leifen62 Startet 29.November.2013 Del på Facebook Startet 29.November.2013 Hei Har kjøpt meg gammel båt og har så vidt begynt oppussing av denne En 1974 modell JODA Skal pusse alt treverk og bygge ny innredning Legge easyteek Legge nytt el anlegg Lage nye puter Montere diverse instrumenter I år blir det bare utvendig.En plass må man begynne slik ser det ut da vi kjøpte båten Noen bilder av det vi har laget av inrrednig Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.November.2013 Del på Facebook Svart 29.November.2013 God gammel Joda 24. En av de første snekkene jeg husker tilbake på i fra den tid. Var jo en enorm stor båt den gang. Er enda mange prakteksemplarer av disse her på Sørlands-kysten. Hadde selv en Marex 24, som jo er "søsterskipet" til Jodaen. Samme skrog, men forskjellige innredninger. Håper på noen bilder etterhvert av prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 29.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2013 Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan man får lastet inn bilder her Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 29.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53413/1385690793.jpg Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 30.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2013 Som dere kan se så var jo innredning sliten Den er fjernet og vi er i gang med å lage ny Skal også legge easyteek, sette inn kombinert oppvaskkum og kokeapparat Nye puter er bestilt Nytt bord skal lages Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.November.2013 Del på Facebook Svart 30.November.2013 Ser jo ut som du kan det med snekkring av båtinventar etter bildene, så da er det jo bare morro og holde på med slike prosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Finnes det noen med opplysninger om det elektriske anlegget i denne båten? Trenger også opplysninger om det andre tekniske anlegget Sitter en Yanmar diesel i den Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 4.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Hei Er det noen som vet hva denne Yanmar motoren heter? Hvilken type? Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Hei, Flott båt!! :) Kan det være en Yanmar 2QM15/20? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Er også enig med en 2QM. Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 4.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Da er mesteparten av innredningen ferdig. Har noen forslag til beis. Innredningen er laget i eik. Vil at det skal se mørkere ut, se ut som teak. Vil også lakke etter at det er beiset. Hvilke farge vil bli fin på denne Selv tenkt litt på kirsebær Vil også pusse ned og beise det som gjenstår i båten, slik at det blir lik farge på alt Takker for gode forslag Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Hei Leifen62 For en utrolig flott innredning du har laget på kort tid, skulle ønske jeg var like flink med treverk!! J Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 5.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Hei Ja det har gått bra. Må innrømme at jeg har hatt litt hjelp. Vet ikke hvordan folk reagerer på denne, da den ikke er så tradisjonell Håper også at noen kommer med forslag til beisfarge. Vil lakke til slutt og tror jeg går for blank finish, ikke matt. Så nå gleder jeg meg til å kunne ta dørken og legge isiteek. Ser for meg noe sånt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 (redigert) Ville ha gått for teakfarget beis. Kirsebær blir veldig rød, tror det blir litt voldsomt. Samme med mahogny, den er også rødlig. Kjøp deg et par småbokser, og test på litt kapp. Så ser du fort hvilken farge som passer deg.. Jeg ville ha avsluttet med Owatrol Edelolje, den blir blank som lakk men er mykere slik at den ikke sprekker/flasser like lett. Har denne på benkeplatene ombord, og den ser ut som lakk. Redigert 5.Desember.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
leifen62 Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Det var ikke mye hjelp eller tips å få, angående valg av beis og lakk Hadde jo håpet på litt flere innlegg her, men det er kanskje ikke interesant med oppussing av så gamle båter Sitér dette innlegget Link to post
Allhan Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Motoren er iallefall en 2qm15 :) Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Brukte fargen "burmateak" selv. Men jeg tynnet den ut ca. 50% og jeg la den på teakfiner som som kanskje er litt mørkere enn eik i utgangspunktet. Ble godt fornøyd med dette, ikke for rødt i alle fall. Kirsebær tror jeg du skal være forsiktig med ja. Strøk på med svamp, brukte Owatrol D1 etterpå (5-7 strøk) for silkematt overflate som jeg liker best på interiør. Finnes et dårlig bilde av resultatet i tråden her, innlegg 2: https://baatplassen.no/i/topic/98458-oppussing-nidelv-24-hvordan-behandle-treverket/ Sitér dette innlegget Link to post
leifen62 Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Takk for tips Hvilken fabrikat av beis brukte du? Og hva tynnet du ut med? Har planer om å komme meg i båten mellom jul og nyttår , for å rive ned mer av innredningen. For å ta hjem og begynne pussing og lakkering Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Denne glemte jeg å svare på... Mener å huske at det var vanlig Butinox oljebeis. Men "burmateak" fargen leverer vel "alle" leverandører. Kjøpte meg en 0,5 liter med sånn jotun malingstynner, funket fint. Og blandinga var utrolig drøy. Du har sikkert noen biter du kan ta litt prøvestrøk på. Ellers finnes mange fine beiser fra Hempel og International etc. Litt dyrere greier =) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 (redigert) Dette blir en flott innredning Likte godt det snekkerverkstedet ditt. Forresten hvilke treverk bruker du? Redigert 20.Desember.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Flott innredning. Trenger du egentlig å gjøre den mørkere? Ville beholdt det så likt som mulig slik du har laget det. Vedr. Lakk og beis er det vel like mange meninger som medlemmer på BP. Noen vil ha olje, noen lakk. En komp, to komp, matt, blank osv. Legg opp noen rester og prøv deg frem til du finner den du er mest fornøyd med. :-). Lykke til. Og husk bilder . :-) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
leifen62 Svart 2.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Jeg bruker eik i innredningen Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Eiketre er et flott materiale, passer så absolutt i båt Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gunga Din Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 (redigert) absolutt........Eik har man bygget båter av her på kysten i over 1000 år Redigert 2.Januar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Svaap Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Du kan snekre - det er helt sikkert! Har dessverre ikke noen gode forslag til overflatebehandling, men det finnes folk her inne som kan....de har bare ikke sett tråden din ennå :-) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.