Jump to content

Startvansker, Perkins 4.108


Erik A

Recommended Posts

Har en Perkins 4.108M som ikke starter. Kjøpte motoren som delemotor for noen år siden, men har i det siste supplert manglende deler, slik at den nå er komplett.

Tidligere eier sier motoren er honet, nye stempler etc. Han sier at kompresjon var ok. Har hatt av tannhjul på registeret, og montert igjen slik at tjørne-merker stemmer. Har luftet og fått diesel opp til dysene, får den ikke til å tenne.

Har en identisk motor i sjarken, og kjenner til lufteprosedyren på motoren. Har prøvd å vri dieselpumpen mens startmotoren går. Hva kan være galt siden den ikke tenner?

Redigert av Erik A (see edit history)
Link to post

Tja selv om merkene stemmer overens er det vel mulig og montere dette feil hvis tannhjula har vært av. Veiven gjør to omd. mens pumpa gjør en på samme tid. Kan det tenkes at innsprøytning til syl. nr. 1 skjer mens stempel er på topp mellom utblåsning og innsug, og ikke er på topp i kompresjonstakten ?

Kjenner ikke motoren så godt, så det er kanskje ikke mulig og montere det feil.

Link to post

er stopp hendelen koblet på, eg gjorde en feil då eg hadde motoren oppe av båten når eg skiftet motorlabber,

skulle starte, men den gang ei, hadde ikke skrudd på noe på motoren, den gikk som en klokke før eg satte den på kaien, det kom bare litt røyk men ingen tenning, spurte en mekaniker på et traktorverksted, har du skjekket stoppkabelen ikke sitter for stramt, spurte han, da den helt utav pumpaog prøv, eg så gjorde, motoren startet, og starte fin fortsatt, det var stopp kabelen som var for stramt montert,

startgass ville eg i allefall ikke brukt, ta og gløde den litt ekstra så tenker eg den kommer, er forresten en god motor, perkisen, lykke til!! :santa::santcheers:

Link to post

Det er ikke glødeplugger på disse motorene. Det er normaltsett en forvarmings mekanisme (cold start aid) på disse.

Består av et bimetall, en glødeplugg og et diesel system. Når man gløder varmes bimetallet opp og åpner for dieselen som tar fyr. Brenner med lys lue i innsuget (innsugsmanifolden) Ikke uvanlig at dette systemet ikke fungere.

Skal man forvarme, kan man bruke en varmluftpistol eller en blåselampe rett i innsuget (innsugsmanifolden)

Når du får kontroll på timing etc,ville jeg forvarmet før neste starforsøk på denne måten.

 

Eksempel varming med åpen flamme: http://www.youtube.com/watch?v=_ELxfImQ3bo

 

Link to post

Det er lett å bruke for mye. Hver forsiktig..............

 

http://www.norsklandbruk.no/ekspertpanel/teknikk,-traktor-og-redskap/det-er-best-aa-unngaa-startgass.aspx

https://baatplassen.no/i/topic/4224-startgass-dumt/

 

Har du 1 - 2 - alle batteriladebryter, start på alle.

Fordi kompresjonen var ok for flere år siden, er ikke det samme som det er i dag og dysene er ok.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Mangen svar her, det er flott. Har justert ventiler i dag, disse var langt fra ok! Registrerte at støtstengene har tatt skade, dvs. de fleste var skeive. Kommer nok av forrige eier eller jeg har kjørt startmotoren før registeret og kammen var sjekket. Nå er det ok, har montert nye støtstenger.

Får den nesten til å gå nå, men tenner ikke skikkelig. Har en ekstra dieselpumpe jeg kan få kontrollert på et verksted, for å utelukke det, men den skulle vel uansett startet/tent skikkelig av startgassen?

Link to post

Mangen svar her, det er flott. Har justert ventiler i dag, disse var langt fra ok! Registrerte at støtstengene har tatt skade, dvs. de fleste var skeive. Kommer nok av forrige eier eller jeg har kjørt startmotoren før registeret og kammen var sjekket. Nå er det ok, har montert nye støtstenger.

Får den nesten til å gå nå, men tenner ikke skikkelig. Har en ekstra dieselpumpe jeg kan få kontrollert på et verksted, for å utelukke det, men den skulle vel uansett startet/tent skikkelig av startgassen?

Høres nesten ut som registre er ute av kurs.

En billig forsikring er ALTID å tørne for hånd etter et inngrep.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det må vel være dieselpumpen Nimbus mener og ikke fødepumpen ? eller

Har ikke hatt ute dieselpumpen på 4.108 en men hadde en 6.354.

