Jump to content

Hvor mye vind går du ut i? Familie vs alene


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Etter en sommer i snekke med familien nedover Sørlandet og litt rundt om kring så jeg at den praktiske grensen for når vi kunne gå utaskjærs lå på meldte ca 10 m/s. Dette var i en 28 fots snekke.

 

Sammen med andre båtvante kunne det gjerne blåse mer.

 

Alene i båten gikk også mer vind greit men da blir inn og ut av bås den største utfordringen syns jeg.

-------------

 

Nå har vi seilbåt, 31 fot, og jeg har en forventning om at vi ikke kommer til å "ligge værfast" som før om det blåser over 10 m/s i ferien og vi skal gå et åpent strekk. Kona og ungene tar krenging og sjø veldig bra og er ikke redde eller noe. I snekka var det i grunnen jeg som likte meg dårligst i vind og sjø. Kona tok det best og ungene brydde seg lite. I seilbåt har jeg aldri følt meg utrygg eller utilpass før, og jeg har seil i en del vind osv tidligere.

 

Inn og ut av bås syns jeg er mye enklere med seilbåt, også alene. Den snur på femøringen og det er kjapt og lett å komme seg på land med fortøyninger osv i forhold til snekka så der også tror jeg at vind spiller mindre rolle.

 

Hva er deres erfaringer? Har der en fast grense eller blir det å prøve seg frem? Og når går dere absolutt ikke ut?

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi satte stort sett grensen på liten kuling, men dette var på grunn av ungene.. Minsten likte seg ikke ute og følte seg utrygg, så da blir det slik.. Da tok vi en dag ekstra i havnen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har ingen fasit på når vi velger å bli i havn, det varierer med forholdene og hvor travelt vi har det. Det kan blåse mye med "flatt hav", eller være store bølger og lite vind, så det er totalbildet som bestemmer. Med båten vi har nå har vi kraftreserver i motoren, og seilene gjør at vi alltid kommer oss i en eller annen retning hvis motoren svikter.

 

Opplevde med den forrige båten at motoren ikke hadde kraft nok til å bakke mot vinden da vi skulle forsøke å legge til ved Oscarsborg, og da måtte vi søke alternativ havn. Har også opplevd med samme båt at vi knapt klarte å holde 1 knop over bunnen mot været ut fra Moss i sørlig retning. I begge tilfeller var jeg ukomfortabel med situasjonen, ikke fordi jeg var redd for familien, men fordi jeg ikke liker å operere båten når marginene blir for små.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn er det kombinasjonen av vindstyrke, kurs i forhold til vinden samt bølgefohold som setter begrensningen for om seilingen er gøy eller et slit. Med kuling i mot, foretrekker jeg å ta en hviledag om familien er med. Alene seiler jeg til ca 15 m/s, men da spises det sjøsyketabletter og reves rikelig. I medvind er 15 m/s en lek. Husk at bølgefoholdene i ytre Oslofjord kan være ganske ubehagelige, og sikkerhetsline et must i røffe forhold. Så er det jo bare å starte i det små, og finne ut hvor smerteterskelen går. Et tips om du vil flytte denne: meld deg på Twostar eller Onestar, samt Skagenrace, da får man etterhvert mer erfaring. Med andre båter i nærheten og gjerne en erfaren medhjelper ombord gjør det underverker.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

det som er fint med seilbåt er at alle kan ha en oppgave om bord, det gir en opplevelse av mestring når en skal temme vinden og dra nytte av den. comfortforbundet har laget en fin liste for min båt om seilføringen for ulike vindstyrker. Inntil jeg får mere erfaring, så burde i hvert fall det være en god hjelp for å holde båten rimelig oppreist og sikker seilas :) Men kastevindene her i fjordstrøkene, med 1000 m fjellsider rett opp fra strandlinjen, det er ikke med i tabellen :)

Link to post
Share on other sites

Finns ingen siffror. Allt är avgörande av var vi är och från vilket håll det blåser.

Här är det bättre med 25 från NO är 15 från SV.

Har märkt att ju äldre man blir och större båten är desto bättre väder vill vi ha.

Samma med huset. Varje gång jag målar så blir högre och högre

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at båten er det minste problemet. Jeg har gått Stavern til Tønsberg Tønne i 13 m/s og medsjø med halvplanende Summer Family. Mye ratting, men ikke noe problem. Det er imidlertid viktig at alle ombord er komfortable med det som skjer. Hvis noen ombord foretrekker å stå på alle fire med en pute over hodet, så kan det fort skje at neste års båtferie blir byttet med chartertur til syden. Det er ellers viktig å huske på at gipsmåker og plastblomster gjerne fyker veggimellom, så alt løsøre bør legges i køya før man legger ut. Det som forundrer meg, er at jeg ofte ser seilbåter med naken mast i slik vær. Det må da være ekstremt ubehagelig å ikke ha et seil oppe for å stabilisere? Men ikke vet jeg, seiling har jeg lite peiling på.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det har jo litt med båten å gjøre.

Seiler man en større Vindø, Najad eller Overseas er været nærmest irrelevant.

Man legger båten på kurs, og går nedenunder for å smøre ei skive.

Seiler man Banner..........

 

Tanken var å samle personlige erfaringer og folk har jo ulike båter her på BP.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer værmeldinga, og synes min egen komfortgrense går ved ca. 10 m/sek. Blir det for mye bølger så blir båtturen mer ubehag enn glede. En annen ting er at vind oftest har sammenheng med lavtrykk og regn. Så uten kalesje foreløpig (kommer våren 2013) blir det lite aktivitet på sjøen (fiske og tull og vas) i grått og trist vær og vind.

 

Nord-Norge er helt annerledes enn Norge (Østlandet), sånn sett :smiley: . Skittvær har vi mer en nok av, også om "sommeren".

 

TasleT aka Tasle

Link to post
Share on other sites

Dersom værmeldinga lover maks vind på 8 m/s har jeg stort sett ingen betenkeligheter med å gå ut - selv om det kan være mye variasjon mellom værmelding og faktisk vær. Dersom det er mer vind, så tar jeg mer hensyn til passasjerer, mannskap, rutevalg og seilføring.

 

Min erfaring er at båten er det minste problemet.

Sant nok; det er ikke båten jeg er bekymret for, det er passasjerer og egen inkompetanse. Jeg vet ikke hvor grensa går dersom jeg er ute sammen med en seilvant kompis - vi har så langt ikke vært nær nok grensa. Bortsett fra i Nord-Norge, men jeg vil anslå at jeg har litt bedre båt i dag (selv om seilene er ganske gamle).

 

Er jeg alene med flere barn ombord, så går jeg ikke ut i frisk bris. Frisk bris kan være skremmende nok ...

 

Her på østlandet er det jo ikke så mye kastevinder - kastevinder kan være høvelig skummelt i seilbåt, særlig dersom man har passasjerer som ikke er tilstrekkelig forberedt/vant med det.

 

Jeg er også ganske forsiktig med å legge ut alene dersom det er ruskete vær, og i såfall rever jeg seilene heller tidlig enn sent. Jeg trenger mer trening i å reve seil på egenhånd. Med klossrevne seil kan det være utfordrende å komme seg mot vinden dersom revingen ikke er gjort ordentlig, med forrige båt (i Nord-Norge) hadde vi en episode en gang hvor vi lå flere timer i ruskevær uten å komme oss av flekken, og det akkurat i "utløpet" av Malangen, slik at vi fikk bølger fra to retninger. Det kan være rimelig skummelt dersom man ligger langs kysten med mange navigasjonshindringer. (jeg seilte mye med defekt motor på forrige båt - det var passelig ukult når man skulle rekke fly, barnehagelevering eller jobb, men ellers ganske behagelig).

 

Det som forundrer meg, er at jeg ofte ser seilbåter med naken mast i slik vær. Det må da være ekstremt ubehagelig å ikke ha et seil oppe for å stabilisere? Men ikke vet jeg, seiling har jeg lite peiling på.

Husk på at med seil oppe kan man få en voldsom krenging på båten, og voldsom krenging er for mange passasjerer skumlere enn voldsom rulling. Det ideelle er vel å ha klossrevne seil, men det er jo også mye arbeid og slit å heise og reve seil i skikkelig ruskevær med mye nedbør (og kan også føles ganske så skummelt dersom man ikke har god trening i det), derfor har det hendt opptil flere ganger at vi (familien) har gått for motor med naken mast i liten kuling her sørpå (eller kanskje det var frisk bris - men mye regn i allefall, og motvind ...) - mest fruens vilje.

 

Nord-Norge er helt annerledes enn Norge (Østlandet), sånn sett :smiley: . Skittvær har vi mer en nok av, også om "sommeren".

