Jump to content

Sette båten på vannet nå?

FM 8-12

Recommended Posts

Etter vindkastene som har herjet Østfold å blåst ned stativet mitt med den fryktelig tunge presseningen er jeg blitt lei. Idag rev jeg stativet å satt på kalesjen. Er det like greit å sette den på sjøen? Har en båt som ligger ute alt og den klarer seg jo fint. Hva tror hobby meteorologene? Er vi utenfor fare for ekstreme snøfall i Halden Østfold?

Litt tidlig å håpe at vinteren er over 5.januar.

Om det ikke kommer stormer,er de fortsatt muligheter for 4-5 uker med 10-20 grader minus og/eller 1++meter snø.

Men noe problem er det jo ikke bare en forbereder seg riktig,selv sikter jeg meg inn på sjøsetting til påske.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

meldt snø til uke, og som alltid vil det nok komme minst ett kraftig snøfall på østlandet. Men om det blir til uken eller i mars det får man vente med og se.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Idag rev jeg stativet å satt på kalesjen. Er det like greit å sette den på sjøen? Har en båt som ligger ute alt og den klarer seg jo fint. Hva tror hobby meteorologene?

Sett opp støtter fra dørken til kalesjebøylene for å hjelpe hvis stort snøfall. Har sett at noen gjør det på disse kanter

Maxum 4100 scb, Chenette III

Grandezzaen, 31 fot, står på land med dekksstativ og presenning. Jeg har hatt stort hell med å forsterke overliggeren i stativet med tau fra pullerter, rekker og andre fester. Det danner da et nett av tau som støtter under presenningen og stativet blir avstivet. Videre har jeg tatt lange tau som løper fra side til side over presenningen, ca 15 ganger. Det hindrer presenningen å løfte seg og den ligger helt dønn i ro. Både vekta av tauene samt at det bryter vindstrømmen som stryker over presenningen gir god virkning. Jeg har særlig tro på at vindstrømmene brytes. Det er jo nettopp dette undertrykket som får en seilbåt til å bevege seg fremover. -duken suges fremover.

Trophy, jeg ser du har lagt noen stropper over presseninga di på FB, det holder den nok god i ro. Men var akterpresseninga på vei til å ryke for en tid tilbake? :) -noe må man jo se på når man kjører på innfartsveien. hehe

Her vest har det så langt vært en varm vinter i forhold til de siste årene. Folk høster gulrøtter og plukker roser i hagen, senest i forrige uke ifølge avisa (har kun vært et par netter med minusgrader siden i fjor vinter, er helt fantastisk, selv om det jo har vært noe vind). Men nå ser det ut til at det er fare for frost til helga :headbang:

Moralen er: naturen er lunefull og det kan virke som vinteren ikke er over enda, selv om vi aldri så gjerne skulle ønske det.. Tør ikke tenke på hvor potensielt kaldt det fremdeles kan bli borte hos dere i østligere strøk før bjørka springer :tongue:

Etter vindkastene som har herjet Østfold å blåst ned stativet mitt med den fryktelig tunge presseningen er jeg blitt lei. Idag rev jeg stativet å satt på kalesjen. Er det like greit å sette den på sjøen? Har en båt som ligger ute alt og den klarer seg jo fint. Hva tror hobby meteorologene? Er vi utenfor fare for ekstreme snøfall i Halden Østfold?

Har du tenkt å bruke den, da?

Sne og almen vinter kan vi nok ikke udelukke kommer i de næste to måneder.

Seriøs isvinter virker derimod meget lidt sandsynlig. Vandtemperaturerne er stadig meget høje og kommer vi hen i midt januar uden isdannelser i Oslofjorden og andre indre farvande, så vurderer jeg risikoen som meget lille for en regulær isvinter.

Se prognoser for vandtemperatur og isdannelser her: http://www.smhi.se/polarview/

Det er plastbåt. Ligger i elven tista som er isfri :-) mengder med snø er eneste bekymringen

Med fem minutters gange til båtplassen burde ikke mengder med snø heller være noen bekymring. Jeg har kjøpt meg en smøskuffe i helplast på Biltema for flere år siden, denne ligger klar i bilen på vinteren slik at jeg kan stikke nedom og måke båten etter hvert større snøfall. Som regel unnagjort på 10-15 minutter.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Husk å konservere motor og annet vann når/hvis kulda endelig kommer...

Er ikke så sikker på at det er bekymringsfritt å ha båten på land heller............................

Du ser den ene båten som står har krybbe mens de andre har støttebukker. Skjønner ikke at det er tillatt ...