Jump to content

Følg Kiwi Spirit, jorden rundt på 120 dager.

DieselDahl

Recommended Posts

http://stanleyparis.blogspot.no/2013/12/wind-please.html

All I need is more wind. Yes, not something I would say in polite circles, but none the less wind is what I need to get this vessel moving. At two days into the event and doing about 144 miles a day, the ghost of Dodge Morgan is almost a full day ahead of me, as he was averaging 171 miles a day! I am not on the beach reading a newspaper, I am sea and need wind to fill those sails. The forecast is looking only a little better, but you can help. If you take in a deep breath, turn to the east, or even south east, and breath out forcibly then the collective sum of your efforts will eventually arrive here and propel me forward!! Thank you.

The lack of wind also means that I am getting very little power into the boat. Nothing from the wind generators, as they don’t kick in till I have at least 10 knots (11 mph) of wind. The hydros are not doing much either since I am going too slow to make water power. And now, once again, its overcast weather and thus the solar panels are nonoperational. So now, with the batteries at only 40% charge, I have shut down most of the power including refrigerator, which I will not even open now, electronic displays and soon the freezer. No cooking, etc. I will steer much of today, thus saving power the autopilot would be using. I knew this would not be a dream cruise but this challenge was not expected in these latitudes where the wind is usually strong and steady.

Litt utfordringer nå:

"Genoa Furling Gives Way - Houston we had a problem

This blog is for sailors, but might be of interest to others.

At 4:30 am the winds freshened to 24-26 knots and I prepared to bring in the genoa and put out the jib and then take a first reef in the main. When furling the genoa, the furling line parted at the furling drum. How to get it furled now? Dropping the huge genoa to the deck and placing it below did not seem like a good option in the dark and with those winds - my being alone - not safe. Here is what I did.

I tacked thru the wind and then that placed the genoa against the shrouds and back winded. I then put out the jib to give some stability. Next I headed down wind with one sheet controlling the genoa against the shrouds. I took a four foot long rod (hydraulic handle) and placed it between the tack of the genoa and the rod right at the drum. Then, I manually furled in the genoa running back to the winch to ease the sheet and then forward to wind in some more. Repeated this at least a dozen times but finally got the genoa furled, tied off and then the boat was off in the SW direction, which was necessary to do my work. Still more work to do in placing the furling line back into the drum and stitching the knot so it does not untie again."

DEC

18

Day Ten Summary

Yes, it is day 16 since leaving St. Augustine to set a new record as first to circumnavigate from St. Augustine, but day ten of challenging the record set by Dodge Morgan from Bermuda and back non-stop and non-assisted.

I got off to a slow start with a weak weather system gaining only 105, 104 and 122 miles on the first three days, whereas Dodge had recorded 175, 175 and 184. He was clearly ahead. But in the last three days I have recorded 212, 217, and 236 miles, whereas Dodge did 190, 173, 123. Plotting our respective positions on the chart, I am a little to the north of him and 180 miles east - thus a day ahead given he averaged 171.8 miles a day.

Boat and crew holding up well in this close reach (into the wind). Waves 10-15 feet, sustained winds of 28-32 knots and gusts to 35. It’s a rough ride. No signs of mutiny as of yet, but we are still in the early days. Any such signs and they will wish they were on the Bounty with Captain Bligh!

all ære til denne seileren. Han er sikkert en veldig flink seiler! Personlig skjønner jeg ikke poenget med å lage veldig ståhei om det! Det kreves en masse energi og penger og helt sikkert miljøfiendtlige prosesser for å konstruere bygge og ferdigstille denne båten. Så hva er det egentlig å bevise spør jeg! Uansett så er det jo veldig spennede med en slik ekspidisjon og her står utfordringene i kø selv for vante folk med det siste av det siste hightech av utstyr..Jeg setter spørsmål med slike egotrip expidisjoner! Men vi har sett dem oppgjennom alle tider.. enten er det miljardærer som koster slikt selv eller det sponses av enkelte eller flere investorer.. Vi har jo teknologi til å klare det aller meste nå til dags, og har du mye penger kan du utvikle farkoster til one purpose..

På den andre siden så seilte jo også Vikingene helt uten motor og ikke en eneste elektronisk navigasjonsmiddel.. knapt hadde dem vel sjøkart...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 weeks later...

På den andre siden så seilte jo også Vikingene helt uten motor og ikke en eneste elektronisk navigasjonsmiddel.. knapt hadde dem vel sjøkart...

Jeg tror nok vikingene hadde litt mer risikotoleranse enn de fleste langturseilere i det 21 aarhundre.

Jeg synes denne ekspedisjonen er interessant, siden han faar testet ut hva som funker og ikke funker av alternative maater aa generere stroem. Dette er jo kunnskap som vil komme den "vanlige" langtureseiler til gode. Skjoenner ikke hvorfor du er saa negativ, egotrip eller ei - jeg synes alltid det er interessant aa lese om folk som legger ut paa slike ekspedisjoner, hvilke utfordringer de moeter og hvordan de loeser disse.

