Jump to content

Dimensjonering av diverse ledninger i båten

gregor

Recommended Posts

Jeg skal skumisolere snart og tenkte å legge opp noen trekkrør, muligens ferdig trukne(?). Jeg har ikke ferdig planene for strøm annlegget enda, men legger opp noen så får jeg eventuelt legge andre ledninger innenfor innredning seinere..

Små ledninger til lamper og diverse er jo ganske greit, men lurer litt på dim på noen av de større tingene.

Jeg trenger i hvertfall lade ledning fra solcelle panel / vindgenerator som vil bli stående på en targabøyle akter i båten og omtrent 7 meter fram til der de fleste batteriene står. Hva slags dim bør jeg bruke på disse ledningene?

Jeg trenger også ladeledning fram til baugen for lading av thruster og ankervinsj batteri. Denne ledningen tenkte jeg å trekke fra de andre batteriene og frem. Ca 6 meter. Hva slags dim?

Til masta trenger jeg vel også litt tykke ledninger? Hva bør jeg legger opp fram til masta?

Hva annet bør jeg tenke på å legge opp rør til?

Jeg har aldri hatt seilbåt eller noe annen større båt før så jeg trenger litt hjelp til å tenke frammover her.. :)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Ferdig trukne anbefales! Samt tilleggsrør som er tomme. Enkelte typer kabler er *håpløse* å trekke gjennom i ettertid (det går, men avstedkommer noen saftige gloser). Veldig lurt av deg å tenke på dette for senere bruk!

Dimensjoner kan sikkert andre gi gode råd om.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jeg ville ikke ha benyttet ferdig trukne rør, disse inneholder flertrådet ledning som kan brekke av vibrasjonene i en båt. Det du skal ha er mangetrådet, f.eks. RK. Angående dimensjoner så finner du en kabelkalkulator her på forumet som regner dette greit ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Til Solcellepanelet ville jeg brukt 2,5 kvad. Da Panelet gir ut over 20V skulle dette holde i massevis.

Det var da svært til spenning. Men ja, 20volt får du rett ut av panelet når du ikke har noe tilkoblet. Kobler du til et batteri med regulator mellom, skal spenningen før regulatoren være ca. 17volt, og som vanlig 14,4volt ut av regulatoren og inn på batteriet. Ved ca. 17volt fra panelet, har det max effekt. Og kvadrat på ledningen? Det er jo litt avhengig av om du har et lite 30W panel eller et par store på 100W.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Legg ikke opp tomme rør.

Legg en tråd gjennom røret og ha denne dobbel lengde av røret.

Dra aldri tråden ut av røret men behold den ene halvdelen inni røret.

Skarpe bøyer på gjemte rør er en forbannelse å komme gjennom med kabler og trekkefjærer.

Og ikke å forglemme, en støvsuger er god drahjelp i andre enden av ett rør, den drar igjennom entråd med en liten filleskøyfe i enden .

Jeg kunne brukt kabelkalkulatoren om jeg hadde vist hva slags utstyr jeg skal ha ;) Men jeg skal legge opp flere rør med litt god diameter for å ha litt å gå på..

Zalo vil vist lime på sikt og gjøre det vanskeligere å trekke nestegang så det er vist bedre å bruke silicon spray i steden har jeg lest.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Silicon spray er bedre enn zalo men zalo fungerer det også. En papirdott festet til en tynn sterk tråd som suges gjennomrøret med støvsuger er et gammelt elektriker knep som brukes på lange rør med mange bøyer. Den tynne tråden som trekketråd.

Når det gjelder kabel til fremtidig vindgenerator så legg 2x25 mm2 Da er du sikker og minimalt med spenningsfall.

Generelt når du legger opp kabelkurser, gå heller opp en dimensjon enn å håpe at noe holder bare for å spare noen kroner.

Når det gjelder kabel til fremtidig vindgenerator så legg 2x25 mm2

Nå har ikke jeg oversikt over hvor mye strøm en vindgenerator kan gi, men det kan kanskje du opplyse om siden du anbefaler et kabelkvadrat på hele 50mm2?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mulig jeg uttalte meg litt diffust, jeg mente 25mm2 til 12v+ og det samme til minus. Med andre ord en 25mm2 til hver polaritet. Flere vindgeneratorer til båt gir opp mot 400 Watt og det blir fort mange meter fra targabøyle og frem til batterier. Og personlig mener jeg at et spenningsfall på særlig mere enn 0,3 volt bør unngås. Da blir ikke en 25mm2 kabel overdimensjonert.

I motorrom og i tekniske rom er det toppers å stripse til stige/kabelgate, eller kanaler. Men når kablene forlater maskinrom og skal gjemmes bak innredning til installasjoner, så ville eg hatt trekkerør.

Eg har litt erfaring med oppgradering og ettermontering bak gammelt interiør, og hadde sat pris på om det var brukt trekkerør tidligere. Trekkerør av GOD kvalitet, helst eit partrefem fleir en du trur er mulig å få bruk for, og gjerne større (som nevnt) en antatt er mine tips. Eg ville ikkje hatt plussledere og minusledere i samme rør. Rør til signalkabler bør kanskje legges litt adskilt pga forstyrrelser ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk