Jump to content

Dieselforbruk: Marinedieselmotor - "marinertlastebildieselmotor"


fridatre

Recommended Posts

Forbruket er i all hovedsak bestemt av reell belastning på motoren. En motor på 200 hk bruker bare 10 l/t om den yter 50 hk men slurper i seg 40 l/t når den belastes max.

 

Konvensjonelle dieselmotorer (ikke common rail o.l.) bruker ca 0.2 l/hk/t. Forkammermotorer bruker noe mer enn direkteinnsprøytede.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Nei 10 l/t er ikkje unormalt.Kjem an på størrelse,form,vekt,gear,propell og turtal på motor ved marsjfart dvs.to tre hundre omdr.under full fart.

Er ikke helt ukjent med det, men dette er ingen glødehodemotor, men en konvensjonell "gammeldags" dieselmotor på 50 hk og det er ahk (aksel-hk) vi i praksis tar ut og vi går med marsfart dvs. forbruket blir deretter.

Link to post

En tar ikke ut mer effekt enn hva som kreves.. Det er kun ved maks turtall en tar ut maks effekt.. Utover dette så følger en propellakselkurven som ligger betydelig under effektkurven helt til maks turtall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Virkelig ??

Nei, så bra er ikke en gang Perkins men med et forbruk på 3-4 l/t yter motoren ca 15-20 hk på marsjfart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

50 hesteren med båten her i marsjfart 5-6 knop i stilla og flatt hav, vil altså forbruke 10 L (+) pr. time eller minst kr. 150 pr. ti kilometer eller minst kr. 350 for en to timers tur som for eksempel fra Grimstad til Homborsund fyr og tilbake. (ca.20km). Har forsøkt å legge til bilde av motor, men lykkes ikke. Takk for alle svar :-)

Link to post

Perkins er altså motor med forbruk under halve av "alle" øvrige. Virkelig ?? ”En tåpe/fersking i faget kan spørre mer enn...” 

Stemmer nok det ved øko. fart.

Litt på siden, men min 100HK ford bruker 7 l/t ved 7 knop og 25 l/t ved 9 knop. båt 16 tonn.

En kompis med samme motor bruker 11 l/t når vi går i lag i 7 knop båt 8 t.

 

Det er flere faktorer som innvirker på forbruket i en båt skrog form er viktig, og jo flere omdreininger jo mere diesel

går det grovt sagt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

50 hesteren med båten her i marsjfart 5-6 knop i stilla og flatt hav, vil altså forbruke 10 L (+) pr. time

 

 

Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Den er forsåvidt korrekt om du må kjøre motoren på max for å få denne farten, men da har du i så fall en veldig stor og tung båt. Normalt forbruk på marsjfart vil ligge på rundt det halve. Jeg for min del har en 27 foter på 4 tonn med 70hk, og bruker vel rundt 7 l/t ved marsjfart på 7,5 knop. Om jeg går 5-6 knop vil jeg tro et sted mellom 4 og 5 liter. Og min motor er også opprinnelig bilmotor. Men det er vel strengt tatt de fleste båtmotorer i denne størrelsesorden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvordan finner dere ut hvor mye motorene deres drikker ved forskjellige turtall og hastigheter, har dere gjennomstrømningssmålere? Selv har jeg en Saga27 med en 44Hp Yanmar, og det eneste jeg vet er at gjennomsnittet ligger litt under 6 liter pr. time. At det er så høyt kommer nok av at jeg på transportetapper ligger på et turtall som er ca. 200RPM under maks for å komme litt over 7knop.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tre krysseren jeg hadde i sommer med 120 HK Ford brukte på det jeg kaller min Marsjfart ca 3-4 l per time, dvs opp til ca 5-6 knop. etter dette så dro hekken seg mer ned i vannet, det ble mere belastning for motor og forbruket økte til et sted mellom 6-7 liter Pr time.

