Erik A Startet 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2013 (redigert) Har en Perkins 4.108M som ikke starter. Kjøpte motoren som delemotor for noen år siden, men har i det siste supplert manglende deler, slik at den nå er komplett. Tidligere eier sier motoren er honet, nye stempler etc. Han sier at kompresjon var ok. Har hatt av tannhjul på registeret, og montert igjen slik at tjørne-merker stemmer. Har luftet og fått diesel opp til dysene, får den ikke til å tenne. Har en identisk motor i sjarken, og kjenner til lufteprosedyren på motoren. Har prøvd å vri dieselpumpen mens startmotoren går. Hva kan være galt siden den ikke tenner? Redigert 23.Desember.2013 av Erik A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Tja selv om merkene stemmer overens er det vel mulig og montere dette feil hvis tannhjula har vært av. Veiven gjør to omd. mens pumpa gjør en på samme tid. Kan det tenkes at innsprøytning til syl. nr. 1 skjer mens stempel er på topp mellom utblåsning og innsug, og ikke er på topp i kompresjonstakten ? Kjenner ikke motoren så godt, så det er kanskje ikke mulig og montere det feil. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Ta av toppdekselet og løs dyserøret på f.eks. syl 1. Da ser du om ventilene står lukket når det kommer diesel. Den sprøyter normalsett diesel en del grader før øvre dødpunkt (husker ikke eksakt for denne motoren) Dette ser du på stempelet om du tar ut dysa og lyser nedi der Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ternen32 Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Forviss deg også om at stopperen har satt seg inne i pumpa, Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Erik A Svart 23.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Takk for svar, sjekker litt opp i forbindelse med ventiler etc. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Du kan jo prøve med startgass... Disse er kjent for å være tungstartet etter lufting. Og topp ladet batteri er en stor fordel. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
abella Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 er stopp hendelen koblet på, eg gjorde en feil då eg hadde motoren oppe av båten når eg skiftet motorlabber, skulle starte, men den gang ei, hadde ikke skrudd på noe på motoren, den gikk som en klokke før eg satte den på kaien, det kom bare litt røyk men ingen tenning, spurte en mekaniker på et traktorverksted, har du skjekket stoppkabelen ikke sitter for stramt, spurte han, da den helt utav pumpaog prøv, eg så gjorde, motoren startet, og starte fin fortsatt, det var stopp kabelen som var for stramt montert, startgass ville eg i allefall ikke brukt, ta og gløde den litt ekstra så tenker eg den kommer, er forresten en god motor, perkisen, lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2013 Det er ikke glødeplugger på disse motorene. Det er normaltsett en forvarmings mekanisme (cold start aid) på disse. Består av et bimetall, en glødeplugg og et diesel system. Når man gløder varmes bimetallet opp og åpner for dieselen som tar fyr. Brenner med lys lue i innsuget (innsugsmanifolden) Ikke uvanlig at dette systemet ikke fungere. Skal man forvarme, kan man bruke en varmluftpistol eller en blåselampe rett i innsuget (innsugsmanifolden) Når du får kontroll på timing etc,ville jeg forvarmet før neste starforsøk på denne måten. Eksempel varming med åpen flamme: http://www.youtube.com/watch?v=_ELxfImQ3bo Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Anjuma Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Hva er galt med startgass? Disse traktormotorene her har ingen problem med å bli dusjet med startgass. Bruk en som er til dieselmotorer. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 (redigert) Det er lett å bruke for mye. Hver forsiktig.............. http://www.norsklandbruk.no/ekspertpanel/teknikk,-traktor-og-redskap/det-er-best-aa-unngaa-startgass.aspx https://baatplassen.no/i/topic/4224-startgass-dumt/ Har du 1 - 2 - alle batteriladebryter, start på alle. Fordi kompresjonen var ok for flere år siden, er ikke det samme som det er i dag og dysene er ok. Redigert 26.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-Luna- Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Hadde ute fødepumpen på en lik motor en gang. Sverget på jeg monterte den korrekt i.h.t. merker på tannhjulene. Ingen start før jeg flyttet en tann på regiteret. Lykke til! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Erik A Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Mangen svar her, det er flott. Har justert ventiler i dag, disse var langt fra ok! Registrerte at støtstengene har tatt skade, dvs. de fleste var skeive. Kommer nok av forrige eier eller jeg har kjørt startmotoren før registeret og kammen var sjekket. Nå er det ok, har montert nye støtstenger. Får den nesten til å gå nå, men tenner ikke skikkelig. Har en ekstra dieselpumpe jeg kan få kontrollert på et verksted, for å utelukke det, men den skulle vel uansett startet/tent skikkelig av startgassen? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Du er helt sikker på timingen? Begge ventilene er stengt når stempelet er på vei opp for å tenne? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Roger jo Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Mangen svar her, det er flott. Har justert ventiler i dag, disse var langt fra ok! Registrerte at støtstengene har tatt skade, dvs. de fleste var skeive. Kommer nok av forrige eier eller jeg har kjørt startmotoren før registeret og kammen var sjekket. Nå er det ok, har montert nye støtstenger. Får den nesten til å gå nå, men tenner ikke skikkelig. Har en ekstra dieselpumpe jeg kan få kontrollert på et verksted, for å utelukke det, men den skulle vel uansett startet/tent skikkelig av startgassen? Høres nesten ut som registre er ute av kurs. En billig forsikring er ALTID å tørne for hånd etter et inngrep. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik A Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Register var ute av "kurs" ja, er ok nå. Begge ventilene er stengt når stempelet er på vei opp, skal prøve det som *Nimbus* gjorde, fikk den nesten til å gå ved å vri litt på dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det må vel være dieselpumpen Nimbus mener og ikke fødepumpen ? eller Har ikke hatt ute dieselpumpen på 4.108 en men hadde en 6.354. På 6.354 en er det et spor i spleinen til dieselpumpa, som er større enn de andre. Denne kan da ikke monteres feil. Skulle ikke forundre meg at det var det samme på 1.108. Er registeret satt opp riktig er det bare denne justeringa Erik A har gjort på dieselpumpa, man har å gå på. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Erik A Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det er dieselpumpen *Nimbus* mener ja. På 4.108 monteres den også i et spor, og kan ikke monteres feil. Er også risset merke i pumpe og flens som skal stemme overens ved montering. Har lest flere innlegg om 4.108 der personer har hatt problemer med mye røyk, ujevn gange osv, registerhjulet er flyttet en tann og motoren går renere. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 På min 4.108 var den ene ventilen i fødepumpa løs ! Da rant dieselen til bake i tanken og motoren startet men stoppet med en gang . Og jeg måtte lufte hver gang jeg var ute og kjørte . Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 På en søt, liten hjullaster vi har, står det en perkins på 114 hk. Denne har det med å tenne momentant for så å stoppe igjen. Noen ganger starter den ikke i det hele tatt, mens andre ganger starter og går den helt normalt. Maskinen er lite i bruk, og det er helst ved lengre stopp at problemene oppstår. Min teori går på at dieselen renner tilbake til tank, slik at motor starter på den diesel som står i elementene i pumpa, og stopper når disse suger luft. Vi har "løst" problemet med iherdig pumping med fødepumpa like før oppstart, slik at innspr.pumpa fylles godt, og dette virker for vår del. Sitér dette innlegget Link to post
Erik A Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Takk igjen for svar. Fikk start i dag, tenningen er veldig hårsår, mer enn hva jeg trodde. Flyttet registerhjulet for dieselpumpen en tann medurs, ingen start. Flyttet den så en tann motdurs, ingen start. Når jeg flyttet den tilbake til tjørnemerket, startet den. Sviver ikke helt rent enda, kan nok løsne dieselpumpen på flensen og justere litt der også mens den går, får ikke skikkelig turtall. Noen som vet pris på overhaling av dyser? Sitér dette innlegget Link to post
Erik A Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Har hatt dysene til kontroll, den ene åpnet ikke før 280 bar, skal åpne på 180. Har overhalt starteren, nytt Bendix drev med returfjær og nytt felt i starter. Har også montert ny fødepumpe. Får start, men har problemer med lekkasje mellom dyser og toppen slik at jeg ikke får kompresjon. Fikk med nye kopperpakninger til dysene, men er ikke tett. Leste om en på forumet som hadde benyttet to kopperpakninger, prøvde dette og fikk 3 dyser tette. Mutterene på spennbøylene skal trekkes til med 16 nm, og spennbøylene står rett vei. To av disse stod faktisk feil etter trykktestingen. Noen som har vært borti dette med lekkasje her? Kontakter Universal Diesel i morgen, mulig kopperpakningene som jeg fikk var for tynne, men så ikke så tynne ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 (redigert) Er 180bar rett? Er kopper-ringene glødet og bråkjølt i vann? Sete i toppen må sjekkes for tæringer, mulig sete må slipes. Det er ikke bra å legge inn to kopper-ringer under dysene. Det blir feil med forbrenningen og det blir for varmt på feil plass. Ventil klaringen må også justeres inn (innsug og Eksos) mener å huske 0,30 mm kaldmotor Du kan måle tykkelsen på de gamle og nye kopper-ringene, ringe et verksted og spørre. Redigert 26.Januar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik A Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 180 bar er rett i følge det diesel-elektriske verkstedet jeg brukte, har ikke kontrollert det. De sa at 3 av dysene var ok, altså på 180 bar. Kopper ringene er nye, har også prøvd gløding, men ikke bråkjølt dem i vann. Blir dem bløtere av det roger-jo? Ventilklaringen er justert til 0,3 mm ved kald motor, toppen er overalt av tidligere eier. Det er riktig at det ikke skal være to kopper ringer, men måtte prøves for å sjekke om det holdt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 (redigert) 180 bar er rett i følge det diesel-elektriske verkstedet jeg brukte, har ikke kontrollert det. De sa at 3 av dysene var ok, altså på 180 bar. Kopper ringene er nye, har også prøvd gløding, men ikke bråkjølt dem i vann. Blir dem bløtere av det roger-jo? Ventilklaringen er justert til 0,3 mm ved kald motor, toppen er overalt av tidligere eier. Det er riktig at det ikke skal være to kopper ringer, men måtte prøves for å sjekke om det holdt tett. Mener at i en manual i arkivet at det sto 150 bar. du må sjekke manualen for din motor Hvis du gløder en kopiering og lar den avkjøle i luft blir den HARDT. Gløde og brå-kjøle i vann så blir den myk. Har dysene hvert ute bør ventil-klaringen sjekkes på ny. Skiftet de den på 280 bar? Fra arkivet, sjekk din manual. Redigert 26.Januar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik A Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Ok, kan få tilsendt nye ringer fra Universal Diesel, så er de hvertfall riktige. Han som skrudde på dysene sa han justerte den fra 280 til 180, slik at den ble korrekt. Men kan instillingen ha noe med tetningen å gjøre da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.