Jump to content

Hva er normalt antall timer for påhengsmotor


Frissy

Recommended Posts

Ikke mye, men ikke lite heller. Ganske midt på treet vil jeg tro.

Kan vel gå minst 500-1000 timer uten større problemer. Sikkert mye mere også, men alder og hvordan motor oppbevares/konserveres utenom sesong har også litt å si.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg vet iallefall en ting skulle jeg hatt utenbordsmotor så hadde jeg valgt Honda/Suzuki!

Vi har ca 15 båter med utenbordsmotorer på jobb, hvor av samtlige nå er med Honda/suzuki

Det har blitt testet alle motorer opp igjennom årene men ingenting er like driftsikkert,og sterkt som Honda.

Vi har fra 60 til 150 hk og de som går minst i løpet av ett år er ca 800timer og de som går mest er oppe i 2200timer.

Og vi snakker da om så brutal kjøring som du kan tenke deg, max fart i gjerne 7-13 timer uten og slå av gass, de blir kjørt på grunner og skjær til stadighet og undervannshus og aksler tåler uuutrolig mye.

 

Og for oss er også deler til Honda billigst av alternativene.

 

 

Nå høres det ut som vi mishandler båt og motor på jobb........ og ja det gjør vi.....

 

Motorene våre holder med vårt bruk i minimum 3 år max 5 år.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

høres ut som en morsom jobb :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hehe joda jobben er morsom den, jobber på vannet året rundt innshore og offshore.

 

Driver mye med Vann og avløpsledninger i sjøen, så da er det mye hard bruk av båter til sleping av rør og trekking av rør, holde drag osv.

 

Men heldigvis så jobber jeg mer UNDER enn over vann, det er iallefall positivt om vinteren da de andre står i båtene og fryser mens vi dykker og svetter ens vi kobler rør og gjør inspeksjoner :)

 

 

Men back to topic.

 

Timer på utenbordsmotorer hadde jeg ikke bekymret meg så mye for..

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det er natt og dag alt etter hvordan historikken til motoren er.

 

Har en kamerat som holder seg til en forhandler som selger mye brukte påhengere i 200-300 hk klassen da en del større RIB-firmaer i området bytter inn motorene gjerne hvert 3. år. til fordel for nye.

Han har kjøpt flere motorer hos dem (2-3 år gamle) som i utgangspunktet har en del gangtimer bak seg men er 100% servicert og levert i prikkfri tilstand. Alle har fungert utmerket da dette er folk som benytter og bruker utstyret professjonelt. I et slikt tilfelle betyr timetallet ikke noe som helst. Utstyret er skikkelig ivaretatt og i like god stand som ny men med et skikkelig prisavslag.

 

Er langt mer skeptisk til en del privateide greier som har stått i ro 9-10 mnd. av året, delvis ukyndig/uproffessjonelt konservert/brukt. Her kan man risikere andre og mer alvorlige problemer å stri med.

Link to post
Share on other sites

300 timer per sesong er mye, svært mye, i forhold til hva en slik motor blir brukt i gjennomsnitt per sesong her i landet, men ikke nødvendigvis mye i forhold til hva en slik motor tåler med riktig bruk og stell så svaret er både ja og nei, men også muligens.

 

Hvorfor noen selger en 2-3 år gammel motor som har vært profesjonelt brukt med et skikkelig prisavslag når disse motorene etter sigende er like gode som nye stusser jeg litt over, og stiller meg litt tvilende til.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg vet iallefall en ting skulle jeg hatt utenbordsmotor så hadde jeg valgt Honda/Suzuki!

LIKER :thumbsup:

 

Selv om jeg har Merc 4t selv som jeg forøverig er storfornøyd med! som Hondafanatiker er jeg nok kansje innhabil, men jeg har veldig god erfaring med Hondaprodukter gennerelt.. Når en moderne påhenger får rett vedlikehold og riktig bruk kan den nok vare utrolig lenge og gå problemfritt i mange hundre timer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvorfor noen selger en 2-3 år gammel motor som har vært profesjonelt brukt med et skikkelig prisavslag når disse motorene etter sigende er like gode som nye stusser jeg litt over, og stiller meg litt tvilende til.

