Jump to content

Nattseilas : Er det noe slags system i fargen på lyktene ?


Erik

Recommended Posts

 

 

 

Mellom Bjerkøy og Hvaløy er det i sør en grunne som merkes slik at man skal ha grønn på styrbord eller rød på babord. Mens litt lenger nord ligger merkene sllik at man skal ha rød på babord og grønn på styrbord for å ikke gå på Aslakbåene og Tampebåen.

 

 

 

 

Ser du hva du skriver?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Men leden langs Tjøme og Nøtterø er en klassiker:

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49219/tjome.jpg

 

Mellom Bjerkøy og Hvaløy er det i sør en grunne som merkes slik at man skal ha grønn på styrbord eller rød på babord. Mens litt lenger nord ligger merkene sllik at man skal ha rød på babord og grønn på styrbord for å ikke gå på Aslakbåene og Tampebåen.

 

Mitt poeng fra starten er at seilas etter slik merking er vanskelig på dagtid. Og jeg vil påstå at det er vanskeligere på natt med dårligere referanser for posisjon.

 

supervansklig (ivartfall uten radar!)....passasjen mellom Aslakbåene og Tampebåen er ju ikke fyrbelyst :giggle:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

nei jeg tykker ikke det ......

 

men fordelen er navigasjonen går så mye enklere,

du vet instinktivt åt hvilket håll du skall styre for å komme tilbake i hvit sektor (uten o kike i kartet!)

 

gå in på gulesider og sjøkart og se litt på Bohuslæn....finner en del fyrer med 4 hvite ledende sektorer, men har selv

aldrig opplevt det som krevende

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...
Erik skrev On 29.11.2013 at 14.14:

Hei.

 

Burde muligens vist dette, men spør likevel :blush:

 

Jeg vet at det på fyrlykter med fargesektorer bare er hvitt lys som viser led, og at rødt eller grønt ikke sier noe om hvilken grøfte kant man befinner seg i uten å sjekke kart (sitert fritt etter Poseidon :giggle: )

 

Men er det noe fast system i om lykter (med bare en farge) bør passeres på ene eller andre siden? Tenker da noe ala ledmerker som er røde og grønne.

 

Ser at det veldig ofte er slik at seiler man nordover med leden så skal man ta rød lykt mot rød lanterne og grønt på grønt. Men det er også endel tilfeller der det er konsekvent motsatt, og atter andre tilfeller der det virker mer vilkårlig, altså lykter med begge farger på begge sider av en naturlig led.

 

Er de mønster og systemer jeg synes å se bare tilfeldige, eller er det noe system som ligger bak fargevalget man har gitt en lykt ?

 

Eller er det kanskje slik at lykter med visse karakteristikker (feks F-Fixed) er konsekvente, mens andre karakteristikker ikke er innordnet samme system ?

 

Leter jeg etter en orden som ikke finnes, eller er det noen tommelfinger regler på dette ?

 

PS : JA, man må alltid sjekke kart, men det er likevel kjekt å greie å dekode det man ser rundt seg mest mulig på direkten også da...

 

58˚51.548 N 9˚26.095 E  for meg er dette ett slikt område (skåtøyroa) som som du beskriver med tanke på lanterner og ledens retning. Ser ut som leden går motsatt på denne siden av øya.

Redigert av MYVIVERA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden er litt gammel for i 2019 vedtok Kystverket å legge om til IALA standard -som Sverige har brukt lenge. Kystverket skriver

 

"Hva er IALA-standard på sektorlykter?

IALA har en anbefaling for hvordan sektorene på ei fyrlykt bør være inndelt for å være intuitiv og gi en god forutsigbarhet (IALA Guideline 1041 - Sector Lights Ed 3.0). Kystverket har besluttet å tilpasse seg denne anbefalingen, og starter å endre på sektorene fra 2019. Arbeidet er ventet å være ferdig innen utgangen av 2025.

Prinsipp for anbefalingen er: Når en sjøfarende stevner mot en fyrlykt i hvit sektor, skal sektoren på styrbord side være grønn, og sektoren på babord side skal være rød. Dette gjelder uansett hvilken himmelretning man kommer fra."

 

Så de holder på med å endre sektorinndeling og farge i hele landet - alle 1900 lykter og fyr.

Link to post
Share on other sites

Gammel tråd ja. Selv synes jeg papirkart er klart best for å holde oversikten ved nattseilas på fyrlykter (som forresten er ganske gøy). 

alfaalfa skrev for 18 timer siden:

Denne tråden er litt gammel for i 2019 vedtok Kystverket å legge om til IALA standard -som Sverige har brukt lenge. Kystverket skriver [...] Så de holder på med å endre sektorinndeling og farge i hele landet - alle 1900 lykter og fyr.

