Jump to content

vp md2030, får ikke mer enn 2200 rpm


bav38

Recommended Posts

Har et problem med md2030 motorn i bavaria 38.

Båten var ny i 2001. Vi kjøpte den i 2012.

 

Alt har funket som det skal til sluttn av årets sesong. Motoren er blitt litt "lat".

Får ikke mer en 2200 rpm. Når probleme oppsto er ikke lett å vite da jeg stort sett går på 1500-1800rpm og får opp seil så fort det er mulig.

Ellers går motoren som ei klokke...

Diesel føding skal være bra. Alle filter er byttet. Har blåst i retur på tank og virker ikke som det er hindringer der.

Overføringer er sjekket og har rett vandring.

 

Lurte litt på dysene og eve pumpa? Kan feiln ligge her?

 

Men for sikkerhet skyld blir diesel fødinga sjekket nå i vinter.

 

Har noen vært borti lignende?

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser eksosen ut ? Har du et slikt skumgummi luftfilter? Er det byttet/ vasket.

har du noen form for stengeventil (kuleventil) på dieseltilførselen som står nesten stengt?

Fødepumpe ok? Alle dieselfiltere var byttet, hvordan så de ut (mye grums)

Kan du ha et grovfilter/vannutskiller du ikke er klar over, som er rimelig tett?

Kan du ha en sil på sugerøret i tangen som er igjenngrodd?

Kan det være noe med gass/wire systemet? ( prøve å ta av gasswiren nede på motoren og gi gass der)

Link to post
Share on other sites

Låner/henger meg på i samme tråd:

 

Jeg har en VP D2-55 mod 04.som nesten bare er innkjørt (1000timer) og har akkurat samme problem, den skal gi 2900-3000rpm men jeg får ikke ut mer enn 2600.

Kjøling er tipp topp, olje og filtre byttet osv, den ryker ikke og starter og går som den skal. Cutlasslageret skal byttes til våren og jeg har litt vibrasjoner på turtall over 2100, kan det ha innvirkning ? Evnt kan det være så enkelt som luftfilter ?

 

Har vært kjørt med Gori som har overdrive i alle år så den har gått på lavt turtall.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Da har jeg litt å gå etter. Dysene bli plokket ut og sjekket til uka, siden de har neppe vært ute siden den var ny.

Er våteksos så tror ikke det er no problem der. Blir nok en ventilsjekk og når man først er igang...

Men håper problemet sitter i dieselfødingen.

 

Men fra en ting til noe annet.....blir baugthruster til våren, med eget batteri og ladder.

Hva er den beste måten å fordele ladding fra dynamoen? Er 100amp dyno.

Først startbatteri, så batteribank(3x140amp), for så å ladde batteri til thruster/vinsj(200amp)?

Og hvordan løse det best?

 

Er vel flere som har gjort tilsvarende tenker jeg :)

Link to post
Share on other sites

Er våteksos så tror ikke det er no problem der. Blir nok en ventilsjekk og når man først er igang...

Men håper problemet sitter i dieselfødingen.

 

 

Jeg ville ha sjekket eksosen før ventilene. Det skal utrolig stort gap på ventilene til før det går utover ytelsen, og da hører du klapringen. Men tett eksos er vanlig også med våteksos, så skru av blandebendet for en sjekk i det minste. Koster ingenting, og kan lett gi en aha opplevelse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

 

Nope får akkurat samme turtall og har byttet propell også til original-fastpropell men samme problem.

 

Høres ut for meg at du har et problem på diesel(tilførsel) siden.

Siden går motoren din forøvrig går som normalt? Temp normal. ikke sort farge på eksos.

Sjekk dieselsystemet i fra tank til dyser.

Det er som nevnt også en mulighet å skru av eksoslangen ved eksosbenet og se at det ikke er grodd igjen.

Link to post
Share on other sites

Blir nok å sjekke det også som du sier Maika. Men skjønner ikke helt hvorfor det skjer?

Har du fått no svar på hvorfor det skjer? Og hvor bruker problemet normalt å ligge? Inntak el eksos?

Hvis det er motstand i eksosen så sier det seg selv at det går ut over ytelsen. Og spes med økende turtall.

Men om inntaket er dårlig på sjøvann, så ser jeg ikke helt hvordan det "bremser" motorn? Me mindre

Ting bynner å bli varmt.....

Men jeg er ikke utdannet mekaniker så blir ikke første gang jeg lærer no nytt :)

Uansett, ting skal sjekkes så sesongen starter med frisk båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke ordet "Dieseldyr" nevnt en eneste gang i denne tråden.... .

Har dere sjekket grov- og/eller finfilter?

Gruff der, så er det kanskje årsaken.

Med gruff i filtre, får dere ikke nok diesel fort nok gjennom til å oppnå turtall.

 

Start gjerne med det dyreste, men jeg ville løsnet et filter og kikket først.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det ble vel ikke sagt, men under filterbytte sa var det ingen tegn til grums el

Dieseldyr. De så veldi bra ut. Ble byttet mer som en fohåndsregel....tanken ble også sjekket ved å suge ut 20 liter med rør i kriker og kroker innvedig utn å få så mye som en vannperle opp. Så det er nok i orden.

Men skal sjekke stoppekrana som er nevnt også...

Link to post
Share on other sites

Jeg har drenert med den fastmonterte pumpen fra tanken og det er 100% ren diesel, filtrene er også kun 25timer gamle men jeg skal ta og bytte de igjen snart. Får ta og blåse litt i dieseltilførselen med det samme som jeg bytter filtrene og også se på det bendet nevnt over her.

Ikke at det betyr så mye å ikke få over 2600omr jeg kjører jo uansett aldri over 2300 :)

Link to post
Share on other sites

Så da er Dieseldyr huket av på listen over ting det ikke er.

Jeg har hatt de samme symptomene med de to forrige båtene mine og det har begge ganger vært Dieseldys, så jeg synes jeg måtte spørre:-)

 

Med den jeg har nå, ble det bare litt bedre etter filterbytte og da var det fødepumpa som måtte byttes viste det seg til slutt.

Den gikk liksom greit på full tank, men ble vanskelig å få opp i turtall når jeg hadde lite diesel på tanken. Dette tok det litt tid å finne ut av, men har ikke hatt problemer etter at jeg byttet fødepumpa.

Nå er det ikke slik å forstå at jeg tror det er det som problemet hos dere, men følte jeg måtte nevne det uansett.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er det mulighet for å teste fødepumpa på en lett måte? Måle retur mengden?

El er det like greit å bytte?

 

Jeg aner ikke hvordan man evt kan teste en slik, men tipset fra Hanto1 virker fornuftig.

Jeg slet lenge med dette og det var når jeg med sikkerhet fikk bekreftet misstanken om at problemet var borte ved full tank, at jeg ble så sikker på at det måtte være fødepumpa at jeg gikk til innkjøp av ny. Den kostet bare 1.100,-, så det var ingen uoverkommelig pris etter å ha byttet grovfiltre og finfiltre med alt det innebærer av søl i båten, lufting og banning for langt mer enn det tidligere i sesongen. For ikke å snakke om usikkerheten i ansiktet til messepiken når turtallet svingte som tusan ved tillegging i ukjente havner med frisk bris i motvind.

 

Med full tank, er nivået omtrent like høyt eller høyere enn fødepumpa, så hos meg var det nok å fylle tanken for at problemet ble borte, men det tok jo nesten en hel sesong før jeg la merke til denne sammenhengen da.

Er tanken din lavere enn fødepumpa på motoren, er Hanto1's forslag en nesten like enkel test.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...