Jump to content

Hva er normalt antall timer for påhengsmotor


Frissy

Recommended Posts

Jeg har regnet med at spørsmålet gjelder årlig bruk/antall timer og da er nok 2500 timer noe i overkant siden f.eks de som livnærer seg av helårsbruk av Taxi-båt i Kragerø/Bamble-området ligger opp mot 2000 timer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De som går mest i vårt firma ligger på 2500 timer. Klart det er ekstremt og satt på spissen!

 

Men ville bare frem til at det er umulig og si noe hva som er normalt antall timer da båter blir brukt så utrolig forskjellig.

 

Som nevnt i ett tidligere innlegg i denne tråden av meg så kjøres våres båter ca 240 dager pr år i snitt. Og gjerne opp imot 90% belastning til enhver tid!

 

Men regner ikke med at motorer fra bedrifter som oss er det som skal kjøpes.

 

Men uansett så bruker hvermansen båten forskjellig.

 

Noen bare 20-50 timer i året mens andre kan fort bruke den privat opp mot 500-1000 timer.

 

I nord brukes de ofte til fritidsfiske, i sør oftest til solskinnsdager :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Har man en motorstørrelse som innbyr til litt lengre turer slik det er er snakk om (100-150 hk) så kan vel mindre enn 50 timer pr. sesong sies å være lite båtinteressert :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen betraktninger fra en seilbåtmann:

 

Pga familieforøkelse var det på tide å oppgradere båten til større, og vi gikk fra seilbåt til daycruiser mens barna er små, som planen er å ha noen år før vi skal tilbake til seilbåt i familieklassen. Jeg lurte på akkurat det samme som trådstarter, og ingen var i stand til å gi meg noe klart svar.

Tilgangen på båter er god i bruktmarkedet, og jeg byttet til en daycruiser med Yamaha 150 HK, 2008 modell, med lavt timetall, dvs ca 150 timer. De fleste båtene i markedet lå innenfor mye av det samme intervallet per årsklasse, og det ser ut til at dette var "normalt bruk".

 

Etter 2 sesonger har jeg gjort meg følgende refleksjoner: Vår båt, en Yamarin 64 DC brukes "en god del", da mine foreldre ble pensjonister, og været har vært rimelig bra. Jeg husker dessverre ikke påløpt timetall per sesong. Stort sett er belastningen på motoren moderat til lav, dvs marsjfart under transportetapper, og "putring". En god del av timene i loggen kommer fra "kosetur" hvor vi ikke er i plan. Det er svært sjelden av motoren presses mye, og særlig ikke over lange perioder, da går forbruket til himmels, og komforten blir dårligere. Motoren er sterk nok til å lett dra båten i plan med moderat pådrag.

 

Hvorfor jeg skriver dette er at jeg fikk høre av merkeverksted på forhånd om at jeg ikke kunne sammenligne med bil (hvor 300 timer er "ingenting") fordi en påhenger gikk på så vanvittig høyt turtall, nesten som å kjøre på motorvien i 2.gir hele tiden. Vel, den kjøpte jeg ikke da, og ingenting i mitt bruksmønster støtter det utsagnet i etterkant.

 

Forøvrig tror jeg mitt bruksmønster er relativt representativt for fritidsbåteiere på øst- og sørlandet. Når det gjelder seilbåter er det vanligere at motoren står seg i hjel enn går seg i hjel. Hvorvidt dette gjelder på 150 utenbords har jeg enda ingen formening om.

 

Forøvrig støtter jeg Ivar i innlegget over.

 

Vet ikke om noen ble noe klokere, dette er bare noen betraktninger fra en seilbåtmann, midlertidig i plan en periode.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel heller som å kjøre i 150-200 km/t på autobahn (i høyeste gir), om man skal sammenligne belastning på bilmotor og påhenger.

Men det sliter ikke nødvendigvis så mye mere på motoren som daglige kaldstarter og korte kjøreturer der motor aldri blir helt varm, som jo er mere vanlig på bil enn på båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min suzuki df140 2005 Mod i mai hadde den gått 280 timer. Altså ikke så mye pr år. Var alternativer med mer og mindre og alle virket å være god stand. Motoren går som en symaskin og ser ny ut under deksel.. Så med normal bruk og vedlikehold varer den nok noen hundre timer til uten store problemer.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Glalaks den varer nok noen tusen timer til den :)

 

Som jeg har nevnt våre Honda/Suzuki motorer på jobb byttet vi etter ca 3-5 år og mellom 6-10.000 timer

 

Med dårlig service og vedlikehold og rævkjøres omtrent hele tiden :)

 

Gode motorer !

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

E-tecen jegkjøpte i sommer 2006 model hadde gått 300 timer cirka 40-45 i året. Noe slik vil den og bli brukt av meg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar. Noen OT, men mange innenfor. Jeg trekker følgende konklusjon at de fleste motorer i de klassene jeg ser for meg ikke har gått for mye. Men viktig blir å se på hvordan vedlikeholdet har vært. Regner med at det er servicebok på motorer også?

