Lenasmartin20 Startet 4.Januar.2014 Del på Facebook Startet 4.Januar.2014 Får ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre med båten, som har en havarert aq 130. Mange ideer, og her kommer den siste! Kjøpe en brukt b20, sette over manifoild, oljekjøler, tenning. for å slippe å bytte til marine toppakkning eksp. plugger osv, har jeg følgende ide: montere på en ekstra sjøvannspumpe og varmeveksler, kjøre sjøvann fra inntak, gjennom varmeveksler og ut manifold og eksos, og så ha lukket system på selve motorn. vil dette holde et par år, kjører kanskje 20-30 timer på en sessong. Blir noe mer permanent og større motor på sikt, men ikke i år! kom medinspill! Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Har du en halvtomsnøkkel kan du skru alt på den motoren :p Men koster mindre å skifte frostplugger og pakninger enn å skaffe en varmeveksler....Tar mye kortere tid også :) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Med din lille bruk, tar du båten på land hver gang? Hvis du gjør det kan du ferskvannskjøre den, da trenger du ikke bytte til maritim pakning heller. Ei heller om den bare går i ferskvann. Skulle heller ikke forundre meg om pakningen holder ett par sesonger slik uten videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Ja dette blir å snu på skillingen mens daleren går. En varmeveksler + en sjøvannspumpe og alt dillet du må til med for at dette skal funke vil koste myye mer både i kroner og tid enn å bare bytte toppakningen til rustfri.. Det koster ikkje mange kronene, ei tar det heller lang tid og er en rett fram operasjon Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Rimelig lett å skru på de motorene der.. så hadde fikset den du har.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
2556cb Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Forstår jeg det slik at du vil sette inn en bilmotor? Synes jeg erindrer noe om at det er forskjell på toppene, dvs marinetopp eller til bil slik at bruker du bilmotor vil du ikke få samme effekten. Er ikke sikker om dette er riktig. Kanskje noen andre her vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 (redigert) Marinemotoren har annen kamaksel, forgasser, oljekjøler, ståldrev på registeret istedenfor bakelitt ettersom sjøvannspumpen går inn på kammen , registerdekselet har uttak for sjøvannspumpe, kjølerøret i toppen er modifisert ved hjelp av et hull helt bakerst over syl 4 for bedre kjøling, og så er selvfølgelig eksosmanifold, termostathus og termostat beregnet for saltvannskjølig. Toppen har vel et ekstra et hull i framkant med et rør som går til termostathuset. Ventilene er større, men de siste utgavene av B20 i bil hadde også hadde de store ventilene, fordelerhuset har sentrifugalvekter for justering av fortenningen istedenfor vakuum som på bil, temperaturføleren er flyttet frem ved sylinder 1 i stedet for nede ved sylinder 4, bensinpumpa har hendel for manuell pumping, flammedemper istedenfor luftfilter, messing frostplugger og rustfri toppakning. Det blir nok enklere og billigere å fikse den motoren du har ? Redigert 5.Januar.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Han har jo en AQ 130, så da er det jo bare å skifte pakninger når man flytter over marineutstyret. Null stress :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 Null stress :) Begge motorene må altså plukkes nesten helt ned, toppen må av, registeret, frostplugger osv. det eneste som står igjen er blokk og veivparti, og da er det vel like greit å ta den motoren han har, ta ut veivpartiet og overhale alt, i stedet for å plukke ned to motorer og fortsatt sitte igjen med en motor som er annenrangs ? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 Kommer jo helt an på tilstanden til bilmotoren det. En Aq130 er vel mest sannsynlig rustet en del, så man tjener en del på det når man skifter. Er det en topp av nyere dato på B20 er det også mulig å bruke toppen. Å plukke ned en slik motor tar en time eller to. Man kan jo alltids borre til 2,2 liter å skifte ventilseter osv osv, men da tar jo alt mye lengre tid og koster penger. Han vil ha noe som fungerer en periode, så da ville jeg bare skiftet over marineutstyret til en B20 motor. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 B20?? er ikke det det samme som stod i min gamle Amazon? og i Forsvarets feltvogner? Sikkert uslitelig, men kanskje ikke helt up to date? Det må da finnes noe som er nyere enn det? Men motorer er ikke mitt felt....... Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Lenasmartin20 Svart 8.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Takker for mange innspill :) Tror ikke det er mye håp for den gamle aq'n var vann i olja i høst, så sugde det ut og fyllte opp med olje, men etter et par dager da jeg sjekka, hadde alt rennt ut i bunn, så gud vet hva som har skjedd med den, men tviler på hverken topp, blokk, kam el.l er brukelig lenger. Har ikke skrudd veldig mye motor, men får vel til det meste ved litt prøving. Ender muligens opp med at jeg kjøper en b20 og hiver over div brukelige deler fra den gamle aq'n kan få en på jobb til å frese toppen, men er vel stor sansynlighet for at ventiler og fjerer må nye, noen som vet pris på dette? Det jeg engster meg mest for er registeret, aldrig bytta reim på noen bil, så har ikke peiling på dette med "timingen" er dette lett å lære seg ved litt googling? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Det er registerdrev på b20. Skal du montere nye ventiler. Må du tilpasse de til setene. Aller helst bytte seter og styringer. Hvis det er et lowcost prosjekt vil det være smart å gjøre minst mulig. Så lenge ventilene tetter og styringene er noenlunde lar du de være Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
