Jump to content

Nye pakkbokser til Phantom 43


REM

Recommended Posts

Snyggt jobbat som vanligt REM.

 

Men en liten undran, Du skriver att Du fick gräva gropar för att sänka rodren för att få ut propelleraxlarna.

 

Det trodde jag oxå skulle bli nödvändigt när jag skulle ta ut axlarna, men det visade sig att när man tagit av propellrarna så räckte det att vrida rodren så kunde man dra axlarna utan problem. Konstruktören verkar att ha tänkt till där!

 

Men jag ser att Du ville byta o-ringarna på roderaxeltätningarna samtidigt.

På min båt så finns det en Acetal-bussning nederst på roderaxeln med ett invändigt svarvat o-rings-spår.

 

Roderaxeln går väl upp till i höjd med vattenlinjen, vet inte om det finns en övre tätning där, men det håller ivfsh helt tätt där.

 

 

När det gäller att lossa spännhylsorna så har jag hört att man kan prova att sticka in en plåtremsa i slitsen och skruva in skruvarna 'baklänges' för att vidga klämhylsan. Glidhammere får enligt uppgift inte användas.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

 

Det trodde jag oxå skulle bli nödvändigt när jag skulle ta ut axlarna, men det visade sig att när man tagit av propellrarna så räckte det att vrida rodren så kunde man dra axlarna utan problem.

Så er ikke tilfelle hos meg Ebonita. Ingen mulighet til å få ut akselen med roret på plass.

 

Men jag ser att Du ville byta o-ringarna på roderaxeltätningarna samtidigt.

På min båt så finns det en Acetal-bussning nederst på roderaxeln med ett invändigt svarvat o-rings-spår.

Samme hos meg, men jeg tror at Acetalbushingen er en sammenhengende hylse som går fra topp til bunn med invendige O-ringspor oppe og nede

 

Roderaxeln går väl upp till i höjd med vattenlinjen, vet inte om det finns en övre tätning där, men det håller ivfsh helt tätt där.

Antagelig er det tett hos meg også. Tok allikevel og byttet O-ringene når jeg hadde akslingene ute. Det kommer ørlite vann inn i "øvre plan" bak der et sted, der hvor hydraulikkpumpa og leamikken til styringa sitter. Som du skjønner er jeg blitt manisk opptatt av å stoppe alle lekasjer

När det gäller att lossa spännhylsorna så har jag hört att man kan prova att sticka in en plåtremsa i slitsen och skruva in skruvarna 'baklänges' för att vidga klämhylsan. Glidhammere får enligt uppgift inte användas.

Det var ikke noe problem å trekke ut akslingene etter at jeg fikk doret ut spennhylsene. Spennhylsa er den med dia omlag Ø12 og med en mindre hylse innvendig. Sitter radiellt i klemboksen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det trodde jag oxå skulle bli nödvändigt när jag skulle ta ut axlarna, men det visade sig att när man tagit av propellrarna så räckte det att vrida rodren så kunde man dra axlarna utan problem.

Så er ikke tilfelle hos meg Ebonita. Ingen mulighet til å få ut akselen med roret på plass.

 

Lustigt, Dina roder som Du har visat på bild har exakt samma form som mina, och på min båt passerar axeln problemfritt förbi den halvrunda framkanten nederst på det svängda rodret. Verkar som uttänkt för ändamålet... NB jag trodde inte heller att det skulle gå....

 

 

1388432837.jpg

 

 

Men jag ser att Du ville byta o-ringarna på roderaxeltätningarna samtidigt.

På min båt så finns det en Acetal-bussning nederst på roderaxeln med ett invändigt svarvat o-rings-spår.

Samme hos meg, men jeg tror at Acetalbushingen er en sammenhengende hylse som går fra topp til bunn med invendige O-ringspor oppe og nede

 

I samband med ett varvsarbete när jag köpte båten så tillverkades nya acetalbussningar till min båt som ser ut så här.

 

roderaxel_acetal-hylsa.jpg

 

Jag har iofs inte sett originalet så jag kan ju inte verifiera att man kopierat 100%.

 

Roderaxeln går väl upp till i höjd med vattenlinjen, vet inte om det finns en övre tätning där, men det håller ivfsh helt tätt där.

Antagelig er det tett hos meg også. Tok allikevel og byttet O-ringene når jeg hadde akslingene ute. Det kommer ørlite vann inn i "øvre plan" bak der et sted, der hvor hydraulikkpumpa og leamikken til styringa sitter. Som du skjønner er jeg blitt manisk opptatt av å stoppe alle lekasjer

 

Enig där, vattnet skall vara på utsidan...

 

När det gäller att lossa spännhylsorna så har jag hört att man kan prova att sticka in en plåtremsa i slitsen och skruva in skruvarna 'baklänges' för att vidga klämhylsan. Glidhammere får enligt uppgift inte användas.

Det var ikke noe problem å trekke ut akslingene etter at jeg fikk doret ut spennhylsene. Spennhylsa er den med dia omlag Ø12 og med en mindre hylse innvendig. Sitter radiellt i klemboksen

 

Hehe, lite språkförbistring där, nu förstår jag vad Du menar. Det sitter vad jag kallar en Rörsprint genom propelleraxeln i klämhysan. Eller rättare sagt, på min båt sitter det två rörsprintar, en 12 mm och en 7 mm inslagna i varandra. Då var det lättast om man knackade ut 7 mm sprinten först. Vet inte riktigt vad konstruktören har tänkt med dessa? Kanske någon form av säkerhet att inte propelleraxeln skall glida ut? Verkar dock lite långsökt.

