig for sommerbruk. Denne skal ha 10W-40 -som du kan bruke, men jeg ville ha tatt den ned til 0W-40. Det du må huske er å la motoren stå rett ned - ikke trimme opp - så den får tømt seg for vann. Ellers ingenting. Annet å passe på at det ikke ligger vann i bensinfilter eller andre plasser frostsprenging kan skade båt eller motor. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Sjekk i alle fall at oljen er ren, dvs. uten vann, både på motor og girhus. Bare å åpne tappepluggen og slippe ut et par dråper så ser du lett om det er ren olje eller majones... Aner du ikke når oljene er skiftet så et det på tide Timetallet ser du på turtelleren når du slår på tenningen. En kombinasjon av turtall og hvilke lamper som lyser/blinker gir timetallet, se instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Permagne Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Jeg hadde samme motor en del år, og har kjørt den på henger ikke oppvippet tilstand sikkert 500mil uten problemer. Tiltet motor opp, slo ned sikringsbøylen, og tiltet ned motor til den stoppet i bøylen. Vinterstid børsen vel motor står i nedtiltet posisjon ved lagring på henger for å unngå at vann samler seg i propellbosset. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 (redigert) Gir og motorolje skiftes 1 gang i året. Uansett hvor mye eller lite du bruker den. reg reim holder MINST 5 år. Har den aldri vært skiftet (2006-mod) ville jeg skiftet den nå.... Og som råd generelt: Monter et skikkelig besninfilter med vannutskiller i båten. Sparer deg for mye tullball. Redigert 25.November.2013 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 27.November.2013 Del på Facebook Svart 27.November.2013 90% sikker på at det er registerkjede, som ikke trenger å skiftes med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Takk for god hjelp! Da var vi et stykke videre. Og tipset om hvordan sjekke timene var helmaks. Var jo veldig enkelt, og ga en positiv overraskelse, den la seg pent på 1100 rpm, og ingen lys (ca 110 timer, selger antydet ca 200, ca 30 timer i året, eid i 7 år) Men fikk en negativ overraskelse også, motoren gikk kjempefint på lavere hastigheter, men med en gang vi prøvde å gi på litt så var den ikke happy, da mistet vi turtall ganske fort. Har kjøpt nytt bensinfilter, så det skal byttes, og så er det vel tennplugger som er det neste å sjekke? Noen andre ting jeg burde sjekke samtidig? Så var det oljebytte; Brukerhåndboken anbefaler jo selvfølgelig Suzuki olje, men tidligere har jeg jo sett at Biltema olje er god nok til det meste. Noen som er flink å oversette fra Manualspråk til Biltema katalog her? :) Og plasseringen til Oljefilteren, må man demotere hele sidedekselet på motoren for å få det ut, eller finnes det en snarvei? Forhandleren jeg snakket med anbefalte 98 bensin, gjerne den med nitro fra Shell på vinterstid + tilsette noe greier i bensinen. (Het bare Bensintilsetning, lurumdrei på flaske?) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
alfaalfa Svart 1.Desember.2013 Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Bensin - 98 oktan er vel grunnet at det ikke er bioetanol i denne. Det skulle vel ikke bli spesielt krøll med 95 oktan med så lite bioetanol. E85 dvs bensin med 85% etanol blandes ned til 75% bio på vintern for å øke kaldstartegenskaper. 95 oktan i seg selv er mer enn de er konstruert for - de går på alt over 87 oktan. Hadde du kjørt mye vannski og hatt en moderne 2-takt med direkte innsprøyting ville jeg kunne påstå at 98 kunne gi mindre problem med banking om det viste seg å bli et problem. Men selv da skal 95 være ok. Og 5-7% bio tror jeg ikke det er mulig å vise til at har noen feil egenskaper om vinteren. Jeg klarer dessverre ikke å komme med gode forslag til hva som kan være årsak til reduserte rpm - trenger mer informasjon om hva som skjer... Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 (redigert) Man gir gass, og motoren prøver å gå opp i turtall, for å så gjøre et kraftigfall, og prøver seg på nytt og slik fortsetter det til jeg går ned til et par tusen o/min. Den hadde et par nykk på lav hastighet også 1500 o/min, men malte stort sett som en katt opp til 2400. jeg føler *egentlig* at det virker som om det blir for lite drivstoff. Edit: Den hadde et par nykker når den var kalt på lav hastighet. Høy hastighet ble kun prøvd når motoren var blitt varm. Etter den var blitt varm funket den "feilfritt" på lavere hastigheter. Redigert 1.Desember.2013 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.