Møkkalasset Startet 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2014 (Tittel valgt ut fra typisk søkefrase.) Jeg har siden jeg kjøpte båten for 3 1/2 år siden observert en tynn oljefilm på vannet som etter alt å dømme kommer fra eksosen. På slutten av siste sesong synes jeg også at det var mer og svartere eksos, spesielt før motoren ble varm. Og det er jo ikke noe man er komfortabel med i gjestehavner, særlig ikke hvis det er kjølig. Etter litt søking på BP og en samtale med verksted så besluttet jeg å ta ut dysene for sjekk, evt. overhaling, evt. bytting. Tenkte å dele fremgangsmåten her på BP. Hvordan det endelige resultatet blir kunngjøres ved sesongstart. Man trenger : Fastnøkler: 10, 12 og 17 mm Pipenøkkel (Helst) : 10 mm Litt stor tang. Rørleggertang duger. En mindre tang. Et par mellomstore flate skrutrekkere Litt tape Sånn så maskineriet ut før jobben: Først løsnet jeg klemmene til dyserørene slik at de ble litt mer fleksible. Merk at den fremre (2 rør) har muttere på underisiden. Fort å miste disse ned i kjølsvinet, men jeg var heldig. Så løsnet jeg unionene på fra dysene. Så løsnet jeg returslangene før jeg løsnet klembrikkene som holder dysene fast: Deretter prøvde jeg å bende litt med skrutrekker før jeg vrikket litt forsiktig på dysene med en 12 mm fastnøkkel: Med et godt grep med tangen nedenfor dysens gjengeparti samtidig med at jeg holdt med den andre hånden på returrøret (mest for å ha litt føling med bevegelsene) var det bare å lirke forsiktig. Alle dysene kom greit ut, uten bruk av penertrerende olje. Naturlig nok ikke bilde av dette, da jeg ikke har 3 hender. Alle dysene var som man ser våte, men mesteparten av dette er diesel som dryppet fra returslangene. Her alt av deler og verktøy: Jeg tapet så enden på dyserørene så de holder seg frie for støv og skitt: Til slutt klippet jeg opp noe lofritt stoff som jeg dyppet i motorolje og puttet ned i dysehullene for å unngå at fremmedelementer havner nedi der. Så er spørsmålet hva dommen blir over dysene. Min umiddelbare reaksjon er at de ikke ser veldig pene ut, men kanskje noen her på BP som kan trøste meg. Fortsettelse følger. Neste episode: "Dysedommen" - diagnose -behandling - og kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 ... observert en tynn oljefilm på vannet som etter alt å dømme kommer fra eksosen. Opplevde det samme med en 4JH2TE. Fikk dysene sjekket. Kun en av de fire som måtte justeres. Men, uten å ta motet fra deg, jeg opplever fortsatt oljefilm på vannet...... Kanskje det bare er sånn med eldre motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Opplevde det samme med en 4JH2TE. Fikk dysene sjekket. Kun en av de fire som måtte justeres. Men, uten å ta motet fra deg, jeg opplever fortsatt oljefilm på vannet...... Kanskje det bare er sånn med eldre motorer? Ifølge mekaniker som skal sjekke dysene så kan oljefilm også skyldes f.eks. sylinderne. Så, nei du tar ikke motet fra meg, jeg forventer ikke å få "ny" motor etter at jobben er gjort, men jeg håper den skal ryke litt mindre. Kan jo ikke kjøpe nytt flagg hvert år. Uansett, det så ikke ut som om disse dysene noen gang hadde vært ute, men det finner jeg aldri utav da forrige eier dessverre ikke lenger er blant oss. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Siden denne tråden leses av mange som kanskje vurderer å sette igang og skru på egenhånd: Når man skrur på brennstoffsystemene er vi borti finmekanikk med veldig små toleranser. Støv, malingrester og annet smuss er ikke det vi vil ha inn i dysene etc.. Skal så ufattelig lite til før dysen(e) ikke er 100% lengre. Når man løsner dyserørene må man ha de rette plastpluggene etc. klar og få på plass før man går videre. Ved å studere toppen på dysene som er på bildet vil dere se at de er traktformet så muligheten for at noe rusk skal havne nedi er meeeeget stor. Bare studer bildene. Filler for å erstattet plastpluggene på toppen av dysene er fyyyyyy. Filler loer, men det finnes de som ikke gjør det.. Under montering er og de samme pluggene det siste som fjernes før rørene skrues på. Bare mine tanker rundt en kaffekopp.... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Supert tema! Hvilket timeantall har du på denne motoren? Sort eller gråblå røyk? Har samme motoren selv så dette skal jeg følge med på! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Disse skitne dysene med diesel og rustvann rennende utover innredningsdørken som suger seg inn i treverket skal virkelig bli deilige greier etterhvert. For et svineri. Lurt tips, bruk papp som underlag..!! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Interessant tråd! Jeg har en 4JH3-DTE, som jeg innbiller meg også legger litt olje- eller dieselfilm på sjøen og ryker litt gråblått ved kaldstart. Den rundet 1400 timer sist høst. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Tips til å forsegle drivstoffledningene og "inngang" på dysene: Klipp fingrene av oppvaskhansker og fest med små strips. