andremk Startet 28.Desember.2013 Del på Facebook Startet 28.Desember.2013 Kjøpte for noen måneder tilbake en 1996 Suzuki DT30C, motoren ser lite brukt ut og starter alltid med en gang. Da jeg prøvde motoren før kjøp i tønne så kjølte motoren dårlig, selger sa dette ble bedre når båt og motor var på vannet. Vi prøvde også båten på fjorden, og rikitig, kjølingen var bedre - men ikke helt topp. Jeg endte med å kjøpe motoren og har i etterkant byttet impeller og i den anledning prøvd å kjøre motoren på nytt, men nå med klokker og hageslange. Men motoren får absolutt ikke kjøling med klokker. prøvde å la den kjøre noen i noen minutter men det kom hverken kjøling sammens med eksosen eller i kontrollhullet. Har feilsøkt mye og hatt oppe undervannshuset på nytt. Da prøvde jeg også å kjøre undervannshuset i tønne med en drill for å se om impelleren pumpet, noe den ikke gjorde. Prøvde å fylle vann godt over kavitasjonsplaten, nesten på høyde med undervannshuset, og riktignok, da spruter det kjøling av muffen. Hvordan har dette seg? Hvorfor vil den ikke pumpe vann med klokker på? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Har du sjekket at impellerhuset er tett,og at kilen til impeller sitter der? Oppe i motoren kan salt tette kjølekanalene,her kan du inspisere litt fra hullet til termostaten som sitter oppe på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Har inspisert impellerhuset, det ser fint ut. Pakningene er også relativt ny. Kilen til impeller er selvfølgelig på plass :) Over kavitasjonsplaten, helt opp mot toppen av undervannshuset er det 2 hull, et på hver side av huset. Mener noen sa at dette er dreneringshull til impellerhuset, og det virker som om impelleren klarer å pumpe når det står vann over disse. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Hadde en slik motor tidligere. Hadde store problemer med å få kjøling når jeg brukte klokker. Men hadde ikke problemer når den var på sjøen. Hvis du har mulighet sett båten på sjøen og test kjør den.... Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Men burde den ikke kjøle om motoren står i balje da? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Jo, men min erfaring med denne motoren er at den må ha vann over kaviatsjonsplaten for å suge skikkelig. Da skal den kjøle... Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Vil den ikke da ha problemer med å kjøle når båten planer og vannet ikke står like høyt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Jo,det beste er å testkjøre i en balje for da ser du at den greier å pumpe vann selv. De to hullene du snakker om er nok bare drenering av stammen,vannet i impellerhuset vil jo renne ut av vanninntaket når motoren er oppe fra vannet. På noen mindre påhengere har jeg kun puttet undervannshuset i ei balje og dreiet propellen for hånd,og sett at den pumper greit med vann. Når du har gjort dette med drill,burde den pumpet helt greit. Har en Suzuki dt25 selv, (2syl typen) og der kommer pissestrålen med engang. Selve kjølevannet som kommer ut rett bakover fra stammen og propellen kommer først når termostaten åpner. Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Når jeg kjørte den med klokker og ga den skikkelig med vanntrykk på klokkene samt presset disse ekstra mot innsuget for hånd som kom det både bra med vann fra kontrollstråle og kjøling, så virker som at systemet fra undervannshuset og opp er intakt og i god stand. Er litt usikker på jeg skal gjøre videre for å feilsøke undervannshuset Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Du bør være forsiktig med å kjøre høyt trykk med vann ved bruk av klokker. Motoren skal fint kunne suge vann selv fra en balje. Har du sjekket termostaten? Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Jeg ser ikke noe vits i undersøke termostaten før jeg klarer å få vannpumpen til å pumpe vann selv. Jeg tenker at den må suge luft på en eller annen måte, siden den gir veldig bra trykk når jeg senker huset lengre ned i baljen og kjører den med drill Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Nei,det er jeg enig i Normalt må man ha antikavitasjonplaten 2-3cm under vann ved kjøring i balje,når man setter opp farten ved kjøring får man jo høyere trykk i vanninntaket. Men når alt er montert og du kjører den i balje eller på båt,har du kjent på motorblokka\toppen at den overoppheter seg? Tempen skal ligger rundt 60-70 grader. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Står bladene på impeller rett vei i forhold til rotasjon? Hadde en motor til service på en gang. Fikk den i retur med dårlig kjøling. Tok ned undervannshuset og snudde retningen på impeller så ble den gulle god. Snurr på propellen samtidig med at den monteres i huset så går det automatisk. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