adeneo Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 (redigert) Tror ikke det er mye håp for den gamle aq'n var vann i olja i høst, så sugde det ut og fyllte opp med olje, men etter et par dager da jeg sjekka, hadde alt rennt ut i bunn, så gud vet hva som har skjedd med den, men tviler på hverken topp, blokk, kam el.l er brukelig lenger. Dette har ingen betydning! Blokk, topp, kam osv. er sannsynligvis i orden, men det finner du ut ved å sjekke det, og blokk, topp og veivparti trenger normalt bare litt vask og nye lager og pakninger, så er det i orden igjen, men det må selvfølgelig sjekkes at det ikke er skader, skjevheter eller lignende. B20 sto vel sist i 140 serien på midten av syttitallet, slik at en brukt bilmotor er vel ikke akkurat garantert å være bare gull og myrra med mindre den er nylig overhalt, og skal du overhale kan du like gjerne begynne med den du har ettersom det skal jævlig mye til før støpejernsdelene ikke kan brukes på nytt etter litt shining. Redigert 8.Januar.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Tok en titt på Finn i stad og såg mange motorer til salgs som short/long blokk til en 20-25 lapper. Da er det berre å flytte over mariniserings utstyret og få en motor som er overhalt og vil fungere i fra dag 1. Tusenlappene flyr fort når du skal overhale en motor ordentlig, det bør en tenke på før en setter i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Marinemotoren har annen kamaksel, forgasser, oljekjøler, ståldrev på registeret istedenfor bakelitt ettersom sjøvannspumpen går inn på kammen , registerdekselet har uttak for sjøvannspumpe, kjølerøret i toppen er modifisert ved hjelp av et hull helt bakerst over syl 4 for bedre kjøling, og så er selvfølgelig eksosmanifold, termostathus og termostat beregnet for saltvannskjølig. Toppen har vel et ekstra et hull i framkant med et rør som går til termostathuset. Ventilene er større, men de siste utgavene av B20 i bil hadde også hadde de store ventilene, fordelerhuset har sentrifugalvekter for justering av fortenningen istedenfor vakuum som på bil, temperaturføleren er flyttet frem ved sylinder 1 i stedet for nede ved sylinder 4, bensinpumpa har hendel for manuell pumping, flammedemper istedenfor luftfilter, messing frostplugger og rustfri toppakning. Det blir nok enklere og billigere å fikse den motoren du har ? Vil det si at veivaksel + lager er samme på b20 og aq130, og er alle 2 liters b20 blokker like? mvh Martin Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Vil det si at veivaksel + lager er samme på b20 og aq130, og er alle 2 liters b20 blokker like? Jepp, det er ikke økt slagvolum på AQ130, det er standard veivaksel og stempler, og alle B20 blokker er stort sett like. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Jepp, det er ikke økt slagvolum på AQ130, det er standard veivaksel og stempler, og alle B20 blokker er stort sett like. Du som er volvo guru, hva er foskjellen på 6 og 8 boltet motor, kan jeg bruke en 8 boltet b20, blokk, veiv, lager og reterende deler fra en aq 130 hilsen Martin Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Det er ikke noe forskjell på blokka, det er antall bolter svinghjulet er festet til veiva med, slik at det er veivakselen og svinghjulet som er annerledes, og både 6 og 8 boltet veivaksel passer i en hver B20 blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 Kan man bruke en vanlig b20 coil til en aq130 eller er det spesielle marine coiler? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Januar.2014 Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 En hver coil kan brukes, det er ikke noe spesiell gnistsikring på coilen for marinemotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 Det er ikke noe forskjell på blokka, det er antall bolter svinghjulet er festet til veiva med, slik at det er veivakselen og svinghjulet som er annerledes, og både 6 og 8 boltet veivaksel passer i en hver B20 blokk. Kan man bruke en vanlig b20 coil til en aq130 eller er det spesielle marine coiler? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 En hver coil kan brukes, det er ikke noe spesiell gnistsikring på coilen for marinemotorer. Kan man bruke en vanlig b20 coil til en aq130 eller er det spesielle marine coiler? Noen som vet? Burde være klart og tydelig det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.