Jump to content

Tilvirkning av baugspyd i rustfritt/teak


Komodo

Recommended Posts

Som tittelen tilsier har jeg tenkt å lage et baugspyd til båten vår, en Viksund Futura 900. Jeg har bøyd et rør av 33,7mm syrefast som skal være selve ramma. Planen er å legge teak med nater, tilsvarende det som blir gjort på badeplattformer på nyere båter. Har også sett dette på en Viknes nede i havna. Spørsmålet er hvordan jeg skal legge teaken. Foreløpig har jeg to alternative ideèr. Den ene er å sveise en syrefast plate i hele flaten og lime teakstavene rett på denne plata. Det andre alternativet er å lime teakstavene på en tynn plate av vannfast finer og skru denne fast i den rustfrie plata fra undersiden.

 

Er det noen som har erfaring med hvordan det er å lime teak mot ei rustfri plate?

 

Hvis det er interesse for det kan jeg godt legge ut bilder etterhvert som verket skrider fram. Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn å bøye røret.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn å bøye røret.

Slettes ikke værst bare det. 33mm syrefast bøyer men ikke over kneet. Hva slags utstyr brukte du?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En vanlig gammeldags hydraulisk rørbøyer, sandfyllte røret og slo i trepropper. Den delen er grei skuring.

 

Inbiller meg også at det burde gå greit å lime teak på syrefast dersom man bruker en eller annen grunning først, men det har jeg mindre greie på.

Link to post
Share on other sites

Å lime på tvers av bare rør vil neppe holde. Har du en god flate av syrefast derimot, som teakstavene kan ligge på ville jeg brukt sikaflex eller tilsvarende PU-baserte limtyper (TEC7, PL400 osv) Glem vannfast fineer, som bare er vannfast i en tre kvarters tid. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg har ordlagt meg litt utydelig her. For å oppklare litt: Jeg har bøyet et rør som skal danne ytterkanten på baugspydet. Jeg har videre tenkt å sveise inn en hel plate som dekker hele arealet det skal være teak. På denne plata skal jeg lime teaken. Under plata vil det bli to avstivere av vinkelprofil. Jeg vil ikke ha de tradisjonelle teakstavene med luft mellom, men nater som på et skipsdekk. Jeg har også vært inne på tanken å skru fra undersiden, det går jo bra enten man srur gjennom en plate eller gjennom en vinkelprofil som ligger på tvers. Men jeg tenkte det var enklere å lime med sika el. Spørsmålet er hvordan det biter mot rustfritt??

Link to post
Share on other sites

Hmm.... Er det virkelig ingen som har erfaring med å lime på rustfritt stål?

 

Foreløpig holder jeg en knapp på forslaget til Rem med å lime med et polyuretanbasert lim.

 

Grunnen til at jeg er litt skeptisk til dette er at jeg har blandet erfaring med å male på rustfritt. Dersom malingen slipper er jeg redd limet kan gjøre det etterhvert også. Jeg malte en rustfri tank med godt resultat en gang, da brukte jeg en tokomponent primer først, og Bengalakk som toppstrøk. En annen gang malte jeg en tank med Bengalakk, men med Arcanol som grunning. Jeg mattet ned med slipepapir først og vasket med tynner. Dette holdt allikevel ikke lenge før det begynte å skalle av. Begge tankene stod i en åpen rib.

 

Når man legger ned endel timer i å gjøre en slik jobb er det jo kjedelig hvis limet slipper og man må gjøre gjøre dobbelt arbeid.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke ha de tradisjonelle teakstavene med luft mellom, men nater som på et skipsdekk.

Fint at du har for det hvordan du vil ha det, men helt personlig synes jeg det du beskriver ser litt "hjemmelaget" ut. Mulig de jeg har sett har vært litt dårlig utført...

