Jump to content

Hvordan løsne gummirør/pakkboks fra hylserør?

biozide

Recommended Posts

Egentlig er det bare å skjære det i stykker når det er så gammelt og få på plass et nytt. Det er forresten min dårlige samvittighet med et ennå eldre gummirør. Ryker gummien under fart, kommer det mye vann inn!

:fireworks1:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Går normalt ikkje an å få løs slik slange. Må som regel kuttes med kniv :sad:

Det med doble klemmer under vannlinja har eg hørt er eit krav fra forsikring av og til. Eg har ikkje sjekka. Men eg har ikkje sett mange kjølere og stusser, og heller ikkje pakkbokser, der det er plass til doble klemmer. Hva erfaring har andre der?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

.......... Ryker gummien under fart, kommer det mye vann inn!

Heldigvis begrenses vannmengden som regel av klaringen i cutlesslageret. Men det blir nok vannsøl likevel! Har selv opplevd at gummihylsa hoppet av under veis på grunn av en litt omstendelig forhistorie. Jeg fikk den på plass igjen ettr litt nervøs jobbing under dekk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 uker senere...

Hei igjen,

Skal installere motoren innen en uke eller to, så jeg tok meg en tur ned til båten for å sjekke hvor mye "spill" akselen har i hylserøret.

Målte sikkert ti ganger før jeg var helt enig med meg selv om at det var 10mm og ikke 9...9,5mm.

bilde

Er det ok om jeg binder opp akselen i senter (5mm) ved klemflensen når jeg skal rette inn motoren mot akselflensen ?

Sliter med å løsne gummirøret rundt hylserøret, har satt seg godt etter 20 år, noen tips?

Helt enig med deg Hulda, men pakkboksrøret/gummirøret ble byttet for bare 4-5 år siden iflg forrige eier, sitter dønn fast med mindre jeg bøyer det av med en trekker. Frister ikke å kutte opp røret for så å dra ut hele akslingen.

Så gummirøret er er bare 4 - 5 år og ser hekt ok ut. la det være på,

Ser at du har 1 1/4" aksel. normalt med mm i dag,

Hva har du av plass mellom klemmelensen og pakkboks ?

Du må løfte akslen 5mm og samtidig må den være i senter sideveis og så må du kunne skyve akslen ut og inn..

Hva med en finerplate på høykant med et 32mm halvmåne spor på toppen som du får festet fast til båten.

Da skulle akslen bli liggende støt nok så du får rettet opp motoren

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kost på deg å ta av det gummirøret, det må til for en skikkelig oppretting. Bruk en varmepistol og varm opp gummien til den blir myk, da kommer den nok. Ta deg god tid og beveg varmen hele tiden, ellers brenner du lett overflaten på røret uten at det er varmt gjennom. Gummi leder varme veldig dårlig. Når du først har fått av gummirøret kan du kile akselen fast med trefliser, evt gjøre som jeg har beskrevet i innlegg nummer 124 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-1 Holder nemlig på med samme jobben :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...