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Møkkalasset Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Siden denne tråden leses av mange som kanskje vurderer å sette igang og skru på egenhånd: Når man skrur på brennstoffsystemene er vi borti finmekanikk med veldig små toleranser. Støv, malingrester og annet smuss er ikke det vi vil ha inn i dysene etc.. Skal så ufattelig lite til før dysen(e) ikke er 100% lengre. Når man løsner dyserørene må man ha de rette plastpluggene etc. klar og få på plass før man går videre. Ved å studere toppen på dysene som er på bildet vil dere se at de er traktformet så muligheten for at noe rusk skal havne nedi er meeeeget stor. Bare studer bildene. Filler for å erstattet plastpluggene på toppen av dysene er fyyyyyy. Filler loer, men det finnes de som ikke gjør det.. Under montering er og de samme pluggene det siste som fjernes før rørene skrues på. Bare mine tanker rundt en kaffekopp.... Konstruktiv kritikk er jeg med på. Litt av problemet for oss amatører er jo at vi ikke alltid har for hånden de hjelpemidlene som proffene har. Men jeg hadde rådført meg med autorisert Yanmar-verksted. De anbefalte bruk av penetrerende olje hvis dysene satt fast, noe de ikke gjorde. Utover dette så tok jeg forholdsregler. Grundig motorvask noen dager før, samt støvsuging i forkant av jobben. De fillene er formet som en plugg og fuktet i motorolje og stoffet skal være lofritt ifølge min kone. Disse er satt ned i dysehullene på blokka etter fjerning av dysene. Selve dysene har jeg også tapet på "innsugsiden". (Som du ser er jeg ikke helt trygg på begrepene her, men håper du skjønner.) Det som uansett slår meg er hvor mye rust, sot og støv som blir med dysene ut når de demonteres, så det er tydelig at det samler seg forurensning i hullene/rørene i blokka over tid. Bør det renses nedi der? Tips mottas. For øvrig tar jeg det som et kompliment at du synes bildene viser detaljer godt nok. Supert tema! Hvilket timeantall har du på denne motoren? Sort eller gråblå røyk? Som nevnt i hovedinnlegget så lever ikke forrige eier så jeg har ikke motorens historikk. Derfor vanskelig å vite. Har selv hatt båten 3 sesonger. Ca 200 timer i år, men halvparten de to foregående. Hvis jeg tipper 100 t/år de første 22 årene så blir det 2600 timer. Men det kan være pluss minus 1000 timer. Røyken grenser mot sort. Disse skitne dysene med diesel og rustvann rennende utover innredningsdørken som suger seg inn i treverket skal virkelig bli deilige greier etterhvert. For et svineri. Lurt tips, bruk papp som underlag..!! Nå handler ikke tråden om dørken min, men om dysene mine. Dørken min er ikke treverk, men laminat. Den trekker ikke olje. Den er allerede gullende ren etter jobben. Og hvis du tror jeg ikke har greie på tre så kan du se en annen av mine tråder: https://baatplassen.no/i/topic/87879-prosjekt-oppgradering-av-agder-840/ Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Supert vintertråd, dette ! Mange som har denne maskinen der ute, så garantert til hjelp for mange ! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Lurer på om det ikke ligger kobberskive i bunnen av hullene i toppen. Hvis så bør de i tilfelle glødes evnt. skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Tips til å forsegle drivstoffledningene og "inngang" på dysene: Klipp fingrene av oppvaskhansker og fest med små strips. Er det ikke talkum i oppvaskhansker da? For øvrig et godt tips, men ville kanskje valgt latex engangshansker. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 og hadde folk jevnlig brukt dyserens som man fyller i filteret, hadde man stort sett sluppet å tenke på til-koksete dyser...... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Dyserens og annet "lurium" kan hjelpe på levetiden til dysene, men hva som virker vet jeg ikke. Dysespisser er uansett forbruksvare og må byttes når de blir slitt. En generell tommelfinger regel er sjekk av dysene hvert 5 år. Dårlig forstøvning kan føre til en rekke problemer og økt slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 og hadde folk jevnlig brukt dyserens som man fyller i filteret, hadde man stort sett sluppet å tenke på til-koksete dyser...... Det slipper man stort sett uansett. Koks er ikke noe stort problem, selv om luriumsprodusentene får det til å virke slik... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SoBo Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Når dysene blir skikkelig "utslitt" får man også utgravinger i "setet" rundt dysespissen. Det flate partiet rundt dysespissen her (i område rundt pkt.5) Med en dysetester alla dette, ser man for om dysene forstøver som de skal eller om det er mer en stråle. Det beste er selvfølgelig å la proffene gjøre testen. Oljefilmen på vannet kan komme av andre ting også, f.eks at det lekker olje ut til eksossiden på turboen (dersom man har) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Møkkalasset Svart 8.