Mons Olav Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Fine greier Lars H og Sydvesten.Det som også skaper ein del forvirring ang.forbruk hos enkelte er definisjon av marsjfart.Eg har lært og trudd at marsjfart er fullfart minus 200 omdr.ca.Det er det turtalet motoren skal kunne gå med over lengre tid.Ein Yanmar 3syl. som eg hadde nådde etter boka 3700 omdr på fullt dvs.3500 eller deromkring på marsjfart. Att enkelte meiner att dei går på marsjfart med feks.halvt turtal og oppgir forbruk etter det blir vel litt feil? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
SveinHa Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Riktig nok det Ålahåve men marsjfart er gjerne en fart der både båt og mannskap trives i og det kan være langt unna maxturtall - 200 rpm. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Som SveinHa sier, er det nok delte oppfatninger av dette ordet. Og slik bare for moro, så fant jeg frem bind 8 av Aschehaug og Gyldendals store norske leksikon fra 1980 (ja, vi har faktisk en meter med leksikon i hyllen!). Og der er marsjfart definert som: Den mest økonomiske hastighet et mekanisk drevet skip, fly eller kjøretøy holder over lange avstander. Så da så! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 DIN6270A er kontinuerlig kjøring av motoren, DIN 6270B er for korter tidsintervall, "one hour rating" Disse sier kun noe om motorens egenskaper og ikke det som er på propellen.. Er vel det som defineres som "pleasure" og "work boat " rating.. Som en ser så er den spesifikke optimale propellen for den ekvipasjen dette er hentet fra dimensjonert utfra A normen, propell kurven treffer motorkurven ved 3500 rpm og 40HP.. I dette punktet så går det med 184 g/Hp x h Med 40 Hp/3500rpm så er det bare å regne ut hva denne motoren skal av diesel ved maks.. 40 x 0,184 /0,85 som gir ca. 8,66 liter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Magne A. Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Marsjfart (skrogfart?) på snekke er da kansje i Lars sitt tilfelle noe lavere enn 7 knop og vil utgjøre ganske mye på forbruket ? Sitér dette innlegget Link to post
fridatre Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 (redigert) "Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Den er forsåvidt korrekt om du må kjøre motoren på max for å få denne farten, men da har du i så fall en veldig stor og tung båt. " 50hk i seilskøyte ca 8 tonn (under 30f) i marsjfart i stilla på flatt hav. synes måtte bli kr.150-180 pr.kjøretime. Hei. Redigert 17.Desember.2013 av fridatre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Ja men å oppgi forbruk i individuell kosefart blir jo veldig difust. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
fridatre Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 "Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Den er forsåvidt korrekt om du må kjøre motoren på max for å få denne farten, men da har du i så fall en veldig stor og tung båt. " 50hk i seilskøyte ca 8 tonn (under 30f) i marsjfart rundt 5 knop i stilla på flatt hav. synes måtte bli kr.150-180 pr. kjøretime. (og pr. 10 km). Hei. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 (redigert) Om vi forholder oss til deplasementskrog, er det en formel på "skrogfart"? En tabell hadde jo vært knallfint :-) ----------- Denne var ikke dum: http://www.image-ination.com/sailcalc1087.html Beklager, er motorbåtdiskriminerende.... Redigert 17.Desember.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 50hk i seilskøyte ca 8 tonn (under 30f) i marsjfart rundt 5 knop i stilla på flatt hav. synes måtte bli kr.150-180 pr. kjøretime. Tilnærmet rett hvis båten greier 5 knop med max turtall for kontinuerlig drift. Så skal du få ned dieselforbruket, må du dra ned på turtallet og tøffe av sted i 4 - 4,5 knop knop Er båten grodd under vannlinja? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Et annet eksempel: 38 fot deplasementsbåt med dypgående på 2.4 meter og 165 hk hadde et marsjforbruk på 13 l/t v/1100 rpm. Motorens max turtall var vel 2400 eller deromkring men marsjfarten ble bestemt ut fra vripropell som ble justert slik at motoren kun klarte max 1300 rpm og deretter ble gassen dradd ned til 1100. Glimrende marsjfart litt over 7 knop uten vibrasjoner eller støy og båten var dønn retningsstabil. Ørlite mer fart og den måtte gjetes hele tiden for å gå beint. Litt sært eksempel kanskje og det er vel ikke så mange her som har vripropell med diameter på 1.4 meter... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Det er vel ingen tabell for depl.skrog. En regel er at kvadratet av vannlinjelengden i fot er lik maks. fart i knop (gjaldt spissgattere). Og så kommer det: Multiplisert med en skrogfaktor. Og denne faktoren er unik for skroget. Så i og med at vannlinjen til Hulda er 33 fot, så skal maks skrogfart bli ca. ca. 5,75 knop. Mens realiteten er ca. 9 knop for motor på flatt vann. Komfortfarten vi holder ligger mellom 5,5- og 7,0 knop. I det lavere registeret ligger V8'ern og pusler på 1500 rpm, med et forbruk i overkant av 4 liter i timen. Drar vi på, så er ikke 15 liter i timen noe problem. Men det er kostbare knop. Maks. turtall for Huldas motor er 3600 rpm, og da yter den 140 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Jeg har alltid hørt at deplassementfarten er lik vannlinjelengden i meter. For min båt stemmer det godt, og for Hulda blir det ikke så feil heller, 10knop. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vestkystseiler Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 (redigert) Skrogfarten er proporsjonal med kvadratroten av vannlinjelengden (ikke kvadratet som Hulda skriver, antar det var en tyrkleif). Man maa da, som Hulda skriver, multuiplisere med en faktor som er unik for skroget. Hvorvidt vannlinjelengden oppgis i meter eller fot spiller ingen rolle, faktoren det multipliseres med vil vaere forskjellig for meter og fot, saa resultatet blir det samme. Redigert 17.Desember.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Har ikke lest alt her ,men hatt gammel om 636 , verdens beste motor... forbruk på 27 trekrysser 1600 o/min ca 2 liter timen 6 knop, 1800 o/min 7 knop 5 liter timen , full fart nok rundt 10 liter timen kanskje mer.og 7.5 knop Ford sabre 180 hk turbo comet Commander 8 knop ca 8 liter i timen 1500 o/min,9 knop 16 liter i timen 1700 o/min... Så har man god tid sparer man mange penger.. Jeg kjørte så sakte med forden at det ble kondens under toppdeksel lokket.. så må guffe litt på hver tur... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Lars H: Ja, men husk at du ikke har en spissgatter. Du har en tilnærmet plattgatter med vinger på roret. Ja, det ble rot med kvadratet. Altså kvadratrot. Noe slikt. Trykkfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 (redigert) Skrogfarten er proporsjonal med kvadratroten av vannlinjelengden (ikke kvadratet som Hulda skriver, antar det var en tyrkleif). Man maa da, som Hulda skriver, multuiplisere med en faktor som er unik for skroget. Hvorvidt vannlinjelengden oppgis i meter eller fot spiller ingen rolle, faktoren det multipliseres med vil vaere forskjellig for meter og fot, saa resultatet blir det samme. Delvis rett, faktoren er ikke avhengig av skroget og varierer ikke.. Dette har ikke noe med noe med skroget å gjøre men ren bølgeteori, og fysiske regler for bølgelengde.. Skrogfarten for et badekar, tømmersokk eller en deplasement skorg vil være lik. Den er 1,34 x kvadratroten(LWL) LWL er i dette tilfelle i fot, men faktoren 1,34 kan korrigeres om en bruker meter Men essensen i skrogfart er at det er elementær bølgeteori som gjelder, og ikke formen på skroget.. og maks skrogfart er nådd når bølgelengden er lik lengden av skroget i vannlinjen.. For ordens skyld så er ikke dette bølger laget av vær og vind, men den bølge som skroget lager.. Redigert 18.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
okeido Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Varierer vel litt på bunnstoff og vel? Hvor glatt båten er kanter o.s.v Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Tommelfinger regelen når man snakker om forbruk pr.time er fortsatt 200g/HK/time Uavhengig om motoren driver en båt eller eller belastes på land til andre formål enn båt. Det er først når man regner forbruk pr.distanse at skrogform,propelltilpasning,friksjon betyr noe! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 (redigert) Tommelfinger regelen når man snakker om forbruk pr.time er fortsatt 200g/HK/time Uavhengig om motoren driver en båt eller eller belastes på land til andre formål enn båt. Det er først når man regner forbruk pr.distanse at skrogform,propelltilpasning,friksjon betyr noe! Nettopp, motoren vet ikke hva den driver.. den leverer effekt i henhold til maten den får og greier å spise... samme hvor den står, og hva den driver... eller driver med.. Redigert 18.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fist Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Delvis rett, faktoren er ikke avhengig av skroget og varierer ikke.. Dette har ikke noe med noe med skroget å gjøre men ren bølgeteori, og fysiske regler for bølgelengde.. Skrogfarten for et badekar, tømmersokk eller en deplasement skorg vil være lik. Den er 1,34 x kvadratroten(LWL) LWL er i dette tilfelle i fot, men faktoren 1,34 kan korrigeres om en bruker meter Men essensen i skrogfart er at det er elementær bølgeteori som gjelder, og ikke formen på skroget.. og maks skrogfart er nådd når bølgelengden er lik lengden av skroget i vannlinjen.. For ordens skyld så er ikke dette bølger laget av vær og vind, men den bølge som skroget lager.. Dersom noen heller vil bruke LWL i meter kan de bruke faktoren 2,43. Hastighet (i knop) blir da 2,43 x Kvadratrot(LWL), LWL i meter. Dette er hastighet for ei bølge med bølgelengde lik LWL. Hastighet i knop blir lik LWL i meter dersom LWL er ca 6 m. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.