 

Regnskapsforutsetningene for et firma stiller seg helt annerledes enn for en privatperson. Det er årsaken til at bl.a. taxibiler byttes etter liknenede intervall selv om det ikke er noe som helst som feiler bilen forutenom relativt høy kilometerstand.

 

Slipper en mva. på nytt objekt og kjører maksimal avskrivning i driftsperioden kan det være fordelaktig å bytte med et slikt intervall for å innhente ny gjenstand med ny garanti/reklamasjonsperiode. Du kan ikke gjøre deg de samme betraktninger som privatperson.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor noen selger en 2-3 år gammel motor som har vært profesjonelt brukt med et skikkelig prisavslag

Skjønner ikke helt hvordan de kan få solgt de i det hele tatt.

2-3 år gammel motor med mange gangtimer hvor man må betale HK avgift og mva av ny motor.

Høres dyrt ut.

Link to post
Share on other sites

Slipper en mva. på nytt objekt og kjører maksimal avskrivning i driftsperioden kan det være fordelaktig å bytte med et slikt intervall for å innhente ny gjenstand med ny garanti/reklamasjonsperiode. Du kan ikke gjøre deg de samme betraktninger som privatperson.

Kan du gi noen tallmessige eksempler på hvordan dette lønner seg for noen må da til slutt ta regningen for både momsen og hk-avgiften? Regner med at det er en privatperson som kjøper denne brukte motoren fra den næringsdrivende.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

etpar firmaer der jeg bor som kjører rib safari/transport , hovedsaklig med Yamaha V6 4T. Disse har etter det jeg har hørt vært temmelig problemfrie.

 

En ting å passe på, noen motorer har registerreim med skifteintervall på timer - tror det er 800 på mange Yamaha..? Lønner seg også å sjekke/bytte denne også på motorer med lavere timetall da alderen også gjør sitt...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etter tre år selges motoren/drosjen på vanlig marked nedskrevet og uten noen momskrav. Selges den etter 2 år må 1/3 av momsen betales tilbake. Ta en drosje foreksempel. Skoda superb med 4x4 koster deg ca 500000 å kjøpe ny privat. Som drosje med refusjon og uten moms koster den ca 350000. Etter 3 år selges den på bruktmarkedet for kanskje 200000. Og man kan kjøpe ny bil med refusjon. Det blir vel noe tilsvarende med båtmotorer uten at jeg vet det.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste som har påhengs i dag kjører egentlig veldig lite. Nå tenker jeg ikke på de som brukes til mere "proffesjonellt" bruk, som vel kun er et par-tre prosent av det hele, men de som har båten kun til sommerbruk/fritidsbruk. Der er jo gjort mange store undersøkelser på dette, og bruken for de fleste dreier seg jo kun om alt i fra 10 til 50 timer i sessongen, altså ca 30t i gjennomsnitt.

Link to post
Share on other sites

Tell heller antal år motorene har vert i salt miljø framfor antall timer. Bedre med høyt timeantall enn motorer som står stille 11 måneder i året. Motorer har godt av å bli kjørt. Nye påhengere har jo i praksis bilmotorer og de fleste biler har vel langt høyere brukertimer pr år en fritidspåhengere.

 

Den nye generasjonen 4 takts påhengere og moderne 2 taktere kom ikke for fullt først for 10-15 år siden så hvordan disse "bilmotorene" tåler tidens tann er vel uklart.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel noe tilsvarende med båtmotorer uten at jeg vet det.

Nei dessverre.

Det skal betales HK avgift og mva av ny motor.

Motoren kan ellers kun selges til næringsdrivende.

Jeg kjenner til en haug med 5.9 Cummins som gikk i skroten av de grunner.

Godkjent mottak skal bekrefte at motoren er destruert.