Og ¨så anbefales honda og Suzuki....og regner med at Yamaha også kommer innenfor dette MaSa......Hva med Mercury? Ikke så bra?

Link to post
Share on other sites

Yamaha er nok mye mer enn bra nok til det vanlige båtliv.

 

Men hos oss var det for mye som gikk i stykket for tidlig, samt at gir/Aksel ikke holdt godt nok i lengden!

Og delene ble for dyre!

 

Mercury tør jeg ikke uttale meg om da det er lite selvopplevd!

 

Men ikke misforstå Yamaha er garantert mer enn god nok!

 

Grunnen til at de ikke holdt for oss er rett og slett brutal behandling altfor ofte.

 

Uansett som mange sier her!

Sjekk vedlikehold før timeantall det er nok viktigst :)

 

Lykke til

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg gjenbruker denne med et konkret spørsmål:
En organisasjon jeg er medlem er i markedet for en spesifik type arbeidsbåt (ikke vanlig på markedet) og har tilbud om en båt med en 115 hk yamaha fra 2006. Motoren har vært i daglig bruk (selger bor på en øy, og båten er helårs transportmiddel) og har gått 900 timer.
Registerreim er skiftet, og det er grunn til å tro at motoren har fått god service.

Hva vil dere tro om en slik motor? Er den i ferd med å trenge mye service pga mange gangtimer, eller er daglig bruk (forutsatt god og gjevnlig  service) å foretrekke framfor motorer som står 11 måneder i året?

Link to post
Share on other sites

fant igjen denne, var det @Skipper Worse eller hvem som etterspurte? som du ser er 900 timer, nesten 3 gangern av hva normalt forventet levetid og krav satt til produsent.

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32003L0044

 

The normal life of the engine is considered to mean:

(a) inboard or stern drive engines with or without integral exhaust: 480 hours or 10 years, whichever occurs first;

(b) personal watercraft engines: 350 hours or five years, whichever occurs first;

(c) outboard engines: 350 hours or 10 years, whichever occurs first.

Link to post
Share on other sites

monterte timeteller i den ene båten 1998 og den viser pr dato tett opp i 1500 timer

den andre båten har ikke rundet 100 timer enda - men har bare hatt den i 3 år og motoren var ubetydelig brukt  ved kjøpet.

synes jeg bruker båt en god del, men det blir likevel ikke så mange timer pr år

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om dette.. og her er min ?

Den siste motoren jeg ville kjøpt var en"pent brukt, 10-20 år, bare kjørt på korte turer, mye dorging, lite timer, overmotorisert så aldri full gass" For meg så høres det ut som oppskrift på problem med korrosjon og annet.

 

Jeg er av den oppfatning at motorer skal brukes, enten det står i en båt, eller i noe annet.

 

For meg så virker det som det er mer problem med det som står. Se på en eldre motor i seilbåter. For meg så virker det som de har mer problem enn annet når årene går. 

 

Jeg kjører motorsykkel å. Der er det samme trend som med båt. Folk kjøper sykkel som ikke blir brukt. Så det er ofte lite km. Virker som folk tror sykler er utslitt hvis de er gått over 20000, fordi de fleste er gått mindre en det etter 15 år. Min italienske sykkel er nå rundet 75000 km, og den stortrives opp mot turtallsperre ?

 

Lykke til.

 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, andersb said:

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32003L0044

 

The normal life of the engine is considered to mean:

(a) inboard or stern drive engines with or without integral exhaust: 480 hours or 10 years, whichever occurs first;

(b) personal watercraft engines: 350 hours or five years, whichever occurs first;

(c) outboard engines: 350 hours or 10 years, whichever occurs first.

 

Hmm. Da har cumminsen min som forøvrig har HD rating på 5.000 timer i året allerede passert over dobbelt av "normal" livslengde  :giggle:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 9 timer siden:

fant igjen denne, var det @Skipper Worse eller hvem som etterspurte? som du ser er 900 timer, nesten 3 gangern av hva normalt forventet levetid og krav satt til produsent.

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32003L0044

 

The normal life of the engine is considered to mean:

(a) inboard or stern drive engines with or without integral exhaust: 480 hours or 10 years, whichever occurs first;

(b) personal watercraft engines: 350 hours or five years, whichever occurs first;

(c) outboard engines: 350 hours or 10 years, whichever occurs first.

 

 

Hehe, det der er sprøtt tidlig. Ville ikke vært redd for 900 timer på 10-11 år om vedlikeholdet er bra og kan dokumenteres.

Men 10 år regner jeg som halvdød hva gjelder båtmotorer. 

Gjensidige tilbyr maskinskadeforsikring frem til motor er 15 år og timeantall er ingen begrensning, så de har tydeligvis mer tiltro til produsentene enn minimumskravene.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...