På tur Startet 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2013 Noen som har noen gode linker? Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Hva lurer du på? Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Alt. Sveising, bøying, styrke, svakheter, boring osv Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det står endel om syrefast her https://baatplassen.no/i/topic/1-syrefaste-roer/ Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Takk, for linken. Men bøying av rør kan jeg alt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 (redigert) Alt. Sveising, bøying, styrke, svakheter, boring osv Takk, for linken. Men bøying av rør kan jeg alt. Hvorfor spørr du om bøying da? Det er ikke noe rocket science med vanlig 316 stål.. Redigert 27.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 (redigert) Siden jeg kan bøye et rør, men jeg kan ikke alt om bøying. Redigert 27.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 :crazy: Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SoBo Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Googlet litt og her står det noe: http://www.twistedmetalcraft.com.au/index.htm Sjøl liker jeg godt å prøve meg frem og lære underveis Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det var en fin link, takk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Siden jeg kan bøye et rør, men jeg kan ikke alt om bøying. Tenker du på bøying av andre ting enn rør? Mulig du ordla deg på en måte slik at jeg missforstod... Her er noen tips for boring i rustfritt: Sørg for å bruke et skarpt bor. Det kan være lurt å lære seg å slipe bor! Spiss ut tverreggen på boret, da blir det vesentlig mindre friksjon og du trenger vesentlig mindre matekraft. Velg riktig hastighet (10-12 m/min), turtallet vil avhenge av diameter Bruk skjæreolje eller helst kjølevæske, det leder bort varme og smører Hold en jevn matekraft, dette er lettere i en bormaskin enn med drill. Høy matekraft gir mer friksjon og mer varmeutvikling. Blir det for varmt mister boret hardheten i eggen og ryker. For lav mating kan også gi varmgang i boret. Sponet skal komme opp i jevne fine spiraler med jevn tykkelse. Reduser matekraften i det boret er på vei til å gå gjennom arbeidsstykket. Da kan det ha en tendens til å "hugge" og deler av eggen kan knekke. Dersom det blir gnissing og ulyder under boringen tyder det på at noe er feil. Det mest vanlige er sløvt bor, men det kan også være at boret ikke går i senter eller at matekraften ikke rettes aksielt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Takk! Og tenkte på bøying av plater, har ikke prøvd å bøye en tykk plate men regner med at man må bruke varme? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Hva er en tykk plate?? En kan enten knekke en plate eller valse den, eller knekkvalse om den er tykk.. Vi valser tynnplater opp til 10-15 mm plater, kommer selvsagt an på radien.. Knekkvalsing er også mulig for tykkere, tar litt tid og krever maskinering for at det skal bli fint.. men det kommer an på hvilket utstyr man har.. En liten platebit kan selvsagt varmes opp og bøyes Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Hva er knekkvalsing? Max blir vel rundt 10mm.Kan syrefast bearbeides som vanlig stål med varme, kan det herdes? Redigert 28.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Det kan ikke herdes, knekkvalsing er i prinsippet at en knekker litt og litt på en tykk plate helt til den når den formen det skal ha.. Om en skal valse noe 180 grader, så kan man knekke litt og litt for "hver grad" til slutt har man en halvsirkel. Det blir ikke så pent som valsing, men har man ikke utstyr som er takler tykke plater så er dette ett alternativ som benyttes i industrien.. Det krever maskinering i ettertid for fin overflate Her kan du lese deg litt opp på metaller, som er en fordel slik jeg ser det... Det er en ganske grei innføring.. Om du hopper til side 23 så er du rett på det som kalles syrefast.. Det er autentisk materiale... . Redigert 28.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Tusen takk, pdf til og med! Juleaften på etterskudd :) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Autentisk....? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Austenitt. Bare en skrivefeil. Merk at herding ved varme krever karbon ©. Annen herding skjer ved bearbeiding (utløsing av dislokasjoner, et eller annet fint ord for dette, har ikke tid nå, dagens første kjøreoppdrag venter). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Inconel(alloy) 718 er et materiale vi bruker en del til utstyr som står i brønnstrengen, og det kan herdes ved mekanisk bearbeiding som dreiing, men det er jo en annen historie som ikke er direkte relevant her... Redigert 28.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Det er akkurat det jeg hevder over. Men Inconel, Monel, Hastelloy er neppe et materialer mange er villig til å betale prisen for. Story: For omtrent 100 år siden fikk vi utlevert en 'messingventil' (het det seg) som vi skulle ha inn i en linje. Bolthullene passet ikke, så vi skulle bore opp bolthullene i ventilflensen. Noe som skulle være en enkel halvtimesjobb med drill. Jobben tok 'halve natta' med boring, fresing og banning. Materialet i ventilen var altså ikke messing, så bar slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Hvor dyrt er det stålet? Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Hvor dyrt er det stålet? Ikke sånn veldig dyrt. http://produktkatalog.norskstaal.no/Pages/Category.aspx?cat=Org0200&Category=po40 Jobber selv en del med syrefast, og sveist en del av det med TIG. Da brukes i hvert fall Argon gass, sånn bare for å bidra med mine kunnskaper. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Har forsåvidt et spørsmål. Hvordan er 304 kontra 316 i forhold til å lage targabøyle? Av det de har på Norsk Stål så er nesten bare 304 aktuelt. Vil dette holde seg fint? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Rustfritt stål i 304 blir vel lettere " brunt" i fargen kontra 316, så det må poleres med gjevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Bruk Sverdrup Steel om du skal ha syrefast 316, de har det meste.. Norsk Stål er meget bra på svartstål, men har ikke det samme utvalget i hvite materialer. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.