Jump to content

Hvor mye vind går du ut i? Familie vs alene


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg ser at bølger rundt Nesoddtangen nevnes her. Uinnvidde kan kanskje synes at det nesten virker komisk, men med båt i lønnsmottakerstørrelse er dette faktisk et ubehagelig område selv med bare en liten bris. Selv har jeg hatt dette farvannet som arbeidsplass noen år, og har mer enn en gang kommet inn fjorden med tørre ruter, men vært nødt til å ta vinduspusserene i bruk mellom Tangen og Dyna. Her møtes strøm fra Bunnefjorden med strøm fra Oslofjorden, og fra Lysakerfjorden kommer strøm på grunn Lysakerelva. På toppen av det har vi strømninger fra havnebassenget, hvor bl.a. Loelva og Akerselva fyller på med vann. Jeg nevner dette bare for å peke på at vindstyrke alene ikke avgjør hvordan komforten på turen kan bli. Et annet eksempel er refraksjonsområdene langs Vestfoldkysten. Der kan man enkelte ganger oppleve bølger som ikke står i forhold til vindstyrken, og de kan få opp pulsen på rormannen noen hakk.

Aha! En av de mer oppklarende postene jeg har lest her på forumet! Er jo nybegynner og har stusset noen ganger på hvordan været og bølgene har vært når jeg har krysset fjorden eller Tangen. Sist skjedde jo dette når jeg var på vei ut av Lysakerfjorden, og det har skjedd en gang når jeg rundet Nesoddtangen samt en gang jeg kom fra Nakholmen og passerte Dyna fyr. Fram til nå har jeg tenkt at det har vært et lokalt fenomen kombinert med feil bølgevarsler fra Storm/Yr, men nå fikk jeg en god forklaring og en aha-opplevevelse!

Passer jo perfekt med min siste opplevelse, stusset litt da jeg rundet Huk ut fra Lysakerfjorden, nettopp fordi jeg ikke synes det blåste så mye og derfor ble noe overrasket over bølgene jeg møtte.

Link to post
Share on other sites

Nå skal vi se...det snakkes om knop og m/s her.

35 knop: 35 nautiske mil i timen = 35x1820m i timen)= 63700m i timen =63,7 km/t

= 63700m:(60x60)s=63700m:3600s = 17,6 m/s

 

Ok, da snakker visst du Hulda, og du pacuare om de samme vindstyrkene ser det ut til.

Det stemmer bra med det jeg har oppfattet er en øvre komfortgrense for de som seiler?

Ikke øvre grense for å KUNNE seile, altså.

 

Så var det vindstyrke-skalaen, da. Det blir en annen omregning.

 

;-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Aha! En av de mer oppklarende postene jeg har lest her på forumet! Er jo nybegynner og har stusset noen ganger på hvordan været og bølgene har vært når jeg har krysset fjorden eller Tangen.

 

Utafor Tangen er det jo spesielt mye. I tillegg er det mye trafikk i området, så selv i stille vær kan det bli rotete. Og rotete sjø er ukomfortabelt ...b

Link to post
Share on other sites

 

Utafor Tangen er det jo spesielt mye. I tillegg er det mye trafikk i området, så selv i stille vær kan det bli rotete. Og rotete sjø er ukomfortabelt ...b

Nå har jeg jo bare brukt båten i oktober, november og i desember, og det har ikke vært så mye trafikk i området rundt Nesoddtangen brygge mens jeg har vært der. Har gjerne stoppet opp og tatt det veldig rolig når ferga har vært der og ventet med å runde Tangen til etter at den har kjørt ut fra brygga. Kan imidlertid bekrefte at selv "i stille vær kan det bli rotete" ! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er avhengig av hvilket havstykke vi skal over, men hvis planen er å runde Strømtangen på veg sørover, og sydvesten ligger på med 10 m/s, så tar også vi frem rødvinsdunken og blir liggende fortøyd. Mye bedre det enn å ende opp med stresset mannskap!

:wink:

 

Alltid kjekt med et påskudd ;-) Gikk selv rundt Strømstangen med ungene alene i snekka i sommer for første gang. Stille og fint på innsiden og så rett inn i ragnarokk... ble en huskestue og skremte nesten båtlysten ut av minstemann en gang for alle. Alt som ikke var sikret fløy selvsagt rundt, det var smalt og vi måtte ta sjøen inn på siden et godt stykke før jeg kunne gå i mot og sik-sakke oss mot Hvaler.

 

Satser på at det blir siste gangen rundt Strømtangen, det er jo en drittplass med retursjø fra land osv. Har i ettertid gått på utsiden av hele greia. Heller god plass og normale bølger enn trangt og rotete. Tenke seg om dieselfilter eller noe går tett i en sånn elendig lei... usj.

----------

 

Men nå er det seilbåt så det blir på utsiden uansett :-)

Link to post
Share on other sites

For meg er det mange faktorer som spiller inn :

  • Farvann. Innaskjærs der vi enkelt kan finne ly eller avbryte dersom det blir for ille eller vi får problemer med utstyret tørr vi mer vær en ved lange hav kryss.

 

 

Men nå er det seilbåt så det blir på utsiden uansett :-)

 

Utaskjærs er fint, da har du gode marginer. Innaskjærs vil man vel også unngå sjø som kan rote til drivstoff og knuse båten om man skulle være uheldig å havarere. Men å passere nær land over åpne strekk i kraftig pålandsvind fordi det føles tryggere enn å gå langt ut er ikke så lurt.

