Jump to content

Oppussing av Joda 24. 1974 mod.

leifen62

Recommended Posts

Foreslår kinesisk treolje da den penetrerer bedre enn andre oljer og særlig på eik som er en av de hardere tresorter.

Kinesisk treolje har høy andel tørrstoff og lavere molekyl størrelse, noe som gir god impregnering og god beskyttelse.

Legges på treverket til det er mettet, trenger god temp for god tørk. Farge kan blandes inn.

Da denne oljen er produsert av nøttene fra Thung treet er den et helt rent naturprodukt. Obs! Nøtte allergi !

Legg derfor på 2-3 strøk med Owatrol 2 til slutt.

Nydelig trearbeide du har utføft.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Først og fremst så skal du ha honnør for nydelig arbeid :clap::thumbsup:

Beis på eik har jeg prøvd og for min del så synes jeg ikke det ble noe pent.Olje det og lakkere er penere :yesnod: Hvis du absolutt vil beise så gjør som det har blitt nevnt tidligere : prøv deg frem med forskjellige typer og velg den du selv synes er penest. Selv har jeg brukt noe enkel lakk fra Maritim til innredning,ute har jeg brukt Benar og Ravilakk blandet 40/60 ca..

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Hei, jeg vil støtte Banarnas råd, det er en blanding jeg også har endt opp med: Benarolja er litt seigere enn lakken, og det er en fordel. Men med ditt ambisjonsnivå - steike hvor kjekt det måtte vært å kunne snekre slik! - så vet jeg ikke, jeg ser jo at endel av de som bygger epoxybåter og så lakker, bruker andre ting, du kan jo sjekke trådene til Amalie 36 f.eks.

På en regnfull søndag blei det en tur i båten for å demontere en del treverk. Dette blei gjort og det er satt i kjelleren. Skal begynne å pusse og prøve meg å olje opp det gamle treverket. Her tror jeg ikke det er brukt så mye som en desiliter med olje eller lakk siden båten var ny

Skal bli artig å se om det går an å få noe brukbart resultat ut av det gamle treverket

Har nå valgt å gå for Benar edeltre olje på alt av treverk, også den nye innredningen

Til min store overraskelse fant jeg en dieselvarmer bak noe av det gamle treverket

Skla bli artig å se om jeg kan få den til å virke

Ellers så såg jo det elektriske anlegget ut som spaghetti. Så her blir det en god jobb

Jeg brukte benar på cocpitdørene i båten, og lurte på om det noengang ville tørke skikkelig. Det tok nok en 3-4 måneder før overflaten var tilnærmet lakkaktig. På benkeplaten i byssa brukte jeg Owatrol Edelolje, og denne var tørr neste dag og ser ut som lakk. Derfor denne anbefalingen;-)

Ellers så har jeg sansen for Benar, bruker det på utvendige teakdører hjemme blant annet. Men til sliteflater i båten ser Owatrol Edelolje ut til å være et tryggere valg. Til teakfineren innvendig har jeg brukt Owatrol Teakolje, som gir en fin silkematt glans uten å bygge seg opp utenpå treverket. Legger på vått i vått til det ikke trekker mer, og tørker av med fille...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Da er det gamle treverket pusset og lakket opp

Fikk også kjøpt meg en Dieselvarmer, brukt sådan. Skal hente den i posten nå i helgen. Så det blir jo spennende.

Så da blir det til å montere denne etterhvert og da også få lagt opp strøm til denne og mye annet nytt. Samt gå over det gamle elektriske. Da dette ser ut som noe som har falt ned i båten

Mye jobb der

Skal også bestille en kombinert oppvask og gassbluss for nedfelling i innredningen

Så blir ikke arbeidsledig med det første

• 2 måneder senere...

Her er noen bilder.

Nå er det nesten ferdig og båten er snart klar for bruk

Innredning er i eikoger oljet med ovatrol teakolje

Gulvet er i eik også og behandlet med samme olje

Bygget nytt dashbord og håper at det virker

Satte inn pantry , enkel bluss og med vask

Kommer tilbake med fler bilder seinere

dette var bare noen jeg tok med telefonen i går kveld

Fått båten på vannet og første prøvetur er tatt

Fikk litt problemer med luft i diesel og etter mye arbeid startet den opp igjen

Sleit også litt med å få ladning til å virke, men etter å ha ladet forbruksbatteriet opp og etterpå startet opp igjen , virket ladningen ok

Så nå er det mulig å slappe litt av å kose seg

Blir nok en tur seinere i dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...