Lucky Strike Startet 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2013 Spør igjen dette allvitende forum om svar :) Jeg har prøvd å søke på tilsvarende tråder uten å finne det jeg søker. Har en plan om å lage en relativt stor støpeform av polyesterresin og glassfiber. Det anbefales å bygge slike som sandwich for å få tilstrekkelig stivhet. Divinycell blir veldig dyrt for en one-off form som skal kastes etter bruk. Så vidt jeg skjønner er det flere andre typer skum som ikke tåler polyester. Er det noen som vet av noe brukbart som er rimeligere og nogen lunde greit tilgjengelig og som kan leveres i tykkelser på 1-3 cm? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Man har noe som heter Bonocell (polyuretanskiver). Selges f.eks. hos SeaSea, Biltema, Maritimfritid : http://www.seasea.no/Plast-Glassfiber/Distansmaterial/Distansmaterial_bonocell http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Polyuretanskive-252138/ - http://www.maritimfritid.no/product.html?product_id=395372 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tskjei Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Du har noe som kalles Lycell. Dette er billigere enn Divinycell. Blir brukt av bl.a Selfa. Hvilken tykkelse skal du i så fall ha? Dette er noe jeg kan skaffe. Bare å sende en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Bonocell er i alle fall en del billigere en Divinycell, ca halv pris ser det ut til. Og det hjelper jo. Og det tåler visstnok polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Man bør vite hva man sammenligner. Divinycell kommer i en bråte kvaliteter og vekter. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Jeg har bygget en del med glassfiberduk/epoxy (f.eks. selvbærende trimplan nak på hekken av min snekke), med polyuretanplater som kjernemateriale. Det har blitt veldig sterkt og solid, selv med kun 1 cm kjernetykkelse. Jeg har fremdeles noen plater liggende, varierende størrelse og i kvalitet 80 kg pr. kbkmeter. Materialet er stivt og trykkfast og varmeisolerende, så det kommer an på hva du skal lage for noe. Det er lett å skjære til med tapetkniv, men kan ikke bøyes noe særlig, hvis det er nødvendig. Polyuretanskum har en svært høy K-verdi og tykkelsen kan derfor ganges med ca 4,5 (husker ikke tallet helt nøyaktig) for å få tykkelsen på Glava med tilsvarende isolasjonsevne. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Eureka Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Divinycell har de vel også på BT. Som Mulligan sier, divinycell har mange ulike tykkelser og densitet. Hadde en hyggelig tur på et skipsverft som bygget båter i carbon og divinycell, og der var det stabler på stabler med alle kvaliteter. fikk gåsehud av å være der. Men jeg tok ikke helt hva TS skulle bruke det til? er det for å lage en sandwichkonstruksjon som i seg selv skal kastes etter kort tid, eller skal divinycell brukes til å lage selve støpeformen? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) Jeg har bygget en del med glassfiberduk/epoxy (f.eks. selvbærende trimplan bak på hekken av min snekke), med polyuretanplater som kjernemateriale. Det har blitt veldig sterkt og solid, selv med kun 1 cm kjernetykkelse. Jeg har fremdeles noen plater liggende, varierende størrelse og i kvalitet 80 kg pr. kbkmeter. Materialet er stivt og trykkfast og varmeisolerende, så det kommer an på hva du skal lage for noe. Det er lett å skjære til med tapetkniv, men kan ikke bøyes noe særlig, hvis det er nødvendig. Polyuretanskum har en svært høy K-verdi og tykkelsen kan derfor ganges med ca 4,5 (husker ikke tallet helt nøyaktig) for å få tykkelsen på Glava med tilsvarende isolasjonsevne. Redigert 16.Desember.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
index Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hvis det kun er til en form, hvorfor ikke bruke kryssfiner? Er det kanskje snakk om dobbeltkrumme flater? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lucky Strike Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Det er noen svakt dobbeltkrumme flater. Terningskårne plater bør vel brukes. Og det planlegges som en one-off form som skal kastes etter bruk. Derfor bør ikke materialene være av de dyreste, samtidig som det ønskes stor stivhet. Planen er å lage en selvbærende bimini på 7-8 m2 via først plugg, så form og så biminien i divinycell/epoxy. Jeg begynner å ane en ikke ubetydelig arbeidsmengde, så det er ikke helt sikkert at det er gjennomførbart blant mange andre presserende gjøremål. Det er derfor viktig å finne ut av materialer, kostnader og ikke minst tilgjengelighet på forhånd. Her er Baatplassen en fantastisk ressurs. Takker for all mulig konstruktiv informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hvorfor lage støpeform?? divinycell kjerne i en plugg? det er galskap, i stede for å slipe til en konkav innv. flate kan du slipe på en konveks utvendig flate å bruke produktet når du er ferdig. mindre jobb og eit solid produkt til slutt. Skal du på død å liv ha en dobbel krummet form, så spenn og ett filt pledd på en ramme, dynk det med polyester og vent til det herder, laminder der etter med fiber, sparkle og slip til Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) Zoltan kom meg i forkjøpet, vil bare foreslå siden du tydeligvis er villig til å legge en del arbeid i dette: Sett opp støttebøylene og lag biminien ferdig i stoff, som vætes med epoxy. Deretter legger du noen lag glassfiberduk som er kryssvevd oppå, den kan ¨vel også strekkes litt i krumningene. Det er vel også et godt tips å dekke til/pakke inn alt som ikke skal limes/støpes fasy rllrt grises til av epoxy, med pvc. Etter herding er det bare å løfte vekk pvc-plasten til slutt. Diffusjonstett bygningsplast er ideell til dette, den er tykk og slipper lett. Så tenker man litt til: Du kan vel nesten lage hele biminien først i sterk pvc-plast i stedet for stoff? Oppstrammet med den tykkeste typen diffusjonstett pvc-plast teenker jeg, det er forsøket verdt om den funker, evt. med litt kunstig understøttelse av en finerplate. Da er det bare å legge første lag med epoxy duk rett på, mette duken og legge så mye duk som trengs. Da får du automatisk en superglatt finish også på undersiden, selv om det er en utfordring å få plasten helt stram over alt, kanskje... Vel, det var et kreativt forslag uten at jeg tar ansvar for resultatet! Redigert 16.Desember.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Lucky Strike Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Tror ikke jeg vil bli fornøyd med stoff-løsningen. Moder jord og gravitasjonen vil uunngåelig sørge for konkave flater og en "saggy" look. Planen var en selvbærende konstruksjon også, ikke moduler på en ramme. Stoff-løsning blir da nesten like komplisert og overflaten heller ikke så jevn. At planen har i overkant mye galskap i seg, er jeg enig i. Derfor må mest mulig av informasjon innhentes. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Skal ikke debattere med deg, men hvis du mener å lage en 6 kvm bimini selvbærende på den måten at den ikke har understøttelse, er jeg enig i at det er litt preg av galskap over ideen din. Men forøvrig er det opp til deg å væte stoffet (og bake dette sammen med glassfiberduken oppå) i riktig tykkelse duk og mengde epoxy. Stivt blir det, også saggefri uten altfor mange lag med duk. Jeg er imidlertid mer i tvil om hvordan dette designet vil takle skikkelige vindkuler, uten understøttelse. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
