sailorboy Svart 30.November.2013 Del på Facebook Svart 30.November.2013 Er fargeblind, så nattseilas er utelukket for min del om eg ferdes i ukjente farvann uten co-pilot. Er det andre fargeblinde her, som kansje har noen tips og råd for og kunne navigere i mørke? Fruen er med på "broen" under nattseilas. "Viser det fyret hvit eller grønn sektor?" SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.November.2013 Del på Facebook Svart 30.November.2013 Jeg vil vel si at svaret er som forventet fra pettersand. Ikke alltid like nyttige innspill fra den kanten. Jeg var vel så uopplyst og naiv at jeg trodde at folk som faktisk har en større turbåt som trådstarteren tydeligvis har, har lært grunnleggende navigasjon. Jeg vil i alle fall anbefale alle som ikke har det, å skaffe seg det nå i rolige vintermåneder. Og til oivindg, er det noe du lurer på så kan det faktisk hende jeg også har ett nyttig svar ;-) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 1.Desember.2013 Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Jeg vil vel si at svaret er som forventet fra pettersand. Ikke alltid like nyttige innspill fra den kanten. Jeg var vel så uopplyst og naiv at jeg trodde at folk som faktisk har en større turbåt som trådstarteren tydeligvis har, har lært grunnleggende navigasjon. Jeg vil i alle fall anbefale alle som ikke har det, å skaffe seg det nå i rolige vintermåneder. Og til oivindg, er det noe du lurer på så kan det faktisk hende jeg også har ett nyttig svar ;-) Du har absolutt mange nyttige svar, men jeg synes ofte du svarer lite konstruktivt og forklarer det med at du trodde at folk visste bedre eller du syntes at folk burde visst bedre. Innimellom blir det så nedlatende at det blir litt for mye for meg, selv om jeg prøver å overse sånt. Men nå gikk jeg altså i fella. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2013 Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Det kan vel hende og jeg beklager det selv om jeg ikke tror det er så ofte. Jeg reagerer nok litt for lett på de "greske tilstander", dvs fra jolla til princess uten å øke kompetanse. En burde i det minst skaffe seg grunnleggende teoretiske kunnskaper både for sin egen og andres sikkerhet. Å skaffe seg den her på baatplassen er en usikker sak da en må ha noe kompetanse for å skille mellom skitt og kanel. Dette er en av grunnene til at båtførerprøve (eller hva det heter i dag) burde være obligatorisk over en viss båtstørrelse slik som i de fleste europeiske land. Men det er vel en annen diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 1.Desember.2013 Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Med forbehold om at jeg har skjønt spørsmålet til trådstarter riktig. Jeg mener jeg har lært, mulig det bare er innbilning, at det er ulike sektorer på lyktene slik at vi skal vite hvor vi finner hvit sektor. Om vi er i grønn sektor og ser i kartet at den hvite sektoren er til styrbord, må vi dreie styrbord for å komme inn i trygg seilas. Ved å se i kartet mener jeg å se at dette ofte stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2013 Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Ja og når du seiler i hvit sektor er det som å kjøre på en motorvei. Da vi bedrev båtliv når barna var små gikk vi ofte om natta. Fordelen var at leia var lett å følge etter fyrlyktene, det var stille på sjøen og barna sov. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Desember.2013 Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Han kjørte/seilte alltid på grønt. Hehe, sikkert lenge å vente på grønt i en del "lyskryss" ... