Lars H. Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Vinteren 1968/69 ombord på Ocean Traveler. For flere bilder fra oljepionertiden 1965 til 1970, se http://oljepionerene.no som jeg er webmaster for. Det blåste forresten godt i mars 1968 også da Ocean Prince havarerte i engelsk sektor. Her like før den gikk helt i oppløsning. Redigert 22.Desember.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Takk for info og link Lars. Var noen år før min tid det der ;-) Mange flotte bilder på siden. Skal kikke litt videre på den:-) God jul :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Den andre helgen i januar skal jeg til Stavanger for den årlige vinterfesten for Norsk Oljepioner Klubb på Sola Strand Hotell. Da blir det nok mye mimring om "gamle dager". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Som vestlending emigrert til indre Østlandet de siste ti år har jeg opplevd mye vind. En gang veltet campingstolen på terrassen. Fra spøk til alvor, langs kysten kan det ta godt. Var nede i båten i dagmorges og måtte feste litt på presenninga på fordekket når det kom et par tette kuler. Da skreik vinden som en jetmotor og jeg ble litt skjelven i knærna der jeg krøp langs dekket på båten som stod med masta på i stativet som jeg ikke stoler på. Litt skremmende å være på en opplagsplass med mange seilbåter når vinden virkelig tar tak... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Storm er vel storm, uansett om det er på Aker Brygge, Lindesnes eller Nordkapp. Skal en skryte på seg å ha det verst, må en vel være bosatt på Stadt. Vind er nå en ting ved båt som ligger i sitt rette element, det verste er vel båter som er bryggefortøyd (fast brygge), der uværet skaper "drag" i sjøen og vannstand synker og stiger voldsomt. Har hatt en båt under vann pga dette, men fikk reddet motor i siste liten. Det samme holdt på å skje med annen båt under siste storm, da blåser som var bundet i rekka på båt kilte seg under front av bryggedekket... Selvlensing virker liksom mot sin hensikt når vannspeilet er høyere enn lenserøret... Men ble oppdaget i tide, og alt gikk bra Ligger nå fortøyd ved flytebrygge. Får bare håpe færrest mulig får julemiddagen spolert pga strømbrudd på Julaften. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) Eg ser stad ifra båtplassen min. Pressenning har eg aldri tenkt på å sette på. Tar av kalesje og sprayhood så man slipper å kjøpe nytt kvar vinter. 8stk.20 mm nylon og dobble avlastere, enkle på springene. Bruker baugtamp mot vest på vinteren. Ikke noe kos når det står på, men det går som regel bra. Redigert 23.Desember.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Ny storm på vei julaften. Vi reiser bort men før det reiser jeg ned i havna og demonterer presenningen. Mindre vindfang. Med kaldere vær ville vi trolig unngått det spesielle været vi har om dagen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VegarJ Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Jeg vet ikke om jeg syns vært er noe særlig spesielt i år. Det er ofte drittvær i juletider. Det er jo ikke så mange år siden (9 kanskje??) det blåste ned en masse skog i sør og midt-Sverige rett etter Jul. Faktisk var det 2 eller 3 bønder som tok livet sitt pga at de så livsverket ligge flatt. Selv lå jeg værfast i Strømstad med en 32 m båt som skulle til Smøgen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) Vi fra Østfold er vant til å få masse "drittslenging" fra vest og nordlendinger når det gjelder været, så akkurat der er vi herdet... Så når dere en sommerkveld står breibent og i 45 graders vinkel og ler av oss østlendingene mens dere spikrer malingen fast på veggen, kaster vi loss og glir ut på flatt vann som holder 17-18 grader og sola skinner fra skyfri himmel. Da kan dere bare skryte så mye dere vil, jeg vil aldri bytte.. Med ønske om en god og vindstille jul til dere alle Redigert 23.Desember.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bearded Beast Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Dritt .. nåh. Nei det er jo klart at ikkje dere vil bytte. Og hva du mener med skryter vet ikkje eg. Ingen som har sagt vi synes noe om dette og skulle gjerne vært foruten. Det blir bare litt komisk når vi sitter her med vinden ulende så bjørka står vannrett og sjøsprøyten står kilometervis bortover og innover land. Det er jo opplagt det er vi som vil bytte klima og da må det være lov å mobbe litt når VG bruker 7 sider over en veltet hagestol :p Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) Sånn har vi det og vel so det......vindkastene er verst..... Redigert 23.Desember.2013 av Ålahåve (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lady B Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Dritt .. nåh. Nei det er jo klart at ikkje dere vil bytte. Og hva du mener med skryter vet ikkje eg. Ingen som har sagt vi synes noe om dette og skulle gjerne vært foruten. Det blir bare litt komisk når vi sitter her med vinden ulende så bjørka står vannrett og sjøsprøyten står kilometervis bortover og innover land. Det er jo opplagt det er vi som vil bytte klima og da må det være lov å mobbe litt når VG bruker 7 sider over en veltet hagestol :p Tiltredes! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) Vel, det hender vel at også hagebordet velter, ikke bare plaststolen! Men særlig pent så det ikke da jeg for en del år siden var oppe i småfly med en kollega på jobben og så kvadratkilometer på kvadratkilometer med skog som lå flat på bakken på Øvre Romerike. Men kanskje skogeieren ikke hadde vært flink nok til å tjore trærne med brest og spring? Når det gjelder avisen VG, så er den vel ikke alltid kjent for å være helt realistisk i sine oppslag? Kanskje Nordlys og Adressa er mer nøkterne, ha ha. Redigert 23.Desember.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Med ønske om en god og vindstille jul til dere alle Vær litt raus nå i jula og la dem i det minste få beholde det dårlige været. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Blir vesstnok en liten vindtrekk her i området åsså! I flg. Avisa Nordland (An) er det muligheter for "vinkast" med 35 m/sek...får bare håpe det er rødvin......! http://www.an.no/nyheter/article7063227.ece Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) Ja det er nå slik at når det først tar løs i områder hvor det vanligvis ikkje blåser noe særlig så blir skadene deretter større. Det er også derfor terskelen for ekstremvær er forskjellig alt etter hvor det er. Det er ikkje været i seg sjøl som nødvendigvis er så ekstremt men potensiale i skadeomfanget. Redigert 23.Desember.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Ja det er sant. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Ja det er nå slik at når det først tar løs i områder hvor det vanligvis ikkje blåser noe særlig så blir skadene deretter større. Det er også derfor terskelen for ekstremvær er forskjellig alt etter hvor det er. Det er ikkje været i seg sjøl som nødvendigvis er så ekstremt men potensiale i skadeomfanget. For en gangs skyld er vi enige Plutonium. Trærne her på Østlandet vokser 20- til 30 meter rett opp. På Vestlandet krabber de 20 meter bortover bakken. Og, som jeg sier til sjefen, om det været vi har offshore skulle treffe Son, så hadde det ikke vært en beta igjen: Følger bare litt opp fra Lars H. Bildet over viser bare litt i overkant ruskevær. Langt fra ekstremvær der ute. Mener jeg har opplevd 100-års-bølgen minst tre ganger. To ganger på Statfjord og en gang på Frigg. Når sant skal sies, muligens hadde ikke Frigg QP 30 meter mellom havoverflaten og CD. Men vi fikk en kilevink så broen mellom QP og neste plattform glapp ut av festene, bilder ramlet av veggene og skap tippet over. Jeg hadde overkøya, måtte ligge på magen med armene strukket ut for ikke å bli kastet ned på dørken. Var forresten noen turer på Cormorant også. Har noen bilder et eller annet sted. Kommer om jeg finner dem. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Sitter i Åndalsnes og ser i IP-kamera at det blåser skikkelig i havna nå. Godt jeg tok ned endel av burkaen og gikk over alle tamper. Gutta i havna holder et godt øye mot Astor mens vi er borte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Foreløpig udramatisk Astor. Var nettopp nede i Son Havn. Det suser litt i skogen. Regnet høljer. Vannstanden nærmer seg bryggekanten, så det er nok noe som foregår lenger syd. Skal akkurat ha meg en liten Ancher-Dram med liten Elephant :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 (redigert) Dette været er langt fra så ille som de prater om på nyhetene. Akkurat våknet etter en helt udramatisk natt i havna i Sandefjord. Regner mer enn nok, men vinden er ikke noe mer en 10-12 sm. Var betraktlig værre natt til Søndag. Skal friske litt på nå i formiddag før det bedrer seg utover ettermiddagen. Kan ikke si jeg har den helt store Julestemningen. Snart på tide å ta på seg full regnhabitt og komme seg dit hvor jeg skal kokkelere og feire dagen. Redigert 24.Desember.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Det snødde i Son i natt. Ved tre-tiden var det et par centimeter! Nå er det borte. En og annen vindkule og regnvær. Så langt udramatisk. Alle trærne som sperrer for utsikten min er det fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Ikke i Østfold men i langesund for ca 15 min siden! Blåser friskt og bølgene koser seg :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
SoBo Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Samme plass for kort tid siden: Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kaskazi Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Fine bilder SoBo og Srs! Tror ikke at stedet er Langesundsfjorden akkurat nå. Så at maks vind i Frognerkilen ved Skarpsno var 14,5 ms, altså ingen storm i Oslo som det ble varslet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.