 

Er det noen som har sett en tidsplan for når dette arbeidet er ferdig? Det er nok lurt å bygge om til IALA, men det blir jo  mange sektorer på en del av fyrlyktene ... 

 

Big Horn skrev 51 minutter siden:

Har alltid brukt kart og plotter med "nord opp", men registrerer at det blir mer og mer vanlig å ha seilingskurs opp. Kansje bare en vanesak, men jeg mister følelsen av hvor jeg er om kartet / plotteren stadig endrer retning.....?

 

Jeg liker best å kombinere papir og kartplotter når det blir litt komplisert (som ved ulike fyrlykter) kartplotter for detaljnavigering, kart for oversikt. Men så har jeg aldri hatt en 12" plotter med mulighet for all verdens splitscreens... 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Big Horn said:

Har alltid brukt kart og plotter med "nord opp", men registrerer at det blir mer og mer vanlig å ha seilingskurs opp. Kansje bare en vanesak, men jeg mister følelsen av hvor jeg er om kartet / plotteren stadig endrer retning.....?

Helt enig, jeg får noia når folk begynner å dreie på kart også - opp er nord, du beveger deg rundt - det er ikke verden som roterer rundt deg - selv om noen kanskje mener det :giggle:

Radar derimot, den står med heading opp.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 22 timer siden:

Er det noen som har sett en tidsplan for når dette arbeidet er ferdig? Det er nok lurt å bygge om til IALA, men det blir jo  mange sektorer på en del av fyrlyktene ...

det er et langt lærret å blek, litt her 

https://www.kystverket.no/sjovegen/overgang-til-iala-standard/

 

Kart  her  over hvor de  har og skal utbedre

 

https://kystverket.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=fb2465a4e41a4725a42705618f51eae4

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 2 minutter siden:
Sitat

Arbeidet er planlagt å være ferdig innen utgangen av 2025

Takk for det!  Det var raskere enn jeg trodde, antok at dette ble gjort etterhvert som fyrlyktene skulle vedlikeholdes. :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Big Horn said:

Har alltid brukt kart og plotter med "nord opp", men registrerer at det blir mer og mer vanlig å ha seilingskurs opp. Kansje bare en vanesak, men jeg mister følelsen av hvor jeg er om kartet / plotteren stadig endrer retning.....?

 

Helt utenfor trådens emne? :-)

 

Nord opp, alltid.  Prøvde å ha seilingskurs opp én gang, og det ble med dét forsøket, vi endte opp med å seile i sirkel. :-)

 

Selvfølgelig er det en vanesak.

 

Ulempen med nord opp er at man da må bruke noen flere hjerneceller bl.a. på å vurdere om man skal til styrbord eller babord (minnes en gang hvor jeg var veldig stresset, smal passasje, ingen sjømerker å forholde seg til, og så greide jeg å svinge feil vei.  Det gikk bra, ble oppmerksom på det ganske så fort :-)

 

Ulempen med seilingskurs opp er at man da må bruke noen flere hjerneceller på å vurdere hvor man er og hvor man skal (såfremt man ikke har en kurslinje tegnet opp på forhånd).  At skjermbildet endres raskt ved store kursendringer kan vel være både en fordel og en ulempe (kanskje litt enklere å bli oppmerksom på at man er på direkte kollisjonskurs med et skjær dersom skjæret er rett opp på skjermen og beveger litt på seg enn om man må vurdere vektor og slepespor midt på skjermen og deretter ressonere seg frem til hvor man er på vei)

Link to post
Share on other sites

Endring av farger på fyrlykter er vel omtrent litt som endring fra venstrekjøring til høyrekjøring ... blir mange kart som må oppdateres.  Dette er dog et mindre problem i dag enn for tyve år siden, ettersom de fleste bruker elektroniske kart, og med GPS er jo heller ikke fyrlyktene like viktige som før.

 

Jeg er også rød/grønn fargeblind, merkelig nok er det forskjellen mellom hvitt og grønt på fyrlyktene som er vanskeligst å se.  Dagtid i Sverige kan jeg slite litt, mange røde og grønne merker som ikke har noe toppmerke, og jeg har flere ganger bommet og vært på feil side av merkingen.  Heldigvis ikke gått på grunn enda.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tobixen said:

 

Helt utenfor trådens emne? :-)

 

Nord opp, alltid.  Prøvde å ha seilingskurs opp én gang, og det ble med dét forsøket, vi endte opp med å seile i sirkel. :-)

 

Selvfølgelig er det en vanesak.

