Jump to content

Nattseilas : Er det noe slags system i fargen på lyktene ?


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Burde muligens vist dette, men spør likevel :blush:

 

Jeg vet at det på fyrlykter med fargesektorer bare er hvitt lys som viser led, og at rødt eller grønt ikke sier noe om hvilken grøfte kant man befinner seg i uten å sjekke kart (sitert fritt etter Poseidon :giggle: )

 

Men er det noe fast system i om lykter (med bare en farge) bør passeres på ene eller andre siden? Tenker da noe ala ledmerker som er røde og grønne.

 

Ser at det veldig ofte er slik at seiler man nordover med leden så skal man ta rød lykt mot rød lanterne og grønt på grønt. Men det er også endel tilfeller der det er konsekvent motsatt, og atter andre tilfeller der det virker mer vilkårlig, altså lykter med begge farger på begge sider av en naturlig led.

 

Er de mønster og systemer jeg synes å se bare tilfeldige, eller er det noe system som ligger bak fargevalget man har gitt en lykt ?

 

Eller er det kanskje slik at lykter med visse karakteristikker (feks F-Fixed) er konsekvente, mens andre karakteristikker ikke er innordnet samme system ?

 

Leter jeg etter en orden som ikke finnes, eller er det noen tommelfinger regler på dette ?

 

PS : JA, man må alltid sjekke kart, men det er likevel kjekt å greie å dekode det man ser rundt seg mest mulig på direkten også da...

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hadde vel en mistanke om det.

 

Men det er likevel mange steder entydige leder med en farge på ene siden og andre farge på motsatt. Se feks bilde under der det er tre merkede leder inn til Haugesund som alle følger samme system med rød på babord hvis man går Nordover.

Men man må da altså uansett se dette mønsteret i kartet før man kan trekke noen som helst konklusjoner om det man ser rundt seg slik jeg oppfatter det.

 

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg gikk på Fredrikstad Navigasjonsskole, var det en nybakt lystseiler som hevdet at det vart som på veien. Han kjørte/seilte alltid på grønt. Zwilgmeyer (læreren) fikk latteranfall og lurte på hvordan i himmelens navn han hadde overlevd. Grunnen var at snekka til eleven ikke stakk mer enn en snau halvmeter. Det var før GPS. Og den gangen jeg var fersking, så seilte vi ofte om natten, greiere å navigere på sektorene. Kartet gir egentlig fasitene på hvor man befinner seg. Og barna befant seg stadig på et nytt sted da de våknet om morgenen.

Link to post
Share on other sites

Jo, dere har rett, så ledens retning er grei. Den er jo også merket i papirkartet (men savner det i de fleste av de digitale kartene mine faktisk).

 

Men det jeg lurer på er om lyktene (altså ikke fyr med sektorer, men ensfargede smålykter) tar noen som helst hensyn til hvilken side av leden de er på i forhold til denne retningen.

 

Jeg tolker Fru Jacobsen sitt svar som nei, og der snakker vi yrkeskompetanse så vidt jeg vet og dermed er nok det fasiten...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Men det jeg lurer på er om lyktene (altså ikke fyr med sektorer, men ensfargede smålykter) tar noen som helst hensyn til hvilken side av leden de er på i forhold til denne retningen.

 

Jeg tolker Fru Jacobsen sitt svar som nei, og der snakker vi yrkeskompetanse så vidt jeg vet og dermed er nok det fasiten...

 

Nei, det er ikke system i hvor fyr/lykten(e) er plassert relatert til hvit sektor. Og hvis du ikke følger med, hvordan skal du da kunne finne ut om du seiler mot et fyr eller en lykt? Da må du se i kartet og skjønne karakteristikken. Om man kommer sydfra mot Oslofjorden, så bør man for sin egen sikkerhet skjønne om man ser Tvistein, Svenner, Færder eller Torbjørnskjær. Og seiler man da på hvit sektor, vil man uvegerlig til slutt gå på land.

Link to post
Share on other sites

Det å gå på hvit sektor er ikke alltid lurt....se på Humlungen fyr ved Skjærhallen. Liten hvit sektor vestover, går du på den treffer du mitt på en jernstøtte, også kalt politi støtta etter at politi båten traff den en natt i godt driv :giggle: . Det kanskje stygt å le, dette kan skje den beste...

