Jump to content

full storm i Østfold

kointa

Recommended Posts

Vinteren 1968/69 ombord på Ocean Traveler. For flere bilder fra oljepionertiden 1965 til 1970, se http://oljepionerene.no som jeg er webmaster for.

bilde

Det blåste forresten godt i mars 1968 også da Ocean Prince havarerte i engelsk sektor. Her like før den gikk helt i oppløsning.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den andre helgen i januar skal jeg til Stavanger for den årlige vinterfesten for Norsk Oljepioner Klubb på Sola Strand Hotell. Da blir det nok mye mimring om "gamle dager".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Som vestlending emigrert til indre Østlandet de siste ti år har jeg opplevd mye vind. En gang veltet campingstolen på terrassen.

Fra spøk til alvor, langs kysten kan det ta godt. Var nede i båten i dagmorges og måtte feste litt på presenninga på fordekket når det kom et par tette kuler. Da skreik vinden som en jetmotor og jeg ble litt skjelven i knærna der jeg krøp langs dekket på båten som stod med masta på i stativet som jeg ikke stoler på. Litt skremmende å være på en opplagsplass med mange seilbåter når vinden virkelig tar tak...

Storm er vel storm, uansett om det er på Aker Brygge, Lindesnes eller Nordkapp. Skal en skryte på seg å ha det verst, må en vel være bosatt på Stadt.

Vind er nå en ting ved båt som ligger i sitt rette element, det verste er vel båter som er bryggefortøyd (fast brygge), der uværet skaper "drag" i sjøen og vannstand synker og stiger voldsomt. Har hatt en båt under vann pga dette, men fikk reddet motor i siste liten. Det samme holdt på å skje med annen båt under siste storm, da blåser som var bundet i rekka på båt kilte seg under front av bryggedekket... Selvlensing virker liksom mot sin hensikt når vannspeilet er høyere enn lenserøret... Men ble oppdaget i tide, og alt gikk bra :thumbsup: Ligger nå fortøyd ved flytebrygge.

Får bare håpe færrest mulig får julemiddagen spolert pga strømbrudd på Julaften.

Eg ser stad ifra båtplassen min. Pressenning har eg aldri tenkt på å sette på. Tar av kalesje og sprayhood så man slipper å kjøpe nytt kvar vinter. 8stk.20 mm nylon og dobble avlastere, enkle på springene.

Bruker baugtamp mot vest på vinteren.

Ikke noe kos når det står på, men det går som regel bra.

Redigert av volfro (see edit history)

Jeg vet ikke om jeg syns vært er noe særlig spesielt i år. Det er ofte drittvær i juletider. Det er jo ikke så mange år siden (9 kanskje??) det blåste ned en masse skog i sør og midt-Sverige rett etter Jul. Faktisk var det 2 eller 3 bønder som tok livet sitt pga at de så livsverket ligge flatt. Selv lå jeg værfast i Strømstad med en 32 m båt som skulle til Smøgen.

Vi fra Østfold er vant til å få masse "drittslenging" fra vest og nordlendinger når det gjelder været, så akkurat der er vi herdet... :yesnod:

Så når dere en sommerkveld står breibent og i 45 graders vinkel og ler av oss østlendingene mens dere spikrer malingen fast på veggen, kaster vi loss og glir ut på flatt vann som holder 17-18 grader og sola skinner fra skyfri himmel. Da kan dere bare skryte så mye dere vil, jeg vil aldri bytte.. :lol:

Med ønske om en god og vindstille jul til dere alle :santcheer1:

Redigert av Honduras (see edit history)

Dritt .. nåh. Nei det er jo klart at ikkje dere vil bytte. Og hva du mener med skryter vet ikkje eg. Ingen som har sagt vi synes noe om dette og skulle gjerne vært foruten. Det blir bare litt komisk når vi sitter her med vinden ulende så bjørka står vannrett og sjøsprøyten står kilometervis bortover og innover land. Det er jo opplagt det er vi som vil bytte klima og da må det være lov å mobbe litt når VG bruker 7 sider over en veltet hagestol :p

Dritt .. nåh. Nei det er jo klart at ikkje dere vil bytte. Og hva du mener med skryter vet ikkje eg. Ingen som har sagt vi synes noe om dette og skulle gjerne vært foruten. Det blir bare litt komisk når vi sitter her med vinden ulende så bjørka står vannrett og sjøsprøyten står kilometervis bortover og innover land. Det er jo opplagt det er vi som vil bytte klima og da må det være lov å mobbe litt når VG bruker 7 sider over en veltet hagestol :p

Tiltredes! :thumbsup:

Vel, det hender vel at også hagebordet velter, ikke bare plaststolen! Men særlig pent så det ikke da jeg for en del år siden var oppe i småfly med en kollega på jobben og så kvadratkilometer på kvadratkilometer med skog som lå flat på bakken på Øvre Romerike. Men kanskje skogeieren ikke hadde vært flink nok til å tjore trærne med brest og spring? Når det gjelder avisen VG, så er den vel ikke alltid kjent for å være helt realistisk i sine oppslag? Kanskje Nordlys og Adressa er mer nøkterne, ha ha.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Ja det er nå slik at når det først tar løs i områder hvor det vanligvis ikkje blåser noe særlig så blir skadene deretter større. Det er også derfor terskelen for ekstremvær er forskjellig alt etter hvor det er. Det er ikkje været i seg sjøl som nødvendigvis er så ekstremt men potensiale i skadeomfanget.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Ja det er nå slik at når det først tar løs i områder hvor det vanligvis ikkje blåser noe særlig så blir skadene deretter større. Det er også derfor terskelen for ekstremvær er forskjellig alt etter hvor det er. Det er ikkje været i seg sjøl som nødvendigvis er så ekstremt men potensiale i skadeomfanget.

For en gangs skyld er vi enige Plutonium. Trærne her på Østlandet vokser 20- til 30 meter rett opp. På Vestlandet krabber de 20 meter bortover bakken.

Og, som jeg sier til sjefen, om det været vi har offshore skulle treffe Son, så hadde det ikke vært en beta igjen:

bilde

Følger bare litt opp fra Lars H. Bildet over viser bare litt i overkant ruskevær. Langt fra ekstremvær der ute. Mener jeg har opplevd 100-års-bølgen minst tre ganger. To ganger på Statfjord og en gang på Frigg. Når sant skal sies, muligens hadde ikke Frigg QP 30 meter mellom havoverflaten og CD. Men vi fikk en kilevink så broen mellom QP og neste plattform glapp ut av festene, bilder ramlet av veggene og skap tippet over. Jeg hadde overkøya, måtte ligge på magen med armene strukket ut for ikke å bli kastet ned på dørken. Var forresten noen turer på Cormorant også. Har noen bilder et eller annet sted. Kommer om jeg finner dem.

Dette været er langt fra så ille som de prater om på nyhetene.

Akkurat våknet etter en helt udramatisk natt i havna i Sandefjord.

Regner mer enn nok, men vinden er ikke noe mer en 10-12 sm. Var betraktlig værre natt til Søndag. Skal friske litt på nå i formiddag før det bedrer seg utover ettermiddagen.

Kan ikke si jeg har den helt store Julestemningen. Snart på tide å ta på seg full regnhabitt og komme seg dit hvor jeg skal kokkelere og feire dagen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...