 

Ulempen med nord opp er at man da må bruke noen flere hjerneceller bl.a. på å vurdere om man skal til styrbord eller babord (minnes en gang hvor jeg var veldig stresset, smal passasje, ingen sjømerker å forholde seg til, og så greide jeg å svinge feil vei.  Det gikk bra, ble oppmerksom på det ganske så fort :-)

 

Ulempen med seilingskurs opp er at man da må bruke noen flere hjerneceller på å vurdere hvor man er og hvor man skal (såfremt man ikke har en kurslinje tegnet opp på forhånd).  At skjermbildet endres raskt ved store kursendringer kan vel være både en fordel og en ulempe (kanskje litt enklere å bli oppmerksom på at man er på direkte kollisjonskurs med et skjær dersom skjæret er rett opp på skjermen og beveger litt på seg enn om man må vurdere vektor og slepespor midt på skjermen og deretter ressonere seg frem til hvor man er på vei)

Ikke helt utenfor trådens tema. Sektorer beregnet på led eller seilingskurs er vel litt som kart opp mot nord eller kart opp i seilingskurs....

Link to post
Share on other sites

Må ellers også berømme Kystverket for veldig bra arbeid med forbedre mye av merkingen innaskjærs med de "nye" sjømerkene. Med denne typen utforming får man både en klar pilangivelse som viser på hvilken side av en grunne man skal gå (gir økt sikkerhet ift bare en enkel søyle eller stake), samt at det etterhvert blir mange flere av merkene som har en lanterne som lyser rød eller grønn.

image.png.f663dab3e2de81fcb22b21939950c881.png

Prøver alltid å følge ekstremt godt med på posisjon, merking osv underveis, og synes denne nye typen gjør innseiling på nye steder mye enklere og intuitiv. Selv med to 12-tommere på fly'en kan man miste oversikten i ukjent farvann. Da er denne typen visuelt hjelpemiddel veldig kjekt som supplement.

 

En kritikk til samme Kystverk er at de gjerne kunne gått mer aktivt ut til småbåtfolket og informert om at de endrer fargesektorer på fyrlykter. I praksis innebærer det at svært mange seiler rundt med plottere som kan være ordentlig skumle når man mest trenger dem, dvs i mørket.

 

Ideelt sett skulle man jo alltid ha gyldig abonnement på oppdatert sjøkart på alle plottere, pad'er og telefoner. I praksis er det antakelig enten for dyrt eller for komplekst for mange. Da er det nyttig å bli minnet på at man absolutt bør ta et skippertak(!) på dette nå før sesongstart. 

 

Kan jo legge til at i "gamle" dager så var en del av jobben ombord på Marinens fartøyer å tidvis oppdatere papirkatene ombord med EfS (Efteretninger for Sjøfarende). Det var en nitidig, men viktig jobb for å holde kartsystemet ajour med pennerettelser. Selve tjenesten finnes fortsatt men er vel nå i hovedsak digital.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 11.4.2023 at 11.15:

Helt enig, jeg får noia når folk begynner å dreie på kart også - opp er nord, du beveger deg rundt - det er ikke verden som roterer rundt deg - selv om noen kanskje mener det :giggle:

Radar derimot, den står med heading opp.

Artig, som gammel orienteringsløper så er det vanlig å løpe med kartet i den retningen du løper. Det er fordi du skal orientere deg i fartsretningen. Det du har "foran deg" er da det du skal forholde deg til og som du skal orientere i . Ikke det som ligger nord for deg.

 

Men jeg vet ikke hvordan du seiler/manøvrerer.

 

Jeg veksler mellom rask motorbåt eller 5-9 knops seiling. I en rask båt er det vurdert som uaktsomt i høyhastighetskurset å ikke ha sjøkartet/visningen i fartsretning. Mens slikt ikke ble nevnt på D5L der det er tilpasset saktegående fartøy.

 

Men jeg håper slike som navigerer i marinene snart setter plotteren både på og med fartsretningen opp - slik at de kan avgjøre hva de er i ferd med å kjøre på - om det er land eller noe helt annet ute i fjorden. Jeg oppfatter det er et glimrende eksempel på at fartsretningen opp sikkert kan gi økt informasjon.

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 2 timer siden:

En kritikk til samme Kystverk er at de gjerne kunne gått mer aktivt ut til småbåtfolket og informert om at de endrer fargesektorer på fyrlykter. I praksis innebærer det at svært mange seiler rundt med plottere som kan være ordentlig skumle når man mest trenger dem, dvs i mørket.