andremk Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Står bladene på impeller rett vei i forhold til rotasjon? Har hatt oppe pumpehuset og gjort slik som du beskriver, så tror jeg kan utelukke dette. Pumper som sagt godt, bare undervannshuset er senket langt nok ned i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Ville testet motor på vannet før du gjør mer. Ikke sikkert det er noe feil i det hele tatt. Hatt samme problem selv en gang. Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 24.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Endelig kommet igang igjen. Har demontert og sett på platen som står under pumpehuset, merket med 14-23 på tegningen. Her var "sporene" i platen korrodert bort og jeg tror det er dette som har ført til at motoren har sugd luft. Det virkelige problemet oppsto da jeg prøvde å få løs platen og den knakk. Så nå må jeg av med denne og få bestilt ny før sesongen kommer igang. Problemet nå er at platen er løs fra selve girhuset (den glir på akslingen) men den henger fast i lageret og pakningene under og det virker som om en fjær trekker hele platen ned igjen. Får den ca 3-4cm opp men om jeg er så dum at jeg holder den med fingrene og ikke pakker noe mellom trekker den såpass til at fingrene havner i klem (prøvde det et par ganger før jeg lærte...). Noen som vet om jeg må demontere hele giret for å få ut denne??? Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Da har jeg fått bestilt ny del samt manual fra boats.net. Lokal forhandler skulle ha 3000,- for platen som er knekt, fra USA kom det på ca 1700 for manual, ny plate, pakningssett og ny impeller. Ifølge boats.net sitt forum skal jeg ikke behøve å løsne giret for å få ut platen, så må bare se hvordan jeg skal løse dette når manualen kommer. Om ingen andre har noen forslag? Legger ved et bilde av den knekte platen slik den står i dag. Sitér dette innlegget Link to post
svkkæptn Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har du fått løst problemet ditt? Jeg sliter med en Suzuki dt55, 1996 mod. Jeg har fått korrodert bort føringen til girstanga og da tror jeg det blir problemer med kjølingen. Hvor i USA bestilte du plata fra ? Jeg måtte ut med girakslingen for å få løs plata. Det er riktig at det sitter en fjær mellom plata og drivtappen på girakslingen. Jeg manual som dekker de fleste motorstørrelsene om du ikke har fått det allerede. Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Jeg har ikke fått løst problemet mitt, på tross av at jeg har både deler og manual til motoren. Må ut med propellakslingen, har prøvd med slagters men endte med å ødelegge bordet som jeg monterte undervannshuset i. Jeg bestilte mine deler fra www.boats.net, gikk egentlig overraskende fort å motta delene. - Om du har noen tips til hvordan jeg skal få av denne platen mottas de med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 dere kan jo også forsøke å bestille fra http://www.brownspoint.com/store/pc/home.asp Det har i alle fall fungert for meg. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
jerognal Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Den platen knekker vel videre i biter med hammer og meisel? Sitér dette innlegget Link to post
andremk Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Det den har et lager under som jeg tror jeg vil slite med. Må uansett inn under for å festet den nye platen når jeg skal ha den på. Venter på en som skal prøve å hjelpe meg men begynner å bli lei av å vente. Kjøpte meg et undervannshus fra en delemotor, med kun noen mindre kosmetiske skader. Hadde vært topp, hadde det ikke vært for at huset var for langstammet motor - heldigvis fant jeg ikke ut dette før den var hentet ut på posten ... :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.