Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

I vår eminente Viksund av den gode årgang 1984 sitter det en 2004 modell Yanmar. Motoren fungerer bra, men det er endel vibrasjoner som har begynt å irritere meg mer og mer. I våres tok jeg meg endelig bryet å koble fra flensen fra gear til aksel og sjekke opprettingen med bladsøker. Den var ikke bra :worry: Husker ikke nøyaktig avviket nå, men jeg minns det var ca fire tiendeler mer klaring oppe enn nede (eller om det var motsatt...). En annen ting var at når jeg tørnet på akselen og holdt gearflensen i ro, endret avviket seg, så enten er klemflensen skjev, eller så er akselen bøyd. Alt ble forøvrig byttet sammen med motor og gear i 2004. Aksel er sleipners høyfaste ss2387 seigherdet rustfri 40mm. Har vondt for å tro at den er bøyd.

 

Jeg tenkte at det er jo ikke rare jobben å justere litt på motorlabbene for å rette opp motoren. Flensen tenkte jeg at jeg alltids kunne ta av til vinteren og sjekke, evt dreie så den blir rett. Ved nærmere ettersyn viser det seg imidlertid at motorfestene framme er justert helt i bunn, og festene bak er justert helt opp! Mao så har de som satte inn motoren i -04 gjort så godt de kunne, men motoren har antagelig aldri vært skikkelig rettet :headbang: Årsaken er at beddingen rett og slett er feil. De fremre motorlabbene står for høyt, og de bakre står for lavt. Skal dette bli bra må beddingen ut, kappes opp, og sveises om. Hvorvidt beddingen ble byttet eller modifisert ved motorskiftet vet jeg ikke, men den er ihvertfall malt i Yanmarfarge.

 

I tillegg til dette er det også en skjevhet i cutlesslageret. Hylsa som lageret sitter i er rett og slett ikke nøyaktig linet i forhold til akselen. Det er glapp oppe foran og nede bak (eller om det var motsatt...). Jeg er usikker på om dette kan være med på å gi vibrasjoner også, men det gjør iallefall at opplagringen blir dårligere vil jeg tro. Usikker på hvor mye dette har å si.

 

Slik sitter braketten til cutlesslageret. Som dere ser er det ingenting å justere på. Hvis jeg skal gjøre noe må jeg kappe opp og sveise, eller forandre høyden på motor og gear slik at dette løper. Jeg vet jo heller ikke om dette var rett med den gamle motoren som satt i.

bilde

 

Så slo det meg at jeg kanske kan løse hele problemet med en fleksibel akselkobling. Så egentig for meg en slik:

https://www.google.no/search?q=aquadrive&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=b2h1Uqu1KueZ4wT2uIEo&sqi=2&ved=0CDkQsAQ&biw=1093&bih=498

 

som tar opp både aksialkraften fra propell og vinkelavvik.

 

Men så fikk jeg en slik av en kompis som han hadde liggende men aldri fått montert

bilde

 

Som flaks var så passet den tilfeldigvis rett på mine flenser :thumbsup:

 

Så kommer spørsmålene:

 

Hvor mye skjevheter/vinkelavvik tar denne typen kobling opp? Er jeg egentlig like langt og må rette opp motoren allikevel med det det fører med seg av beddinger osv?

 

Er det noen som ser en god løsning for å rette opp hylsa til cutlesslageret slik at dette flukter med akselen? Eller hvor nøye er egentlig dette?

 

Jeg inbiller meg vel egentlig at den beste løsningen er å sette inn en kobling ala Aquadrive eller Pythondrive og samtidig bytte til mykere motorlabber, men nå fikk jeg jo denne koblingen av kompisen min da. Er det noe å satse på?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en lignende jobb med båten. Fann feil på avretting av akslingflens og gearflens. Når jeg dreide akslingen varierte målet mellom flensene. Når jeg dreide gearflensen var det ingen variasjon når jeg målte med bladsøker.

I tillegg var opprettingen litt ut av linjen, men ikke så mye at akslingen gikk tregt. Det var også støy fra propellen, den var for nermt bunnen.