 

Dette synes jeg ser profft ut:

MP75.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det er et pen spyd du har der. Men jeg så et med nater mellom stavene på en båt i nærheten her. Jeg syns det var sprekt og forseggjort. Skal se om jeg kan få tatt et bilde og lagt det ut her. Det jeg refererer til var nok ikke hjemmesnekret, men med litt flid kan man nok få det pent selv også. Det handler jo litt om tålmodighet til detaljene og finishen også da. Også er det vel litt hobby i det å lage ting selv noen ganger selv om det finnes standardprodukter å få kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Hei Tuffff, og takk for svar!

Vet du om jeg bør bruke primer først, og i tilfelle hvilken type? Har du selv erfaring for at dette sitter i lengden? Jeg har klokketro på Tec7 og sika, er bare litt usikker på bindingen mot rustfritt når det blir tråkket på over tid.

Link to post
Share on other sites

Hei Oktant!

Ja, jeg legger gjerne ut bilder. Litt av ideen min var at dette kunne være en slags "gjør det selv" tråd for oss som liker å putle med slike prosjekter slik at vi kan utveksle erfaringer. Ikke bare det med limingen, men alle smådetaljer en kommer borti med slike jobber.

 

baugspyd_008.jpg

 

Dette er første gang jeg prøver meg på å sette inn bilde her. Tester med et først...

Link to post
Share on other sites

Ok, det gikk jo smertefritt så jeg forsøker med noen flere. Denne gangen litt komprimerte.

 

baugspyd_007.jpg

Denne rørbøyeren brukte jeg. Gammeldags, men god som snus. Må sandfyllerørene da.

 

baugspyd_009.jpg

Et bilde til av det bøyde røret. Som nevnt lenger opp er det et 33,7mm syrefast rør. Det var veldig porøst og grovt i finnishen, så det er uforholdsmessig mye sliping og polering for å få det blankt. Her har jeg bare slipt med grovt papir.

 

baugspyd_006.jpg

Denne teleskopstigen fra Båtbua har jeg planer om å montere på undersiden.

 

baugspyd_021.jpg

Da skulle det bli noe i denne duren.

Jeg syns de stigene er litt simple, men de skal visst virke. Det jeg syns er rart er at man ikke kan skyve teleskopen lenger inn, så jeg tenkte å forlenge slissesporet ca 10cm. Da kan jeg montere stigen lengre fram, samtidig som den ikke stikker ut som vist på bildet.

 

baugspyd_011.jpg

Dette er røret som skal være staget inn mot baugen. Samme finnish som på røret til spydet.

 

baugspyd_016.jpg

Denne er fin til å slipe og polere med. Har kjøpt inn noen slipelammeller i ulike korninger. Siste finnish med polerskiva tenkte jeg å ta på en gulvstående variant.

 

baugspyd_012.jpg

Jeg kappet til to ovale platebiter som skal være inn mot skroget. Fant et 3mm flattstål som jeg brukte til dette. Håper det var 316 og ikke 304 :sweat:

 

baugspyd_013.jpg

Da skulle det bli omtrent slik.

 

Først tenkte jeg å skru med 3-4 senkehodeskruer fra utsiden og mutter på baksiden, men jeg er ikke så begeistret for slike synlige skruer. Det blir liksom litt uprofft. Derfor pønsket jeg ut denne løsningen:

baugspyd_014.jpg

Jeg dreiet ned en bolt så den gikk trangt inn i røret, kappet den med vinkelsliperen, og sveiset den fast i røret. Deretter boret jeg og gjenget med M10 vinkelrett på snittflaten. Da kan jeg skru med skrue fra innsiden. Hadde først bare tenkt å sveise på en skrue og skru med mutter fra innsiden, men det går jo ikke an å montere :smash:

 

Det er så langt jeg har kommet foreløpig. Nå blir det en hektisk periode med både det ene og det andre, så det kommer nok til å ligge på is en stund nå.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vakkert. En veldig fin prosjekttråd. Har du tilgang til et verksted kanskje, og er du sveisekyndig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...