Jump to content

Lekkasje rorgjennomføring

blue moon

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Har fått litt lekkasje i gjennomføringen på min båt, se signatur.

Mutter på bilde2 ligger under en støpt plate med begrenset plass, kan denne løsnes og pakning på utsiden skiftes?

Hvor isåfall kjøpes denne? Håper på det er akkurat der vannet trenger inn da..

bilde

Redigert av KOland (see edit history)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Jeg ville ha slipt bort alt bunnstoff mm rundt gjennomføringen på utsiden og laget en fin fuge med Sikaflex/Tech7 rundt der. Skal du demontere noe her må nok hele rorsystemet fjernes, og ny gjennomføring monteres. Så prøv det enkle først, det er i alle fall mitt råd...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...

Løfter denne for tilsvarende problem med lekkasje ved roret på min Tristan 870.

Det samler seg sjøvann ved gjennomføringen inntil det renner over en kant på et hull som leder ned i kjølsvinet/motorrommet.

Pumper vel ut en drøy halvliter i døgnet.

Noen som er i stand til å se årsak og fiks på disse bildene?

bilde

bilde

bilde

bilde

Slik ser det ut fra utsiden:

bilde

[emoji15]

Hvis jeg forstår konstruksjonen din riktig har du et rør (rørhylse) som er sveiset til en plate med fire hull (brakett). Dette røret går inn i båten og enden på det står normalt høyere enn vannlinja? Hvis jeg forstår dette rett må lekkasjen være i tetningen mellom skroget og den plata. Anbefaler deg å skru av alt og ta en skikkelig gjennomgang av det. Får litt gåsehud når jeg ser den rustne eksosklemma som holder hele greia på plass... Hvis du monterer dette på nytt med ny tetningsmasse blir det sikkert tett. I tillegg sitter det antagelig noen gamle morkne simmerringer i det røret.

Ja, du har tre mål. Ytterdiameter, innerdiameter og høyde (tykkelse). Oppgis gjerne som for eksempel 52/40/10. Dette er en ring som passer til 40mm aksel, 52mm boss og har en høyde på 10m.

Ikke bruk slagtrekker på de muttrene der! Slagtrekker funker på en stålkonstruksjon, men ikke lurt å bruke det mot glassfiber, da kan du få knunsningsskader. Det er for øvrig heller ingen grunn til å bruke det. Dette er vanlige rustfrie skruer og muttre som du lett skrur av med fastnøkkel og skralle. Få en kompis til å ligge inne i båten og holde igjen så går det så bra atter :smiley: Hvis du vil gardere deg kan du rense tuppen på skruene med en stålbørste før du begynner å skru.

Teori:

Da jeg overtok båten, var det en ring/et lokk i kunststoff rundt rorstaget som måtte bankes opp i hylsa på utsiden, forseglet med sika.

Hylsa har fettnippel, og jeg har pumpet inn noe vannfast grease, men ikke mye. Var redd for å presse ut ringen.

Det er f og f under kjøring at det kommer inn vann.

Kan utett ring og lite fett være årsaken, tro?

bilde

• 3 uker senere...

Fikk av rorarmen medcen akselavtrekker fra BT.

bilde

Her er aksling og hylse.

bilde

Her er pakkboks/tetningen som er skrudd ned på toppen av hylsa.

bilde

bilde

bilde

Det skal tydeligvis være en O-ring midtveis inni denne. Det betyr at smørenippelen kun fôrer den delen som omslutter akslingen øverst - og ikke mater fett ned i hylsa.

Mao. vannsmurt roraksel.

Kan det stemme?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...