 

Jeg kjøpte ny aksling som var litt lengre og fikk avrettet klemflensen. Klemflensen var litt skjev, men mekanikeren mente at akslingen kadde hatt noe av skylden. Jeg skiftet også cuttlesslageret i braketten. Det viste seg å være mer slitt enn det så ut for ved inspeksjon. Siden jeg nå hadde lenger aksling måtte jeg også forlenge braketten.

Det ble mye arbeid, men resultatet ble en mye roligere båt, mindre støy.

 

Den koblingen du har fått, har jeg brukt en stund før jeg fann ut av problemet. Den hjalp ikke noe og har derfor droppet den nå.

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo. Er ikke ekspert på området, og valgte derfor et Powertrain ledd (Hydradrive) når jeg satt inn en "ny" motor i en livbåt jeg hadde. Her laget vi motor fester selv, og linjen og motor høyde ble tatt på øyemål. Dvs. At det var litt sånn på måfå... Hadde 8 grader å gå på i hvert ledd, så det var verdt å prøve. etter 9 år med vibrasjonsfri gange vil jeg vel si at jeg gjerne gjør det igjen. Motoren var en md21b på 61hk. så jeg kan ikke si noe om større motorer. Kanskje verdt å sjekke opp? :-)

Link to post
Share on other sites

Trur ikkje du skal satse på koblingen du fekk. Kan ikkje sjå at den tek vinkelavik i det heile.

 

Nei, det var jo det jeg tenkte også! Så vidt jeg kan forstå er ikke den koblingen egnet for å ta opp vinkelavvik. Men såklart, har man først en opprettingsfeil vil vel plasten i denne koblingen ta bort noe av de mekaniske påkjenningene som følger. Det hadde vært interessant om noen kjenner til denne koblingen og hva den er beregnet for, særlig i forhold til avvik :yesnod:

Nemo; det var interessante betraktninger! I følge din erfaring hjalp altså ikke denne koblingen noe. Det tyder på at jeg står igjen med to alternativer. Enten montere en kobling av typen Hydradrive, Pythondrive, Aquadrive, eller bygge om beddingen for å få rettet helt opp og evt supplere med koblingen jeg fikk.

Link to post
Share on other sites

Det kan stemme at den koblingen (hardykobling/-plate) ikke er beregnet for å ta opp vinkelavvik, i alle fall hvis funksjonen er lignende som den er for bruk på bil. Da brukes den mellom girkasse og mellomaksling på bakhjulsdrevne biler, for å ta opp støt og vibrasjoner. De varierende vinklene en mellomaksling får underveis blir tatt opp av et universal-/kardangledd i hver ende.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg vil råde deg til å gjøre denne jobben ordentlig. " rett opp" akselen først. Bytt cutless lager om dette er slitt, ta av pakkboks på hylserøret og sjekk at aksel ligger i senter av hylserørt ( kan justeres i senter med ett par skrujern etc), bytt eller drei klemflensen så denne er balansert.

 

Rett så opp motoren etter hvordan klemflensen står plassert, når aksel med klemflens er riktig justert så bruker du denne som null/ fast punkt.

 

Er du uheldig så må du bytte de fremre motorlabbene til noen som har lavere byggemål, eller du er heldig at det er så lite å justere fremme på motoren at du kan dreie ned mutteren på motorlabben en millimeter eller to og komme i mål.

Gjør du det etter boka så vet du i fremtiden at alt er på stell, ingen lette løsninger med gummiflenser osv...

 

Lykke til

 

larss

Link to post
Share on other sites

Komodo, den plastdingsen du fikk av kompisen tar et begrenset vinkelavvik. Den tar imidlertid ikke parallelforskyving. Og da er du egentlig like langt. Det som imidlertid vil løse problemet ditt er to homokinetiske ledd, som eksempelvis CAV, Aquadrive etc... Merk at du må ha plass til aksiallageret. Hulda har hatt slikt ledd fra starten av, og det fungerer helt utmerket. En annen ting jeg bet merke i er at motoren din i bakkant er heist helt opp på toppen av motorlabbenes justeringsskruer. Det er motorlabber som kan lide av tretthetsbrudd i disse skruene. Hulda har løst problemet på denne måten:

070713_014.jpg

Dermed står motoren helt i bunn av justeringsskruen. Nå er det nok mange som vil kverulere på at jeg har lagt under en kloss av finner. Er ikke ferdig enda. Det skal bli en kloss av jern. Jeg driver og eksperimenterer litt, skal tilte motoren noen grader over til den ene siden. Nå er Hulda's eier profesjonell når det gjelder oppretting av tungt roterende utstyr. Har derfor ikke særlige problemer med slikt, synes det til tider er gøy :-)

