Jump to content

Kart/GPS/AIS til PC

Lars Marius

Recommended Posts

Det finnes svært mange lenker som omtaler aspekter av tittelen i denne lenken, men noen er av eldre dato og mange omtaler bare svært "smale" problemstillinger rundt tema.

Spørsmål: Jeg har en velfungerende Furuno plotter med oppdaterte kart som jeg er veldig fornøyd med. Nå ønsker jeg å planlegge seilaser hjemme foran PC'en og også bruke denne under seilaser med GPS og AIS tilkoblet.

(tenker ikke å bruke kartet jeg har kjøpt til plotteren, det skal være min backup)

Hva er beste PC baserte alternativ per desember 2013? Takknemlig hvis dere kan legge ved linker og kontaktadresser.

Vennlig julehilsen fra

Lars Marius

Redigert av Lars Marius (see edit history)

De fleste finner nok piratkopierte C-map (CM93) på nettet og bruker desse i OpenCPN. Du kan koble til mye NMEA-utstyr via COM-porten på en PC, evt via en USB-overgang på moderne PC-er. Har selv en fastmontert Garmin GPS-antenne på targaen som kan kobles til PC-en på kartbordet via serial port->USB. Men en kan også få kjøpt små GPS USB-"dongler" som man bare plugger rett i USB-porten. Fint å ha som backupløsning i tilfelle kartplotterene skulle slå seg vrange.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

TIKI er bra og rimelig.

http://www.tikinavigator.no/netshop/TIKI_NAVIONICS_GOLD.htm

Her er kartformatet til OPENCPN. et bra Gratisprogram.

Chart Formats
OpenCPN supported chart formats:

BSB Versions 1, 2 and 3, with chart files ending with ".kap".
Non standard coded "skewed" charts, are handled through internal calculations.
This takes care of a few charts from "Solteknik HB", and possibly others.

BSB Version 4 , with chart files ending with ".cap", works with a non free plugin, for Windows only.See the PlugInsdownload page.

NOS/GEO Version 1, with chart files ending with ".nos" and ".geo". (Subsequent versions are probably supported but need to be tested. However, this format is obsolete for new charts.)

"nv-charts", with chart files ending with ".eap", are supported through a non free plugin, for Windows only. See thePlugIns download page.

CM93 Version 2.
(C-map Version 3, and later, are in a preprocessed proprietary SENC format and is not supported.)

S57/S52 (ENC), with chart files ending with ".000".
ENC update files (ending with .001, .002, ...) are included automatically, if present, and must be placed in the same directory as the corresponding base chart (.000). OpenCPNs internal SENC files has a ".S57" file extension.

If a chart is said to be a S57 Vector chart, and has a different file ending, it is likely to be a SENC file, a processed version of a ".000" chart file, in a proprietary, platform specific format, that OpenCPN can't handle.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Spørsmål: Jeg har en velfungerende Furuno plotter med oppdaterte kart som jeg er veldig fornøyd med. Nå ønsker jeg å planlegge seilaser hjemme foran PC'en og også bruke denne under seilaser med GPS og AIS tilkoblet.

Vi har et Furuno anlegg ombord med plotter (NN3D MFD12), radar, AIS, navtex, ekkolodd og Gps-kompass knyttet sammen via furnuno nettverk til en stasjonær pc med Maxsea kartprogram. Kan kjøre radar, ekkolodd og kart uavhengige av hver andre, med eller uten overlay, ute på plotter eller inne på pc.

Lisensen på MaxSea tillater bruk på 2 pc'er, så vi bruker en laptop som backup og som vi tar med hjem og planlegger seilaser med. Tilbake i båten er det bare å Koble denne til furnunonettverket og overfører waypoints og ruter til det faste systemet. Fungerer som smør. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...