-Morten Startet 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2013 Heisann! Jeg er ny her, men har vært flittig leser en god stund. Jeg har i flere år hatt en liten drøm om en gang å bo i båt, og jeg tenker at hvis det skal skje, må det være nå mens jeg er student. Så i september tok jeg det store skrittet og kjøpte en Jaico Colin Archer 30 fot skøyte, "Liv". (Her er klyverbommen dratt inn) Båten er glassfiberbygd, så det letter heldigvis vedlikeholdet litt, men for at jeg skal kunne bo i den komfortabelt trengs det å gjøres en del. Medeier-pappa og jeg er godt i gang med å legge inn ferskvannsopplegg i båten, men stort sett jobber jeg alene i båten, da han ikke bor i byen. Båten står nå på Seilforeningens brygge på Skansen i Trondheim. En (voksende) liste over ting som skal gjøres: - trykkvann m/ varmtvann - isolere i salong og lugar - male og "fiffe opp" på WC - ditto i lugar - få opp noe mer lys rundt omkring - pusse ned og olje opp noe av interiøret - montere ankervinsj Er forøvrig helt grønn på det meste som har med båt å gjøre, men er hendt og liker en god utfordring! Byggmester-pappa har noe erfaring med trebåt, men ingen seilerfaring. Så alle innlegg, kommentarer og tips tas i mot med stor takk! Er også interessert i å høre fra folk som bor eller har bodd i båt i Trondhem Får se hvor mye arbeid som blir gjort nå i eksamensperioden, men må si det er deilig å slippe unna virkeligheten en stund, og stikke ned i båten for å pusle med noe! -Morten Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Flott skute! Om du ikke har så kan en dieseldrevet vannvarmer være god å ha når en skal bo i båt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Heisan, kjekt med flere seilskøyter her ;-) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
sunnmøre Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Flotte båter Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Gratulerer, flott skute! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MB Sofie Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Pen dame det der. Colin var noe jeg i utgangspunktet så etter før jeg endte opp med min Mamba 311. Var dessverre ingen til en fornuftig pris, sett flere i etterkant. Er en båt jeg blir forelsket i hver gang jeg ser dem. Lykke til med prosjektet og ikke minst med å bo ombord. Skulle gjerne gjort det selv, men er blitt for "gammel" eller fått for mange forpliktelser. Gleder meg til neste update herfra. Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
finnarne Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Hvordan gikk det i været i forrige uke ? Har en guttunge som har tenkt seg opp med båt til neste år.. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
-Morten Svart 14.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 (redigert) Hei og takk! Var nede i båten i dag og så til etter uværet. Bortsett fra et par løse klips på vinterpresenningen har den holdt helt fint! Har den siste uka blitt ferdig med trykkvannsopplegg i båten, og er veldig fornøyd! Nå er det både varmt og kaldt vann, både i byssa og på do! Ny vask på doen. Skal male og "fiffe opp" litt etter hvert Arbeidsplass. Under trappa er det gamle "vannanlegget" - en dunk. Den nye vv-berederen står der nå. Har også begynt på isolering inni skap og rundtforbi. Merker utrolig forskjell på kondensen, som er blitt så og si borte der det er isolert. Bruker skrogisolasjon fra Maritim, men erfarte at det er greit å bruke ekstra kontaktlim, ellers løsnet det etter noen dager. Neste blir å isolere i lugaren foran, og så ha på nytt skrogtrekk over. Det ligger allerede skrogtrekk rett på glassfiberen, men vil ha et lag med isolasjon der, da det er der det blir mest kondens. Tenker å legge den nye isolasjonen oppå det gamle skrogtrekket uten å ta det av først, vet ikke om det er dumt? Lugaren med skrogtrekk Flott skute! Om du ikke har så kan en dieseldrevet vannvarmer være god å ha når en skal bo i båt. Lykke til! Har en veldig flott Refleks-ovn som står i den. Den varmer godt og effektivt opp båten :) Hadde vært flott med vannbåren varme, men tror ikke det er verdt bryet / $$ når den jeg har fungere såppas bra Merker også veldig forskjell på luftfuktigheten om den har stått på eller ikke. Så er det vel tilbake til eksamenslesing for min del! -Morten Redigert 14.Desember.2013 av -Morten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Morten Svart 14.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Tenkte i utgangspunktet å flytte inn ganske straks over nyttår, men fikk tilbud om å bo der jeg leier nå til utrolig rimelig pris, så da får jeg litt tid på meg til å ordne forskjellig før jeg flytter i båten Er ikke så bekymret for å bo der egentlig, verken med tanke på temperatur, kondens eller vær og vind Hadde ikke gjort meg så mye å flytte inn umiddelbart, men det skal bli godt å få bort en del av interiørarbeidet som lager mye rot før jeg gjør det. -Morten Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Hei, jeg tror jeg ville revet ut det gamle trekket før jeg isolerte lugaren. Tankegangen er å få kontroll på møtestedet mellom kulde og varme: Hvis møtestedet flyttes vekk fra glassfiber og inn bak trekket, så får fukt anledning til å kondensere. Ved å legfge isoleringa rett mot glassfiber, blir det ikke noe plass for kondensiering. Men det er bare et resonnement, jeg har ikke erfaringskunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
-Morten Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Hei, Hei, jeg tror jeg ville revet ut det gamle trekket før jeg isolerte lugaren. Tankegangen er å få kontroll på møtestedet mellom kulde og varme: Hvis møtestedet flyttes vekk fra glassfiber og inn bak trekket, så får fukt anledning til å kondensere. Ved å legfge isoleringa rett mot glassfiber, blir det ikke noe plass for kondensiering. Men det er bare et resonnement, jeg har ikke erfaringskunnskap. Takk for tips! Jeg tenkte på det samme, men sånn som det ser ut, så sitter skrogtrekket kliss inntil glassfiberen, og om isolasjonen limes rett utenpå der, vil det vel ikke kunne samles fukt/kondens der? Ser ikke ut som om skrogtrekket trekker noe fukt i alle fall. Uansett får båten ligge i fred i jula, da jeg ikke er hjemme. Jeg gleder meg veldig til et nytt år med mange muligheter og min første seilbåt-sesong! God jul til alle sammen! -Morten P.S. Synes forresten det er synd at Einar O har forlatt forumet(?). Veldig mange gode innlegg og spørsmål en "grønning" som meg selv gjerne lurer på. En fornøyelse å lese gode humoristiske poster Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Gratulerer med flott prosjekt! Du har mye moro i vente :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.