yamaaske Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Hei har en scand classic 25 med en saltvannskjølt bukh, vi kunne tenke oss og ha varmtvann i båten og man har jo selvfølgelig et alternativ med landstrøm men med mange netter i uthavner så er det ikke bestandig like enkelt. Temperaturen på kjølevannet er jo ca 40 grader så det vil jo ta veldig lang tid og få varme i varmtvannnsberederen. Lurer på og ønsker innspill fra andre som har funnet en ok løsning eller har noen gode løsninger/ ideer på dette. Link to post
Hulda Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Det greieste hadde kanskje vært å kjøpt et lite aggregat som kunne kjøre 220 V inn på VV-tanken. Vi bruker den metoden når vi ikke ønsker å kjøre fremdriftsmotoren for å varme vann. Samtidig lader vi batterier. Link to post
sap_2000 Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Finnes det ikke varmtvannstanker som går på propan? Mener jeg så en slik i en båt i sommer... Mvh. SAP Link to post
oivindg Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Dieseldrevet vannvarmer er vel et alternativ? Kan brukes til å få litt varme ombord også. . Øivind Link to post
Mizar Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jeg henger meg på med et spørsmål som sikkert passer i denne tråden: Finnes det kanskje løsninger der man bruker en vannsløyfe med varmeveksler som henter varmen fra eksosen? Eksosen er i hvertfall varm nok og burde jo være en utmerket energikilde til å varme opp varmtvannstanken? Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
TMe Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 En vinn vinn løsning er å bygge om til ferskvannskjøling. Bra for motoren og enkelt med varmtvann. Link to post
LM 605 Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 En vinn vinn løsning er å bygge om til ferskvannskjøling. Bra for motoren og enkelt med varmtvann. Det beror vel litt alderen på motoren, om dette kan være lønnsomt med hensyn til tæring,rust etc. Husker jeg spurte hos Yanmar ( Universal diesel, hette det vel den gang)på åttitallet, om å montere ferskvannskjøling på en Yanmar 3 GM, men fikk til svar at dette var ikke å anbefale på den motoren. Link to post
TMe Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Yanmar har nok ingen interesse av at der monteres ferskvannskjøling. De ønsker kun a selge deler og nye motorer. Det er korrosjon og varmgang som knekker motorene, sjelden slitasje. Link to post
Jon-Kåre Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Vannvarmer på propan som varmer vannet etterhvert, funker kjempegodt både til dusj og oppvask Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tobixen Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 (edited) Her er det mange innlegg av typen "installer annen varmekilde", men det svarer jo strengt tatt ikke på spørsmålet. I enhver bil er kjøleanlegget lagt opp slik at i allefall deler av spillvarmen kan anvendes til å varme opp kahytten. Hvorfor er det ikke slik i båt? En vesentlig forskjell er at man i båt har tilgang til nærmest ubegrenset mengde kjøling - samt at kjølevannet ikke tåler hard oppvarming. Når utgående vann holder 30-40 grader så egner det seg lite til oppvarming. Slikt vann kunne man kanskje brukt direkte til saltvannsoppvask (men dette kompliserer kjølevannskretsen og stiller større krav til impeller) - men det er ikke futt nok til å bruke slikt til å varme opp en sekundærløkke. På en varm sommerdag er det jo ellers slettes ikke sikkert at saltvann på 35C er bedre egnet enn ferskvann på 18C til oppvaskformål. Innlegg #5 og #6 er vel de som gir mest mening - men jeg tviler på at det er praktisk mulig å anvende eksosen. Gass har lite varmekapasitet, så man måtte eventuelt føre eksosen forbi en stor radiator, det er en stor ombygging og sikkert vanskelig å få tak i egnede deler. Alt må jo også være potte tett, man ønsker ikke eksos på avveie. Edited December 9, 2013 by tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Det er martec.se som har ombygging til ferskvannskjøling http://www.martec.se/ Det er en egen leverandør i Norge som man får oppgitt om man sender epost til martec. Man må bytte termostat ved ombygging samt at man kan sette inn en sil for å fange opp eventuelle rustpartikler. Link to post
