Jump to content

Omre 17 med 50 hk Suzuki - ny eier - hva med motoren?

Cral

Recommended Posts

Har kjøpt meg min første båt, en Omre 17 med 50 hk Suzuki 4t 2006 model. (DF50)

Men det dukker jo opp noen spørsmål med en gang da:

Bør jeg bytte motorolje og olje i undervannshus? (vet ikke når det ble gjort sist, skal ringe forrige eier og spørre i morgen) Antar at detter noe man kan gjøre selv?

Jeg har tenkt å bruke båten hele året, håpløs fisker, er det noe man bør tenke på mtp vann i motoren og kuldegrader? Båten står på henger.

DT50 motoren har den registerreim eller kjede? Visst reim, hvor ofte skal den byttes?

Tar motoren (tilten) skade av å kjøre med motoren oppe (var ikke så langt nede fra finnen til bakken, og fartsdumper er det jo en del av.

Service hefte glemte jeg å spørre om, fikk instruksjonsboka til motoren, men det er jo ikke helt det samme - antar at verksted kan lese ut timer?

På forhånd takk

Carl

~Cral

Jeg ville byttet girolje og motorolje.

Giroljen sier deg om undervannshuset er tett. Er giroljen farget sjokomelk - har du vann i oljen. Kjekt å vite dette før vinteren. Og oljen kan være gammel.

Motorolje er jo også kjekt å ha frisk - spesielt om du skal bruke den om vinteren for jeg ville hatt i en tynnere olje enn den som er vanlig for sommerbruk. Denne skal ha 10W-40 -som du kan bruke, men jeg ville ha tatt den ned til 0W-40.

Det du må huske er å la motoren stå rett ned - ikke trimme opp - så den får tømt seg for vann. Ellers ingenting. Annet å passe på at det ikke ligger vann i bensinfilter eller andre plasser frostsprenging kan skade båt eller motor.

Sjekk i alle fall at oljen er ren, dvs. uten vann, både på motor og girhus. Bare å åpne tappepluggen og slippe ut et par dråper så ser du lett om det er ren olje eller majones... Aner du ikke når oljene er skiftet så et det på tide :smash:

Timetallet ser du på turtelleren når du slår på tenningen. En kombinasjon av turtall og hvilke lamper som lyser/blinker gir timetallet, se instruksjonsboken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg hadde samme motor en del år, og har kjørt den på henger ikke oppvippet tilstand sikkert 500mil uten problemer.

Tiltet motor opp, slo ned sikringsbøylen, og tiltet ned motor til den stoppet i bøylen.

Vinterstid børsen vel motor står i nedtiltet posisjon ved lagring på henger for å unngå at vann samler seg i propellbosset.

Takk for god hjelp!

Da var vi et stykke videre. Og tipset om hvordan sjekke timene var helmaks. Var jo veldig enkelt, og ga en positiv overraskelse, den la seg pent på 1100 rpm, og ingen lys (ca 110 timer, selger antydet ca 200, ca 30 timer i året, eid i 7 år)

Men fikk en negativ overraskelse også, motoren gikk kjempefint på lavere hastigheter, men med en gang vi prøvde å gi på litt så var den ikke happy, da mistet vi turtall ganske fort.

Har kjøpt nytt bensinfilter, så det skal byttes, og så er det vel tennplugger som er det neste å sjekke? Noen andre ting jeg burde sjekke samtidig?

Så var det oljebytte; Brukerhåndboken anbefaler jo selvfølgelig Suzuki olje, men tidligere har jeg jo sett at Biltema olje er god nok til det meste. Noen som er flink å oversette fra Manualspråk til Biltema katalog her? :)

Og plasseringen til Oljefilteren, må man demotere hele sidedekselet på motoren for å få det ut, eller finnes det en snarvei?

Forhandleren jeg snakket med anbefalte 98 bensin, gjerne den med nitro fra Shell på vinterstid + tilsette noe greier i bensinen. (Het bare Bensintilsetning, lurumdrei på flaske?)

~Cral

Bensin - 98 oktan er vel grunnet at det ikke er bioetanol i denne. Det skulle vel ikke bli spesielt krøll med 95 oktan med så lite bioetanol.

E85 dvs bensin med 85% etanol blandes ned til 75% bio på vintern for å øke kaldstartegenskaper.

95 oktan i seg selv er mer enn de er konstruert for - de går på alt over 87 oktan. Hadde du kjørt mye vannski og hatt en moderne 2-takt med direkte innsprøyting ville jeg kunne påstå at 98 kunne gi mindre problem med banking om det viste seg å bli et problem. Men selv da skal 95 være ok. Og 5-7% bio tror jeg ikke det er mulig å vise til at har noen feil egenskaper om vinteren.

Jeg klarer dessverre ikke å komme med gode forslag til hva som kan være årsak til reduserte rpm - trenger mer informasjon om hva som skjer...

Man gir gass, og motoren prøver å gå opp i turtall, for å så gjøre et kraftigfall, og prøver seg på nytt og slik fortsetter det til jeg går ned til et par tusen o/min. Den hadde et par nykk på lav hastighet også 1500 o/min, men malte stort sett som en katt opp til 2400.

jeg føler *egentlig* at det virker som om det blir for lite drivstoff.

Edit: Den hadde et par nykker når den var kalt på lav hastighet. Høy hastighet ble kun prøvd når motoren var blitt varm. Etter den var blitt varm funket den "feilfritt" på lavere hastigheter.

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...