Link to post
Share on other sites

Det er vel nettopp det som er poenget. De aller fleste som driver med professjonell RIB-transport er registrerte firmaer. Disse får mva (og hk-avgift) refundert ved kjøp av nye motorer. Med betydelig avskrivning på utstyret er det hensiktsmessig å bytte disse motorene etter f.eks. 3 år da både garanti har utløpt og timetallet begynner å vises på måleren.

 

Da havner ofte dette utstyret i privatmarkedet til en relativt gunstig pris selv om relevante avgifter er lagt på, solgt fra forhandler som har tatt motorene i innbytte og gjerne gjennomført hele serviceløpet på de gjennom driftstiden og dermed kjenner utstyret godt. Dette er vanlig praksis. Ser ikke noe som helst spesielt med det.

 

Som privatkunde kan du selvsagt hverken kreve mva- eller hk-refusjon ved kjøp av ny motor. Det er åpenlyst.

Link to post
Share on other sites

Det er vel nettopp det som er poenget. De aller fleste som driver med professjonell RIB-transport er registrerte firmaer. Disse får mva (og hk-avgift) refundert ved kjøp av nye motorer. Med betydelig avskrivning på utstyret er det hensiktsmessig å bytte disse motorene etter f.eks. 3 år da både garanti har utløpt og timetallet begynner å vises på måleren.

 

Da havner ofte dette utstyret i privatmarkedet til en relativt gunstig pris selv om relevante avgifter er lagt på, solgt fra forhandler som har tatt motorene i innbytte og gjerne gjennomført hele serviceløpet på de gjennom driftstiden og dermed kjenner utstyret godt. Dette er vanlig praksis. Ser ikke noe som helst spesielt med det.

 

Som privatkunde kan du selvsagt hverken kreve mva- eller hk-refusjon ved kjøp av ny motor. Det er åpenlyst.

 

Så du mener at vi alle kunne ha kjøpt båt/motor i et firma, leiet den ut noe og ellers brukt den selv (mot leie til eget firma) ,og deretter solgt båt/motor til seg selv etter tre år og sluppet unna moms og hk-avgift og hatt fulle avskrivninger i firmaet, eller har jeg misforstått noe? Jeg har vondt for å tro at dette er "etter boka", men vet ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Så du mener at vi alle kunne ha kjøpt båt/motor i et firma, leiet den ut noe og ellers brukt den selv (mot leie til eget firma) ,og deretter solgt båt/motor til seg selv etter tre år og sluppet unna moms og hk-avgift og hatt fulle avskrivninger i firmaet, eller har jeg misforstått noe? Jeg har vondt for å tro at dette er "etter boka", men vet ikke.

 

Jeg kan ikke forstille meg at "vi alle" har et firma i klassen berettiget til mva/hk avg. fradrag av motorer som det her er snakk om.

 

Men de firmaer som befinner seg i denne kategorien som f.eks. RIB-selskaper kan kjøpe en motor, fratrekke avgiftene, benytte den i næring, avskrive maksimalt og selge etter noen år og kjøpe ny motor igjen til en vesentlig lavere totalkostnad enn en vanlig sluttforbruker ville hatt på samme løp. Det skulle da ellers bare mangle!

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påstå at jeg kjenner regelverket helt nøyaktig, men Det er nok ikke så enkelt å bare kjøpe en lystbåt gjennom et firma! Og leie den ut til seg selv! Her kreves nøyaktig dokumentasjon om bruk, utleie og utgifter! og det blir garantert ettersyn. Hvis det hadde vært så enkelt, hadde vi nok sett mange mange flere.. Det var noe styr for lit siden om noen som kjøpte seg Viksunder og registrerte dem som 'yrkesbåter' samme hva vi gjør blir vi fulgt opp av staten, og det er skjelden noen lett måte å få seg billig ny båt på, om du ikke virkelig driver med næring rettet mot båt. Det er en grunn til at de fleste hær til lands har privateide lystbåter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...