blue moon Startet 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2013 (redigert) Hei godtfolk! Har fått litt lekkasje i gjennomføringen på min båt, se signatur. Mutter på bilde2 ligger under en støpt plate med begrenset plass, kan denne løsnes og pakning på utsiden skiftes? Hvor isåfall kjøpes denne? Håper på det er akkurat der vannet trenger inn da.. Redigert 3.Desember.2013 av KOland (see edit history) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
index Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 (redigert) Jeg ville ha slipt bort alt bunnstoff mm rundt gjennomføringen på utsiden og laget en fin fuge med Sikaflex/Tech7 rundt der. Skal du demontere noe her må nok hele rorsystemet fjernes, og ny gjennomføring monteres. Så prøv det enkle først, det er i alle fall mitt råd... Redigert 3.Desember.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blue moon Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Høres ut som det enkleste det ja index, takk for tips. Hva med der den er "leddet" (bilde1) kan det komme noe vann inn der? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
index Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Går ut fra at røret går over vannlinjen innvendig? I så fall bør lekkasjen være utvendig på hylsa. Men gammelt metall tæres da, så det kan jo være et hull et sted... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ezach Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Løfter denne for tilsvarende problem med lekkasje ved roret på min Tristan 870. Det samler seg sjøvann ved gjennomføringen inntil det renner over en kant på et hull som leder ned i kjølsvinet/motorrommet. Pumper vel ut en drøy halvliter i døgnet. Noen som er i stand til å se årsak og fiks på disse bildene? Slik ser det ut fra utsiden: [emoji15] Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Lekker det ved innfestinga i bunn av skroget ( ved de fire boltene) eller lekker det oppe ved rorarmen. Det er vel noen pakninger inne i hylsa på toppen ved fettnippelen som kan byttes? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ezach Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Det er det jeg er usikker på. Kan det hjelpe å opplyse om at det trolig er lite fett i hylsa? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Bytt hele driten. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Inter 9000 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Bosvik i risør lager dette. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
ezach Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Morsommere å prøve å fikse det. :) Kan jo ta kontakt med bedriften og be pent om et par tips. Men mottar gjerne mer info her i tråden. ☺ Redigert 7.Mars.2015 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Hvis jeg forstår konstruksjonen din riktig har du et rør (rørhylse) som er sveiset til en plate med fire hull (brakett). Dette røret går inn i båten og enden på det står normalt høyere enn vannlinja? Hvis jeg forstår dette rett må lekkasjen være i tetningen mellom skroget og den plata. Anbefaler deg å skru av alt og ta en skikkelig gjennomgang av det. Får litt gåsehud når jeg ser den rustne eksosklemma som holder hele greia på plass... Hvis du monterer dette på nytt med ny tetningsmasse blir det sikkert tett. I tillegg sitter det antagelig noen gamle morkne simmerringer i det røret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Det virker som en rett beskrivelse av konstruksjonen. Noen tommelfingerregler når man skal måle korrekt diameter på nye simringer? Og godset i skroget ved roret bør vel tåle en slagtrekker hvis behov? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Ja, du har tre mål. Ytterdiameter, innerdiameter og høyde (tykkelse). Oppgis gjerne som for eksempel 52/40/10. Dette er en ring som passer til 40mm aksel, 52mm boss og har en høyde på 10m. Ikke bruk slagtrekker på de muttrene der! Slagtrekker funker på en stålkonstruksjon, men ikke lurt å bruke det mot glassfiber, da kan du få knunsningsskader. Det er for øvrig heller ingen grunn til å bruke det. Dette er vanlige rustfrie skruer og muttre som du lett skrur av med fastnøkkel og skralle. Få en kompis til å ligge inne i båten og holde igjen så går det så bra atter Hvis du vil gardere deg kan du rense tuppen på skruene med en stålbørste før du begynner å skru. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Livsviktige råd! Selvsagt er det fare for knusningsskader... Har lært mye etter 14 år med båtmekk, men: Hva er en/et "boss"? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Bosset er det som simmerringen er montert i. I ditt tilfelle røret Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Akrobatt! Txs. :) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Dette er somregel messing, er det stor fare for at dette er råttent når du begynner å demontere dette. Fil en rein flate, er det rødt i fargen er det bare å skifte først som sist. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Inter 9000 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Ser ut som syrefast når jeg studerer bildene. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
ezach Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Teori: Da jeg overtok båten, var det en ring/et lokk i kunststoff rundt rorstaget som måtte bankes opp i hylsa på utsiden, forseglet med sika. Hylsa har fettnippel, og jeg har pumpet inn noe vannfast grease, men ikke mye. Var redd for å presse ut ringen. Det er f og f under kjøring at det kommer inn vann. Kan utett ring og lite fett være årsaken, tro? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Tok kontakt med Bosvik i Risør, som trodde mest på at kilden er hylsens skroggjennomføring. De slo fast at det ikke er deres fabrikat. Likevel konkret og rask hjelp på e-post. :) Noen som har en generell skisse å legge ut, så jeg har en viss peiling på hva som møter meg når jeg løsner boltene? :/ Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Ble anbefalt å snakke med Sleipner, som slo fast at lekkasjen skyldes ukurant tetning øverst på rorhylsa da dette bildet ble presentert: Så det ser ut til at jeg slipper å åpne i bunnen, og det betyr mindre forsinket sjøsetting! :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Har akkurat skiftet tetning på toppen selv etter lekkasje der. Når du har av toppen så kan du jo presse fett inni nippelen mens du eller en hjelper dreier på roret, da får du fylt opp langs hele akslingen. Tetningene jeg har brukt er O-ringer av riktig dimensjon Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 29.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 (redigert) Takk for den. Står og lurer på hvordan jeg skal få rorarmen løs fra staget. Sitter hardt. Banke med en trestykke? Noen som kjenner igjen restene av dette merket på "pakkboksen"? Redigert 29.Mars.2015 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Fikk av rorarmen medcen akselavtrekker fra BT. Her er aksling og hylse. Her er pakkboks/tetningen som er skrudd ned på toppen av hylsa. Det skal tydeligvis være en O-ring midtveis inni denne. Det betyr at smørenippelen kun fôrer den delen som omslutter akslingen øverst - og ikke mater fett ned i hylsa. Mao. vannsmurt roraksel. Kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Er nok grease som smører roraksel. Den trenger ikke kjøling. Hos meg er det kun grease som tetter og smører roraksel. Helt tett:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.