Hulda Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Her er det mange innlegg av typen "installer annen varmekilde", men det svarer jo strengt tatt ikke på spørsmålet. I enhver bil er kjøleanlegget lagt opp slik at i allefall deler av spillvarmen kan anvendes til å varme opp kahytten. Hvorfor er det ikke slik i båt? Det kommer av at en liten Bukh ikke har noen reell varmekilde. Den gir ikke nok spillenergi tilstrekkelig for å varme opp vann. Dessuten er kjølevannet holdt lavt i temperatur for ikke å avgi scaling. Derfor vil det være bortkastet å forsøke å benytte spillvannet som varmekilde. På Hulda brukes vannet fra en 'enorm' V8-motor, varmer opp vanntanken på 'no time'. Går jeg til den ene bilen min, så er den knøtlille dieselmotoren så effektiv at den ikke kan varme opp kupeen om vinteren. Derfor er det originalt montert en liten Eber som starter når utetemperaturen er under et visst nivå. Link to post
Bøljan Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Monter en diesel vannvarmer, koble den til vv.tank og til en eller flere derfroster/radiator. Da har du varmtvann og varm båt uavhengig av motor. Link to post
tobixen Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Det kommer av at en liten Bukh ikke har noen reell varmekilde. Den gir ikke nok spillenergi tilstrekkelig for å varme opp vann. Dersom motoren yter 10hk med mekanisk effekt (si 8 hk under marsjfart i godt vær) og har virkningsgrad på 20%, så vil man ha 24 kW med spillvarme. Om man greide å nyttegjøre seg av 10% av spillvarmen, ville det vært tilstrekkelig til å varme opp en liten varmtvannstank. Det er sant nok lite trivielt å utnytte spillvarmen, men det burde være mulig. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bøljan Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 tobixen: Så var det dette med teori og praksis da Link to post
Roger jo Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Hei har en scand classic 25 med en saltvannskjølt bukh, vi kunne tenke oss og ha varmtvann i båten og man har jo selvfølgelig et alternativ med landstrøm men med mange netter i uthavner så er det ikke bestandig like enkelt. Temperaturen på kjølevannet er jo ca 40 grader så det vil jo ta veldig lang tid og få varme i varmtvannnsberederen. 40 grader er i minste laget på sjøvannskjølte motorer , 50/55 grader etter det jeg har lært. Noen motorer kan splitte noe av sjøvannet tilbake til sugesiden, men har ikke hørt om noen har forsøkt å sette inn en varmtvannsbereder i den kretsen??. Alle bør varme vann til oppvasken dag to i uthavn, det er da ikke noe problem. ( noen kjører motor ) Ikke sett en godkjent gassvannvarmer for båt. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 (edited) tobixen: Så var det dette med teori og praksis da Gitt nok tid, krefter, motivasjon, kompetanse og penger er jeg ganske sikker på at jeg hadde fått til noe ;-) Jeg har ferskvannskjølt bukh, og har tenkt litt på å dra ut varme fra ferskvannssirkulasjonen - uttaket må imidlertid skje mellom termostat og kompresjonstank, men termostaten er tilsynelatende skrudd rett på kompresjonstanken ... så det har så langt bare blitt med tanken. Oppvasken tar jeg stort sett i kaldt vann, ved behov (typisk vask av stekepanna) varmer jeg opp vann på båtprimus eller gassbluss med engangsflasker. På forrige båt hadde jeg bare en ikke-fungerende saltvannskran, Overgang fra "bøye seg godt over rekka og vaske ting rett i sjøen" til "vaske ting med kaldt ferskvann under en kran" har vært veldig behagelig og irreversibel, overgang til å ha varmtvann i kranen kommer nok en dag til å bli mye av det samme. (Jeg har også bodd en stund uten rennende vann - etterhvert plasserte jeg en russisk kullfyrt samoar ved oppvaskkummen, men det er veldig lite aktuelt i glassfiberbåt) ;-) Edited December 9, 2013 by tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SR400 Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 (edited) Sett i en webasto vannvarmer. Denne får du billig på et bilopphuggeri. Billig enkelt og med mulighet til å koble opp varme i båten på samme sløyfa. Har montert dette i båten min også, og er stor fornøyd :) Trenger ikke gjøre de så avansert som mitt men her er iallefall skjema over mitt system. Edited December 9, 2013 by Kaptein NMBF (see edit history) http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
JRK Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Noe sier meg at du skal ha en rimelig stor batteribank for å holde varmesystemet ditt I gang I noen timer, Kaptein NMBF Link to post