Link to post
Share on other sites

 

Alltid kjekt med et påskudd ;-) Gikk selv rundt Strømstangen med ungene alene i snekka i sommer for første gang. Stille og fint på innsiden og så rett inn i ragnarokk... ble en huskestue og skremte nesten båtlysten ut av minstemann en gang for alle. Alt som ikke var sikret fløy selvsagt rundt, det var smalt og vi måtte ta sjøen inn på siden et godt stykke før jeg kunne gå i mot og sik-sakke oss mot Hvaler.

 

Satser på at det blir siste gangen rundt Strømtangen, det er jo en drittplass med retursjø fra land osv. Har i ettertid gått på utsiden av hele greia. Heller god plass og normale bølger enn trangt og rotete. Tenke seg om dieselfilter eller noe går tett i en sånn elendig lei... usj.

----------

 

Men nå er det seilbåt så det blir på utsiden uansett :-)

 

Kunne jo gått i Strømsund med snekka da ;) Men å runde Strømtangen når sørvesten har jobba litt er ikke noe gøy. Blir fort veldig ubehagelig der..

 

Når familien er med så har jeg ikke noen grense på m/s, men vi er ute for å kose oss så har det vært dårlig vær som gir en del sjø,er meldt mye sjø eller vind så holder vi oss på land :yesnod: Har ikke lyst til å skremme barna og kjærring vekk fra båtlivet :giggle: Når jeg jakter på høsten så er ikke været noen hindring,reduserer bare tilgjengelige plasser med dårlig vær..

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Njaa dette har jo mye ved hvilken båt man seiler rundt i å gjøre. Vår forrige båt som var en seilbåt på 43fot var vi ute i over 30ms med og det var ubehagelig. Ute på havet så likte jeg ikke den båten om det blåste mer enn 16-18ms over tid pågrunn at bølgeoppbyggingen som jeg følte den taklet under pari.

 

Nå har vi 6fot mindre båt, fortsatt seil og den er mye mer behagelig i tung sjø så her er nok trivselen inne 100% hele veien til 25ms tipper jeg uten at jeg har vært ute i så tungt vær med den enda. Dette med familie og uvante folk ombord og trivsel i litt vær har etter min erfaring mer med tonen ombord å gjøre enn selve været. Er kaptein og mannskap balanserte og rolige og ser ut til å trives så er neppe barn redde om det blåser liten storm, om de sitter med knepte hender og uttrykker. ____går dette bra så går alt bra_____ da blir den mest uredde redd til slutt

Link to post
Share on other sites

Knop eller m/s spiller ingen rolle, 2 gangern er enkel. Må begynne å tenke når folk snakker om beaufort (england og frankrike). Tror frisk bris er 5, så er det bare å telle derfra. Veldig norsk med m/s, international regatta er knop. Veldig lenge siden jeg har seilt en båt der vindinstrumentene har stått på m/s.

 

Stor forskjell på hva som er innenfor komfortsonen. Vi seilte inn til Svenner en trekkfull sommerdag, kom i snakk men noen som hadde ligget værfast der flere dager. Dagen etter hadde det blåst opp, men vi ville videre. Gikk utover, men motoren hadde ikke kraft nok til å gå mot vind og bølger. Da var det å snu, heise seil og krysse ut sundet (dette er smalt). Godt innenfor vår komfortsone, men de som lå værfast mente det vi gjorde var galskap. Dette var før renna mot øst ble vanlig.

 

Frykt blandt passasjerer kommer hvis skipper er redd. Har hatt med forsiktige folk på herjeturer i alt for mye vind. Det er mulig å selge inn at en broach er bare morsomt. Barn er enda letter å overtale. Dro ut for å teste vind i sommer, ca 15-17 m/s utenfor Hankø med 8 ungdom fra 8-16 år. Det var ingenting, endte med at de gikk ned og spilte kort. Og hylte og lo hver gang det krenget litt mye (jenter ja).

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at vi har motorbåt,ikke seiler :wink: Forøvrig så er jeg enig i at voksne har stor innvirkning på barnas reaksjoner,men vi drar bare ikke ut når det er 2 meter sjø.. Kosen blir borte da..

 

Enzo : Neste innlegget ditt blir nr 6000 :clap:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Utaskjærs er fint, da har du gode marginer. Innaskjærs vil man vel også unngå sjø som kan rote til drivstoff og knuse båten om man skulle være uheldig å havarere. Men å passere nær land over åpne strekk i kraftig pålandsvind fordi det føles tryggere enn å gå langt ut er ikke så lurt.

Hver sin smak. Personlig har jeg en annen terskel om jeg feks skal banke rundt Jæren i ti timer enn om jeg skal en helgetur rundt i Ryfylke. Det er mer enn plass nok til å seile trygt også innaskjærs her, og mindre bølger, og da kan man avslutte turen i lun havn uansett vindretning når man er lei. Men klart, mann går ikke i urent farvann hvis mann er bundet til rorkulten pga krevende forhold og ikke kan finnavigere hele tiden. Mann holder seg i kjent led da.

 

Men folk har forskjellige terskler. Jeg og Onkel Ove (fra forumet her) seilte i medvinds kuling over Boknafjorden i min 31 fot rorkult seilbåt i pinsen i år. Utpå der traff vi Fillip (også fra forumet her). Vi ga oss for dagen når vi kom til Kopervik. Da var vi forsynt. Hadde da seila 3-4 timer kanskje. Fillip dro direkte til Shetland og satte ny personlig rekord over. Han bruke 36 timer (tror jeg det var). Men han har en HR 38 med god autopilot og vindror, og mange års erfaring. Han påstod hardnakket at det var en fin tur.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...