Jump to content

Slik vinterkonserverer du 4 takt påhengsmotorer.


Parsunnorge

Recommended Posts

Hei!
Det dukker opp spørsmål til oss (mye den siste tiden) om hvordan vinterkonservere 4 takt påhengsmotorer.
Først av alt: forhold deg til det forhandleren sier!
Dernest, dersom ikke forhandler eller tilsvarende ikke er på nett! som vi sier.. Følg instruksjonsboka!
I de fleste tilfeller inneholder denne boka noen sider om lagring/konservering.
Det er vel slik at de fleste har instruksjonsbok på Norsk (kjente merker i lang tid i Norge)
Vi har det ihvertfall.

4 takt påhenger som vi kjenner godt, er ikke spesielt vanskelig å vinterkonservere.
Men sjekk alltid med din forhandler om du kan gjøre dette selv! Noen ganger har vi hørt at det kan ødelegge garantier osv.

Vi ferskvannkjører motoren i bad med 25 % glykol i vannet.
Det smører og forhindrer rustdannelser i kjølesystemet.

Vi kjører forgasseren helt tom slik at ikke bensin (med alltid kanskje litt eller litt mer vann i ) blir stående i flottørkammeret! Vann spiser aluminium! og kan forårsake lekasjepunkter etterhvert som årene går rundt dyser etc.

Like før motoren stopper ( sprayer vi en god rustløser inn i forgasserinnsuget, ikke mye, bare litt!

Vi skrur ut pluggene og heller en teskje olje ned i hver sylinder.

Deretter settes pluggene på plass.

Olje og eventuellt oljefilter byttes (alle småmotorer har ikke oljefilter.

Luftfilter (hvis utskiftbart byttes) ikke utskiftbart renses, vaskes i bensin eller tilsvarende)

Bytter gearolje.

Deretter strammes klemmer og slager kontrolleres.

Til slutt vaskes motoren utvendig og all groing etc fjernes, deretter sprayes den inn med litt 556 etc.
Så smører vi tiltdeler og smørepunkter.

Motoren lagres, dras noen ganger rundt slik at oljen i sylinderne får smurt godt.

Jeg sverger til å lagre i + grader.

Det er sikkert variasjoner ute og går mtp motortyper, men dette er for oss greit i Parsun.

Parsunnorge.

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg ikke 556, men 666. Jeg tar også av propell og smører opp med propellaksel fett samt polerer/vokser motoren utvendig. Har alltid lagret i rom/garasje, eller ute, hvor det blir frost uten at jeg er kjent med at dette har medført noen skade eller problemer på noe vis. Tar også litt lurium i bensintanken før motoren blir kjørt for siste gang.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette med å spraye inn i innsuget til motoren stopper - regner ikke med det gjelder EFI motorer? Er det tilstrekkelig å spraye inn i plugghullene på disse?

Mener i fra den siste påhengeren jeg hadde, (en Suzuki DF60 2010mod., ny type), så sto der ingenting om dette i manualen. Tror dette er noe som "henger igjen" i fra tidligere tider. Det er jo tross alt ikke så lang lagringstid for en motor. (vinterhalvåret). Blir vel anderledes hvis motoren skulle lagres over flere år. Men der er sikkert mange meninger om dette. Står jo eventuelt nevnt i innstruksjons-hefte som følger motoren.

Link to post
Share on other sites

det står ingenting her om bytte av Zink, noe som er dødsviktig.

 

I tillegg må eiere av Suzuki -  litt eldre DF90 -115 og 140 ( min DF90 fra 2008 har feilen )

sjekke og passe på den manuelle skruen som er utløse ventil for manuell trimming og tilting,

 

Har ikke fått satt meg skikkelig inn i sakene , men materialet i skruen ofrer seg og korroderer ,

slik at det blir lekkasje av olje ut , og trim og tilt slutter og fungere.

 

Kan trolig avverges ved å smøre silikon over skruen samt å sjekke og bytte en liten anode som skal sitte på braketten,

men denne anoden har jeg ikke klart å lokalisere på min motor.

 

Men alle som har DF90-115-140 og gjør service selv må passe på - repersjonen kan bli grisedyr.

 

Til slutt - husk også de 2 anodene i blokka og få tak i pakninge også .

Link to post
Share on other sites

Hvor viktig er det å lager i + grader. har planer om å la en splitter ny 4 t henge på båten under presenningen...

 

Slik har min motor (utendørs på båten som står på henger) siden motoren var ny i 2007 og enda ike hatt et eneste problem med denne motoren. Kunne sikkert hatt den stående innendørs i et oppvarmet lokale til en pris av 6-7000 i året som da totalt så langt hadde betydd nærmere 50.000 i bortkastede penger og godt på vei til ny motor!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...