Jump to content

Parsun utenbordsmotorer. myter og fakta.


Parsunnorge

Recommended Posts

Hei

Parsun Norge skriver her!

Det er store diskusjoner på nettet om hvorvidt Parsun utenbordsmotorer er noe å satse på eller ikke.

Fakta er at Parsun absolutt er noe å satse på.

Vi overtok importen fra Parsun Machinery for noen uker siden og driver nå for fullt for å bygge opp sytemer rundt import, salg og service. Dette har vært mangelfullt i de senere år da mange, også enkeltpersoner har importert motorene uten egentlig å kunne de skikkelig! Mange har henvendt seg til meg og sagt at de får beskjed om å ikke reparere de, men heller kjøpe en av verkstedets/forhandlernes merker! Det er helt klart at Parsun motorer trenger service og ettersyn som alle andre merker i Norge. En motor er i utgangspunktet en slitedel i seg selv og trenger service.

Parsun er konstruert i USA, satt sammen av mye japanske deler i lager og drivverk, dette arbeidet gjøres i Kina.

Flere kjente merker i Norge nytter også denne strategien. Lave produksjonskostnader og høy yrkesstolthet gjør Parsun til en meget god motor.

Det kommer nyvinninger i fleng utover! Parsun produserer snart 150000 motorer årlig og selger i over 100 land. På verdensbasis er de like under i pris av Yamaha. Parsun er ingen yamaha, men Parsun. At deler fra yamaha passer godt er fordi i de første årene produksjonen fant sted ville man av vedlikeholdsgrunner lage noe man mente var lett å få tak i reservedeler til. Lisensene er kjøpt og det kan ikke kalles mer plagiat enn evinrude/johnson eller Mariner/mercury. Helt siden Kickhaefer startet eventyret med påhengsmotorer har alle kopiert hverandre! sånn er det også med biler og utstyr forøverig i verden.

Parsun satser friskt og skal om ikke lenge gjøre et større oppkjøp av en stor produsent av utenbordsmotorer, samt at de ser grunnlaget nå til å produsere motorer opp til 300 HK,

Parsun er gode motorer som virker akkurat slik en outboard skal virke!

Når Parsuns importør til neste år skal prøve å gjøre det umulige! er det av stor tiltro og glede over en god maskin som vi tror kommer til å synes på sjøen etterhvert!

Parsun er ingen billig motor egentlig! Kostnadene i produksjonen er lavere enn i vesten og Importøren har lagt seg på en rimelig linje. En linje vi mener er riktig.

Og en ting til! Jeg også husker (er jo litt opp i årene) Tohatsu når de kom til Norge for fullt! Folk ristet på hodet og mente dette var dårlige kjøp av japansk skrotmetall! I dag er Tohatsu regnet som en habil og god motor!

Parsun blir bedre og bedre! Men gjør meg en tjeneste med din Parsun! Ha den på et serviceverksted som kan motorer! Hobbymekanikerens tid er nemlig stort sett forbi.

Totakt! Ja det skjer mye her! Nytt innsprøytningssystem er forhåpentligvis klart til 2014 sesongen og det kan medføre mye spennende! Ny forgasserteknologi er også under utprøving! Her er det ikke mye vi heller vet pr nå.

Våre elektriske motorer er en nytelse i stil som andre Parsunmotorer og geniale med sine vannavkjølte motorer.

48 volt systemet er for mange litt tungvint! Men når batteriene er innstallert og alt du gjør er å sette kontakten i støpselet ved båtplassen for å fylle kraft!! Ja da er kjøreturen verdt det for alle pengene ! Vi kaller det innovasjon!

 

 

 

Håper dette løste litt opp i hva Parsun er! Og vi håper at det vil bidra til avmystifisere myter og usannheter!

 

parsunnorge.com

John Markussen

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lisensene er kjøpt og det kan ikke kalles mer plagiat enn evinrude/johnson eller Mariner/mercury.

Konkrete eksempler på lisenser de har kjøpt? Hvem har solgt lisensene?

 

 

Parsun er konstruert i USA, satt sammen av mye japanske deler i lager og drivverk

Hvilket amerikansk firma er det som har konstruert Parsun motorene?

Konkrete eksempler på genuine japanske deles som brukes i motorene?