Redigert av Elise (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja , vi snakker om de rundlysende, enfargede små lyktene, ikke fyrene, som som regel er høyere montert og lyser kraftigere. Jeg greier som regel å se forskjell på en rød lykt og den røde sektoren fra ett fyr, selv uten å sjekke karakteristikk....

 

Er det blink de heter?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår å lære seg et minimum av ting noenlunde uttømmende, f.eks. ta båtførerprøven eller det som tyngre er, slik at man skaffer seg noe grunnleggende kunnskap før man beveger seg her i livet, på sjøen konkret da, fremfor å satse på at forumspørring og blogglesing hever en til et høyere plan :saint:

Link to post
Share on other sites

Er fargeblind, så nattseilas er utelukket for min del om eg ferdes i ukjente farvann uten co-pilot.

 

Er det andre fargeblinde her, som kansje har noen tips og råd for og kunne navigere i mørke?

 

Svaret er kartplotter. Har aldri hatt problemer med å navigere i mørket med "kun" elektronikk som hjelpemiddel. Papirkart har jeg ikke brukt siden 2003. Og til dem som klikker i vinkel over slike uttalelser: Det viktigste er uansett alltid å anpasse farten etter forholdene og kjenne sine begrensninger med tanke på vær og vind. Kan legge til at jeg ikke har ambisjoner om å gå i fotsporene til Columbus.

Link to post
Share on other sites

Står ingenting i pensum om at leden er fargekodet med lykter Trond C, ihvertfall ikke for båtførerprøven. Ikke som jeg har sett. Er det sånn at alt som ikke er omtalt der ikke eksisterer ? Eller? Og hvis mann observerer ett fenomen mann ikke kjenner fra før må det vel være legitimt å spørre seg for, uten å spørre deg om lov først?

 

Jeg har nemlig relativt hyppig observert dette jeg omtaler, men også såpass mange untak at det uansett ikke kan brukes ukritisk uten kart.

 

Den som tror han er ferdig utlært er som regel bare ferdig .....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Lateralmerkene (grønne eller røde staker) har vel samme farge på blinket som staken. Dvs grønt blink på styrbord når man går i leias hovedretning. Kardinalmerkene (gule og sorte staker) har hvitt blink med ulik karakteristikk avhengig av hvilket merke det er. Gule spesialmerker har også hvitt blink. Disse er vanlige på oppdrettsanleggene heromkring.

 

Nå er det ti år siden jeg tok båtførerprøven, men jeg mener å huske at dette var pensum.

Lateralmerkene (grønne eller røde staker) har vel samme farge på blinket som staken. Dvs grønt blink på styrbord når man går i leias hovedretning. Kardinalmerkene (gule og sorte staker) har hvitt blink med ulik karakteristikk avhengig av hvilket merke det er. Gule spesialmerker har også hvitt blink. Disse er vanlige på oppdrettsanleggene heromkring.

 

Nå er det ti år siden jeg tok båtførerprøven, men jeg mener å huske at dette var pensum.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er fargeblind, så nattseilas er utelukket for min del om eg ferdes i ukjente farvann uten co-pilot.

 

Er det andre fargeblinde her, som kansje har noen tips og råd for og kunne navigere i mørke?

Jeg er også fargeblind, og det gjør nattseilas litt mere utfordrende. I dag bruker jeg kartplotter som "støttehjul", i "gamle dager" var d å bruke kompass / peilinger mot andre fyr/lykter og sikker fart. Har ennå tilgode å gå på om natten ;) Aktiv kartbruk (hele tiden følge nøye med) og god planlegging hjelper oxo. (altså sette ut kurser i kartet, notere peilinger og tider)

 

 

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pettersand; husk at det er noen av oss som ikke har din erfaring, og da må det være lov å spørre. Jeg vil heller si at det er ditt svar som ikke "forventes i en slik diskusjon på en båtplass"


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Pettersand; husk at det er noen av oss som ikke har din erfaring, og da må det være lov å spørre. Jeg vil heller si at det er ditt svar som ikke "forventes i en slik diskusjon på en båtplass"

Jeg vil vel si at svaret er som forventet fra pettersand. Ikke alltid like nyttige innspill fra den kanten.

 

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...