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Først av alt vil jeg få beklage til alle som min manglende kompetanse har skapt bekymring og oppbrakthet hos og således vært til sjenanse for. Det var virkelig ikke meningen å ødelegge stemningen . Jeg kan dog betrygge deg Petter, med at jeg bare har en liten seilbåt med marginalt skadepotensiale på skjær og holmer, dersom jeg i min inkompetanse og uvørenhet skulle komme til å navigere meg bortpå en sen nattetime. Min uskolerthet vil således først og fremst gå ut over meg selv får vi håpe. Jeg vil benytte anledningen til å berømme Brigg for beste svar i forhold til spørsmålet. Du forstod spørsmålet, og svarte mest utfyllende. Perfekt besvarelse Zenit var likevel den som forstod spørsmålet og svarte på dette først, så applaus også til ham . De fleste andre tror jeg har misforstått spørsmålet, og det får jeg ta på min kappe. Jeg har sannsynligvis brukt feil ord og uttrykk og da er det ikke så lett å forstå hva jeg mener. Desto mer kreditt til Zenit og Brigg som greide å dekode mitt amatørspråk. Fasitsvaret tror jeg likevel kom allerede i innlegg #2 fra Fru Jacobsen. For selv om det tydeligvis er ett system i dette så må man for det første sjekke kartet for å være sikker på ledens retning, dessuten er det langt fra alltid at dette stemmer helt. Under er ett kartutsnitt som er noe av det første som møter meg hvis jeg drar nordover etter å ha kastet loss, og da er det som regel allerede mørkt på denne årstiden. Papirkartet i båten viser ikke led retning klart for dette området, som ligger mellom Åmøyfjorden, Høgsfjorden og Gandsfjorden med sine skiftende ledretninger, men mitt gamle arvede "pyntekart" som jeg har hjemme har trykket ett ledmerke som peker nordover rett i dette området, så ledens rettning skulle være nordover selv om dette er nokså nær Stavanger havn i motsatt retning. Som dere ser er de som har merket leden av en annen oppfatning. Eller kanskje de bare mangler båtførerprøven eller ikke har lest kartet ? Fasit på trygg navigering er derfor uansett KART. Til dere som vet alt og er utlært om både navigering og nattseilas fra før (med eller uten skolering og avlagte eksamener) : Gratulerer !! Til oss eventuelle andre : Kanskje vi lærte bittelitt denne dagen også Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Poseidon Svart 1.Desember.2013 Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 (redigert) Hei Erik, Denne tråden utviklet seg i en merkelig retning. Men jeg forstår at spørsmålet egentlig var ærlig ment, og jeg forstår godt at du kan bli forvirret når du forsøker å finne system i fargemerkingen som brukes i Ryfylke. Dette er som både du og jeg vet et område med seilbare leder på kryss og tvers, både nord, sør, øst og vest - og dermed har det også blitt en utfordring for våre venner i Kystverket som har forsøkt å komme opp med en logisk fargemerking ..... (Jeg har forøvrig påpekt noen av de verste logiske bristene overfor de ansvarlige i Kystverket - med det resultat at de har tatt mine kommentarer til følge.) Alt det som du nevner er gode spørsmål og jeg gleder meg hver gang det kommer så konkrete, gode spørsmål når jeg holder båtførerkurs. Dette er også stoff som gjennomgås grundig på mine båtførerkurs - og jeg tilbyr deg her 50% rabatt på vårkurset! Noen råd som du kan merke deg:1) her i Norge har vi IKKE system i hvilke farger som ligger på hver side av hvite sektorer i "lykter" (dvs de som har fargede sektorer) - selv om noen ovenfor påstår det. Det er med andre ord rent tilfeldig om du har rød/grønn på sb/bb når man seiler på hvit sektor inn mot en lykt. Med andre ord: bruk oppdaterte kart! 2) ledens hovedretning fra Lista og nordover er "nordover langs kysten og innover i fjordene". Men som sagt noen steder, som i Ryfylke går fjorder og sund på kryss og tvers. Det som jeg ser at villeder deg er at når leden først begynner å gå innover en fjord, så skiften den IKKE retning, selv om dette skulle føre til at den går sørover! Eksempel: leden går nordover langs Jærkysten, den runder Tungenes og går østover Åmøyfjorden. Derfra går den innover i Ryfylke, men også nordover mot Sauda. Det som du også må merke deg er at den går sørover Gannsfjorden mot Sandnes og sørover Høgsfjorden mot Lysefjorden og Dirdal. Med andre ord: bruk oppdaterte kart! 3) de små ensfarge røde og grønne lyktene/blinkene som nå