Jump to content

Vera gassbluss sluttet og virke/tenne uten videre.


MaSa

Recommended Posts

Tja hvordan skal jeg legge frem dette.

 

I båten jeg kjøpte så var det en gassovn/komfyr 2 bluss av merke VERA !

 

Den virket her når jeg tok opp på båten i desember, men skulle fjerne gassflasken og teste den nå for morro skyld.

 

Men da virker ikke tenneren. Det skjer ikke noenting!

Jeg har tent på med fyrstikk men når jeg slipper bryteren da så slukker den umiddelbart. Jeg må i utgangspunktet presse vribryteren inn for og få gass opp til blusset.

 

Syntes det er litt merkelig at begge tennerene skal gi seg samtidig, så regner med det er noe annet galt?

 

Noen som kan komme med noen tips som kan testes ut?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • Bluss tenner, men den slukker når bryteren slippes.

Tiltak:

Hold knappen inne i minst 20-30 sekunder. Dette er en sikkerhetsfunksjon som automatisk vil stenge gasstilførselen hvis flammen slukker og brenneren blir kald.

Hjelper ikke dette kan det skyldes at ”hodet” på tennsikringen ikke varmes opp skikkelig fordi flammen ikke treffer. (dette er piggen som stikker opp ved siden av brennere). Forsøk å rotere litt på brennerkronen slik at tennsikringen varmes opp.

???

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til VERA, men på alle andre gassbluss jeg har vært borte i, er det slik at man må holde inne vribryteren som du sier for å få tenning.

Så er det en liten føler som står ut like ved blusset som skal varmes opp for at du skal kunne slippe ut igjen uten at det slukker.

Det er vel kaldere nå enn når du kjøpte båten, så forsøk å holde vridbryteren inne litt lengre enn du gjorde når det var varmere.

 

Propan i kulde, er ikke ideelt, så er det slik engangsbokser, er det bare å glemme i kulda.
Har du 5Kgs-flasker skal det funke selv i streng kulde. Jeg har det i min båt og i fjor vinter tente jeg gassblusset mens det var 25 minus ute.

(Flaskene står ute i Cocpit)

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er en 2,74 L propan flaske faktisk.

 

Idag var det 6varmegrader og da jeg hentet den og testet den første gang var det 2-3 minus grader.

Husker ikke nøyaktig hvordan den reagerte da jeg prøvde den sist.

 

Men jeg husker jeg måtte holde inne bryteren, vri den slik at gasstilførselen åpnet. Og da klikket det ganske mye i tenneren og måtte som dere nevner holde den inne ganske lenge for at den skulle fyre opp og ikke slukne.

 

 

Men nå er det ikke noe lyd/klikking i tenneren i det hele tatt på noen av blussene.

 

 

greit og løse problemer før båten skal ut og nytes syntes jeg .

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Trengte ikke noe på blusset når jeg testet sist!

 

Og det var ikle noen egen bryter heller....

Har testet litt idag også. Det er strømtilførsel på en måte , men finner ingen sikring på kabelen.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ja klar over det.

Var borte nå, klarte og få den til å forbli tent nå med hjelp av fyrstikker!

 

Men fortsatt får jeg ikke gnisten/tennerene til å fungere på noen av dem, regner da med at feilen ligger på det elektriske plan!

 

Men finner ingen sikringer og har fulgt kabel då langt jeg klarer.

 

Men skal sjekke videre i løpet av uken,

 

Den virker iallefall med hjelp nå .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hadde litt samme på ene blusset på min tidligere(mulig primus). På denne sto det 1 stk bimetall inn mot gasshodet på hver av blussene. Denne måtte varmes opp før man slapp gassen. Løste problemet med å tenne med lang lighter, hvor flammen ble satt på denne bimetallpinnen ved fyring/oppstart.

(bimetallet utvider seg ved varme)

Link to post
Share on other sites

Da er det løst, jeg var overbevisst om at jeg hadde landstøm tilkoblet når jeg prøvde den, men det viste seg at den var i samme stikket som termostaten så den var ikke aktiv da.

 

Den er koblet opp på 220v så det var i skjønneste orden da jeg koblet om landstrømkabelen min :)

 

Enkle er iallefall det billigste :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...