 

Drivlinjen min ser slik ut:

CAV-ledd1.jpg

 

Det ser litt lurvete ut, dette leddet, men jeg fant det i søpla. Og det er så kraftig at det holder nesten 'prof.spec.' Byttet den ene knuten og aksiallageret. Siden har det ruslet og gått. Og det ble montert i 1999.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg til dette er det også en skjevhet i cutlesslageret. Hylsa som lageret sitter i er rett og slett ikke nøyaktig linet i forhold til akselen. Det er glapp oppe foran og nede bak (eller om det var motsatt...). Jeg er usikker på om dette kan være med på å gi vibrasjoner også, men det gjør iallefall at opplagringen blir dårligere vil jeg tro. Usikker på hvor mye dette har å si.

 

Slik sitter braketten til cutlesslageret.

Hadde samme problemet med feil innretting av cutlesslager i min forrige båt. Det medførte hurtig slitasje og klaring i lageret. Kan være kilde til vibrasjoner.

 

Ser ut som braketten din er festet med bolter både oppe og nede. Forutsatt at det festet som jeg oppfatter det oppe er det ikke umulig å rette inn denne med å endre størrelse på boltehullene.

Kan files/freses opp så de blir ovale. Ikke umulig, men pirke-jobb.

 

Om du går for CV-ledd så finnes det en type i dag som ikke krever montasje av thrustlager.

Ulempen er at de bygger en del i lengderetning.

Se Marine Joint her: http://www.powertrain.no/index.php/no/hydradrive

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror du tar litt feil Jens_P. Det er ikke mulig å samtidig ha muligheten til retting av parallelfeil og ikke montere aksiallager (thrust bearing). De leddene som overfører aksiallast til gearet har kun ett ledd. Og da kan de kun ta opp vinkelfeil. Om man er sikker på paralleliteten horisontalt og vertikalt, kan man like gjerne montere et vanlig akselkryss. To akselkryss vil ta mye større vinkelfeil enn et CV-ledd, til en brøkdel av prisen. Men da må man som nevnt over være sikker på at parallelliteten er på plass. Blant annet Volvo bruker vanlige akselkryss mellom motor og hekkaggeregat, funker helt flott.

Link to post
Share on other sites

Monterte eit Powertrainledd i ny båt no i vinter. Dingsen har to ledd og kan ta vinkelavvik opp til 8 grader. Hos meg er det langt minder, kanskje berre so lite som ei grad. Den tek og parallelfeil. Trur det vart svært vellukka, men veit sjølvsagt ikkje korleis det ville vore utan. Arbeidsmessigt trur eg det var lite å spare sidan montering av trustlageret tok mykje tid. Dette lageret er ein stor klump som skal ta aksialkreftene som for mitt vedkomande, med 200 hp stor motor grovt rekna er ca 1500 kp. Ganska betydelege krefter altso. Difor må dette monterast med omhu. Du får ogso ledd som tek aksialkrefter, men då med eitt ledd og gjerne for noko mindre motorar etter det eg forsto. Men vitsen er ofte mjukare motoroppheng, og då må du ha thrustlager.

 

Vel du justering utan, er ikkje det noko hokuspokus om du har litt plass, utan kan det bli ei utfordring. Og du må sjølvsagt vere pinleg nøyaktig! Når du det har gjort, kan du som ekstra sikkerheit montere dingsen du fekk. Den gjer i alle høve ikkje skade.

Men ikkje la deg lure av at det er mykje å skru på på motorlabbane. Dei skal vere mest mulig nedskrudde og variasjonen frå labb til labb skal vere minst mulig, helst få milimeter. Du må heller legge under labbane, slik som vist i eit innlegg lenger oppe.

Gløymde å sei at prisen for CV-ledd og motorlabbar vart ca 23000.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er riktig at cutlesslageret har klaring oppe foran og klaring nede bak betyr det at motoren sitter for lavt.