 

 

Fra deres hjemmeside ang. garanti:

Din Parsun motor har en 5 års Norgesgaranti levert fra Parsun Norge. Garantien er en generell reklamasjonsgaranti jmf lov om forbrukerkjøp. Det er opprinnelig 2 år fra fabrikk, og 1 år ekstra i Norge. Dvs 3 års garanti.

Hva er '5 års Norgesgaranti'? Hva er 'reklamasjonsgaranti jmf lov om forbrukerkjøp'?
Link to post
Share on other sites

Ja! Enig. Det er kanskje litt klønete skrevet i hovedinnlegget her , men en motor til en båt som en påhengsmotor er! bør og er etter alle solemerker en gjenstand som bør vare mer enn i 5 år! Helt enig! Vi har det i Parsun , men ikke på alle deler! Vi vet jo alle at tennplugger og slanger, anoder og impellere etc ikke nødvendigvis er beregnet å leve i 5 år! Hva slags motor har du som har levd lenge og hva slags motor har du som behøver litt service?

Link to post
Share on other sites

Hva med brukne veivaksler o.li? :confused: Finnes det noen test av utenbordsmotorer som bekrefter at Parsun yter like godt som sine konkurenter?

 

Hilsen tidligere kinamotoreier som nesten fikk ødelagt ett års langtur pga. ny, elendig kinesisk påhengsmotor, og som gikk med å selge favorittjolla kun for å bli kvitt påhengsmotoren i samme dragsuget (han ble informert om at motoren var rep-objekt og muligens ikke lønte seg å reparere).

 

Min motor var ikke parsun,men et lite søk på nett tyder ikke akkurat på at parsun har kommet så mye lengre når de gjelder kvalitet. Jeg håper dere leverer varene og sørger for å levere et godt produkt som kan sammenliknes med de andre produsentene hva angår kvalitet, pålitelighet og ytelse :saint:

Link to post
Share on other sites

Helt siden Kickhaefer startet eventyret med påhengsmotorer har alle kopiert hverandre! sånn er det også med biler og utstyr forøverig i verden.

 

Vi får håpe det ikke er signifikant for Parsuns etterrettelighet, når de trekker inn salige Carl i dette. Det er Ole Evinrude (Evenstuen) som krediteres for den første påhengsmotoren i 1905. Carl Kichhaefer startet ikke påhengerproduksjon før i -39, og da med å plagiere andre. Så det kan jo være en slags link her tross alt... :wink:

Link to post
Share on other sites

 

Fra deres hjemmeside ang. garanti:

 

Din Parsun motor har en 5 års Norgesgaranti levert fra Parsun Norge. Garantien er en generell reklamasjonsgaranti jmf lov om forbrukerkjøp. Det er opprinnelig 2 år fra fabrikk, og 1 år ekstra i Norge. Dvs 3 års garanti.

Hva er '5 års Norgesgaranti'? Hva er 'reklamasjonsgaranti jmf lov om forbrukerkjøp'?

 

Med "Norgesgaranti" menes vel vanlig fem års reklamasjonsrett ihht. Forbrukerkjøpsloven. Hva det innebærer må du sette deg inn i ved å lese loven om forbrukerkjøp. Denne finner du lett på Lovdata. Dersom man markedsfører en garanti i tillegg må garantien gi beskyttelse utover det man automatisk har i loven, dvs. den kan f.eks. være av lengre varighet, men det er jo ikke tilfelle her.

Ja! Enig. Det er kanskje litt klønete skrevet i hovedinnlegget her , men en motor til en båt som en påhengsmotor er! bør og er etter alle solemerker en gjenstand som bør vare mer enn i 5 år! Helt enig! Vi har det i Parsun , men ikke på alle deler! Vi vet jo alle at tennplugger og slanger, anoder og impellere etc ikke nødvendigvis er beregnet å leve i 5 år!

 

Reklamasjon er ikke ment å beskytte forbrukeren mot slitasje han forårsaker selv. Men jeg vil vel tro man har beskyttelse mot fabrikasjonsfeil likevel, er det ikke gnist på en splitter ny tennplugg regner jeg med å ha krav på å få byttet den som reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Litt betenkt blir en jo når en ser at en forhandler tuller fælt med ordbruken ifht reklamasjon og garanti. Ja til og med skaper nye ord som ingen har hørt før som feks "reklamasjonsgaranti". Betegnelsen "reklamasjon" er en juridisk term knyttet til forbrukerrettigheter og forhandler er den proffe part og bør ha kontroll på dette. Å konstruere nye begrep og ord er kun forvirrende for kunden.