 

det er vanskelig å gi noen riktig fasit på hvilket forbruk du kan forvente med disse gamle motorene, det dreier seg om hel mekanisk innsprøytning, den får det den trenger for svive enkelt sagt, Går motoren lett og ledig på lavere turtall så bruker den mindre, går motor på høyere turtall med høy belastning så trykker den også på med mer diesel en motoren klarer å forbrenne og forbruket vil ligge mye høyere en hva det vil gjøre på en nyere motor. En nyere motor har en rekke sensorer som måler motor temp, eksos temp, belastning, trykk , osv, her blir forbruket regulert av hvor ren forbrenning man har, blandingen av luft og drivstoff reguleres konstant ut i fra hva alle sensorene måler, altså den gir ikke mer diesel enn hva motoren vil klare å forbrenne.

 

En gammel motor ryker gjerne svartere eksos ut i fra hvor høy belastning den har, når det ryker sort betyr det at den ikke klarer å forbrenne all diesel. Derimot nyere motorer ryker gjerne sort ved mer ekstreme belastninger fordi det er flere faktorer inne i bildet som regulerer hvor mye diesel som blir trykket ut av dysene.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Ser en på grafen til "samme" motor som Lars H. har så viser den propellakselkurven, "Propeller Power Curve" som er den som er riktig å bruke her.

 

Hvordan lese grafen?? Velger 3000rpm, for dette eksemplet...

 

Vel ser en på 3000rpm på det nederste bildet, så kan en avlese at en henter ut 25Hp av motoren ved dette turtallet (velg 3000 på x-aksen og gå opp til en treffer propellkurven, og les av effekt ut til vesntre y-aksen, men motoren er kapabel til å yte rundt 36Hp Dette leser an av ved samme punkt på x-aksen men bruker Din 6270A kurven.. men det er ikke relevant siden en ikke kan hente dette ut på grunn av propellen som er på(betinger at man oppnår maks turtall under drift)... Setter en på en så stor/tung propell at en ikke oppnår mer enn 3000rpm, så kan man maks hente ut nesten 40Hp.. Da møtes propellkurven Din kurven ved 3000rpm..

 

Hvordan regne ut forbruket? Det finner man fra den øverste grafen, spesifikt forbruk, les av ved 3000rpm og en finner ca. 176-177 g/Hp x h, da tager man dette tallet og multipliserer med effekten man leste ut for propellkurven som er 25Hp, dette dividere man 1000 for å finne tallet i kg/h.. Dette gir 4,41 kg/h eller ca. 5,2 liter/time (antatt 0,85kg/l).. En må ikke blande inn Din i denne beregningen siden den kun stemmer der propellkurven sammenfaller med Din kurven

 

Hva er så propellakselkurven?

Det er den kurven en normal standard propell følger mer eller mindre.. og den sammenfaller aldri med motoreffektkurven utenom ved maks turtall.. Det er forskjellen mellom effekten som propellen trekker og det som motoren gir som fører til at en akselrere dvs, øke turtallet på motoren... For denne motoren så er kraftoverskuddet ved 3000rpm lik nesten 36HP - 25 HP..

 

Velger en annen propell, så vil kurven endres noe, men ikke mye om en oppnår maks turtall på ekvipasjen. (Det er naturlig nok en sammenheng mellom gear reduksjon og propell også, men når en topp turtall på motoren med med den propell og gear en har, så er en nært denne kurven åkke som).

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

OK, så dersom jeg bruker kurven for propellaksen får jeg andre og lavere verdier. Men kan en da glemme begge DIN-kurvene?

For min båt oppnår jeg akkurat oppgitt max turtall (3600RPM) ved fullt pådrag. Og i og med at årsgjennomsnittet mitt ligger like

under 6 liter pr. time, og jeg går svært ofte, og spesielt på lengre strekk med et turtall på 3400RPM, stemmer vel dataene ut fra

propellakselkurven best.

 

Men essensen av disse tallene er at forbruket stiger drastisk når en nærmer seg fullt pådrag!

 

Forbruk ved bruk av DIN (B) kurven

 

bilde

 

 

Forbruk ved bruk av propellakselkurven

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...