offisielt heter "lanterner" de inngår stort sett i det omtalte Lateralsystemet. Dermed kan du betrakte disse som røde og grønne staker, dvs man skal som hovedregel ha dem om babord hhv styrbord når man seiler med ledens hovedretning. Men som sagt uklarheter og "logiske brist" finnes det mange av. Med andre ord: bruk oppdaterte kart! 4) til dere som sliter med fargesynet: det kan i noen tilfeller være til hjelp å huske på at hvis en HIB "Hurtigbåtmerke Indirekte Belyst" dvs disse pyramideformede, hvite lanternene har rød farge så er den forsynt med et partall. Hvis HIB'en er grønn har den oddetall. Hvis HIB'en er hvit, så har den dessverre ikke noe system .... Forhåpentlig kan dette være til hjelp Erik, men som sagt er du hjertelig velkommen på båtførerkurs - og hvis du skulle ha lyst på D5L, f.eks som kompaktkurs her på baatplassen, så fikser vi det også PSBrigg, som har skrevet et av de gode innleggene ovenfor, han gikk båtførerkurs hos meg, via baatplassen for mange år siden. Jeg husker at vi hadde samlingen ombord i Gamle Salten Redigert 1.Desember.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jensemann2 Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Lyktene kan deles opp i 2 ulike klasser: jeg kaller det motlykter og medlykter. Seiler du mot en motlykt på hvit sektor vil den bli rød dersom du er for langt til babord og grønn hvis du er for langt til styrbord. Seiler du mot en "medlykt" er det motsatt. Men seiler du med en medlykt, dvs du bruker medlykten i hekken for å forsikre deg om at du er i kvit sektor når du seiler vekk fra lykten vil den også bli rød ved forlangt til babord og grønn ved for langt til styrbord. Dette er altså når du seiler på en hvitsektor og stevner eller akterstevner en lykt Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 (redigert) Det er riktig, som du sier (STORT SETT). Men sektorene på norske lykter er ikke konsekvente, og man er derfor nødt å sjekke dette på kartet før man stoler på den huskeregelen. Kartutsnittet over, viser området rundt Vatlastraumen ved Bergen. Kommer man nordfra, går man på hvit sektor, mot Vonflu (Oc 6). Da stemmer det, som du sier at man kommer over i rød sektor hvis man er for langt over til BB. Men kommer man sørfra opp Kobbeleia, nord for Kjerringholmen vil det bli motsatt. Velger man derimot å gå Sør for Kjerringholmen, på den smale hvite sektoren, vil det bli "rett". (Den smale hvite sektoren er ikke synlig på kartutsnittet, men er mellom rød og grønn sektor fra Vonflu i SV-lig retning). Har forstått det slik at Norge er så godt som alene, men å ikke være konsekvent med sektorene, og de fleste andre land har sektorer der man kan bruke huskeregelen konsekvent. Allerede på neste kartutsnitt, blir det forvirring. Kommer man nordfra, mot Vonflu, så får man rød sektor hvis man kommer for langt til BB. Men når man kommer ned til Vonflu, og tørner mot Hilleren lykt for å gå ned gjennom Vatlastraumen, får man grønn sektor hvis man er for langt over til BB. Dette var et vilkårlig valgt område, og allerede her ser man at man må ha tungen i rett minn, og bruke kart for å kunne hvite hvordan man skal bruke sektorene for å kunne gjennomføre en trygg seilas. Redigert 2.Desember.2013 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Erik Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Tusen tusen takk til Poseidon for veldig oppklarende svar Og jeg takker selvfølgelig ja til ditt meget generøse tilbud Detaljene rundt påmelding kan vi ta på IM. Vedrørende ledens retning mellom Hundvåg og Vassøy så hadde jeg langt på vei konkludert med retningen selv, selv om jeg ikke forstod helt hvorfor. Hvordan flyten i leden fungerer spesielt i Ryfylke var derfor veldig kjekk å få, og nå gleder jeg meg til våren for å få mer påfyll rundt dette og andre emner . Men en siste kuriositet, fra nordsiden av Boknafjorden som jeg ikke forstår tanken bak, selv med ledens "flytskjema" i bakhode. Karmsundet (lengst vest i kartet under) er