SR400 Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Noe sier meg at du skal ha en rimelig stor batteribank for å holde varmesystemet ditt I gang I noen timer, Kaptein NMBFhar ligget i en uke uten landstrøm med anlegget i drift. Det går jo ikke konstant pga termostatene. Når alt går så bruker det ca 30A. Kjører ikke defroster når jeg ikke kjører. Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Hulda Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Dersom motoren yter 10hk med mekanisk effekt (si 8 hk under marsjfart i godt vær) og har virkningsgrad på 20%, så vil man ha 24 kW med spillvarme. Om man greide å nyttegjøre seg av 10% av spillvarmen, ville det vært tilstrekkelig til å varme opp en liten varmtvannstank. Det er sant nok lite trivielt å utnytte spillvarmen, men det burde være mulig. Teoretisk kan man egentlig ikke si ubetinget 'ja' til en din beregning. Du har en diff-temp å ta hensyn til. På Hulda holder kjølevannskretsen ca. 86 grader. Og det er en stor strøm av vann som blir kjørt gjennom varmespiralen i vv-berederen (19 mm slange, 3 m lang). Dette gir 'rykende' varmt vann ut på kranen i løpet av kort tid. En motor på 10 HK gir en effekt på 7,5 kW. Det er all energien. 70 % av denne energien kan man kanskje se som tap. En fraksjon av denne energien kommer ut gjennom kjølevannet. La oss si 3 kW. Dette kjølevannet har en temperaturøkning på kanskje 20 grader K. For å kunne høste av denne varmen, så må dette vannet kjøre gjennom berederens varmespiral. Uten at jeg gidder å starte opp innlesing av Teknisk Termodynamikk, sier magefølelsen min at Buck'en skal dure noen timer på god fart før man skal få 40 grader vann ut av springen. Eller så kan man designe en form for varmepumpesystem, det blir helt hinsides komplisert. Så for meg er fremdeles den enkleste løsningen å kjøpe et bærbart aggregat til et par tusen spenn. Og bare plugge det inn ved behov. I tillegg kan man koble på en batterilader. Og man har 220 V også til andre formål. Akkurat dette er det vel mange som har oppdaget, ser man på alle klagene over aggregater som står og durer i buskassene inne på land. Link to post
Mariell Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 (edited) Roger jo skrev "Ikke sett en godkjent gassvannvarmer for båt." Denne blir markedsført som vannvarmer til båt, regner derfor med at den er godkjent http://www.neptus.no/index.php?p=3-49-49&url=www.neptus.no Edited December 9, 2013 by Mariell (see edit history) MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tobixen Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 (edited) En motor på 10 HK gir en effekt på 7,5 kW. Det er all energien. Nei, 7.5 kW er ikke den totale effekten, men den mekaniske effekten man får ut av motoren. Vi er elelrs enige i at mye av problemet er lav temperatur på kjølevannet, især på direkte saltvannsavkjølt motor. Sjøvannet skal ikke varmes mye opp dersom man vil ta vare på motoren, og man må ha svært mye radiatorareal for å kunne utnytte vann som bare er lunket til oppvarmingsformål. Man har da tre muligheter: * Bygge om til ferskvannsavkjøling. Dersom man ønsker å benytte seg av varmen og har kontroll på kjølingen, begrenser det seg vel til "hvor høy kjøletemperatur tåler motoren", og jeg skulle tro det ikke er noe problem å øke kjølevannstemperaturen til nært opptil kokepunktet - eller mer, dersom man er villig til å sette trykk på systemet. * Tappe vann direkte fra saltvannssystemet til bruk i oppvask. Det bør være teoretisk mulig. * Benytte seg av eksosen, som foreslått av Propell1 i innlegg #6. Her har man antageligvis temperatur godt over kokepunktet, men jeg har mine tvil om det er praktisk mulig å få til noe her. Ettersom gass har lav varmekapasitet trenger man som sagt en stor radiatorløsning med mye areal på ribber. Edited December 9, 2013 by tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Tror også det blir stusslig med varmvann fra en liten dieselmotor. Å ligge i uthavn å kjøre motor på tomgang for å få varmvann til oppvasken er vel ikke helt optimalt heller. Vi vil nok satse på å varme opp vannet i byssa. En kan også få dusjpumper hvor en kan fylle på lunka dusjvann. Tror sikker at en må over 20hk for å levere energi nok via kjølevannet til en varmvanntank. Glem heller ikke sol-dusjposen. Link to post
Hulda Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Som sagt tobixen, så gidder jeg ikke å sette meg inn i det. Men du kan vel ha et poeng. Skal man ha ut effekten, så må man heller gå veien om energiinngangen. Altså forbruk av drivstoff. Vi hadde hovedoppgaven hos Kvaerner Ships Equipment en gang på 90-tallet. Som blant annet handlet om hvor mye energi man kunne ta ut av eksosen. Uten at det gikk ut over motoren. Det er noe der også, men under andre forhold. Summen av all kverulering blir nok at det ikke vil være nok energi til å få noe fornuftig ut av det. Unntaket er, som du nevner, å bygge om til ferskvannskjøling. Man må opp i en høyere diff.temp. uansett hvordan man enn vrir og vrenger på det. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now