 

Reklamasjonsretten har alle etter loven (forbrukerkjøp). For en gjenstand som en påhengs vil 5 år gjelde. Den gjelder for fabrikkasjonsfeil.

 

Garanti er noe en forhandler kan gi, men det er helt frivillig. En kan ikke si at en gir en garanti hvis den kun inneholder de rettigheter man har etter loven, dvs reklamasjonsretten. En garanti kan i praksis være nesten ingenting (men mer enn reklamasjonsretten vil gi) til at man får ny motor fraktet med privatfly og montert gratis i karibien mens hotell blir dekket.

 

Så om man gir en garanti så skal den inneholde rettigheter utover det loven gir. Og siden forhandler nå er her på forumet (honnør for det) så vil det jo være fint for kjøpere og potensielle kunder å konkret få vite hva denne garantien inneholder. For den skal være konkret og ikke bare et begrep man har kastet ut i luften.

 

Selv syns jeg det er litt rart å gi garanti på påhengsmotor, jeg er spent på hva den inneholder.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Saken er jo at det er særnorsk med 5 års reklamasjon, det gjør nok vondt for mange forhandlere. Eneste som tjener på å forvirre kundene med å lage suppe av reklamasjonsrett og garanti er forhandler.

 

Jeg er spekulativ nok til å tro at det ikke er tilfeldig at så mange forhandlere "liksom roter" med begrepene. Mange nok kunder som har fått slengt i seg "vi gir kun to års garanti" når de forsøker å reklamere på et produkt som åpenbart har 5 års reklamasjonsrett.

Link to post
Share on other sites

... men skal man etablere et nytt merke i i markedet og har tro på produktet sitt så ser jeg ingen grunn til ikke å ha dette på stell

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

... men skal man etablere et nytt merke i i markedet og har tro på produktet sitt så ser jeg ingen grunn til ikke å ha dette på stell

 

Enig i det.

 

Er ikke bevandret ifht kjøp og salg av påhengs men er det vanlig med garantier på påhengsmotorer? Og hva inneholder slike garantier fra påhengsforhandlere? Ser på en måte ikke helt for meg hva det skulle være?

Link to post
Share on other sites

Med "Norgesgaranti" menes vel vanlig fem års reklamasjonsrett ihht. Forbrukerkjøpsloven. Hva det innebærer må du sette deg inn i ved å lese loven om forbrukerkjøp. Denne finner du lett på Lovdata.

Hvis det er til meg så kjenner jeg begrepene garanti vs reklamasjonsrett, dette har vært oppe så mange ganger på forumet at de fleste vel har fått det med seg.

 

Når en forhandler bruker betegnelser som "5 års Norgesgaranti"og "reklamasjonsgaranti jmf lov om forbrukerkjøp" er det interessant å høre hva de legger i disse begrepene.

Sannsynligvis blandes garanti og reklamasjonsrett sammen. Ref. Pinkvins innlegg.

Det er av interesse for både forhandler og potensielle kunder at det blir bragt klarhet i.

 

Ellers vil det være flott om vi kan få svar på de andre spørsmålene jeg stilte. Det har være så mye usikkerhet omkring disse tingene, ikke bare når det gjelder Parsun, men kinesiske båtmotorer generelt.

 

Telemark Trading var vel en gjenganger her, villedende markedsføring på Finn.no hvor kinesiske kopier ble fremstilt som originale/lisensproduserte Yanmar, Kubota, Deutz etc.

Ser ut som om firmaet nå er borte, men det finnes et som heter Telemark Trade AS. Her finner man også en sammenblanding av garanti og reklamasjonsrett: "Garantier stilles etter kjøplovens bestemmelser."

Fortsatt omtales motorene som "10 og 20 hester er basert på Kubota motorer og de fra 85 til 130 hester er basert på Deutz og Nissan motorer".

De skriver også: "Vi kan også levere større motorer av merkene Deutz (140-204 hk) og Steyer (190-400 hk)". Altså ingen reservasjoner om "basert på". Enten har de da blitt forhandler av disse, ellers så er det parallellimport.

