ebonita Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 (redigert) Snyggt jobbat som vanligt REM. Men en liten undran, Du skriver att Du fick gräva gropar för att sänka rodren för att få ut propelleraxlarna. Det trodde jag oxå skulle bli nödvändigt när jag skulle ta ut axlarna, men det visade sig att när man tagit av propellrarna så räckte det att vrida rodren så kunde man dra axlarna utan problem. Konstruktören verkar att ha tänkt till där! Men jag ser att Du ville byta o-ringarna på roderaxeltätningarna samtidigt. På min båt så finns det en Acetal-bussning nederst på roderaxeln med ett invändigt svarvat o-rings-spår. Roderaxeln går väl upp till i höjd med vattenlinjen, vet inte om det finns en övre tätning där, men det håller ivfsh helt tätt där. När det gäller att lossa spännhylsorna så har jag hört att man kan prova att sticka in en plåtremsa i slitsen och skruva in skruvarna 'baklänges' för att vidga klämhylsan. Glidhammere får enligt uppgift inte användas. Redigert 30.Desember.2013 av ebonita (see edit history) Link to post
Tallisman Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Og komme på en slik løsning på problemet som du har gjort her må jeg si imponerer meg .Og i tillegg så er det som vanlig flott arbeid på det som er utført. Link to post
SoBo Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Flott arbeid som alltid. Clever løsning med hullsaga Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sap_2000 Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Nydelig arbeid som vanlig REM :-) imponert! Mener jeg har sett på endel nyere engelske båter at rorene er litt off-center ift akslene for å gjøre det mulig å dra de ut uten å senke rorene? Mvh. SAP Link to post
REM Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Det trodde jag oxå skulle bli nödvändigt när jag skulle ta ut axlarna, men det visade sig att när man tagit av propellrarna så räckte det att vrida rodren så kunde man dra axlarna utan problem. Så er ikke tilfelle hos meg Ebonita. Ingen mulighet til å få ut akselen med roret på plass. Men jag ser att Du ville byta o-ringarna på roderaxeltätningarna samtidigt. På min båt så finns det en Acetal-bussning nederst på roderaxeln med ett invändigt svarvat o-rings-spår. Samme hos meg, men jeg tror at Acetalbushingen er en sammenhengende hylse som går fra topp til bunn med invendige O-ringspor oppe og nede Roderaxeln går väl upp till i höjd med vattenlinjen, vet inte om det finns en övre tätning där, men det håller ivfsh helt tätt där. Antagelig er det tett hos meg også. Tok allikevel og byttet O-ringene når jeg hadde akslingene ute. Det kommer ørlite vann inn i "øvre plan" bak der et sted, der hvor hydraulikkpumpa og leamikken til styringa sitter. Som du skjønner er jeg blitt manisk opptatt av å stoppe alle lekasjer När det gäller att lossa spännhylsorna så har jag hört att man kan prova att sticka in en plåtremsa i slitsen och skruva in skruvarna 'baklänges' för att vidga klämhylsan. Glidhammere får enligt uppgift inte användas. Det var ikke noe problem å trekke ut akslingene etter at jeg fikk doret ut spennhylsene. Spennhylsa er den med dia omlag Ø12 og med en mindre hylse innvendig. Sitter radiellt i klemboksen Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 (redigert) Det trodde jag oxå skulle bli nödvändigt när jag skulle ta ut axlarna, men det visade sig att när man tagit av propellrarna så räckte det att vrida rodren så kunde man dra axlarna utan problem. Så er ikke tilfelle hos meg Ebonita. Ingen mulighet til å få ut akselen med roret på plass. Lustigt, Dina roder som Du har visat på bild har exakt samma form som mina, och på min båt passerar axeln problemfritt förbi den halvrunda framkanten nederst på det svängda rodret. Verkar som uttänkt för ändamålet... NB jag trodde inte heller att det skulle gå.... Men jag ser att Du ville byta o-ringarna på roderaxeltätningarna samtidigt. På min båt så finns det en Acetal-bussning nederst på roderaxeln med ett invändigt svarvat o-rings-spår. Samme hos meg, men jeg tror at Acetalbushingen er en sammenhengende hylse som går fra topp til bunn med invendige O-ringspor oppe og nede I samband med ett varvsarbete när jag köpte båten så tillverkades nya acetalbussningar till min båt som ser ut så här. Jag har iofs inte sett originalet så jag kan ju inte verifiera att man