Jump to content

5kw Webasto-kopi. Noen som har erfaring?

Sofaseileren

Recommended Posts

Må iløpet av vinteren erstatte parafinbrenneren jeg slang ut av Fri. Hadde tenkt på en Eber D4 eller en Webasto 5500. Nen de er dyre, og pengene skal rekke til mye...

Kom over denne:

http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/5000w/air-heater-5000w-diesel-12v-detail?Itemid=0

Er vel i utgangspunktet skeptisk, men lurer på om noen har erfaring med disse?

Den vannbårne varianten til ca samme pris var jo veldig interessant. Særlig for de med helårsbåt, får jo varmet motoren også. Og så ingen støy fra luftdyser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Oj. Ca 4500,- ink frakt og moms begynner jo å smake. Da er vi på 1/3 av prisen av en Webasto. Men er jo litt usikker på feks. materialvalg og konstruksjon.

Det er jo av å til man kan lure på om de vet hva de lager bestandig, disse kinesiske kopiprodusentene. Kjøpte en dykkelykt med utrolig bra prestanda i forhold til pris for noen måneder siden. Det viste seg at aluminiumen i den ikke tålte saltvann...

Jeg kjøpte en slik fra http://autosheater.com for halvannen måned siden, og har kjørt den kontinuerlig siden da. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk pga. avstand til leverandør, mulighet for service og deler etc. Prisen (i underkant av 5') var ikke verre enn at jeg kunne gi den et forsøk, og ev. bytte til en Webasto/Eber/Mikuni hvis den ikke fungerte.

Så langt virker den imidlertid som forventet, og får min anbefaling. Jeg var også i dialog (på engelsk) med et par stykker i firmaet som leverte, og de fremsto som både serviceinnstilte, effektive og kunnskapsrike. Til alt overmål lurte de på om de skulle merke sendingen som "spare parts", "gift" eller noe sånt, samt hvilken totalsum jeg ønsket å ha på papirene :smiley: Leveringstiden var ikke noe å si på; jeg bestilte på fredag ettermiddag/kveld og hadde pakka i hånda på onsdagen.

Denne http://www.suremarineservice.com/PriceLists/TSL17.pdf ligner jo veldig på denne http://www.ebay.com/itm/Webasto-Standheizung-Thermo-Top-C-Diesel-fur-Fiat-Ducato-9011697D-/161173949563?pt=DE_Autoteile&hash=item2586b74c7b

Evt. denne, ser ut som Thermotop E har innebygd sirkulasjonspumpe http://www.ebay.com/itm/WEBASTO-THERMO-TOP-E-DIESEL-TAUSCHHEIZGERAT-ERSATZHEIZGERAT-ERSATZ-HEIZGERAT-NEU-/290954679084?pt=DE_Autoteile&hash=item43be40132c

Så lenge det er 12 V og diesel bør den jo kunne brukes til et vannvarmeanlegg i båt uavhengig av hvilken bilmodell den måtte være tilpasset på en eller annen måte ?

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Til alt overmål lurte de på om de skulle merke sendingen som "spare parts", "gift" eller noe sånt, samt hvilken totalsum jeg ønsket å ha på papirene :smiley:

Er det et uttrykk for seriøsitet? Først skal man kjøpe et "kopiprodukt" og så etterpå lure myndighetene. Nei, vet du hva? Glad jeg kjøpte Eber i Norge. Da har jeg god garanti og god samvittighet. :yesnod:

Er det et uttrykk for seriøsitet? Først skal man kjøpe et "kopiprodukt" og så etterpå lure myndighetene. Nei, vet du hva? Glad jeg kjøpte Eber i Norge. Da har jeg god garanti og god samvittighet. :yesnod:

Ja for myndighetene lurer jo ikke oss :) Norge kan takke seg selv for at vi importerer kina-produkter som ofte er like bra som originalen når de priser seg selv ut, og legger avgifter på et så høyt nivå at norske leverandører må presse prisene opp i himmelen for å overleve

Vi som aldri handler dagligvarer o.l. i Sverige har jo liksom litt tilgode på "budsjettet for momsunndragelser" :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...