zoltan Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Hei Det er nettopp "saggen" som er hele poenget, om du spenner om filt på en ramme som er litt større en taket du skal lage,, når du sauser inn dette med polyester vil filten henge ned til en viss grad, dette blir innsiden av biminien formen. Henget i filten lager en rimelig fin dobbel krumming, laminer noen lag med 600 gr CSM når filten har herdet, da er det stivt nok til å snues, få tak i papp/ plast rør plaste fast på baksiden av formen( stive av) Når dette har herdet, kan du snu den tilbake å begynde på jobben.. slipe, slipe sparkle å slipe.. til du har en finish du er fornøyd med og klar til lakk, sprøyt formen med to komp. lakk, våtslip og poler opp, sprøyt to lag med slipp middel (PVA) legg to lag gelcoat, herde noen timer, ett eller to lag 600 gr CSM, sause inn 25-30mm brikka divinycell med brikkene mot fiber. Etter herding legger du ett lag 600gr csm oppå divinycellen, dette burde bli stivt nok, herding. Avfrom, kapp til ønsket fasong, da har du taket, sikkert veldig knødete forklart, har du spørsmål er det bare spørre, har rotet en del med plast å fiber Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Tror ikke duk-løsningen egner seg for en så stor flate, som skal passe på samme måte som den tidligere biminien i stål/kalesjestoff. Jeg har begynte å legge huntonit på stålrammen for å bygge pluggen. Prøvde å laste opp bilde, men fikk det ikke inn her. Biminien må støpes i epoxy/divinycell for å bli selvbærende, med innstøpte rør under av karbon eller glassfiber i et tilsvarende rammeverk som nåværende stålramme. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Teorien med bygningsplast som blir glatt har jeg feilet på en gang...den utvidet seg litt av varmen fra herdingen, og skrukket seg. Teknikken jeg brukte, dog til å lage ei plate, var å legge plasten oppå ei sponplate, så legge duk og polyester, og så presse ned ei polurethan-plate (som isolerte varmen godt...) Men epoxy blir gjerne ikke så varmt under herdig, iallefall ikke i tynt lag, så da kan det jo fungere. TA Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Jeg er amatør, men har litt erfaring med epoxy de siste årene. Jeg manglet litt epoxy en gang, og kjøpte i farten litt ekstra fra Biltema. Den ble fryktelig varm og hadde kort brukstid. Brant meg nesten på fingrene gjennom hanskene og ble tatt litt på senga av det der. Derfor holder jeg meg til epoxy fra Svas hvis jeg har det. Det er viktig å blande denne veldig nøyaktig, så jeg bruker brevvekt. Men den gir lengre brukstid og blir ikke på langt nær så varm under herding, etter det jeg har erfart. Men jeg har bare benyttet "plast-trikset" utenpå, så herdingen har hatt god kjøling uansett. I hjørner og krumninger må det i praksis sparkles og slipes uansett, det er min erfaring med denne plast- "teorien". ;-) Men det er jo deilig å få store, glatte overflater. Noen luftbobler kan gi noen søkk riktignok, mer nøye har det ikke vært nødvendig å være. Det er lett å sprakle over før sliping - i "praksis". :-) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Allan E Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Kan man støpe direkte på bonocell? Ser at denne tråden er noen år gammel, har det kommet nye produkter? Jeg skal støpe er kar ca ca 300L Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg skal støpe nytt dekk i en Hansvik 18 og var innom Rødskjær/Harstad og fikk tilbud på plater i 120/240 25mm til ca 1200 kr stykket. Synes ikke den prisen var så ille. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Det var ikke gal pris! Var det divinycell eller bonocell? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg støper med Biltema sin polyester direkte på bonocell. Går som en lek det. Har vært kjølig om dagen så jeg har hatt god tid før herdingen slår til. Når det blir varmere så skal jeg støpe litt ekstra på flapsen med 10mm plate bonocell. Den er meget lett å forme. Spesielt å pusse går som en lek. Men vær obs på at de støver noe inn i hampen og knekker forsåvidt lett. Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Er ikke sikker på hva dem bruker, skal hente to plater i slutten av uken. Fikk i allfall beregnet styrken på ei 120x240 25mm plate. Med to lag 600gr duk over og under trengte jeg ingen støtte under. Men for å safe tenker jeg at jeg støper inn to langsgående spant under. Skal jo bruke båten til å fiske, og med et kar ombord som hopper alle veier kan det aldri bli sterkt nok ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.