 

klamkoppling___img_5849.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

 

Lustigt, Dina roder som Du har visat på bild har exakt samma form som mina, och på min båt passerar axeln problemfritt förbi den halvrunda framkanten nederst på det svängda rodret. Verkar som uttänkt för ändamålet...

 

Sitter dine ror muligens noe offsett, slik SAP_2000 foreslår?

 

 

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jag tror inte det men har ingen bild här hemma som till 100% visar sanningen.

 

Nu är ju inte detta för att visa att jag skulle ha mer eller mindre rätt, men det kan ju vara ganska bra att veta om man kommer i läge att man behöver ta ut axlarna.

För min del så ligger jag i hall med hårt golv och nästan inga möjligheter att lyfta båten mtp takhöjden så det var en stor lättnad att det gick att dra axlarna utan att ta ut rodren.

Link to post

 

Hvor mye lengere blir den løsningen?

Det har jeg ikke i hodet ray, men det skal jeg sjekke etterhvert da jeg skal montere sleperingen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Ble usikker Ebonita. Derfor tok jeg en tur ned i havna idag. Bildene taler vel for seg selv med:

  1. Roret i tilnærmet nøytralposisjon
  2. Roret fullt Babord
  3. Roret fullt Styrbord

Ingen sjangs her som jeg kan se, til å få ut akselen uten å senke roret. Kan jeg ha lenger (dypere) ror enn deg?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Nä det ser ju trångt ut.

 

Blir lite osäker för egen del oxå om jag kommer ihåg rätt. Jag gjorde detta jobbet i kombination med att jag riktade om hela drivlinan, dvs jag hade nere stödlagren och ute skrovgenomföringarna. Och då har man ju betydande frihet när axlarna skall på plats.

Har dock bara för mig att jag gjorde den refleksionen att det skulle gå att dra axlarna förbi rodren.

Skall ta en extra titt när jag kommer in till båten.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hvor mye lengere blir den løsningen?

Ser du på bildet under ser du at sleperingene ligger en cm. eller så på utsiden av pakkboksen.

bilde

I et av de første innleggene i tråden ser du plasseringen av sleperingene i forhold til den gamle pakkboksen. Forskjellen er vel noen cm, helt avhengig av om du måler mot studsene eller godset.

 

Monterte akslingene til klemflens idag og slo inn spennhylsene. I tillegg monterte jeg nye nylonslanger fra oljekjøler på gearkassa til pakkboks. Montere slange mellom pakkboksene tar jeg en kveld til uka eller neste helg. Begynner å haste nå, med kun drøyt 2 mnd. til utsett. Fruen har bestemt at jeg skal montere en ekstra 5 Kw vannvarmer framme slik at vi har en lunk på doene om morgenen og varmtvann til morgentoalettet :rolleyes: ......og da må det vel bli slik?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei REM!

 

Hvordan justerer du gear-flensen i forhold til flensen på propell-akslingen med denne fleksible koblingen? Justerer du først flensene sammen uten den fleksible koblingen i mellom, trekker så akslingen tilbake og monterer koblingen mellom flensene etter justeringen? Og hvilket avvik mellom flensene kan man ha med en slik fleksibel kobling?

 

Vil samtidig takke for en fin og lærerik tråd om bytting av pakkbokser i skuta di.

Link to post

Hei REM!

 

Hvordan justerer du gear-flensen i forhold til flensen på propell-akslingen med denne fleksible koblingen?

Det er et eget målepunkt på den fleksible koplingen hvor du måler med bladsøker i posisjon 12-6 og 3-9.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hmm!.........Ser ut som det sitter samme fleksibel kobling mellom flensene om bord hos meg også. Vet du hvor jeg kan finne noe underlag (bruksanvisning) for hvordan denne justeringen skal utføres?

 

Ligger det kanskje noen link/tråd her inne på baatplassen?

 

Kunne være greit å ta en sjekk.

Link to post

En av bolthodene som forbinder R&D koplingen med flensen er merket og har et konvekst sfærisk bolthode. Tørn akslingen til dette merke (bolten) står rett opp (kl12) og må avstanden med bladsøker. Tørn så akselen 180 grader til kl 18, og mål avstanden med bladsøker. Sammenlign de to målene. Er de like, sitter akslingen riktig i forhold til gearkasse/motor og ingen vertikal justering av motorfester er nødvendig. Er det feks større klaring nede enn oppe er det nødvendig å justere motorfestene opp i bakkant (eller ned i framkant avhengig av om akslingen sitter offset i hylserøret)

Samme sideveis. Mål og sammenlign med målepunktet kl 3 og 9, og juster ved å skyve motoren sideveis.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 2 år senere...

Det er en foretagsom herremann i Bergen som har startet produksjon av disse pakkboksene. Kontakt Kjell Inge Mallesvik [duramax@online.no]

 

Når det gjelder cutlesslagerene var disse teite og fine, og jeg så derfor ingen grunn til å bytte disse. Båten var vel da gått omlag 600 timer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Fremdeles fornøyd med de nye?

Har ikke lekket ei dråpe siden montasje.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...