Jump to content

noen som deler erfaringer og synspunkter på marna bensinmotorer?

smal-hans

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe "ny" sjark eller snekke. Har et begrenset budsjett på ca 25000. Det sier seg da selv at vi snakker småbåt på 20+ fot. Har flere under vurdering, der den ene har en 2syl 15 hk marna bensin. Er litt skeptisk til bensin innenbordsmotor vs diesel. Har tidligere hatt buck 20, sabb 6-8, 8-10 og 22. Er marna bensin like driftssikker? Tilgang på reservedeler? Bensinforbruk ( har hørt at de er dyre i drift i forhold til sabben som vil ha2-4 l pr time), og til slut, er det minfre vibrasjon i disse kontra 2syl sabb?

Den Marnaen du refererer til er nok en Marna MB 10 A og den får du alle delene til.Bensinforbruket kjenner jeg ikke til men du går neppe konk. Komforten

ombord er noe helt annet enn med Sabb,som jo støyer en del. Har ikke selv hatt MB 10 A, har en 5 hk type H og jeg vil se den Sabben (eller andre) som er

like driftsikker som den. Skiftet plugg for ca 15 år siden, ellers er det bare ny olje hvert år. Men for all del, lytt til alle som har erfaring

Rolige, ja nesten stillegående motorer :thumbsup: Men når det gjelder driftssikkerheten er det nok litt mer individuelt fra motor til motor. I motsetning til dieselmotorer ala Sabb opplever jeg bensinmotorene som å ha litt mer "personlighet", altså at i utgangspunktet like motorer oppfører seg forskjellig. Gjelder spesielt startprosedyren der noen er lettstartede, men andre krever mer spesielle rutiner for oppstart. Kommer selvfølgelig an på vedlikeholdet som har blitt gjort gjennom årenes løp og antall motortimer, men selv godt vedlikeholdte motorer kan være svært forskjellige. Kjekk lyd, noe høyt forbruk i forhold til diesel, men ikke så du ruinerer deg.

Aberet med en slik bensinmotor vil jeg si er tenningssystemet, hvis det er originalt med magnettenning. Denne tåler mindre vannsprut enn du skulle ønske og er ikke så lett å fikse selv. Av den grunn har jeg alltid blitt fortalt at bensinmotor er greiest innaskjærs og at skal du ut i skikkelig uvær så er det Sabb Diesel som gjelder, med tanke på driftssikkerhet (sett vekk fra dieseldyrproblematikken).

Sikkert mange med forskjellige erfaringer, men i alle fall jeg hadde valgt en diesel om du ser for deg lengre turer og turer i ruskete vær. Min egen erfaring er flere motorstopp med Marna, FM og Sleipner bensinmotorer enn med Sabb og Marna dieselmotorer (Marnadieslene er riktig fine motorer, lettstartede og greie å skru på. De ble i sin tid betraktet som litt finere motorer enn Sabb, både p.gr.av høyere pris og roligere gange, men Sabb var nok litt mer driftssikre, etter hva jeg hørte av motormekanikeren der jeg jobbet tidligere).

Hei.Enig med Hakkannen.Det kjem an på bruken.Rundt 5-6 liter i timen alt etter båttype vil den sikkert ha.Men den går stille og vibrasjonsfritt sammenligna med Sabben.Sjøl kunne eg fint tenkt meg ein slik i snekka mi og heve ut sabben,da den støyer meir enn det smaker.

Båt med fjernkontroll

Hei

Om det er en MB10A som er i en av båtene du kikker på så har jeg hatt en slik motor. Dette er nå noen år siden men jeg var godt fornøyd med motoren.

En enkel og lett motor, litt lunefull å få startet når den var varm ( men det gjelder jo mange motorer).

Lykke til med valget.

larss

Min erfaring med Marna er fra ei Polar 22" snekke, hvor det sto en to-sylindret Marna RG12 (8-12HK) fra 1970. Etter en skikkelig rengjøring av forgasser og litt justering for å få den til å gå riktig på tomgang og full fart, trengte jeg ikke å gjøre noe annet med motoren enn å skifte olje hver høst.

Sjekk ventilklaringen og eventuelt også kompresjonen slik at du er trygg på at dette er ok. Bytt stift og kondensator hvis den har vanlig fordeler. Da har du fikset det meste som kan gå galt...

RG12 har dynastart og batteritenning med vanlig coil og fordeler. Startet etter to omdreininger samme om det var kaldt eller varmt. Jeg var kjempefornøyd med den motoren, og ville ikke ha noen betenkeligheter med å skaffe "ny" snekke med Marna igjen. Forutsetter selvsagt at motoren starter og går OK.

Noe man bør gjøre hvis man overtar, er å skaffe seg et par nye frostplugger fra Marna. Slå ut de gamle pluggene ved å banke en kraftig skrutrekker gjennom i midten og vipp dem ut. Få ut så mye rust som mulig fra kjølekappen. Jeg brukte sveisetråd og diverse ståltråder formet med kroker og vinkler i endene, samt en støvsuger påmontert en tynn slangebit. Til sist spylte jeg gjennom men en vanlig hageslange. Du får ut mye rustflak hvis det er lenge siden dette er gjort, men det er nok av gods å ta av. Marna anbefaler at dette gjøres hvert tiende år. Hvis ikke risikerer du å få dårlig kjøling rundt sylindrene, og fare for rustsprengning som knekker manifold, topp eller blokk. En times "kosejobb", så har du sørget for mange problemfrie år.