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 (redigert) Fine illustrasjoner SoBo. For min del skal testingen av dysene utføres av autorisert Yanmar-verksted. (Båthuset i Arendal) Leveres i morgen. Håper på kjapt svar. Ditt poeng vedr. oljefilmen er jeg klar over. Har turbo, men er ikke kjent med slik lekkasje. Tips? Evt. mulig løsning? Redigert 8.Januar.2014 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Hvor mye kan man regne med å betale om man leverer dyser til test og justering? Jeg har ikke yanmar, men en penta md21b, er det store prisforskjeller? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 (redigert) Siden denne tråden leses av mange som kanskje vurderer å sette igang og skru på egenhånd: Når man skrur på brennstoffsystemene er vi borti finmekanikk med veldig små toleranser. Støv, malingrester og annet smuss er ikke det vi vil ha inn i dysene etc.. Skal så ufattelig lite til før dysen(e) ikke er 100% lengre. Når man løsner dyserørene må man ha de rette plastpluggene etc. klar og få på plass før man går videre. Ved å studere toppen på dysene som er på bildet vil dere se at de er traktformet så muligheten for at noe rusk skal havne nedi er meeeeget stor. Bare studer bildene. Filler for å erstattet plastpluggene på toppen av dysene er fyyyyyy. Filler loer, men det finnes de som ikke gjør det.. Under montering er og de samme pluggene det siste som fjernes før rørene skrues på. Bare mine tanker rundt en kaffekopp.... Når man tar ut dysene blir det nok plenty sot og rusk i hullet, slik at det må grundig rengjøring til før dysene monteres igjen? Tror at evt. lo fra filler neppe gjør saken merkbart verre. Dersom dyserørene tetter mot kobberskiver er det viktig at flatene blir inspisert og grundig rengjort. Dersom flatene er brent pga. gjennomslag må de freses med spesilaverktøy. Da jeg hadde CR- injektorene ute på Saowanee brukte jeg både trykkluftblåsing, pensler og støvsuger med sugerør for å få det rent før nye kobberskiver og overhalte injektorer kom på plass. Festemutterne må trekkes til med riktig moment. Etter første tur med litt belstning på motoren skal jeg inspisere mhp. lekkasjer, spesielt opp langs injektorene, og ettertrekke mutterne. Redigert 9.Januar.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Jørn, Prisen varierer alt etter hva som må gjøres. Må alle dysespissene byttes koster det typisk +/- 1500,- per stk alt etter dysetype og verksted. Er kun sjekk og justering nødvendig koster det mye mindre. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Det slipper man stort sett uansett. Koks er ikke noe stort problem, selv om luriumsprodusentene får det til å virke slik... Ja det er jo merkelig at eg aldri har skiftet en dyse på hverken biler eller gamle snekka etter 30 år med dieselmotorer. Du får no tro hva du vil. Det ligger beviselig en tråd her inne med video av før og etter dyseens. Dag og natt på kaldstart! Men bevares, Bare fyr kronasje inn på kontoen til verkstedene. Vedlikehold er jo bare tullball... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Jeg fikk beskjed om at selve testingen ville koste "en times arbeid". Hvis spisser må byttes så tilkommer delepriser og mer arbeidspenger. Spennende med båt..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Selve testingen tar 1/2 time med kaffe og røykepause. Betalte 1500 for 6 dyser fra øonomi-deler nylig.Ford. Er motoren 25 år vill jeg si skift alle dysene. Hvis ikke alle er helt fine da, da hadde jeg ventet et par år med å skifte alle, men er en gåen skift alle... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 ....merk dere hvor pen motorlakken er etter 25 år. ....ikke for å avspore men... :) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 (redigert) Selve testingen tar 1/2 time med kaffe og røykepause. Betalte 1500 for 6 dyser fra øonomi-deler nylig.Ford. Er motoren 25 år vill jeg si skift alle dysene. Hvis ikke alle er helt fine da, da hadde jeg ventet et par år med å skifte alle, men er en gåen skift alle... Mener du at jeg i så fall bør skifte komplette dyserør eller bare spissene? Vet ikke om jeg skjønner poenget med "uansett" å skifte alle etter et par år. Ut fra erfaringen med hvor "uskrudd" motoren virker så kan det hende at dysene aldri har vært ute, i hvert fall er det lenge siden. Hvis de holder så lenge så er det jo bare å skifte nå. For de vil da sannsynligvis vare resten av motorens levetid. (Inntil overhaling evt.) Hvis jeg kan få pris på nivå med dine så gjør jeg det. Men jeg er redd nye koster 12-1500/stk så da blir det også et kostnadsspørsmål. Tar gjerne tips om alternativ leverandør hvis noen vet om tilsvarende deler kan skaffes fra annen leverandør. (Er Yanmaren basert på Toyota? Kubota? eller noe annet? ....merk dere hvor pen motorlakken er etter 25 år. ....ikke for å avspore men... :) Ikke flaut å åpne kjellerlemmen nei...... Redigert 9.Januar.2014 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.