kopierat 100%. Roderaxeln går väl upp till i höjd med vattenlinjen, vet inte om det finns en övre tätning där, men det håller ivfsh helt tätt där. Antagelig er det tett hos meg også. Tok allikevel og byttet O-ringene når jeg hadde akslingene ute. Det kommer ørlite vann inn i "øvre plan" bak der et sted, der hvor hydraulikkpumpa og leamikken til styringa sitter. Som du skjønner er jeg blitt manisk opptatt av å stoppe alle lekasjer Enig där, vattnet skall vara på utsidan... När det gäller att lossa spännhylsorna så har jag hört att man kan prova att sticka in en plåtremsa i slitsen och skruva in skruvarna 'baklänges' för att vidga klämhylsan. Glidhammere får enligt uppgift inte användas. Det var ikke noe problem å trekke ut akslingene etter at jeg fikk doret ut spennhylsene. Spennhylsa er den med dia omlag Ø12 og med en mindre hylse innvendig. Sitter radiellt i klemboksen Hehe, lite språkförbistring där, nu förstår jag vad Du menar. Det sitter vad jag kallar en Rörsprint genom propelleraxeln i klämhysan. Eller rättare sagt, på min båt sitter det två rörsprintar, en 12 mm och en 7 mm inslagna i varandra. Då var det lättast om man knackade ut 7 mm sprinten först. Vet inte riktigt vad konstruktören har tänkt med dessa? Kanske någon form av säkerhet att inte propelleraxeln skall glida ut? Verkar dock lite långsökt. Redigert 30.Desember.2013 av ebonita (see edit history) Link to post
REM Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Lustigt, Dina roder som Du har visat på bild har exakt samma form som mina, och på min båt passerar axeln problemfritt förbi den halvrunda framkanten nederst på det svängda rodret. Verkar som uttänkt för ändamålet... Sitter dine ror muligens noe offsett, slik SAP_2000 foreslår? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Jag tror inte det men har ingen bild här hemma som till 100% visar sanningen. Nu är ju inte detta för att visa att jag skulle ha mer eller mindre rätt, men det kan ju vara ganska bra att veta om man kommer i läge att man behöver ta ut axlarna. För min del så ligger jag i hall med hårt golv och nästan inga möjligheter att lyfta båten mtp takhöjden så det var en stor lättnad att det gick att dra axlarna utan att ta ut rodren. Link to post
ray Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Nok en kjempe tråd fra deg REM. Hvor mye lengere blir den løsningen? Jeg er også ganske lei vann i kjølen, Men jeg har kun 10 cm aksel mellom klemflens og pakkboks, dette gjør det vanskelig å få en løsning som er tett. Jeg har samme pakkbokser som deg men mindre aksel diamleter da. Prosjekt Princess 35 Link to post
REM Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Hvor mye lengere blir den løsningen? Det har jeg ikke i hodet ray, men det skal jeg sjekke etterhvert da jeg skal montere sleperingen Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nordan family 27 Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Hvor kjøper man børster til sleperingene? Mine ble byttet for noen år siden, men de piper en del, og jeg kunne derfor tenke meg å bytte dem igjen. Men "ingen" har dette. Link to post
REM Svart 31.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Ble usikker Ebonita. Derfor tok jeg en tur ned i havna idag. Bildene taler vel for seg selv med: Roret i tilnærmet nøytralposisjon Roret fullt Babord Roret fullt Styrbord Ingen sjangs her som jeg kan se, til å få ut akselen uten å senke roret. Kan jeg ha lenger (dypere) ror enn deg? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Nä det ser ju trångt ut. Blir lite osäker för egen del oxå om jag kommer ihåg rätt. Jag gjorde detta jobbet i kombination med att jag riktade om hela drivlinan, dvs jag hade nere stödlagren och ute skrovgenomföringarna. Och då har man ju betydande frihet när axlarna skall på plats. Har dock bara för mig att jag gjorde den refleksionen att det skulle gå att dra axlarna förbi rodren. Skall ta en extra titt när jag kommer in till båten. Link to post