[quote name="Vestkystseiler

Jeg synes denne ekspedisjonen er interessant, siden han faar testet ut hva som funker og ikke funker av alternative maater aa generere stroem. Dette er jo kunnskap som vil komme den "vanlige" langtureseiler til gode. Skjoenner ikke hvorfor du er saa negativ, egotrip eller ei - jeg synes alltid det er interessant aa lese om folk som legger ut paa slike ekspedisjoner, hvilke utfordringer de moeter og hvordan de loeser disse.

Personlig er jeg veldig interessert i materialteknologi konstruksjon og kostnadsbesparende produksjon/konstruksjon. Vi har i dag kunskap og teknologi til å produsere hva som helst enten det er til vanns lands eller i lufta. Jeg stiller meg tvilende til ideologisme. Om hele poenget er å utføre denne seilasen helt miljøvennlig så ser ikke folk helheten. Jeg har stor forståelse for at folk har utforskertrang og vil realisere drømmer. Jeg personlig skjønner ikke hva en slik ekspidisjon skal bevise. Sett ut fra et miljøperspektiv så kunne man jo gjenomfort den samme seilasen med en "rsirkulert" seilbåt fra 70-80 tallet, med oppgradert rigg. Den totale forurensing med hydrokarboner pga av oppvarming eller matlaging, for langturseilere på verdensbasis er nok en veldig liten dråpe i havet. Mulig jeg tenker for mye teknisk, men sånn er realiteten. En enkel sammenlikning når det gjelder miljøaspektet på forurensning med båt, er at en supplybåt i nordsjøen forurenser like mye alle lystbåter i hele Landet vårt. Klart hadde det vært et drømmescenario om alle vi båtfolk kunne seile uten bruk av hydrokarboner, men der er vi altså ikke helt ennå...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Denne ekspedisjonen er ikke noe enestående. Man kan godt kalle det egotripp, men sånn sett skiller den seg ikke veldig fra annen lystbåt-ferdsel. Seilasen har allikevel mange interessante aspekter, det å ikke bruke hydrokarboner har vel sammenheng med at det er et rekordforsøk, noe som igjen er en forutsetning for finansieringen.

Vi følger med og er spente på om han overlever, om han klarer å fullføre og om han har tjangs på ny rekord. Det er langt igjen.

http://my.yb.tl/kiwispirit

Det var synd, men antagelig det eneste riktige å gjøre.

Å seile solo non-stop jorda rundt må være vanskelig å få til og lykkes. Sjansen for et teknisk problem som ikke kan fikses underveis samt faren for at helsa på en eller annen måte setter en ut av spill underveis må vel være stor i løet av en slik seilas.

Uansett utrolig godt gjort av en såpass gammel herre :-)

Mvh. SAP

• 1 month later...
  • 8 months later...

Personlig er jeg veldig interessert i materialteknologi konstruksjon og kostnadsbesparende produksjon/konstruksjon. Vi har i dag kunskap og teknologi til å produsere hva som helst enten det er til vanns lands eller i lufta. Jeg stiller meg tvilende til ideologisme. Om hele poenget er å utføre denne seilasen helt miljøvennlig så ser ikke folk helheten. Jeg har stor forståelse for at folk har utforskertrang og vil realisere drømmer. Jeg personlig skjønner ikke hva en slik ekspidisjon skal bevise. Sett ut fra et miljøperspektiv så kunne man jo gjenomfort den samme seilasen med en "rsirkulert" seilbåt fra 70-80 tallet, med oppgradert rigg. Den totale forurensing med hydrokarboner pga av oppvarming eller matlaging, for langturseilere på verdensbasis er nok en veldig liten dråpe i havet. Mulig jeg tenker for mye teknisk, men sånn er realiteten. En enkel sammenlikning når det gjelder miljøaspektet på forurensning med båt, er at en supplybåt i nordsjøen forurenser like mye alle lystbåter i hele Landet vårt. Klart hadde det vært et drømmescenario om alle vi båtfolk kunne seile uten bruk av hydrokarboner, men der er vi altså ikke helt ennå...

Det oser ingeniørgener av resonneringen din Morten... :smiley:

Ingen komentar Fortego.. :smiley: utad sikkelig fancy og nytenkende, realistisk bare fjas. seiling uten en tøddel bruk av hydrokarboner har jo vært gjort i mange hundre år forrut!

Å seile jorden rundt alene på 120 dager er uansett en betydelig utfordring, det å ikke bruke hydrokarboner er en vesentlig tilleggsutfordring. Er det gjennomførbart? Ja, sannsynligvis. Er det viktig? Tja. Det blir uansett spennende å følge med.