 

Ideelt sett skulle man jo alltid ha gyldig abonnement på oppdatert sjøkart på alle plottere, pad'er og telefoner. I praksis er det antakelig enten for dyrt eller for komplekst for mange. Da er det nyttig å bli minnet på at man absolutt bør ta et skippertak(!) på dette nå før sesongstart. 

Kystverket tenker på lystbåt flåten. Det er oppgraderingen som kommer Portør  til Toneleia et godt eksempel på. 

Vet en ikke at kart er ferskvare , burde en holde seg hjemme.

Når en får hele Norge for 21 € så kan en ikke klage på prisen.

 

Kart https://o-charts.org/shop/es/oesenc/24-no.html   to nedlastinger med dongle ubegrenset.

sjøkart til kartplottarar,

https://www.kartverket.no/til-sjos/kart/sjokart-til-kartplottere

 

https://www.kartverket.no/til-sjos

 

https://www.kartverket.no/til-sjos/sjokart

https://www.kartverket.no/til-sjos

 

Kart  her  over hvor de  har og skal utbedre

https://kystverket.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=fb2465a4e41a4725a42705618f51eae4

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

On 4/11/2023 at 11:15 AM, Arne Henriksen said:

Helt enig, jeg får noia når folk begynner å dreie på kart også - opp er nord, du beveger deg rundt - det er ikke verden som roterer rundt deg - selv om noen kanskje mener det :giggle:

 

Jeg mener å huske at i min barndom, da vi drev med orientering på land, så var en av instruksjonene å bruke kompass og "orientere kartet etter terrenget".  Det er forsåvidt et poeng at man da lettere kan orientere seg og koble ting på kartet med landemerker når kartet er orientert etter terrenget - men ting forenkles jo veldig når man har en pil å forholde seg til.  Den har man som hovedregel ikke på papirkartet ...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte litt på det etter å ha postet, at jeg kanskje ikke var helt entydig på hva jeg mente med "pil" - nemlig "pil som viser hvor du befinner deg på kartet og hvilken retning du har nesa/baugen i" :-)  Jeg så også at jeg hadde vært litt for rask med å svare, og greide å hoppe over mange andre poster som beskrev omtrent det samme som hva jeg gjorde.

 

Når man ikke vet hvor man er og skal prøve å finne det ut, så tror jeg det er en stor fordel å ha kartet orientert etter terrenget.

 

Så er det også de som mener at heading-up er helt essensielt når man har litt hastighet på båten.  Her har jeg sant og si ingen erfaring, men problemene som har vært nevnt med heading-up versus north-up (med retningsvektor og slepespor på skjermen) blir ikke mindre i høye hastigheter.  Jeg tror evnen til å kunne raskt orientere seg til kartet er personlig og innlært, men ... minnes vagt minner fra barndom og ungdomstid med 2D dataspill og kan vel si meg enig i at det er lettere å følge en løype dersom man styrer et objekt midt på skjermen med "heading up" versus dersom man styrer et objekt som beveger seg på et statisk skjermbilde. :-)

Link to post
Share on other sites


hva med dette trådstarter egentlig spør om. Spørsmålet er ikke om fyrlykter og sektorer.

 

«Men er det noe fast system i om lykter (med bare en farge) bør passeres på ene eller andre siden? Tenker da noe ala ledmerker som er røde og grønne.

 

Ser at det veldig ofte er slik at seiler man nordover med leden så skal man ta rød lykt mot rød lanterne og grønt på grønt. Men det er også endel tilfeller der det er konsekvent motsatt, og atter andre tilfeller der det virker mer vilkårlig, altså lykter med begge farger på begge sider av en naturlig led.

 

Er de mønster og systemer jeg synes å se bare tilfeldige, eller er det noe system som ligger bak fargevalget man har gitt en lykt ?»


58˚51.548 N 9˚26.095 E  for meg er dette ett slikt område (skåtøyroa) Ser ut som leden går motsatt på denne siden av øya? Bare lurer.

 

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev for 3 timer siden:

58˚51.548 N 9˚26.095 E  for meg er dette ett slikt område (skåtøyroa) Ser ut som leden går motsatt på denne siden av øya?

Slik er det planlagt.

https://www.kystverket.no/regelverk/horinger/horing-forslag-til-fornying-og-oppgradering-av-seilingsled-kragero---invitasjon-til-innspill/

image.png.c4e5b669708504bcc4d339ec3b35da5b.png

 

image.png.ccaefb84a393aac73c86395b18e61165.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...