Jo, vi hadde vel noen ruskeværsturer ... men det jeg husker best fra da motoren ikke fungerte var at i Tromsø blåser det faktisk ganske sjeldent. Særlig akkurat rundt nordspissen av øya, der ble jeg ofte liggende værfast ...

 

Mørketidsturer med nordlys, det er herlig det ... men den kaldeste turen jeg hadde var faktisk sommerstid, innover Langfjorden ved Loppa. Dieselvarmeren fungerte heller ikke på dén båten. Det er ikke kulden i seg selv som biter, men inaktivitet. Vi seilte gjennom hele natta, og det var ganske rolige forhold og uproblematisk slør (medvind, litt fra siden), så det ble mye stillesittende, og har man først begynt å fryse, så er det vanskelig å få tilbake varmen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke lyst på langtur hverken alene eller med familie i mye vind. Slitsomt, og når man er sliten gjør man feil. Hvis vi er mange nok til å ha frivakter blir det noe annet, men det skjer sjelden. På kortere strekk kan det godt blåse litt. Synes forsåvidt 14-15ms kan være nok, men det blir et spørsmål om dagsformen og mye annet, har ingen grense som er "hugget i stein". F.eks. blir relativ "mental" vindstyrke halvert av solskinn ... ihvertfall i mitt hode. På tur syns jeg det er rimelig opplagt å innrette seg etter den minst sjøsterke ombord, under regatta også forsåvidt, men da er det vel underforstått at man prøver å bite tenna sammen så godt man kan før man kaster inn håndkledet.

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg så fersk som båteier at jeg er litt forsiktig. Jeg har jo en Nidelv 24-snekke og oppdaget etter kort tid at det ikke er mye som skal til før den begynner å rulle skikkelig hvis den får bølger inn fra siden. Det er langt lettere å takle bølgene når de kommer inn mot baugen av båten.

 

Jeg har jo ikke opplevd noe særlig ruskevær ennå, selv er jeg sjøsterk og tåler mye. Rent mentalt har jeg satt meg en sperre på tosifra, altså maks 10 m/s, men jeg tror ikke jeg har vært ute i mer enn rundt 6-7 m/s fram til nå, og da har det vært sånn at jeg har funnet det best å sette båten opp mot bølgene og møte dem forfra. Jeg har funnet ut at hverken yr.no eller storm.no er å stole på når det gjelder vindstyrken.

 

Sist onsdag var jeg for eksempel ute på en liten tur som tok meg fra Nesodden og inn i Lysakerfjorden via Geitholmen, inn langs Bestumkilen og gjennom båthavna ved KIllingen og ute tilbake til Lysakerfjorden.

Da jeg kjørte ut fra båthavna på Oksval var sjøen fin med minimale bølger, men når jeg rundet Nesoddtangen og satte kurs rett over i retning Geitholmen så kom det litt store bølger/dønninger som fikk båten til å rulle skikkelig. Inn i Lysakerfjorden var alt fryd og gammen, men allerede når jeg kjørte ut fra Killingen møtte jeg ganske krappe bølger som ble litt verre når jeg rundet Hukodden og var ute i Oslofjorden igjen. Da måtte jeg ratte litt og legge båten opp for å møte bølgene på midten.

 

Det var ikke store bølger, men de kom liksom rullende og var nok til at baugen gravde seg litt ned og sjøsprøyten sto over dekket foran. Noe kom også helt opp til glasset i cockpiten der jeg sto og styrte. Følte ikke noe ubehag på noen måte, men hadde ungene vært med så ville de nok ikke vært helt fornøyde. Bølgene var uansett slik at jeg ikke var komfortabel med å få dem inn fra siden.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer veldig an på vindretning/sjø i forhold til retning jeg skal gå, og ikke minst distansen en skal tilakelegge.

Skal kona være med så begrenser det seg noe, særlig på lengre distanser.

Jeg seiler mye alene så været skremmer meg ikke, selv om respekten for været selvfølgelig er der.

Jeg vet også at båten tåler mer enn meg, så kommer det også av hvor stor viktigheten er ved å gå ut i dårlig vær.

Skal jeg gå lange etapper i åpent farvann med litt tvilsom værmelding starter jeg grytidlig på morran, gjerne ved 3-4 tida

Link to post
Share on other sites

F.eks. blir relativ "mental" vindstyrke halvert av solskinn ... ihvertfall i mitt hode.