På 6.354 en er det et spor i spleinen til dieselpumpa, som er større enn de andre.

Denne kan da ikke monteres feil. Skulle ikke forundre meg at det var det samme på 1.108.

Er registeret satt opp riktig er det bare denne justeringa Erik A har gjort på dieselpumpa, man har å gå på.

Link to post

På en søt, liten hjullaster vi har, står det en perkins på 114 hk. Denne har det med å tenne momentant for så å stoppe igjen. Noen ganger starter den ikke i det hele tatt, mens andre ganger starter og går den helt normalt. Maskinen er lite i bruk, og det er helst ved lengre stopp at problemene oppstår.

 

Min teori går på at dieselen renner tilbake til tank, slik at motor starter på den diesel som står i elementene i pumpa, og stopper når disse suger luft.

 

Vi har "løst" problemet med iherdig pumping med fødepumpa like før oppstart, slik at innspr.pumpa fylles godt, og dette virker for vår del. :confused:

Link to post

Takk igjen for svar. Fikk start i dag, tenningen er veldig hårsår, mer enn hva jeg trodde. Flyttet registerhjulet for dieselpumpen en tann medurs, ingen start. Flyttet den så en tann motdurs, ingen start. Når jeg flyttet den tilbake til tjørnemerket, startet den.

Sviver ikke helt rent enda, kan nok løsne dieselpumpen på flensen og justere litt der også mens den går, får ikke skikkelig turtall.

Noen som vet pris på overhaling av dyser?

Link to post
  • 5 uker senere...

Har hatt dysene til kontroll, den ene åpnet ikke før 280 bar, skal åpne på 180. Har overhalt starteren, nytt Bendix drev med returfjær og nytt felt i starter. Har også montert ny fødepumpe.

 

Får start, men har problemer med lekkasje mellom dyser og toppen slik at jeg ikke får kompresjon. Fikk med nye kopperpakninger til dysene, men er ikke tett. Leste om en på forumet som hadde benyttet to kopperpakninger, prøvde dette og fikk 3 dyser tette. Mutterene på spennbøylene skal trekkes til med 16 nm, og spennbøylene står rett vei. To av disse stod faktisk feil etter trykktestingen.

Noen som har vært borti dette med lekkasje her? Kontakter Universal Diesel i morgen, mulig kopperpakningene som jeg fikk var for tynne, men så ikke så tynne ut.

Link to post

Er 180bar rett?

Er kopper-ringene glødet og bråkjølt i vann?

Sete i toppen må sjekkes for tæringer, mulig sete må slipes.

Det er ikke bra å legge inn to kopper-ringer under dysene. Det blir feil med forbrenningen og det blir for varmt på feil plass.

Ventil klaringen må også justeres inn (innsug og Eksos) mener å huske 0,30 mm kaldmotor

 

Du kan måle tykkelsen på de gamle og nye kopper-ringene, ringe et verksted og spørre.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

180 bar er rett i følge det diesel-elektriske verkstedet jeg brukte, har ikke kontrollert det. De sa at 3 av dysene var ok, altså på 180 bar. Kopper ringene er nye, har også prøvd gløding, men ikke bråkjølt dem i vann. Blir dem bløtere av det roger-jo?

Ventilklaringen er justert til 0,3 mm ved kald motor, toppen er overalt av tidligere eier.

 

Det er riktig at det ikke skal være to kopper ringer, men måtte prøves for å sjekke om det holdt tett.

Link to post

180 bar er rett i følge det diesel-elektriske verkstedet jeg brukte, har ikke kontrollert det. De sa at 3 av dysene var ok, altså på 180 bar. Kopper ringene er nye, har også prøvd gløding, men ikke bråkjølt dem i vann. Blir dem bløtere av det roger-jo?

Ventilklaringen er justert til 0,3 mm ved kald motor, toppen er overalt av tidligere eier.

 

Det er riktig at det ikke skal være to kopper ringer, men måtte prøves for å sjekke om det holdt tett.

Mener at i en manual i arkivet at det sto 150 bar. du må sjekke manualen for din motor

Hvis du gløder en kopiering og lar den avkjøle i luft blir den HARDT.

Gløde og brå-kjøle i vann så blir den myk.

Har dysene hvert ute bør ventil-klaringen sjekkes på ny.

 

Skiftet de den på 280 bar?

Fra arkivet, sjekk din manual.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...