Jump to content

Går det bra å male kaldt stål?


gregor

Recommended Posts

Jeg burde spørt her om det før jeg gjorde det, men så langt tenkte jeg ikke.. Malte bunn av båten som ligger på vannet i går og malingen er fortsatt langt fra tørr.. Jeg hadde på luftavfukter i noen dager før jeg malte så det var ikke noe kondens på skroget.. Luftavfukteren står på og det er ca 25 grader i lufta inne.. Det er mild vær ute så vannet er ikke frosset.. Vil det tørke i løpet av noen dager? Har malt med arcanol metallgrunning.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Iflg databladet:

 

Tørretider (v/23 gr.C, 50% R.H.):
Støvtørr........................................................... 4-5 timer
Min. intervall for overmaling............................... 10 timer
Brukstørr, minimum......................................... 24 timer
Avviker ved endret temperatur, fuktighet, ventilasjon og
filmtykkelse
Link to post

Ja skroget er som vannet omtrent.

 

Men lurer fortsatt på det å male når det blir minus.. jeg har noe mere i bunnen jeg må male, men nå drar jeg snart til India på ferie i 4 uker så da er det nok ganske mye kaldere i vannet når jeg kommer tilbake.. Ligger i boblehavn så det fryser jo ikke rundt skroget, men vil tro skroget da nærmer seg minus grader? Skroget vil jo sikkert ta noe av temperaturen som er i rommet også så det holder seg vel uansett over pluss kansje?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Jeg ville ikke malt i minusgrader. Det er viktig at ståltemperaturen er minst 3 grader over luftens duggpunkt når du maler. Første strøk skal males med pensel.

Ved 5 grader er Arcanol mot rust Overmalingsbar etter 72 timer. Håndteringstørr etter 40 timer, berøringstørr etter 10 timer. (Hentet fra Jotuns Malingshåndbok.)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Kopiert fra http://biomet.ucdavis.edu/frostprotection/Measure%20Dewpoint/fp003.html

 

The Ice-Water Can Method to Measure Dew Point

Based on the definition, a simple method to measure the dew point temperature involves cooling a surface until water vapor begins to condense on the surface. This is the principle used in a chilled mirror hygrometer, which is used to measure the dew point. Unfortunately, a chilled mirror uses complicated electronics to measure the dew point and; therefore, it is expensive. A simple, inexpensive method involves using a shinny can, a thermometer, and ice water as shown below.

bilde

 

During low dew point, freezing conditions, it is sometimes difficult to get the can cold enough for condensation to occur. Adding salt to the liquid ice mixture will help to melt the ice and cool the water. When the temperature is well below freezing, sometimes frost rather than dew will form on the outside of the can. When this occurs, you have measured the "frost point" rather than the dew point temperature. For the same vapor pressure, the frost point will be slightly higher than the dew point temperature. However, for most agricultural operations, there is little difference and they can be used interchangeably.

Link to post

Utover dette finnes det instrumenter som beregner dette. Kostbart. En annen måte er å sveieve to thermometere, hvor det ene har "boblen" sin inni en veke som er mettet med vann. De to temperaturene legges inn i en tabell/diagram, og duggpunktet leses ut.

Metoden til Vestkystseileren over er vel en brukbar og rimelig løsning.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...