Jump to content

Parsun utenbordsmotorer. myter og fakta.

Parsunnorge

Recommended Posts

Er det noen her på forumet som har prøvd Parsun elektrisk motor og kan si noe om ytelse og kvalitet?

http://www.parsunmarine.com/electricoutboards

Den 9,9 HK modellen ser spennende ut, men jeg synes kanskje den virker litt tung med sine 40 kg, som tilsvarer det en 9,9HK bensinmotor veier.

Selv bruker vi Torqueedo 4KW, som greier å få jolla vår i plan og veier bare 18 kg.

Men skulle ønske oss enda mer "power".

• 6 år senere...

Noen som har kjøpt Parsun i senere tid?

Siden vi må ha ny motor til den River 350 vi kjøpte til Junior, så slo jeg til på en Parsun 9.9(15) fra Boatparts nå. Levert med alt (kabler/kontrollboks/tank) så alt en trenger å kjøpe utenom er et batteri å bensin.

Til prisen av 18990kr levert er det 13-14000 under hva Yamaha skal ha. Å med forhandler i Sandnes som kan ta service å evt garanti rep med 5 års garanti, så satser jeg på det ikke går helt galt.

Men meste en finner på nett er skrekk historier fra snart 10 år tilbake. så tenker de nok har blitt en goe del bedre siden da.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg hadde heller kjøpt en pent brukt Yamaha, Merc. eller Suzuki.

Når man må lete på nettet etter grunner for å kjøpe noe, så er det ett generelt dårlig tegn.

Hadde denne Parsun motoren vært like bra som f.eks. Yamaha, burde det etter 10 år på markedet vært godt kjent i båtmiljøet og ikke minst vært synlig i båthavnene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Siden de er største produsent i Kina, så er det ganske så mange motorer som blir solgt årlig.

Men har vel ikke vært noen stor satsing på disse i Norge, da de fleste forhandlere forholder seg til motorer som levere med i båtpakker de selger.

Men når det finnes lite klager på nett fra senere år, så vil jeg nu mene det tyder på kvaliteten har tatt seg opp.

Kjøper jeg en 10-15 år gammel av de kjente merker, har jeg ingen garanti, å den kan stoppe på første tur junior har ut havna. En ny yamaha sport med kontrollboks er ca 33K, noe som er helt hinsides for en 9.9 motor. De andre er ikke stort billigere heller. 

Var enklere med de gamle 2 taktere, da de tåler mer juling. Men gidde ikke dette bråket, samt styr med oljeblanding. Er enklere med 4 takt.

Så tenker at når en stor importør/forhandler selger disse med 5 års garanti, så kan ikke dette være så helt jævlig gale.

Motor skal uanset kun brukes om sommeren, så tenker den kanskje kjører 40 timer ila sommeren. 

Å når junior om at par år ikke gidde farte rundt i jollen lengre, så kan den brukes på slepe jolle hos senior.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

1 hour ago, Okkaby said:

Siden de er største produsent i Kina, så er det ganske så mange motorer som blir solgt årlig.

Men har vel ikke vært noen stor satsing på disse i Norge, da de fleste forhandlere forholder seg til motorer som levere med i båtpakker de selger.

Men når det finnes lite klager på nett fra senere år, så vil jeg nu mene det tyder på kvaliteten har tatt seg opp.

Kjøper jeg en 10-15 år gammel av de kjente merker, har jeg ingen garanti, å den kan stoppe på første tur junior har ut havna. En ny yamaha sport med kontrollboks er ca 33K, noe som er helt hinsides for en 9.9 motor. De andre er ikke stort billigere heller. 

Var enklere med de gamle 2 taktere, da de tåler mer juling. Men gidde ikke dette bråket, samt styr med oljeblanding. Er enklere med 4 takt.

Så tenker at når en stor importør/forhandler selger disse med 5 års garanti, så kan ikke dette være så helt jævlig gale.

Motor skal uanset kun brukes om sommeren, så tenker den kanskje kjører 40 timer ila sommeren. 

Å når junior om at par år ikke gidde farte rundt i jollen lengre, så kan den brukes på slepe jolle hos senior.

Høres vel ut som om du har tatt valget, men vil gjerne ha noen støttende ord med på veien. 

Jeg har ikke kjenskap til Parsun, men jeg har hatt flere både to- og 4 -takts hage / gårdsmaskineri av totalt ukjente merker til at jeg nå kun kjøper kvalitetsmerker som Honda, Stihl, Kohler, Mosa. Selvfølgelig forutsatt at man verdsetter driftsikkerhet og levetid på produktet fremfor bare prisen.....

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Kjøper jeg en 10-15 år gammel av de kjente merker, har jeg ingen garanti, å den kan stoppe på første tur junior har ut havna.

For det første så er dette en noe kraftig overdrivelse av hvor "farlig" det er med en brukt motor, for det andre vil en 5-10 år gammel motor være et bedre alternativ.

De jeg har kjøpt opp igjennom, har vært 3-5 år gamle, da er det nærmest som nytt å regne, men du har fått skrellet at den værste prisen/verditapet.

Jeg har ingen erfaring med Parsun direkte.

Men jeg er av den oppfatning at de er billigere av en grunn, og det er neppe fordi de er like bra som alle andre konkurrenter.

Klart du kan få deg en billig motor som holder til ditt bruk og de 40 timene som poden skal bruke den, bare husk at den norske sommeren er for kort til å ha den flotte motoren stående på verksted at det er garanti hjelper lite😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...