Jump to content

Kjøpe 1993 Jeanneau Sun Odyssey fra Miami. Kostnad ved import?

Ping

Recommended Posts

Hei.

Er ny i seil verden og vurderer og kjøpe meg en båt. Skal ta en titt på denne men lurer på om det er noen av dere som har noen tanker eller har noen erfaringer med denne?

http://www.yachtworld.com/boats/1993/Jeanneau-Sun-Odyssey-2664618/Miami/FL/United-States#.Up67AWTuJmo

Med tanke på at den ikke er nyere en 1993 så antar jeg også at den ikke er CE godkjent. Noen som har peiling på hva det vil koste ettersom jeg skal ta båten tilbake til norge? 20-30 tusen?

Alle tips er gode! Så kom med det du har ! På forhånd takk!

Hei. Båter produsert før 1998 har ikke krav til ce godkjenning. Du kan derfor importere denne uten godkjenning. Men! til prisen kommer frakt + hk avgift + mva på allt. Dvs totalt minimum 850" inn til Norge. J hadde prutet kraftig p prisen, mange gode alternativer i Norge for samme sum penger.

mine5 cent

Trygve

Dvs ingen problem med CE etc, jeg har gjort det samme med en båt produsert i Italia i 96, solgt som ny i Miami i 97. Men kan dette være lønnsomt da? Selv om du velger å seile den selv så må du betale mva av kostnadene for frakting. Kan du ikke vise til kvitteringer for frakt beregner de et beløp for deg.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg tror kromfelgen har rett på US båter. De må være importert til Norge eller EU før sommer 1998. Båten er som regel bare en enkel ombygging, men motoren vil ikke tilfredsstille avgasskravene, og feiler derfor helt opp til ca. 2005. Du må uansett da ha en godkjenning fra motorprodusent, noe som er vanskelig å få, før de standardiserte dette.

Det finnes ett unntak på regelen, noen US-båter er også produsert ihht til CE-normer fra produsent opprinnelig. Disse båtene vil da tilfredsstille kravene for båten, men feile på motor igjen. Derfor motorer nesten uten unntak er tatt ut av US-båtene ved import.

EU båter er annerledes da de allerede blir produsert i ett EU-land og CE merkingen henger sammen med at ting er produsert for å tilfredsstille visse europeiske normer.

Ett godt tips, dette må du ikke ta lett på. Gjør du noe feil vil båten sitte fast på tollager. Synes folk slenger ut meninger for lett om dette "minefeltet" tråkker du feil. Er ikke ett område man bør synse og mene noe om, men man bør vite svarer man.

Pga omfattende juks er også myndighetene veldig oppmerksom og firkantete rundt dette temaet.

Til slutt, enig med de som mener at du får samme båt til og med billigere her i landet. Dessuten høy luftfuktighet i Florida, slik at båten kan se pen ut, men interiøret er ikke mye verdt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...