reyerd Startet 25.Desember.2013 Del på Facebook Startet 25.Desember.2013 Aq115 motor med 100 drev. Har det problemet at drevet løfter seg i reverse, ikke bestandig men de fleste ganger. Dette skjer når båten ligger stille ved brygga når man skal bakke ut og. Har hatt noen episoder der jeg har rennt i fjæra pga av dette:) Nå står båten på land, med spaken i reverse låser det seg, klarer ikke løfte det opp. Klarer ikke finne ut av hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Desember.2013 Del på Facebook Svart 25.Desember.2013 (redigert) Det er nok reverslåsen som ikke klarer å holde drevet, og det er en del krefter i sving når båten bakkes. På AQ100 er det en spesiell lås med en arm og to stag, og det er så lenge siden jeg har sett et slikt drev at jeg husker ikke om det er noen fjærer på de, slik det er på de nyere drevene, men det er vel det ikke, det er bare stagene til giringen som styrer låsen. Det er vel enten slitasje eller så må det justeres noe. Redigert 25.Desember.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Desember.2013 Del på Facebook Svart 25.Desember.2013 Det ser ut som det er en fjær som er med på å holde låsen. Det finnes dokumentasjon og tegninger her: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq100drive.html#/10 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
reyerd Svart 25.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2013 Fjæra er der men har bestillt ny så får jeg se om det hjelper. Kan det ha noe å si på turtallet når jeg setter den i reverse, om motoren har for mye turtall ved girskift? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Desember.2013 Del på Facebook Svart 25.Desember.2013 Kan det ha noe å si på turtallet når jeg setter den i reverse, om motoren har for mye turtall ved girskift? Nei, låsen skal holde drevet uansett turtall, men for høyt turtall ved giring kan ødelegge konet over tid Sitér dette innlegget Link to post
reyerd Svart 26.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2013 ser det står i instruksjonsboka at giring skal skje ved 600rpm, men tror ikke jeg får motoren til å bakke så lavt. den går nok på 800-1000rpm. fant noe der og om justering av låsen , så var litt å gå på der. så nå får jeg bare vente til båten kommer på vannet så jeg får se om det blir bedre. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 26.Desember.2013 Del på Facebook Svart 26.Desember.2013 kjetting og hengelås , det brukte jeg. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.