Jump to content

Bearbeiding av syrefast stål

På tur

Recommended Posts

Hve med framgangsmåte for å få syrefast til å se polert ut? Hva slags slipe/pusse utstyr skal en bruke?

Det kommer an på hvor mye du skal polere, og i hvilken setting. Det går an å bruke drill med diverse snurresaker fra Biltema og pasta. Skal du opp i mer avanserte saker, så er polermaskin greit. Blant annet Fein har en 125 mm vinkelsliper med justerbar hastighet til en utrolig pris. Jeg kjøpte hos Jula en polermaskin art. nr. 010 006 som gjør jobben helt utmerket. Til den har jeg hos Biltema kjøpt polerdisk art. nr. 20-471. Så er det pastaen for polering av rustfritt som du får hos Biltema. Det er ikke bare rustfritt som blir blankt, men også metaller. Og som ellers, les bruksanvisningene.

bilde

Hve med framgangsmåte for å få syrefast til å se polert ut? Hva slags slipe/pusse utstyr skal en bruke?

Kjøp typen meierirør, de er blanke og fine utvendig i utgangspunktet, og de finnes flere dimensjoner

Rolf Lycke skaffer det meste, de er ikke blant de billigste, men de leverer.. fra Ø6 mm til Ø104 mm, sveisbart er det også

Jeg bruker Rolf Lycke, når jeg skal stål som ingen andre har.. men det koster av og til.. men en får dette.. Sverdup Steel leverer også det meste..

Disse er såpass bra i overflaten at en polere direkte om man ønsker det helt perfekt.. som man kan gjøre med dette fra Gasolin

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Som en liten teaser, la meg lege inn et par bilder fra "Molaren" og Vidars syrefaste arbeider.

Det ser ut som en kar som har sans for detaljer! Det liker jeg :yesnod:

Ellers er jeg enig med Hulda. Kjøp ferdig polerte rør, en helt annen finsh enn meierirør. Jeg tror de betegnes som "Polerte syrefaste dekorrør", det er ihverftall det jeg har kjøpt dem som. Brukte bla det når jeg lagde meg badeplattform for noen år siden. Bilder her: https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/

Jeg har også laget baugspyd av vanlige grå (varmvalset?) syrefast rør som jeg polerte opp til høyglansfinish, det gjør jeg ikke en gang til :sweat: Mer om sveising og polering kan leses i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/61528-tilvirkning-av-baugspyd-i-rustfrittteak/

Tilbake til trådens opprinnelige emne, det er også beskrevet endel i de trådene om bearbeiding av rustfritt/syrefast. Jeg har også skrevet litt om rustfritt og materialegenskaper i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/ Jeg husker ikke i hvilet innlegg, men litt ut i tråden tror jeg vi sporet over fra kobberlegeringer til rustfritt :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...