nordgående. De to parallelle leder i nedre del av kartet(altså mellom Vestre og Austre Bokn og øst for Austre Bokn) er også nordgående. De to parallelle leder i øvre del av kartutsnittet, altså inn Førres og Førlands fjorden, er også nordover. Og leden i midten av kartutsnittet oppover mot og mellom lille og store Megerøy er også nordvendt. Men midt mellom dette er det motsatt . Altså, kommer man opp Karmsundet i nordvent led, og tar til styrbord ved Gulskjer, så er man i sørvendt led i under 1 Nm før man er over i Førresfjorden som er nordvent igjen. Klarer noen å forklare tanken til kystverket bak det valget? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Altså, kommer man opp Karmsundet i nordvent led, og tar til styrbord ved Gulskjer, så er man i sørvendt led i under 1 Nm før man er over i Førresfjorden som er nordvent igjen. Klarer noen å forklare tanken til kystverket bak det valget? Ja, det er egentlig enkelt og greit: den nordgående leden kommer opp parallelt både gjennom Karmsundet og Boknasundet. Den tverrleden du viser til kunne man da ha merket begge veier, men her har man bestemt seg for at det er leden nordover Boknasundet som fører frem til Karmsundet - og ikke motsatt. Derfor vil du oppleve som om du seiler "motstrøms" en kort periode hvis du kommer nordover Karmsundet og så dreier styrbord slik som du beskriver - men man har nødvendigvis måttet foreta et valg .... OK med kurs, det fikser vi på beste måte for når noen er så ivrig og interessert som du beviser - da er det en fornøyelse å samarbeide Det er riktig, som du sier (STORT SETT). STORT SETT? Tja, det var vel kanskje en mild overdrivelse. Jeg vil mene at det er sånn ca 50/50 ..... :confused: Derfor: bruk oppdaterte kart! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Christel III Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 STORT SETT? Tja, det var vel kanskje en mild overdrivelse. Jeg vil mene at det er sånn ca 50/50 ..... :confused: Derfor: bruk oppdaterte kart! Ok, Poseidon. Korriger til noen ganger da:-) Poenget var uansett at man alltid må ha oppdaterte sjøkart for å få noe fornuft ut av lykter og fyr. Der er vi vel enig? Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Er fargeblind, så nattseilas er utelukket for min del om eg ferdes i ukjente farvann uten co-pilot. Er det andre fargeblinde her, som kansje har noen tips og råd for og kunne navigere i mørke? http://www.bottenviken.se/artiklar/2002/020507-seekey.html Nu kan färgblinda skilja på rött och grönt! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brigg Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 PS Brigg, som har skrevet et av de gode innleggene ovenfor, han gikk båtførerkurs hos meg, via baatplassen for mange år siden. Jeg husker at vi hadde samlingen ombord i Gamle Salten Poseidon har god hukommelse, men jeg føler behov for å korrigere. Det var Fruen som deltok på nettbasert båtførerkurs med samling ombord på Gamle Salten i Stavanger. Jeg mener at dette var høsten 2005. Selv var jeg med mest som barnevakt for lettmatrosen. Jeg husker tilbake på denne helga med glede, det var en svært hyggelig gjeng som deltok. Selv tok jeg båtførerkurs i regi av Trondheim Båtforening høsten 2003, bare for å ære den som æres bør. Og det kan se ut som om jeg fremdeles husker noe av det vi lærte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Astor Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 For ikke å gå i fella har jeg ofte denne foran meg. Går jeg motsatt vei snur jeg blokka. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