Det er rart det der :yesnod:

Er man ute og bakser i friskt vær og føler seg som en berserk og det plutselig skinner opp så er mann plutselig på solskinnstur, og alt er fryd å gammen :lol:

Fargen på sjøen påvirker også "mental vindstyrke". En svart eller blygrå sjø føles mindre gjestmild enn azurblått hav. Det merket vi da vi seilte i Caribien. I azurblått badevann er alt vær gjestmildt, selv tropisk storm :sweat:

 

For meg er det mange faktorer som spiller inn :

  • Erfaring : Vi strekker stadig grensen for hva vi er komfortable med
  • Distanse. Slit og ubehag er lettere å akseptere noen timer enn en hel dag.
  • Vindretning. Relativ vindstyrke øker betraktelig i motvind, mens farten går ned.
  • Været ellers. Det er kjekkere med kuling i oppholdsvær enn i regn. Stabilt vær er også tryggere en veldig ustabilt vær som fort blir enda verre.
  • Vær prognosene. Skal været legge seg etterhvert kan vi tåle mer vær å gå ut i enn hvis prognosene er motsatt. Ferskt kortvarig drittvær er også bedre enn langvarig stabilt drittvær som får bygge tung sjø over tid.
  • Farvann. Innaskjærs der vi enkelt kan finne ly eller avbryte dersom det blir for ille eller vi får problemer med utstyret tørr vi mer vær en ved lange hav kryss.
  • Bølger. Bølger kan variere veldig alt etter farvann, og ikke minst strøm. Vi seilte hele veien fra Stavanger til sørlandet i en medvinds kuling i sommer. Det var stort sett gøy, men som vanlig brølte havet til oss rundt Lista i brytende sjø, og var langt mer krevende med kaskader av vann som falt rundt oss, en det resten av kysten var i ca samme vindforhold.
  • Temperatur. Sjøspøyt og "hoppebølger i nakken" kan være forfriskende og kjekt om sommeren eller på sydligere breddegrader, men særs ubehagelig tidlig om våren her hjemme.
  • Vanntemperatur. Om Vinteren , spesielt hvis det er snø/is og glatt ombord i tillegg, så seiler jeg bare i moderate forhold, for å minimalisere faren for å falle i vannet.
  • Mannskap. Jeg er så heldig nå at min nye kone er fryktløs og sjøsterk, så jeg slipper å ta hensyn til det , men tidligere har jeg hatt meget engstelige mannskaper med meg, og det er slitsomt å forholde seg til andre folk sine ofte irrasjonelle grenser, for de er vanskelige å forutse på forhånd, men man skal ikke skremme folk (unntatt kompiser som tøffer seg :lol: ). Det mannskap vi må ta mest hensyn til nå er hunden, når han er med.
  • Disponibel tid. Det hender man ikke har noe valg, hvis man skal rekke noe (hjem etter ferien feks.)
  • Humør og dagsform. Av og til er det nettopp rufseværet som kaller, andre ganger vil man bare kose seg og slappe av, og da er lun havn og en god bok å foretrekke i styggvær.
  • Farkost. Det er ett helt annet bruksområde med seilbåten vi har nå en det vi hadde med motorbåtene vi hadde før.

Alt i alt er det så mange variabler her at det ikke er noe fasit, men generelt kan jeg vel si at for helge tur rundt holmene hjemme har vi dratt ut i 18 ms (da er det ikke mange knop farts fremdrift i motvind for motor), og vi har vært oppe i squells på langt over 20 ms relativ med vind (det var ikke frivillig, men veldig gøy, for vi hadde heldigvis revet på forhånd, og hadde god plass). Skal vi utaskjærs langs kysten er etterhvert medvinds liten kuling greit (men vi unngår kuling i motvind hvis vi kan pga farten hvis vi skal langt av sted). Skal vi krysse hav vil jeg ha det under 10 ms både målt og i prognosene for å ha litt å gå på siden det er langvarig og ingen retrett muligheter.

 

Selv er jeg så fersk som båteier at jeg er litt forsiktig. Jeg har jo en Nidelv 24-snekke og oppdaget etter kort tid at det ikke er mye som skal til før den begynner å rulle skikkelig hvis den får bølger inn fra siden. Det er langt lettere å takle bølgene når de kommer inn mot baugen av båten.

