Jump to content

Hva er en diesel dyse egenskaper


tommyola

Recommended Posts

Jeg har som tidligere beskrevet en motorprosjekt hvor jeg har byttet blokk på en Isuzu UM4bj1 marinemotor, den nye blokken er hentet fra en bilmotor med samme betegnelse på blokk.

Prosjektet har gått mer eller mindre smertefritt, men noen små utfordringer dukker opp i sluttfasen.

Har akkurat fått konstatert at 3 av dysene som sto i marinemotoren har knekt dysespiss, disse må repareres.

Dysene fra bilmotoren er en annen utforming på, de skal åpne på samme dysetrykk ( 200 kg/ cm2) men de er utstyrt med to innvendig fjører mot en fjør på marinedysene.

Marine motoren leverer 120 hk mot vel 90 hk på bilmotoren.

 

Mariniseringsutstyr, turbo og intercooler, samt drivstoffpumpe er flyttet over på bilmotor.

Mine spørsmål er om hvilken oppgaver dysene har, kan dysenes oppbygning og egenskaper spille inn på motorens hk, eller styres alt dette kun ut i fra drivstoffpumpe og luftmengde ?

Kan bilmotor dysene brukes uten at effekten reduseres ?

 

Har lagt ved bilde av begge dysetypene, hvor bilmotordysen er til høyre

Link to post

Hvis du får delenummeret på dysespissene fra marinemotoren og bilmotoren og de har samme delenummer så er det nok bare å sette de inn. samme trykk er en ting men om det er samme mengde er noe annet. Jeg kjøpte nye dysespisser til min VP motor, og de var samme som mange bilmotorer. Jeg har utstyr til skimsing og testing hvis det skulle være ønskelig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...