Jump to content

Hvilken snekke har jeg?

Tungtvann

Recommended Posts

Nå er jeg helt fersk som båteier, men jeg gikk gjennom mange varianter før jeg endte på min Nidelv, og denne ligner på en Comet. La merke til denne når jeg lette etter båter fordi den var litt spesiell med hensyn til at den ikke hadde takluke, men at man istedenfor kunne åpne midtvinduet foran.

Årsmodell har jeg ingen anelse om, aner ikke når de sluttet å lage disse, men den er sikkert fra 70-tallet, kan jeg tenke meg.

Men som sagt, jeg er fersk, så ta det jeg sier med en klype salt før en eller annen med mer erfaring melder seg!

Comet har kun ett stort sidevindu, samt som 3 vinduer til førerposisjon. Dianaen 19 har ingen luke til midtvinduet foran, men noen av de større variantene likner mer. Men også disse har skarpere hjørner i vinduene, og er ikke helt lik. Så det ser ikke helt ut som en av dem. Men takk for hurtig svar!

Sjekket gjennom både Finn og AutoDB, og er sjokkert over å ikke finne en eneste en som er lik! Hehe.

Redigert av Tungtvann (see edit history)

Det er ikke en Diana. Hele det øvre partiet som utgjør vinduene til fører er helt ulikt. Dianaen har tynne karmer, mens vår har mye kraftigere karmer rundt vinduene, samt som at midtluka foran mangler på Dianaen. Resten av båten ser på tross av det veldig lik ut. Finner dog lite bilder som viser forskjell i årsmodellene på Diana.

Redigert av Tungtvann (see edit history)

Tror fortsatt mest på at dette er en Diana 19. Forsøk et Google bildesøk og se nøye på bildene du finner der.

Den opphøye kanten mellom dekk/dollbord og fenderlist.

Langsgående forhøyninger på hyttetaket.

Overgang skrogside / fenderlist

Skrogform generellt.

Toppskjermen kan være støpt i stedet for i aluminium. Luka foram kan også være et selvbygg.

Vinduene i overbygget er uansett skåret ut etter støp så formen på disse kan variere.

En ting som kjennetegner Diana er de to avstiverne som er på overbygget, disse har fulgt Diana 19 fra start og ihvertfall til sent på 80 tallet. denne har en støpt vindskjerm disse er produsert i forskjellige variasjoner. Men både skrog og overbygg på denne tilsier at dette helt klart er en Diana 19 :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Hei! :smiley: Hiver meg inn i forslagene. Ser noen helt bastant sier det er en Diana 19, og muligens er det det. Jeg synes for min del at vindskjermen minner veldig om båtene til Roland. Har kun sett Roland 22 som har helt andre cabinvinduer, men altså lik utforming på vindskjermen. Kan dette være en mindre Roland?

Både Sjømann og KB 22 (Kristiansand Båtindustri) ble vel i sin tid laget av Julius(?) Roland. Samme mann bak roland 22?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...