Jump to content

Sette volvo b20 i båt!


Lenasmartin20

Recommended Posts

Får ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre med båten, som har en havarert aq 130.

 

Mange ideer, og her kommer den siste! Kjøpe en brukt b20, sette over manifoild, oljekjøler, tenning.

 

for å slippe å bytte til marine toppakkning eksp. plugger osv, har jeg følgende ide:

 

montere på en ekstra sjøvannspumpe og varmeveksler, kjøre sjøvann fra inntak, gjennom varmeveksler og ut manifold og eksos, og så ha lukket system på selve motorn.

 

vil dette holde et par år, kjører kanskje 20-30 timer på en sessong.

 

Blir noe mer permanent og større motor på sikt, men ikke i år!

 

kom medinspill!

Link to post

Marinemotoren har annen kamaksel, forgasser, oljekjøler, ståldrev på registeret istedenfor bakelitt ettersom sjøvannspumpen går inn på kammen , registerdekselet har uttak for sjøvannspumpe, kjølerøret i toppen er modifisert ved hjelp av et hull helt bakerst over syl 4 for bedre kjøling, og så er selvfølgelig eksosmanifold, termostathus og termostat beregnet for saltvannskjølig.

Toppen har vel et ekstra et hull i framkant med et rør som går til termostathuset.

 

Ventilene er større, men de siste utgavene av B20 i bil hadde også hadde de store ventilene, fordelerhuset har sentrifugalvekter for justering av fortenningen istedenfor vakuum som på bil, temperaturføleren er flyttet frem ved sylinder 1 i stedet for nede ved sylinder 4, bensinpumpa har hendel for manuell pumping, flammedemper istedenfor luftfilter, messing frostplugger og rustfri toppakning.

 

Det blir nok enklere og billigere å fikse den motoren du har ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  Tskjei skrev On 5.1.2014 at 22.33:

Null stress :)

 

Begge motorene må altså plukkes nesten helt ned, toppen må av, registeret, frostplugger osv. det eneste som står igjen er blokk og veivparti, og da er det vel like greit å ta den motoren han har, ta ut veivpartiet og overhale alt, i stedet for å plukke ned to motorer og fortsatt sitte igjen med en motor som er annenrangs ?

Link to post

Kommer jo helt an på tilstanden til bilmotoren det. En Aq130 er vel mest sannsynlig rustet en del, så man tjener en del på det når man skifter. Er det en topp av nyere dato på B20 er det også mulig å bruke toppen.

Å plukke ned en slik motor tar en time eller to. Man kan jo alltids borre til 2,2 liter å skifte ventilseter osv osv, men da tar jo alt mye lengre tid og koster penger. Han vil ha noe som fungerer en periode, så da ville jeg bare skiftet over marineutstyret til en B20 motor.

Link to post

Takker for mange innspill :)

 

Tror ikke det er mye håp for den gamle aq'n var vann i olja i høst, så sugde det ut og fyllte opp med olje, men etter et par dager da jeg sjekka, hadde alt rennt ut i bunn, så gud vet hva som har skjedd med den, men tviler på hverken topp, blokk, kam el.l er brukelig lenger.

 

Har ikke skrudd veldig mye motor, men får vel til det meste ved litt prøving. Ender muligens opp med at jeg kjøper en b20 og hiver over div brukelige deler fra den gamle aq'n kan få en på jobb til å frese toppen, men er vel stor sansynlighet for at ventiler og fjerer må nye, noen som vet pris på dette?

 

Det jeg engster meg mest for er registeret, aldrig bytta reim på noen bil, så har ikke peiling på dette med "timingen" er dette lett å lære seg ved litt googling?

Link to post
  Lenasmartin20 skrev On 8.1.2014 at 19.44:

Tror ikke det er mye håp for den gamle aq'n var vann i olja i høst, så sugde det ut og fyllte opp med olje, men etter et par dager da jeg sjekka, hadde alt rennt ut i bunn, så gud vet hva som har skjedd med den, men tviler på hverken topp, blokk, kam el.l er brukelig lenger.

 

Dette har ingen betydning! Blokk, topp, kam osv. er sannsynligvis i orden, men det finner du ut ved å sjekke det, og blokk, topp og veivparti trenger normalt bare litt vask og nye lager og pakninger, så er det i orden igjen, men det må selvfølgelig sjekkes at det ikke er skader, skjevheter eller lignende.

 

B20 sto vel sist i 140 serien på midten av syttitallet, slik at en brukt bilmotor er vel ikke akkurat garantert å være bare gull og myrra med mindre den er nylig overhalt, og skal du overhale kan du like gjerne begynne med den du har ettersom det skal jævlig mye til før støpejernsdelene ikke kan brukes på nytt etter litt shining.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  adeneo skrev On 5.1.2014 at 16.53:

Marinemotoren har annen kamaksel, forgasser, oljekjøler, ståldrev på registeret istedenfor bakelitt ettersom sjøvannspumpen går inn på kammen , registerdekselet har uttak for sjøvannspumpe, kjølerøret i toppen er modifisert ved hjelp av et hull helt bakerst over syl 4 for bedre kjøling, og så er selvfølgelig eksosmanifold, termostathus og termostat beregnet for saltvannskjølig.

Toppen har vel et ekstra et hull i framkant med et rør som går til termostathuset.

 

Ventilene er større, men de siste utgavene av B20 i bil hadde også hadde de store ventilene, fordelerhuset har sentrifugalvekter for justering av fortenningen istedenfor vakuum som på bil, temperaturføleren er flyttet frem ved sylinder 1 i stedet for nede ved sylinder 4, bensinpumpa har hendel for manuell pumping, flammedemper istedenfor luftfilter, messing frostplugger og rustfri toppakning.

 

Det blir nok enklere og billigere å fikse den motoren du har ?

 

 

Vil det si at veivaksel + lager er samme på b20 og aq130, og er alle 2 liters b20 blokker like?

 

mvh Martin

Link to post
  adeneo skrev On 10.1.2014 at 8.38:

 

Jepp, det er ikke økt slagvolum på AQ130, det er standard veivaksel og stempler, og alle B20 blokker er stort sett like.

 

Du som er volvo guru, hva er foskjellen på 6 og 8 boltet motor, kan jeg bruke en 8 boltet b20, blokk, veiv, lager og reterende deler fra en aq 130

 

hilsen Martin

Link to post
  • 2 uker senere...
  adeneo skrev On 10.1.2014 at 16.19:

Det er ikke noe forskjell på blokka, det er antall bolter svinghjulet er festet til veiva med, slik at det er veivakselen og svinghjulet som er annerledes, og både 6 og 8 boltet veivaksel passer i en hver B20 blokk.

Kan man bruke en vanlig b20 coil til en aq130 eller er det spesielle marine coiler? Noen som vet?

Link to post
  adeneo skrev On 19.1.2014 at 16.17:

En hver coil kan brukes, det er ikke noe spesiell gnistsikring på coilen for marinemotorer.

 

 

  Lenasmartin20 skrev On 19.1.2014 at 23.05:

Kan man bruke en vanlig b20 coil til en aq130 eller er det spesielle marine coiler? Noen som vet?

 

Burde være klart og tydelig det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...