 

Lomatec har det vært mye diskusjon omkring, importøren deltok og svarte på spørsmål som kom opp. Dessverre endte det med konkurs.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er til meg så kjenner jeg begrepene garanti vs reklamasjonsrett, dette har vært oppe så mange ganger på forumet at de fleste vel har fått det med seg.

 

Når en forhandler bruker betegnelser som "5 års Norgesgaranti"og "reklamasjonsgaranti jmf lov om forbrukerkjøp" er det interessant å høre hva de legger i disse begrepene.

Sannsynligvis blandes garanti og reklamasjonsrett sammen. Ref. Pinkvins innlegg.

Det er av interesse for både forhandler og potensielle kunder at det blir bragt klarhet i.

 

 

 

Ja, det var jo du som spurte, og som du sier smøres det sammen, det er så utbredt at jeg tviler på det lar seg rydde opp i noen gang. Ganske utrolig. Her tipper jeg som sagt det er reklamasjonsretten de sikter til, og det er jo litt snodig om det ikke blir besvart iom. at representanten for firmaet skriver i denne tråden ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, jeg mente å spørre om hva firmaet la i disse betegnelsene, men ser at det var til å misforstå.

 

Jeg tenker med meg selv at et firma som ikke har oversikten over dette ikke vet hvilke forpliktelser de har og da heller ikke forutsetninger for å stå bak dem. Det koster å oppflylle reklamasjoner, og har man ikke tatt høyde for det går det vel nedenom ganske raskt og når det skjer vil kunden stå med skjegget i postkassa. Sånn sett står det jo nærmest i klartekst på denne nettsiden at man bør kjøpe påhenger et annet sted ...

Link to post
Share on other sites

Telemark Trading var vel en gjenganger her, villedende markedsføring på Finn.no hvor kinesiske kopier ble fremstilt som originale/lisensproduserte Yanmar, Kubota, Deutz etc.

rett skal være rett....på hjemmesidene til telemark trade står det 10 og 20hk er "kubota basert" type. hos foreksempel beta marine står det eks -beta35 er basert på orginal kubotamotor prod i japan.telemark trade påstår ikke at dette er en orginal kubota i fra japan,det ville vert vanskelig også siden det står made in china på denne pluss taidong++ så det er ingen tvil om opphavet. etter mye googling etc så ser man denne motoren (3m78 kubota type) går under mange navn og bruks områder. det som er sikkert er at hvis man studerer "orginalen" mot "kopien?" så er det vanskelig å se forskjeller på base motoren- ref cyl volum,boring,slag, etc etc. synlige forskjeller for mitt øye blir hvem som har marinisert grunnmotoren samt forskjellig gear kasser. så enden av mitt nettsøk og sammenligninger av en haug av forskjellige motorer så kjøpte jeg 20hk kina motoren pga god pris...den blir montert i vinter. så vil tiden vise hvor smart det var!! i værstefall så kostet den ikke mer enn 2 fine familieturer til syden.. og da er penger tilsvarende som denne motoren kosta borte etter 4-6uker okkesom...

beklager avsporing i parsun tråden.

Link to post
Share on other sites

De fleste vil sannsynligvis lese "Kubota basert" som om grunnmotoren er original Kubota . Er det en kinesisk, ulisensiert, kopi (såkalt piratprodukt) av Kubota skulle annonsøren skrevet dette (kopi). Eller kanskje mer naturlig, droppet å nevne Kubota.

Noe annet er, etter mitt syn, å villede kundene

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at kvaliteten på Parsun har tatt seg opp i de senere år, meg bekjent så var det Frydenbø som importerte disse før men registrerer at dei er vekk i fra sortimentet deres.

 

Det blir nevnt av den nye Parsun importøren at mange kjente merker produserer deler/motorer i Kina, jo det er riktig, Mercury produserer 50-60 hesteren der, men det er under TOTAL kvalitetskontroll av Brunswick marine, som sørger for at produktet overholder kvalitetsstandarden som kreves.

 

Jeg har sett litt av hvert når Kineseren skal gjøre ting på egenhånd ,men dette har kanskje bedret seg i den senere tid.

Link to post
Share on other sites

Kineseren begynner å bli dyr, nå er det i Vietnam man finner billig produserte produkter !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...