 

Jeg ville:

- Sjekke aksel med flens for kast og slittasje og evt. dreie av flensen

- Sjekke cutlesslageret for slittasje og evt. skifte

- Rette opp akselen etter cutlesslageret. Det vil si at akselflensen må løftes(?).

- Rette opp motoren etter akselflensen

- Rette opp pakkboksen etter akselen

 

Dersom det stemmer at motoren nå sitter for lavt betyr det at du kanskje vil få mulighet til å montere den riktig igjen uten å endre på fundament eller labber.

 

Jeg gjorde tilsvarende på tresnekka Tora for noen år siden. Før jeg startet arbeidene tegnet jeg opp senteriljen i Autocad med utgangspunkt i avvikene jeg fant med søkerblad før demontering. Da fant jeg på forhånd ut hvor mye motoren måtte løftes/senkes i hver ende. Resultatet ble veldig bra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

God kveld folkens, og takk for mange gode erfaringer!

 

I dag har jeg vært en tur nede i båten og skrudd, målt og tenkt litt. Har også funnet ut et par ting til.

 

Sjekket åpningen mellom flensene med bladsøker, og største avvik jeg målte var ca 0,3mm. Dette varierte imidlertid når jeg tørnet akselen og når jeg tørnet flensene i forhold til hverandre. På det beste var avviket innenfor en tier.

 

Lenger opp skrev jeg at det er et vinkelavvik mellom senterlinjene til cutlesslageret og aksel. Det er et glapp oppe i bakkant, og nede i forkant. I forhold til det skulle altså motoren vært lavere. Dette bildet er tatt fra propellsiden. 0,6 på bladsøkeren går greit inn.

bilde

 

Deretter tok jeg av pakkboksen for å se hvodan akselen lå i hylserøret. Resutlatet var nedslående...

bilde

 

På oversiden fikk jeg nesten inn en finger, og på undersiden var det bare et par tre millimeter unna at akselen subbet i hylserøret :eek:

 

Det betyr jo at akselflensen og motor skal et stykke opp. Framgangsmåten som Nils Pils beskriver virker veldig fornuftig. Tror jeg kommer til å følge den prosedyren bortsett fra ett punkt. Det blir å rette aksel etter hylserøret (som en lenger opp også skrev), og kappe opp braketten til cutlesslageret og sveise den i forhold til akselen. Deretter retting av motor. Den gode nyheten er jo da at motoren skal opp ikke ned, så jeg slipper å løfte opp motor og ta ut beddingene for ombygging. I stedet blir det vel å bruke klosser under motorlabbene for å få disse opp i ca riktig høyde.

 

Men først blir det altså å ta ut aksel og sjekke den og flens for kast. Flensen er av denne typen. Noen som vet hvem som har levet den? Er det vanlig at det er vinkelfeil på planet på slike flenser? Jeg ser for meg at det kanskje kan komme av at den er trekt til i feil rekkefølge, men det blir bare en gjetning.

bilde

 

Men først må jeg demontere flyndra, roret, propellen og trekke flensen av akselen :sweat:

Link to post
Share on other sites

Vanligvis skal slike flenser være innenfor TIR 3/100 mm. Men jeg pleier å si at innenfor TIR 5/100 er ok, og har aldri hatt problemer med det. Det gjelder 'mating faces' og styrekanter. Og styrekantene skal gå sammen med presspasning. Cutless-lageret ditt er utslitt. Akslingen går himla skjevt i hylserøret. Før du begynner å plukke sakene fra hverandre, så kan du jo sentrere akslingen i hylserøret med noen trefliser (eks. halve treklyper) og sjekke omtrent hvor akslingen havner i forhold til motoren. Det gir deg en indikasjon på hvor motoren skal være i universet. Og det gir deg en indikasjon på om motoren lar seg vinkelmessig rette opp innenfor de rammer som motorfabrikanten oppgir. Like greit å skynde seg langsomt.

 

En annen metode er naturligvis å feste en stålstreng i senter av gearflensen. Deretter strammer man opp strengen utvendig i senter av cutless-lageret. Og så er det bare å måle.

 

På Hulda lar jeg motoren ligge nedpå med begge motorlabbene i forkant. I bakkant heiser jeg opp motoren med tau og talje. På den måten forsikrer jeg med mot 'soft foot', dvs. at den ene motorlabben ligger an med forskjellig vekt i forhold til de tre andre.