Jeg har selv måttet krysse mot bølgene i min tidligere Nidelv 24 når vi skulle hjem etter helgetur og det var blåst opp til kuling. Forfra tok den bølgene fint, men ett par ganger når vi vendte var jeg redd vi skulle hvelve eller ta sjø over fribordet. Og når du først har vendt deg til snekkefart og kryssing er veien til seilbåt veldig kort, bare så du er advart :giggle::lipseal:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Her er det som tidligere nevnt i tråden veldig avhengig av båt, har vært ute i snekke(Sandvik 945) med 8-10 sekundmeter aktenfor tvers hvor alle i familien trodde båten skulle rulle rundt og nektet å være med videre. Videre har jeg seilt en Jeannau 49 i 12 sekundmeter uten i det hele tatt å tenke på hvor mye det blåser eller bølger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv måttet krysse mot bølgene i min tidligere Nidelv 24 når vi skulle hjem etter helgetur og det var blåst opp til kuling. Forfra tok den bølgene fint, men ett par ganger når vi vendte var jeg redd vi skulle hvelve eller ta sjø over fribordet. Og når du først har vendt deg til snekkefart og kryssing er veien til seilbåt veldig kort, bare så du er advart :giggle::lipseal:

 

Hehe, jeg er så innbarket motorbåtfrelst (nærmest oppvokst i en) og har null erfaring (eller tradisjon i familien) med seilbåter, så jeg tror nok det er større sjanse for å rammes av 3-fotssyken enn lyst på seilbåt. Foreløpig trives jeg gløgg i hjel i min 24-foter og har hverken lyst eller behov for noe større eller for en annen type! Så får vi se hvor lenge det holder... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vel ingen grense. Med riktig utstyr og erfaring er ikke vær noe problem. Men mye vind koster penger (noe går alltid i stykker) og er ubehagelig så går ikke ut for koseseilas. Som eksempel seilte vi i middelhavet, hadde planlagt 3 døgn på havet. De siste 12 timene hadde det blåst mellom 35 og 50 knop. Med medvind var det helt greit, kjørte vaktsystem og spiste gode måltider. Men når viden dreide og vi fikk kryss ble det etter en lang diskusjon til at vi gikk til havn og ventet på at det løyet. I sommer startet vi havseilas med 35 knops vind og kryss. Det var ikke lystbetont.

 

Banner er nevnt over. For båter fra 80 tallet er det en god båt i mye vind. Vi seilte raskere og var mer utvilt når vi kom frem enn mange konkurenter når det blåste. Dro ut og trente når det blåste 30-35 knops vind. Gøy å sette spinnakeren i mørket under en høststorm. Lærte mye da man var ung og dum.

 

Godt vedlikehold er også en nøkkel. Ser det godt på regattaer når det blåser mye. Utrolig mye ødelagt utstyr på mange båter. De beste båtene har sjelden ødelagt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at bølger rundt Nesoddtangen nevnes her. Uinnvidde kan kanskje synes at det nesten virker komisk, men med båt i lønnsmottakerstørrelse er dette faktisk et ubehagelig område selv med bare en liten bris. Selv har jeg hatt dette farvannet som arbeidsplass noen år, og har mer enn en gang kommet inn fjorden med tørre ruter, men vært nødt til å ta vinduspusserene i bruk mellom Tangen og Dyna. Her møtes strøm fra Bunnefjorden med strøm fra Oslofjorden, og fra Lysakerfjorden kommer strøm på grunn Lysakerelva. På toppen av det har vi strømninger fra havnebassenget, hvor bl.a. Loelva og Akerselva fyller på med vann. Jeg nevner dette bare for å peke på at vindstyrke alene ikke avgjør hvordan komforten på turen kan bli. Et annet eksempel er refraksjonsområdene langs Vestfoldkysten. Der kan man enkelte ganger oppleve bølger som ikke står i forhold til vindstyrken, og de kan få opp pulsen på rormannen noen hakk.

Link to post
Share on other sites

Som jeg sier til Admiralen: "Laber bris kan være mye vind". Og så tar vi oss en rødvin og blir liggende.

 

Men om ikke Admiralen er med, tja, gikk ut i 17- til 20 m/s, bare fordi jeg 'måtte et sted til en viss tid'. Gikk greit, men var støl i armene noen dager etterpå. Sjøene N av Tistler er innmari krappe når vinden er optimal for bråttsjø.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...