biozide Startet 31.Desember.2013 Del på Facebook Startet 31.Desember.2013 Hei, Sliter med å løsne gummirøret rundt hylserøret, har satt seg godt etter 20 år, noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 (redigert) Egentlig er det bare å skjære det i stykker når det er så gammelt og få på plass et nytt. Det er forresten min dårlige samvittighet med et ennå eldre gummirør. Ryker gummien under fart, kommer det mye vann inn! Redigert 31.Desember.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Som Lars H skriver, eller vrikke det av med bruk av rørtang. Og så burde også du bytte den slangestumpen Lars H, nå som allikevel propellen er demontert. For hvis jeg skal skru fast propellen din til våren, så vil den komme til å sitte godt. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 31.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Akseldim er 32mm, er dette hyllevare? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 (redigert) JA. Vil anbefale en som tåler olje den vil komme i kontakt med smørefett. Og TESS slangeklemme "Tess/HPJ" Redigert 31.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
biozide Svart 31.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Tusen takk folkens:) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Ikke dumt å kikke under dørken innimellom ja. Ikke reint få som seiler rundt med slangestubber på hylserøret som ser ut som miniballonger.... Husk og nye doble klemmer av god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Går normalt ikkje an å få løs slik slange. Må som regel kuttes med kniv Det med doble klemmer under vannlinja har eg hørt er eit krav fra forsikring av og til. Eg har ikkje sjekka. Men eg har ikkje sett mange kjølere og stusser, og heller ikkje pakkbokser, der det er plass til doble klemmer. Hva erfaring har andre der? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Det er som regel krav til doble klemmer. Unntaket er hvis du bruker disse klemmene som har to unbrakoskruer. Slik som denne: Nå skal de vel muligens også være i rustfritt, vet ikke om det er et krav. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Hvor selges de? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 Tess, og en rekke andre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Desember.2013 Del på Facebook Svart 31.Desember.2013 (redigert) JA. Vil anbefale en som tåler olje den vil komme i kontakt med smørefett. Og TESS slangeklemme "Tess/HPJ" AISI 316 "ikke bilde" Redigert 31.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 1.Januar.2014 Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 .......... Ryker gummien under fart, kommer det mye vann inn! Heldigvis begrenses vannmengden som regel av klaringen i cutlesslageret. Men det blir nok vannsøl likevel! Har selv opplevd at gummihylsa hoppet av under veis på grunn av en litt omstendelig forhistorie. Jeg fikk den på plass igjen ettr litt nervøs jobbing under dekk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
biozide Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Hei igjen, Skal installere motoren innen en uke eller to, så jeg tok meg en tur ned til båten for å sjekke hvor mye "spill" akselen har i hylserøret. Målte sikkert ti ganger før jeg var helt enig med meg selv om at det var 10mm og ikke 9...9,5mm. Er det ok om jeg binder opp akselen i senter (5mm) ved klemflensen når jeg skal rette inn motoren mot akselflensen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Kanskje mer stabilt å kile opp akslingen i senter av hylserøret med trefliser? Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Helt enig med deg Hulda, men pakkboksrøret/gummirøret ble byttet for bare 4-5 år siden iflg forrige eier, sitter dønn fast med mindre jeg bøyer det av med en trekker. Frister ikke å kutte opp røret for så å dra ut hele akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 (redigert) Sliter med å løsne gummirøret rundt hylserøret, har satt seg godt etter 20 år, noen tips? Helt enig med deg Hulda, men pakkboksrøret/gummirøret ble byttet for bare 4-5 år siden iflg forrige eier, sitter dønn fast med mindre jeg bøyer det av med en trekker. Frister ikke å kutte opp røret for så å dra ut hele akslingen. Så gummirøret er er bare 4 - 5 år og ser hekt ok ut. la det være på, Ser at du har 1 1/4" aksel. normalt med mm i dag, Hva har du av plass mellom klemmelensen og pakkboks ? Du må løfte akslen 5mm og samtidig må den være i senter sideveis og så må du kunne skyve akslen ut og inn.. Hva med en finerplate på høykant med et 32mm halvmåne spor på toppen som du får festet fast til båten. Da skulle akslen bli liggende støt nok så du får rettet opp motoren Redigert 16.Januar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Trodde det hadde sittet der i 20 år, # 1. Du kan bruke fiksen til roger-jo. Alternativt to tau i 45 graders vinkel slik at du kan stabilisere/justere akslingen sideveis. Men da har du neppe den stabiliteten som kreves for å rette til spec. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Tusen takk for svar!! Skal prøve fiksen til Roger-jo:) Tok kontakt med han som eide båten før han som jeg kjøpte den av. Han fortalte at denne ble byttet for ca 5 år siden. Må nesten stole på det...;) Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 ca 60 -70 cm mellom klemflens og pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Kost på deg å ta av det gummirøret, det må til for en skikkelig oppretting. Bruk en varmepistol og varm opp gummien til den blir myk, da kommer den nok. Ta deg god tid og beveg varmen hele tiden, ellers brenner du lett overflaten på røret uten at det er varmt gjennom. Gummi leder varme veldig dårlig. Når du først har fått av gummirøret kan du kile akselen fast med trefliser, evt gjøre som jeg har beskrevet i innlegg nummer 124 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-1 Holder nemlig på med samme jobben Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.