alfaalfa Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Hei Erik, jeg ble også litt overrasket over at du ønsket å drive med nattseilas, men fremsto som relativt lite sjøvant for å si det slik. Og jeg vil påstå at man bør begynne med å være trygg på dagtid. Nattseilas er relativt mye mer krevende. Men dine sprøsmål er jo særs relevante og krevende. Det er mange steder der rød og grønt merke ikke er merking av led. Og det er steder der de i ledens retning går fra å markere led til å markere grunner for så å gå tilbake som marking av led litt lenger langs leden. Dette understreker at det er nyttig med inngående kunnskap, for dette er det lett å tro at man kan og forstår, men så er det ikke et mønster man kan lære seg. Man må bruke kart for å sjekke hva som gjelder (HELE TIDEN). Som jo er skremmende og meget lite bra fra Kystverket som driver merking. For noen år siden gikk et skip på grunn inn til Kragerø sørfra på vestsiden av Jomfruland. https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49219/kragero.jpg Bare lagt vekt på grønne markeringer - Som dere ser sørfra er det grønn stake til styrbord ved N-kant Jomfrulandsrevet. Deretter skal man ha grønn stake på babord side ved Stangbåen. Så grønn på styrbord ved Vestre Fjordbåen. Denne gikk de på. Da hadde de jo skjønt systemet. Så her gjelder det å ha kart eller plotter. Og kikke to og tre ganger for å være sikker. Men leden langs Tjøme og Nøtterø er en klassiker: https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49219/tjome.jpg Mellom Bjerkøy og Hvaløy er det i sør en grunne som merkes slik at man skal ha grønn på styrbord eller rød på babord. Mens litt lenger nord ligger merkene sllik at man skal ha rød på babord og grønn på styrbord for å ikke gå på Aslakbåene og Tampebåen. Mitt poeng fra starten er at seilas etter slik merking er vanskelig på dagtid. Og jeg vil påstå at det er vanskeligere på natt med dårligere referanser for posisjon. Så som andre før meg - bruk kart/plotter. Og sjekk fordi det er brå overganger. Og man kan egentlig ikke tro på at det er led merking noe sted. Uansett hvor man er...dessverre... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Poseidon har god hukommelse, men jeg føler behov for å korrigere. Det var Fruen som deltok på nettbasert båtførerkurs med samling ombord på Gamle Salten i Stavanger. Jeg mener at dette var høsten 2005. Selv var jeg med mest som barnevakt for lettmatrosen. Jeg husker tilbake på denne helga med glede, det var en svært hyggelig gjeng som deltok. ... Hei igjen og mange takk for korreksjonen. Jeg husker godt at "Fru Brigg" var med selv om jeg blingset litt på din rolle ... Men jeg husker dere som et hyggelig bekjentskap og Gamle Salten var jo et trivelig fartøy å drive kurs ombord på. Nå har vi forøvrig SANDNES til denslags - og den er faktisk enda bedre Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Hei. ...............Leter jeg etter en orden som ikke finnes, Hei Erik det finns en orden.........men ikke i Norge !!! IALA (The International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities) anbefaller en orden.....hvilke gjør det veldi enkelt o vite hvordan du skall styre " IALA Guideline No. 1041 - Sector Lights " http://www.tidelandsignal.com/web/information/IALA/IALA%20Guidelines/1041-%20Sector%20lights%20-%202008.zip enkelt forklart havner du i grønn sektor så viser du din grønne SB-Lanterne mot fyren.....så kommer du straks in i hvit sektor igjen !! (o vice versa) (funker vid gang mot fyren og fra fyren!) dette gjeller bare ved 'ledande' sektorer... ......... en sektorfyr som markerer en lei ! Sverige o Danmark fölger dette......men som sagt ikke Norge o Tyskland (vad jeg vet! ) men man må alltid ha med seg kart...for o vite når det er dags o skifte o gå mot/fra ny fyr Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Erik Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Å seile på fyr sektorer føler jeg at jeg har ganske god kontroll på. Før kart plotteren kom ombord synes jeg nesten det var enklere å nattseile enn å dagseile i ukjent farvann, fordi man da bla kan krysspeile sektorer fra 2 eller flere fyr og vite ganske eksakt hvor man er. Å ta kryss peilinger i dagslys der holmer og fastland går i ett på litt avstand kan være vel så krevende synes jeg og landmassene er ofte veldig dårlig beskrevet i sjøkart, så hverken terrengvariasjonen eller andre landemerker er nødvendigvis med (har nevnt det før, jeg synes sjøkart burde hatt bla høydekurver og bebyggelse inntegnet). Men at dette faktisk var organisert slik som dette i Dansk og Svensk farvann var jeg ikke kjent med, og i det området var vi senest i sommer, og returnerer ganske sikkert til neste år, så dette var greit å vite (selv om vi ikke nattseiler like mye i den lyse årstid). Dette beviser også (synes jeg ihvertfall) at tråder som dette kan ha en nytteverdi, for man lærer stadig noe nytt, enten det er ting som er falt ut av reportoaret eller det aldri har vært der før. Så får de utlærte heller ha oss unnskyldt Og dette er typisk lærdom som man kan klare seg uten (man ser jo hvordan man skal seile via kartet, slik som i Norge), men som er nyttig likevel. Til Alfalfa : Det er akkurat dette jeg mener, bare at det er i nattemørket og etter fargede Lanterner (som jeg kalte lykter) man seiler etter. Sjekker man ikke karakteristikk og plassering i kart på hver eneste en og i lengre tid har fulgt en led merket etter sør-nord logikk kan man fort lalle seg inn i en forestilling om at det bare er å følge på, og da er det fort gjort å gå på en smell når det plutselig snur. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lnjk Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Men at dette faktisk var organisert slik som dette i Dansk og Svensk farvann var jeg ikke kjent med, og i det området var vi senest i sommer, og returnerer ganske sikkert til neste år, så dette var greit å vite (selv om vi ikke nattseiler like mye i den lyse årstid). Dette beviser også (synes jeg ihvertfall) at tråder som dette kan ha en nytteverdi, for man lærer stadig noe nytt, enten det er ting som er falt ut av reportoaret eller det aldri har vært der før. Så får de utlærte heller ha oss unnskyldt Var heller ikke klar over at våre naboer hadde slikt system på lyktene. Men har ikke vært der med båt. Så har jo Poseidon også sagt hva blinkene offisielt heter. Lanterner var nytt for meg. Ser ut som den gamle forkortelsen "SSS" gjelder fortsatt. Svarte staker (ikke skyld på meg at noen har malt de grønne) styrbord ved nordgående i nord-syd merket led. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 (redigert) Det var i ikke jeg heller som malte de svarte stakene grønne, men "SSS" regelen var jo grei, - den gang for lenge siden. Men hvor entydig dette og sektorene fra fyr og lykter var da, skal jeg ikke si noe om. Her en oversikt over merkingen slik den er illustrert i boken "Motorbåten, Praktisk håndbok for motorbåteiere" fra 1955. Les gjerne teksten under bildet, spesielt om merkingen med røde og svarte staker når en skulle seile øst-vest og omvendt! Redigert 3.Desember.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Men leden langs Tjøme og Nøtterø er en klassiker: https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49219/tjome.jpg Mellom Bjerkøy og Hvaløy er det i sør en grunne som merkes slik at man skal ha grønn på styrbord eller rød på babord. Mens litt lenger nord ligger merkene sllik at man skal ha rød på babord og grønn på styrbord for å ikke gå på Aslakbåene og Tampebåen. Mitt poeng fra starten er at seilas etter slik merking er vanskelig på dagtid. Og jeg vil påstå at det er vanskeligere på natt med dårligere referanser for posisjon. Så som andre før meg - bruk kart/plotter. Og sjekk fordi det er brå overganger. Og man kan egentlig ikke tro på at det er led merking noe sted. Uansett hvor man er...dessverre... Hvis en følger seilingsleden blir det klart. Når en kommer syd fra skal en ha Grønn på Styrbord eller Rød til Babord. En kan passere på begge sider. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Hadde det vært meg som skulle bestemt merkingen nederst i kartet ditt, ville jeg heller plassert ut to lateralmerker (gulsvarte) der for å markere at en skulle gå utenfor det grunne blå feltet. Men det er jo greit der er nå også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.