Jump to content

Problemer med kjøling på Suzuki DT30C, impeller byttet

andremk

Recommended Posts

Kjøpte for noen måneder tilbake en 1996 Suzuki DT30C, motoren ser lite brukt ut og starter alltid med en gang. Da jeg prøvde motoren før kjøp i tønne så kjølte motoren dårlig, selger sa dette ble bedre når båt og motor var på vannet. Vi prøvde også båten på fjorden, og rikitig, kjølingen var bedre - men ikke helt topp.

Jeg endte med å kjøpe motoren og har i etterkant byttet impeller og i den anledning prøvd å kjøre motoren på nytt, men nå med klokker og hageslange. Men motoren får absolutt ikke kjøling med klokker. prøvde å la den kjøre noen i noen minutter men det kom hverken kjøling sammens med eksosen eller i kontrollhullet.

Har feilsøkt mye og hatt oppe undervannshuset på nytt. Da prøvde jeg også å kjøre undervannshuset i tønne med en drill for å se om impelleren pumpet, noe den ikke gjorde. Prøvde å fylle vann godt over kavitasjonsplaten, nesten på høyde med undervannshuset, og riktignok, da spruter det kjøling av muffen.

Hvordan har dette seg? Hvorfor vil den ikke pumpe vann med klokker på?

Har inspisert impellerhuset, det ser fint ut. Pakningene er også relativt ny. Kilen til impeller er selvfølgelig på plass :)

Over kavitasjonsplaten, helt opp mot toppen av undervannshuset er det 2 hull, et på hver side av huset. Mener noen sa at dette er dreneringshull til impellerhuset, og det virker som om impelleren klarer å pumpe når det står vann over disse.

Jo,det beste er å testkjøre i en balje for da ser du at den greier å pumpe vann selv.

De to hullene du snakker om er nok bare drenering av stammen,vannet i impellerhuset vil jo renne ut av vanninntaket når motoren er oppe fra vannet.

På noen mindre påhengere har jeg kun puttet undervannshuset i ei balje og dreiet propellen for hånd,og sett at den pumper greit med vann. Når du har gjort dette med drill,burde den pumpet helt greit.

Har en Suzuki dt25 selv, (2syl typen) og der kommer pissestrålen med engang. Selve kjølevannet som kommer ut rett bakover fra stammen og propellen kommer først når termostaten åpner.

Når jeg kjørte den med klokker og ga den skikkelig med vanntrykk på klokkene samt presset disse ekstra mot innsuget for hånd som kom det både bra med vann fra kontrollstråle og kjøling, så virker som at systemet fra undervannshuset og opp er intakt og i god stand.

Er litt usikker på jeg skal gjøre videre for å feilsøke undervannshuset

Nei,det er jeg enig i :wink:

Normalt må man ha antikavitasjonplaten 2-3cm under vann ved kjøring i balje,når man setter opp farten ved kjøring får man jo høyere trykk i vanninntaket.

Men når alt er montert og du kjører den i balje eller på båt,har du kjent på motorblokka\toppen at den overoppheter seg? Tempen skal ligger rundt 60-70 grader.

Står bladene på impeller rett vei i forhold til rotasjon? Hadde en motor til service på en gang. Fikk den i retur med dårlig kjøling. Tok ned undervannshuset og snudde retningen på impeller så ble den gulle god. Snurr på propellen samtidig med at den monteres i huset så går det automatisk.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

• 2 måneder senere...

Endelig kommet igang igjen. Har demontert og sett på platen som står under pumpehuset, merket med 14-23 på tegningen. Her var "sporene" i platen korrodert bort og jeg tror det er dette som har ført til at motoren har sugd luft. Det virkelige problemet oppsto da jeg prøvde å få løs platen og den knakk. Så nå må jeg av med denne og få bestilt ny før sesongen kommer igang.

Problemet nå er at platen er løs fra selve girhuset (den glir på akslingen) men den henger fast i lageret og pakningene under og det virker som om en fjær trekker hele platen ned igjen. Får den ca 3-4cm opp men om jeg er så dum at jeg holder den med fingrene og ikke pakker noe mellom trekker den såpass til at fingrene havner i klem (prøvde det et par ganger før jeg lærte...).

Noen som vet om jeg må demontere hele giret for å få ut denne???

bilde

Da har jeg fått bestilt ny del samt manual fra boats.net. Lokal forhandler skulle ha 3000,- for platen som er knekt, fra USA kom det på ca 1700 for manual, ny plate, pakningssett og ny impeller. Ifølge boats.net sitt forum skal jeg ikke behøve å løsne giret for å få ut platen, så må bare se hvordan jeg skal løse dette når manualen kommer.

Om ingen andre har noen forslag?

Legger ved et bilde av den knekte platen slik den står i dag.bilde

• 3 måneder senere...

Har du fått løst problemet ditt? Jeg sliter med en Suzuki dt55, 1996 mod. Jeg har fått korrodert bort føringen til girstanga og da tror jeg det blir problemer med kjølingen. Hvor i USA bestilte du plata fra ?

Jeg måtte ut med girakslingen for å få løs plata. Det er riktig at det sitter en fjær mellom plata og drivtappen på girakslingen. Jeg manual som dekker de fleste motorstørrelsene om du ikke har fått det allerede.

Jeg har ikke fått løst problemet mitt, på tross av at jeg har både deler og manual til motoren. Må ut med propellakslingen, har prøvd med slagters men endte med å ødelegge bordet som jeg monterte undervannshuset i.

Jeg bestilte mine deler fra www.boats.net, gikk egentlig overraskende fort å motta delene.

- Om du har noen tips til hvordan jeg skal få av denne platen mottas de med takk :)

Det den har et lager under som jeg tror jeg vil slite med. Må uansett inn under for å festet den nye platen når jeg skal ha den på. Venter på en som skal prøve å hjelpe meg men begynner å bli lei av å vente. Kjøpte meg et undervannshus fra en delemotor, med kun noen mindre kosmetiske skader. Hadde vært topp, hadde det ikke vært for at huset var for langstammet motor - heldigvis fant jeg ikke ut dette før den var hentet ut på posten ... :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...