060713_009.jpg

 

060713_010.jpg

 

Her henger motoren og svever pent og kontrollert over fundamentene, og jeg måler og plukker. Grunnet utformingen innvendig i bunnpannen, så skal jeg til vinteren tilte motoren noen få grader over til styrbord. Da tar jeg først å løfter motorens BB side og legger shims under BB front motorlabb. Deretter løftes motoren i akterkant og shimes som vist på bildet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanligvis skal slike flenser være innenfor TIR 3/100 mm. Men jeg pleier å si at innenfor TIR 5/100 er ok,

Hva er TIR ? Regner med du snakker om differansen diagonalt mellom flensene?

 

Cutless-lageret ditt er utslitt. Akslingen går himla skjevt i hylserøret. Før du begynner å plukke sakene fra hverandre, så kan du jo sentrere akslingen i hylserøret med noen trefliser (eks. halve treklyper) og sjekke omtrent hvor akslingen havner i forhold til motoren. Det gir deg en indikasjon på hvor motoren skal være i universet. Og det gir deg en indikasjon på om motoren lar seg vinkelmessig rette opp innenfor de rammer som motorfabrikanten oppgir. Like greit å skynde seg langsomt.

Cutlesslageret er ikke gammelt, og det så likt ut når jeg monterte det mht klaringer. Akselen står i spenn i lageret, så det klemmer sammen gummien nede og gir en klaring oppe. Motsatt på framsiden. At cutlesslageret kan ha blitt ødelagt av dette er en annen sak, det regner jeg egentlig med.

 

Kommer til å gjøre som du skriver med å rette opp akslingen først, så blir det å bygge om braketten til cutlesslageret så den flukter. Deretter oppretting av motor.

 

Jeg har rettet opp endel motorer, gear og pumper, så oppretting er ikke noe nytt for meg. Både på gamlemåten med bladsøker, linjal og vinkel, og med laser og pc. Da på industriellt utstyr. Årsaken til at jeg spør her er for å høre litt erfaringer på hvor nøye dette er på båtmotorer med aksel og alt som hører til, samt erfaringer med ulike koblinger for å ta opp skjevheter og aksialkraft.

 

Egentlig hadde jeg mest lyst på en kobling av typen Aquadrive eller lignende, men når jeg ser at det kommer på 23 båtlapper tror jeg det utgår i denne omgang... Du har ikke noen tips til hvor man finner slike i søpla Hulda :giggle: jeg pleier ikke å gå av veien for litt gjenbruk jeg heller!

Link to post
Share on other sites

Joda, et tips kan være at slike akslinger og CV-ledd finnes på alle forhjulsdrevne biler, eksempelvis. Den ene 'knuten' min kommer fra en Ford. Thrustlageret, som også satt bom fast, kjøpte jeg over disk og kommer fra SKF. 'B' for båt er mer enn doble prisen når det gjelder 'B' for bil. Og kan man ta seg en tur til hogger'n, så er det utrolig hva man kan finne. Dessuten, siden du er fiks når det gjelder oppretting, så kan du vurdere et vanlig akselkryss. TIR står for Total Indicator Reading.

Link to post
Share on other sites

Den gummikoblingen du fikk, kan du trygt bruke. Jeg har en helt lik på min motor på 350hk. Den tåler 0,25mm vinkel avvik, men jeg retter min motor innenfor 0,10 bare for å være litt nøye.

Gummikoblingen tar spesielt høyfrekvente vibrasjoner fra propellen, og hindrer dem fra å forplante seg inn i girkassen. Som igjen fører til mindre støy.

Link to post
Share on other sites

Hulda, det der var interssant!

 

Kan du uttype konstruksjonen din litt mer? Slik jeg forstår det har du brukt to drivknuter som du har påmontert et aksiallager. Aksiallageret kommer vel ikke fra en bil?

Du sier at den ene knuten kommer fra en Ford. Hva slags Ford dreier det seg om? Er det en stor bil? Ser for meg at det må være en fordel å bruke to indre drivknuter og sette mot hverandre i forhold til installasjonen, men nå bare tenker jeg høyt...

Fint om du kan komme med litt nærmere info om dette, som den skrotnissen jeg er går jeg ikke av veien for å bygge sammen litt uorginale deler, bare resultatet blir bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...