De nye frostpluggene er svakt buet og i glødet kobber. Jeg spikket meg en trekloss som hadde noenlunde samme diameter. Så setter du på plass frostpluggen med den buede flaten ut og slår de flate med klossen og en hammer.

Når jeg kjørte vinterkonservering på den, hang jeg opp slangene jeg brukte til/fra motoren, og toppet opp disse med frostværske. Dermed sto motoren med frostvæske hele vinteren. Hvis man bare kjører igjennom og lar væsken drenere seg ut, vil støpegodset ruste når luft kommer til. Står også omtalt i Marnas instruksjonsbok.

Tenningssystem med magnettenning har jeg hørt mange rare historier om. Har hatt magneten i båten siden 1988, uten problemer. Og båten ligger på sjøen annenhver vinter.

Men vannsprut i motorrommet har jeg aldri. Hvis en motor stopper i ruskevær, hvis den ellers er i orden, så er det drivstofftilgangen det er noe galt med. Viktig å tappe event

vann av "juret" under tanken. Ruskeværstopp har jeg hatt en gang, og det var med en Sabb. Ellers så har ikke M 10 A magnettenning, og de motorene som har det får du kjøpt

et nytt system til (FM i Fredrikstad)

Magnettenning kan fungere knirkefritt i mange år, ikke tvil om det. Men skulle man være uheldig å få en brottsjø over båten ville jeg heller hatt en dieselmotor ala Sabb som ikke er avhengig av elektrisk tenningssystem. Som jeg skreiv tidligere, hver motor til sitt bruk, innaskjærs vil en bensiner være vel så kjekk som en dieselmotor, både med tanke på vibrasjon og lyd. God tankhygiene er viktig både om man bruker bensin eller diesel.

Godt det finnes ombyggingsmuligheter fra magnet :thumbsup: Det er dessverre ikke mange igjen som overhaler disse magnetene lengre, noe som er trist da magnettenning er en viktig del av historien til de gamle bensinmotorene og sånn sett burde blitt tatt vare på.

I barndommen lærte jeg et triks for kaldstart av Marna 8-11: Full choke, dra rundt med sveiven til du hører at den suger i seg luft en gang, choke av, dra motoren over topp og den er i gang.

Det forutsetter selvsagt at motoren er i stand og forgasser/tenning er riktig justert og da funker det glimrende. De som ikke kjenner denne prosedyren har lett for å bli stående å sveive til svetteproduksjonen overgår bensinforbruket til Marnaen, har sett det mange ganger...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Marna MB10 A Beste snekkemotor jeg har hatt! Svært stillegående og startet bestandig på første slaget.

Min var utstyrt med dynastart og fordeler/coil tenning.

Denne motor er saltvannkjølt og relativt trange kjølekanaler, viktig å sjekke/rense disse av og til.

Dette var en av motorene jeg vokste opp med. For å få frem hvor stille og rolig de går, kan jeg fortelle at en gang jeg var ute med oter - og da går man gjerne langs land - kom jeg forbi en holme der det lå noen jentr og solte seg toppløse. De skreik opp da båten var på side av dem, for de hadde ikke hørt den før, og de trodde jeg leista på dem. Marnaen går innmari stille og lunt, noe helt annet enn Sabben.

10-15 hesteren er nok opp gjennom tida levert med ulikt tenningsutstyr. Jeg liker det som er likt med bil, dvs med fordeler og coil best, billigere reservedeler også, men det er mange som liker dynastarten også for da får du dynamo og startmotor integrert. Uansett hva du velger, og uansett hva du gjør for rustsikring, henne i Mandal er det er fima som heter Marintek eller Marntek og de leverer alt av deler. Hvis du vil overhaler de moten og gir deg "fabrikkgaranti".

Det du skal legge merke til er at Marnahestene er mindre enn Sabbhester. Så i motvind og motsjø er det grenser for hvor stort skrog du sal drive med denne motoren.

If the price is right , så får du en flott motor som du kan ha moro av i lang did, og så er det jo greitt å vite at det er et sikkerhetsnett om noe går galt.

Hei, Marna skal du ikke være bekymret for å eie, men vær skeptisk til en motor som er "lite" brukt, da må du forberede deg på en runde med rustpirking i kjølesystemet, som nevnt overfor her, brukte også ståltråd i drillen og pirka ut en masse "kaffegrut" på motoren jeg kjøpte som hadde stått mye siste åra, som et eksempel på hvor myke disse motorene går, var det en del som skifta over til en cyl saab i trebåter, og fikk trøbbel med lekkasjer fordi dieselmotoren banka båten sundt.

Jeg hadde en 8/11 hk og lurte fælt på hvordan jeg skulle få kilreima over svinghjulet, da diameter på svinghjul var større en diameter på reima, jeg hadde en motor som var "nordlandsbygd" med større og tyngre svinghjul ment da for bruk i fiskebåter med lavt turtall.

Løsningen var da selvsagt ei reim nagla sammen av biter og skjøta på siste nagla :) dette viste jo gamlekara.