Jump to content

Varmtvann med saltvannskjølt motor


yamaaske

Recommended Posts

Så for meg er fremdeles den enkleste løsningen å kjøpe et bærbart aggregat til et par tusen spenn. Og bare plugge det inn ved behov.

Aggregat som leverer varme? Eller tenker du på 220V-varmtvannsbereder og aggregat? Det siste er kanskje enkelt, men veldig lite elegant. Aggregat -> 220v elektrisitet -> varme er svært lite optimalt mtp drivstofføkonomi og støy. Da slenger jeg meg heller på forslagene om å bruke dieselvarmer eller gassvarmer - såfremt man ikke for det meste legger seg til med tilgang til landstrøm da.

 

På land ønsker man jo ofte co-generering for best mulig ENØK, vannvarmere som kan levere både el og varme.

Summen av all kverulering blir nok at det ikke vil være nok energi til å få noe fornuftig ut av det.

Tror også det blir stusslig med varmvann fra en liten dieselmotor. (...) Glem heller ikke sol-dusjposen.

Ja, det er vel et poeng. Selv har jeg dieselvarmer, men bare for luftvarme. Solvarme er vel et godt alternativ for å lage seg lunka vann, sikkert mer effekt ifht installasjonskostnader/besvær. Jeg legger hermed alle tanker om å bruke min ferskvannskjølte 10hk buhk for varmelevering på is, og oppfordrer orginalposter om å gjøre det samme ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-bukh/martec-plus-dv10.html

 

Jeg tror nok eneste fornuftige måten å hente ut varme fra motoren på, er å montere martec-kjøleren over. De kan nok også svare på hvor mange kw du får ut av varme ved montering, hvilken driftstemp du får etter bytte av termostat, som følger med, samt om det er tilrådelig på en eldre motor. Det er vel noen momenter der også.

Snakket med den norske forhandleren før sommeren. Han kunne ikke se noe problem med å montere Martec på min 10 år gamle Yanmar 2gm20. Men det spørs jo om han ville sagt noe annet uansett.

Dog har jeg til gode å høre om noen som har fått problemer med det.

Pri en er jo å gå motoren over på ferskvannskjøling, pri to er varmeuttak.

 

Men det spørs jo da, vil det være mere hensiktsmessig å bytte ut den røde Bukh'n og kjøpe en ny motor til 40-50 lapper, hvor alt er fiks ferdig? Om motoren i din er i ok stand, så fpr du jo noen lapper for den og legger du inn 8000 kr for Martec i potten, pluss fordelen med ny motor, tja...

Link to post
Share on other sites

Aggregat som leverer varme? Eller tenker du på 220V-varmtvannsbereder og aggregat? Det siste er kanskje enkelt, men veldig lite elegant. Aggregat -> 220v elektrisitet -> varme er svært lite optimalt mtp drivstofføkonomi og støy. Da slenger jeg meg heller på forslagene om å bruke dieselvarmer eller gassvarmer - såfremt man ikke for det meste legger seg til med tilgang til landstrøm da.

 

 

Når vi ligger i uthavn så kan jeg kjøre aggregatet tre timer. Da har jeg forbrukt snaue tre liter diesel, har full tank varmtvann, ladet batteriene, laget mat etc. etc. For oss er det nokså elegant. Ulempen for oss er at aggregatet er i overkant stort. Fikk det billig, men det er en annen sak. Vi har også Eber som luftvarmer. Fant det ikke regningssvarende å montere tilsvarende vannvarmer. Vi ønsker hurtig- og tørr varmluft inn i båten, særlig når tøyet er søkkvått.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte dieselvarmer med vannsløyfe til varmtvannstank og to ovner, vurderte å bygge om motor til ferskvannskjøling men dette medfører endring av en motor som går og går uten problemer og jeg ville unngå dette.

Monterte kraner i sløyfene for å styre vannstrømmen gjenom de to sløyfene og dette fungerer veldig fint bortsett fra litt lekkasjer jeg fikk.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...