REM Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 (redigert) Hvor mye lengere blir den løsningen? Ser du på bildet under ser du at sleperingene ligger en cm. eller så på utsiden av pakkboksen. I et av de første innleggene i tråden ser du plasseringen av sleperingene i forhold til den gamle pakkboksen. Forskjellen er vel noen cm, helt avhengig av om du måler mot studsene eller godset. Monterte akslingene til klemflens idag og slo inn spennhylsene. I tillegg monterte jeg nye nylonslanger fra oljekjøler på gearkassa til pakkboks. Montere slange mellom pakkboksene tar jeg en kveld til uka eller neste helg. Begynner å haste nå, med kun drøyt 2 mnd. til utsett. Fruen har bestemt at jeg skal montere en ekstra 5 Kw vannvarmer framme slik at vi har en lunk på doene om morgenen og varmtvann til morgentoalettet ......og da må det vel bli slik? Redigert 19.Januar.2014 av REM (see edit history) Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
navid Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Hei REM! Hvordan justerer du gear-flensen i forhold til flensen på propell-akslingen med denne fleksible koblingen? Justerer du først flensene sammen uten den fleksible koblingen i mellom, trekker så akslingen tilbake og monterer koblingen mellom flensene etter justeringen? Og hvilket avvik mellom flensene kan man ha med en slik fleksibel kobling? Vil samtidig takke for en fin og lærerik tråd om bytting av pakkbokser i skuta di. Link to post
ray Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Takker for tilbakemeld. REM. Tror ikke jeg får plass til den løsningen der heller. Jeg må nok leva med dryppinga Dette bilde er fra før motorroms renovering!! Ikke mye plass til andre løsninger her Prosjekt Princess 35 Link to post
REM Svart 20.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Hei REM! Hvordan justerer du gear-flensen i forhold til flensen på propell-akslingen med denne fleksible koblingen? Det er et eget målepunkt på den fleksible koplingen hvor du måler med bladsøker i posisjon 12-6 og 3-9. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
navid Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Hmm!.........Ser ut som det sitter samme fleksibel kobling mellom flensene om bord hos meg også. Vet du hvor jeg kan finne noe underlag (bruksanvisning) for hvordan denne justeringen skal utføres? Ligger det kanskje noen link/tråd her inne på baatplassen? Kunne være greit å ta en sjekk. Link to post
REM Svart 20.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 En av bolthodene som forbinder R&D koplingen med flensen er merket og har et konvekst sfærisk bolthode. Tørn akslingen til dette merke (bolten) står rett opp (kl12) og må avstanden med bladsøker. Tørn så akselen 180 grader til kl 18, og mål avstanden med bladsøker. Sammenlign de to målene. Er de like, sitter akslingen riktig i forhold til gearkasse/motor og ingen vertikal justering av motorfester er nødvendig. Er det feks større klaring nede enn oppe er det nødvendig å justere motorfestene opp i bakkant (eller ned i framkant avhengig av om akslingen sitter offset i hylserøret) Samme sideveis. Mål og sammenlign med målepunktet kl 3 og 9, og juster ved å skyve motoren sideveis. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
navid Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Atter en gang REM: TAKK! Link to post
hule Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Hei, flotte bilder!Holder på med samme prosjekt men på en Princess 45 83mod. Det eg lurer på er om du gjorde noe med cutless lageret som står i gjennomføringen? Hvor kjøpte du de nye pakkbokksene fra Tides? Link to post
REM Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Det er en foretagsom herremann i Bergen som har startet produksjon av disse pakkboksene. Kontakt Kjell Inge Mallesvik [duramax@online.no] Når det gjelder cutlesslagerene var disse teite og fine, og jeg så derfor ingen grunn til å bytte disse. Båten var vel da gått omlag 600 timer. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjelli Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Hei, ser at jeg kanskje heller bør vurdere samme jobb, har fått lekkasje i de gamle talgpakning ene, så enten må de skiftes, eller så må jeg ta på samme jobb som du har gjort. Fremdeles fornøyd med de nye? Link to post
nor star 290.. Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Det er en foretagsom herremann i Bergen som har startet produksjon av disse pakkboksene. Kontakt Kjell Inge Mallesvik [duramax@online.no]. Fant ingen på den adressen Link to post
REM Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Fremdeles fornøyd med de nye? Har ikke lekket ei dråpe siden montasje. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn