Lady B Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Da alderen nå begynner å gjøre seg gjeldende har jeg inndett at det må foretas forandringer i motorrommet dersom jeg skal klare alt vedlikeholdet selv. Bl.a. dieselfilter med vannavskiller: Nå står dette helt i bunnen av motorrommet. Da jeg er en relativt stor fyr (188-125) med ødelagte knær er det klin umulig for meg å sjekke/skifte disse. Nå har jeg tenkt å flytte dem til oppe på dieseltanken, slik at sugeledningen går rett ned på tanken. Filteret vil da komme rett under motorromsluka og det kan da skiftes/sjekkes ved at jeg ligger på dørken. Ved å sette en kuleventil på hver side av filterhuset tror jeg også at det blir mye lettere å foreta lufting da hele filterhuset kan fylles fra toppen. Det jeg lurer på er om det vil bli praktiske problemer med denne løsningen. Fødepumpa står jo på motorblokka,(VP40B). Vil den klare å suge den økte høyden? Eller vil det hele ende med fiasko? Etter flytting vil filteret komme i høyde med toppdekselet på motoren. Link to post
Sjeldenutpå Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 God ide. Kjekt å få sjekka filter egenhendig. Eg vil absolutt tru pumpa må klare det. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
På tur Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Vil pumpa ta skade av å gå med høyere belastning? Link to post
Hulda Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Du må sjekke med instruksjonsboken til motoren. Jeg har en pumpe som har netto løftehøyde på 600 mm. Link to post
Sjeldenutpå Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Kanskje ikkje alle som liker ekstra "dill" , men det er enkelt å sette inn en elektrisk pumpe mellom tanktopp og filter. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tb55 Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Eh, løftehøyden for pumpa vil nok forbli ca. uendret. Resultatet blir mellom "vannspeil" i dieseltanken og frem til innspr.pumpe. Om filteret løftes opp, vil det sef bli tyngre å suge opp til filter, men fallet ned til "endestasjon" vil oppveie dette slik at resultatet vil bli det samme som før. Kun smart å sette servicepungter tilgjengelig. Link to post
Recommended Posts